09124573904

طراحی فضای سبز با کمترین هزینه

طراحی فضای سبز با کمترین هزینه

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به طراحی فضای سبز با کمترین هزینه بپردازیم.

طراحی فضای سبز با کمترین هزینه
طراحی فضای سبز با کمترین هزینه

رنگ سبز، رنگ سرزندگی و شادابی است. هر جا که چشم ما به یک پهنه ی کوچک و سرسبزی بیفتد بلافاصله روح و روان مان جلا پیدا میکند و سرشار از انرژی های مثبت و حال خوب می شویم، همچنین یکی از راهکارهای درمانی پزشک ها و روان درمان ها برای رهایی از افسردگی، حضور در طبیعت و قرار گرفتن در میان گل ها و گیاهان رنگارنگ و درختان سرسبز است.

به شکل کلی تاثیر وجود فضای سبز در زندگی انسان ها هم از لحاظ سلامت جسمی و هم از لحاظ روانی بسیار مشهود است.

وقتی در محل زندگی شما یا در همسایگی آن فضای سبز وجود داشته باشد، میزان اکسیژن موجود در هوا افزایش پیدا کرده و همین مورد سبب بهبود عملکرد شش ها، قلب، دستگاه گردش خون و صد، البته مغز خواهد شد.

علاوه بر این فضای سبز باعث کاهش غم و افسردگی و پدید آمدن روحیه ی پرنشاط و حس آرامش و در نتیجه سالم شدن یا ماندن روح و روان می شود. حال در این قسمت می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه با کمترین هزینه طراحی فضای سبز را انجام دهیم.

طراحی فضای سبز با کمترین هزینه
طراحی فضای سبز با کمترین هزینه

فضای سبز

فضای سبز به محلی گفته می شود که یک مساحت معین از زمین حال چه در فضای شهری باشد و چه در محل مسکونی با گل ها و درختان و به صورت کلی گونه های مختلف گیاهی پوشش داده میشود.

انجام این کار حتما باید در چارچوب اصول و ضوابط خاص طراحی شهری باشد . در عین حال وجود آن سبب بالا رفتن سطح رفاه و آسایش و نیز جلوه ی بصری محیط خواهد شد.

عموما پیمانکاران از طراحی کردن و ساخت فضاهای سبز هدف های گوناگونی متصور هستند که بخش عمده ی آن به گونه ی فضای سبز وابسته است. در این مقاله مقصود اصلی فضای سبز در واحد های مسکونی است.

فضای سبز
فضای سبز

اهمیت فضای سبز در فضای مسکونی

علاقه ی انسان به طبیعت در سرشت و ذات او نهادینه شده و از دیر باز با وی همراه بوده است. در زمان های گذشته که خبری از پیشرفت تکنولوژی و علم نبود و هنوز ساختمان های بزرگ و دلباز جای خود را به آپارتمان های نقلی نداده بودند، انسان ها بیشتر با طبیعت در ارتباط بوده و حتی می توان گفت بسیار به آن وابسته بودند،

اما در طول زمان و با تغییر سبک زندگی و مدرن شدن آن پیوند انسان با طبیعت هم متاسفانه رو به افول گذاشت و حتی در برخی از موارد کاملا از بین رفت.

بعد از این که بشر به مشکلاتی که این عدم پیوند با طبیعت برایش به وجود آورد پی برد، در صدد آن برآمد که دوباره با طبیعت آشتی کند و خود را از مواهب آن بهره مند کند و روشی که در نهایت آن رسیدن به احداث فضای سبز در محیط زندگی خود بود.

وجود فضای سبز در محل زندگی باعث بالا رفتن سطح کیفی زندگی، سلامت شدن و همچنین رابطه ی خوب انسان با محیط زیست می شود.

ممکن است، طراحی فضای سبز در محیط مسکونی سبب حل معضل آلودگی هوای شهری نشود، اما در مقیاس کوچکتر قابلیت این را دارد که از لحاظ روانی انسان های اطرافش را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و فایده های بسیاری برای ساکنینی که در محدوده ی آن فضا هستند، داشته باشد.

تعدادی از این نقاط قوت داشتن فضای سبز در محل مسکونی عبارت هستند، از:

1.پایین آوردن سطح اضطراب و درگیری های افرادی که در آن فضا زندگی می کنند.

2.متعادل کردن دمای هوا در آن ناحیه و کاهش پیدا کردن گرما

3.کم کردن میزان آلودگی صوتی در محیط

4.پاکسازی هوای محیط و کم شدن میزان آلاینده ها

5.کم کردن اثر گلخانه ای گازهایی مانند دی اکسید کربن و غیره

6.گرفتن گاز CO2 یا گازکربنیک از محل و تولید اکسیژن به وسیله ی آن

تعدادی از این نقاط قوت داشتن فضای سبز در محل مسکونی عبارت هستند، از:
تعدادی از این نقاط قوت داشتن فضای سبز در محل مسکونی عبارت هستند، از:

تا اینجا با مبحث اهمیت فضای سبز در فضای مسکونی آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست طراحی فضای سبز با کمترین هزینه با ما همراه باشید.

گونه های مختلف فضای سبز

در ساده ترین تعبیر فضای سبز به مکانی گفته می شود که با پوشش گیاهی مختلف پوشیده شده باشد. اگر در کنار این کلمه لفظ شهری هم آورده شود، به معنی فضای سبزی است که در مناطق شهری مورد استفاده قرار میگیرد. این فضای سبز شهری به 4 دسته بر اساس نحوه ی مالکیت آن تقسیم میشود: عمومی، نیمه خصوصی، خیابانی و خصوصی.

فضای سبز شهری از نوع عمومی:

این گونه از فضا که محل بین بلوک های مسکونی، پشت بام، حیاط عمومی و حیات خلوت را در بر میگیرد، برای بالا بردن روحیه ی افرادی که در ساختمان های مسکونی زندگی می کنند، نقش مهمی دارند و باعث سالم شدن روح و روان این دسته از افراد می شوند.

فضای سبز شهری از نوع عمومی:
فضای سبز شهری از نوع عمومی:

فضای سبز شهری نیمه خصوصی:

این فضاها فقط برای افراد خاصی مورد استفاده هستند که در محل مورد مالکیت این فضاها به کار مشغول هستند. برای نمونه فضاهایی که در اختیار مرکزهای آموزشی، بهداشتی، اداره جات و غیره در دسته ی این فضاها به شمار می آیند و تنها برای مراجعه کنندگان این ارگان ها و نیز کارمندان آنها قابل بهره مندی است.

فضای سبز از نوع خیابانی:

این نوع از فضای سبز شهری شامل کلیه مکان هایی می شود که دارای پوشش گیاهی هستند و در محدوده ی پیاده روها، کنار بزرگ راه ها، خیابان ها و کوچه ها، میدان ها و سایر محل هایی از این دست قرار دارند. وجود این دسته از فضاهای سبز موجب زیاد شدن سطح کیفی هوا و همچنین زیبا سازی فضای شهر از لحاظ بصری می شود.

فضای سبز خصوصی:

این نوع مکان باغچه های درون منازل افراد یا فضای سبز موجود در باغ ها و ویلاهای شخصی را در بر میگیرد و همان گونه که از اسم آن کاملا مشخص است، فقط تحت مالکیت افراد خاصی است و تنها آن ها و کسانی که این افراد مجاز بدانند، توانایی استفاده از این مکان ها را دارند، اما با این حال همین فضاها هم در دسته ی فضاهای سبز شهری قرار میگیرند.

بدیهی است که با توجه به مزایای بیشماری که وجود یک فضای سبز برای همه می تواند داشته باشد و فارغ از نوعی که دارد، حفظ و نگهداری از آنها وظیفه ای همگانی به شمار می آید.

برای این که فضای سبزی که طراحی و اجرا می شود، بهترین بازدهی را داشته باشد و سبب رضایت حداکثری کارفرما و در نهایت ساکنین ساختمان یا ویلا شود، رعایت یک سری از اصل ها ضروری است.

فضای سبز خصوصی:
فضای سبز خصوصی:

اصل های مهم در طراحی فضای سبز

نظر به این که وجود فضای سبز در محیط شهری باعث حفظ سلامت افراد چه از نظر جسمانی و چه از لحاظ روانی می شود، چگونگی مدل سازی و همچنین اجرای آن در فضای شهری بسیار حائز اهمیت است.

یک طراح فضای سبز موظف است، برای ساماندهی مجموع کلی فضا میان تخصص خود و هنر هماهنگی خوبی به وجود بیاورد.

یکی از اساسی ترین کارهای طراح فضای سبز این است که وی باید در ابتدا اطلاعات کاملی را در مورد انواع و طیف رنگی و خصوصیات گیاهانی که تصمیم به استفاده از آنها دارد، به دست آورد و سپس با استفاده از آنها به عنوان مصالح مورد نظر طراحی یک چیدمان جذاب و چشمگیر ایجاد کند که در نهایت منجر به فضایی فوق العاده و دلیل حال خوب ساکنان و استفاده کنندگان از آن فضا شود.

از اصلی ترین فاکتورهایی که یک طراح فضای سبز باید به آن توجه داشته باشد، ویژگی های محیطی آن منطقه اعم از وضعیت ذخیره های آبی آن، سطح کیفی خاک منطقه و نوع زمین آن است.

اصل های مهم در طراحی فضای سبز
اصل های مهم در طراحی فضای سبز

به صورت کلی فضای سبز دو گونه است:

نخست فضاهای سبز پهنه ای و دیگری فضای سبز خطی. فضای سبز پهنه ای به شکل انسجام یافته هستند و اگر از بالای آن منطقه عکسبرداری هوایی انجام شود، به صورت متراکم و توده ای ملاحظه می شوند،

همچنین این فضاها در پلان های شهری به صورت نقطه ها یا بخش های سبز رنگی مشخص هستند. از جمله ی آنها میتوان به پارک ها و باغ ها اشاره کرد.

این فضاهای پهنه ای چون وسعت زیادی دارند، در کم کردن میزان آلودگی نقش مهمی دارند. در مقابل فضاهای سبز خطی با مفهوم گنجایش تغییر و تحول در شهرها تناسب دارند. به شکل معمول جایی در پلان های شهری ندارند.

بیشتر این فضاها برای همه ی مردم بوده و بحث مالکیت به صورت خاص فقط درباره ی فضاهای پهنه ای صدق میکند. عموما این نوع از فضا در حاشیه شهرها و برای تعیین محدوده ی آنها به کار می روند و از جمله مزایای آنها کم کردن انواع آلودگی اعم از صوتی و محیطی است.

به صورت کلی فضای سبز دو گونه است:
به صورت کلی فضای سبز دو گونه است:

این امری واضح است که هر شخصی بدون داشتن علم در مورد انواع فضاهای سبز و اصول طراحی آنها قادر است، با کاشتن چندتایی درخت و تعدادی گل و سبزه و جدول کشی و غیره برای خود یک فضای سبز ایجاد کند،

اما آنچه که اهمیت دارد، این است که آیا این کاشت بدون نقشه به اندازه ی ایجاد یک فضای سبز به کمک طراحی و همراه با اصول جذابیت و حظ بصری دارد، یا نه؟ قطعا که پاسخ به این سوال منفی است. اگر شما هم درصدد داشتن یک فضای سبز بی نقص و بر طبق اصول هستید، با ما در ادامه همراه باشید.

به صورت کلی فضای سبز دو گونه است:
به صورت کلی فضای سبز دو گونه است:

اصل یک: یگانگی

از اولین اصل های طراحی یگانگی و وحدت در طراحی است. این به این مفهوم است که اسلوب و معماری بنای شما باید با فضاهای خارجی و ویوی کلی آن در ارتباط بوده و یک تم کلی به صورت تکرار شونده در همه جای طرح وجود داشته باشد. رعایت این اصل به جذابیت و چشمگیر بودن فضا کمک شایانی میکند.

اصل دو: حفظ تعادل

تعادل به معنای احساس مساوی بودن است، یعنی طراحی باید طوری باشد که نه در قسمتی تفریط داشته باشیم و نه افراط. عموما در طراحی قسمت های سبز یک مکان دو نمونه تعادل مطرح می شود: دارای تقارن و بدون تقارن.

در نوع دارای تقارن وضعیت کلی به نوعی است که اگر فضا را به دو قسمت تقسیم کنیم، هر دو قسمت عینا شبیه هم بوده و ویوی یک شکل دارند. در حالی که در مدل بدون تقارن شکل کلی فضا با کمک گرفتن از شیء های مختلف و عنصرهای گوناگون به تعادل نهایی منجر می شود.

اصل دو: حفظ تعادل
اصل دو: حفظ تعادل

اصل سه: تناسب و تضاد در طرح

رعایت اصل تضاد رنگی در طراحی باعث می شود، شما بتوانید یک شئ یا عنصر مهم را در طراحی بیشتر در معرض نمایش قرار دهید و حضور آن را نمایان تر جلوه دهید.

در بیان کلی با کمک گرفتن از اشیاء متضاد یکدیگر، میتوان باعث جلب توجه بینندگان شد. در مقابل ایجاد تناسب بین المان ها و رنگ ها سبب می شود، طراحی شما کاملا همگون و یک دست به نظر بیننده بیاید.

اصل چهار: رنگ

یکی از عواملی که باعث می شود، فضای سبز طراحی شده حس واقعی بودن و جریان داشتن زندگی را در بیننده ایجاد کند نحوه ی انتخاب رنگ ها است.

برای مثال اگر در طراحی، عمده ی توجه را بر رنگ های گرم بگذارید، هنگامی که در فضا قرار می گیرید، این حس را دارید که آنها به سوی شما می آیند و به شما نزدیک هستند و در مقابل اگر از رنگ های سرد بهره ی بیشتری ببرید، گویی این رنگ ها در جهت خلاف شما در حال حرکت هستد و از نزدیک شدن ممانعت می کنند.

اصل پنج: گذر کردن

یکی از اساسی ترین مواردی که باید در طراحی رعایت شود، گذر است. این اصل به معنی تغییرات کم کم است و در یک فضا با مولفه هایی مثل بزرگ شدن قدم به قدم سایز گیاهان آن فضا و یا میزان کم یا زیاد بودن رنگ آن به نمایش گذاشته می شود، همچنین این اصل قابلیت این را دارد که در سایز، شکل ظاهری گیاهان و نوع جنس و بافت آنها اجرایی شود.

اصل پنج: گذر کردن
اصل پنج: گذر کردن

گام های طراحی کردن فضای سبز در منطقه ی مسکونی

گام های طراحی یک فضای سبز به ترتیب زیر هستند:

کارهای اولیه:

در ابتدا باید چند مورد مهم درباره ی محلی که قرار است، طراحی برای آن انجام شود، مورد بررسی قرار بگیرند. این موارد عبارت هستند، از:

ارزیابی زمین از جنبه های متفاوت، وضعیت جوی منطقه، موادی که در زمین وجود دارند، طبع و موارد مورد پسند کاربر طرح و همچنین شرایط سنی آن ها. در ابتدا زمین مورد نظر را باید از نظر شکل هندسی و سایزی که دارد، تحت بررسی قرار داد.

همچنین اگر قادر باشید، یک پلان جامع از زمین مورد نظر پیدا کنید، قادر خواهید بود معلومات دقیقی از محل فراز و فرودهای زمین به دست آورید و در نتیجه برای طراحی یک دید جامع داشته باشید و به راحتی بتوانید چیزهایی را که در ذهن دارید، پیاده سازی کنید. در ادامه باید وضعیت جغرافیایی مکان چک شود.

این بررسی شامل نحوه ی تابیدن نور خورشید و میزان آن، مقدار و جهت حرکت باد، وضعیت دمای منطقه در طی شب و روز و غیره می شود.

اگر طراحی فضای سبز برای محلی است که از قبل یک بنای مسکونی هم در آن موجود است، شرایط بنا هم باید به دقت بازبینی شوند. برای نمونه باید تعیین شود که از پنجره های بنا یا تراس آن چه قسمت هایی از فضای سبز قابل رویت باشد. به اضافه تمامی موارد منفی و مثبتی که در زمین محل کار موجود هستند، را هم باید مورد بررسی قرار داد.

تهیه ی پلان و ایده ی ابتدایی:

بعد از انجام همه ی قدم هایی که در مرحله ی یک بازگو شد و بررسی دقیق آن ها طراح ملزم است، یک مدل ابتدایی از چیزی که برای مکان در نظر دارد، را ارائه دهد. این مدل باید حتما با کمک پلان دقیق زمین مورد نظر طراحی شود و باید در آن پایه های مهم طراحی فضای سبز رعایت شود.

از جمله ی این اساس می توان به راه های رسیدن به فضای سبز، چگونگی قرار گرفتن پوشش های گیاهی، مدل فضای سبز و غیره را نام برد.

حتی بهتر است، برای این که در ادامه و در فاز اجرایی پروژه مشکل های چیدمان درباره ی گیاهان به وجود نیاید، طراح در مرحله ی اولیه ی طرح پوشش گیاهی به خصوصی را که در نظر دارد، در پروژه لحاظ کند تا پس از اجرا موجب عدم هماهنگی در چیدمان و نامتناسب شدن فضا نشود.

برای برگزیدن این که چه گیاهی مناسب فضا است، باید به شرایط جوی منطقه توجه ویژه ای داشت، چرا که بعضی از گیاهان نیازمند وضعیت آب و هوایی به خصوصی هستند که در نبود آن رشد نکرده و خشک می شوند، همچنین نحوه کنار هم گذاشتن گیاهان، تناسب در سایز آنها و این که سایه ی آنها در زیبایی فضا و رشد سایر گیاهان دخیل است، هم از جمله ی نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

تهیه ی پلان و ایده ی ابتدایی:
تهیه ی پلان و ایده ی ابتدایی:

مخارج پروژه و تایم صرف شده برای آن:

طراح بعد از این که طرح اولیه را به نتیجه رساند باید با دقت فراوان کلیه ی هزینه هایی که برای طرح لازم است، را برآورد کرده و تخمین بزند، همچنین او ملزم است، مدت زمانی را که برای طراحی و اجرای فضا به آن نیاز دارد، را هم به کار فرما اعلام کند.

در بخش هزینه باید علاوه بر مصالح مورد نیاز، کلیه ی گونه های گیاهی را که در نظر دارد تا کاشته شوند و نیز هزینه های حمل و نقل و کشت آنها را هم در شمار مخارج بیاورد.

این هزینه گذاری و معین بودن هزینه ها به کار فرما کمک میکند تا اگر به تغییراتی احساس نیاز پیدا کرد، دست خود را در انجام آن در راستای بودجه ی مورد نظر خود باز ببیند.

آغاز مرحله ی احداث پروژه:

بعد از این که همه ی مرحله های گفته شده در بالا انجام شد و بررسی ها صورت گرفت و طرح ها تصویب شد، نوبت به شروع فاز اجرایی پروژه میرسد.

اگر مکان پروژه از فراز و نشیب های مورد نظر طراح برخوردار نبود لازم است، مجری طرح آن ها را به شکل دستی ایجاد کند. علاوه بر این چگونگی نور پردازی هم در این مرحله تعیین و اجرایی می شود و باید در هنگام انجام آن تمامی پروتکل های ایمنی با بالاترین دقت رعایت شوند.

آغاز مرحله ی احداث پروژه:
آغاز مرحله ی احداث پروژه:

یکی از اصلی ترین نکات در طراحی مشخص کردن گونه ی گیاه مورد استفاده است که نقش مهمی در زیبایی مکان را دارند.

از کارایی های گیاهان در فضای سبز می شود، به کارگیری آنها در دیوارها، سقف، کریدور و پنهان کردن نقص های بنا و حتی درست کردن یک محل شخصی نام برد.

در نظر گرفتن بلندی قد گیاهان یکی از مهمترین کارهایی است که طراح باید آن را مورد توجه قرار دهد. برای نمونه اگر گیاهی بلندی اش تا قوزک پا باشد، کاملا مناسب برای مفروش کردن زمین است.

در مقابل گیاهانی با بلندایی به اندازه ی زانو برای استفاده به عنوان مشخص کننده ی مسیر و گیاهانی که ارتفاع آنها تا کمر می رسند، برای استفاده به عنوان پرچین مناسب هستند.

اگر ارتفاع گیاهی تا سینه باشد، به عنوان یک المان برای بخش بندی کردن محیط به کار می رود، در حالی که اگر گیاهی ارتفاعی بیشتر از این مقدار داشته باشند و به نوعی از قد انسان هم بلندتر محسوب شوند، برای استفاده به عنوان یک دیواره ی گیاهی برای جلوگیری از قابل رویت بودن مکان ایده آل است.

امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله طراحی فضای سبز با کمترین هزینه اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

کارهایی برای جذاب تر شدن طراحی فضای سبز

با این که طراح پروژه وظیفه دارد، به بهترین شکل مکان شما را طراحی و چیدمان کند، اما نقش شما هم در این میان کم رنگ نیست.

شما میتوانید اگر بخشی از طراحی مطابق میل و سلیقه تان نیست، یا احساس میکنید نیاز به چیزی دارید که در طراحی وجود ندارد، آن را با طراح در میان بگذارید و از او بخواهید آن را به بهترین شکل ممکن تغییر داده یا به طراحی اضافه کند. در ادامه چند نمونه از این المان ها را بیان میکنیم.

طراحی آلاچیق:

بدون توجه به سایز زمینی که در اختیار شما است، در نظر گرفتن یک فضای نیمه بسته که هم در زمان بارش باران و وزش باد و به طور کلی مساعد نبودن اوضاع جوی، بتوانید از آن استفاده کنید و در عین حال هم از زیبایی های فضای خود با رفتن به داخل ساختمان بی بهره نمانید، می تواند بسیار جذاب و راهگشا باشد.

بهتر است، در زمینه ی اندازه و جنس مواد مصرفی در ساخت آلاچیق وسواس به خرج ندهید و این موارد را به طراح بسپارید تا با اطلاعاتی که در مورد کار دارد، با اقتصادی ترین هزینه ی ممکن بهترین طرح را به شما ارائه دهد.

طراحی آلاچیق:
طراحی آلاچیق:

در نظر گرفتن پل:

یکی از دیگر مواردی که در زیبایی فضای سبز بسیار به چشم می آید و آن را خاص تر جلوه می دهد، استفاده از پل است. این پل می تواند در ابعاد مختلف با توجه به فضا طراحی و پیاده سازی شود و به عنوان یک مسیر رفت و آمد دلپذیر تلقی شود.

مسیرهای آمد و شد:

اگر طراح مسیرهای رفت و آمد را به سادگی در نظر گرفته باشد، می توانید نسبت به تغییر آن اقدام کنید. یکی از جاهایی که خلاقیت های طراح نمود پیدا می کند همین مسیرها است که می تواند با عناصر مختلف اعم از سنگ و چوب یا چمن های تزیینی و نیز تنوع در حالت آن من جمله مارپیچ یا هر طرح دیگری به طرحی خاص بدل شود.

مسیرهای آمد و شد:
مسیرهای آمد و شد:

تعبیه حوض و آبگیر های غیر طبیعی:

اگر در طراحی خود از جریان آب حالا به هر طریقی مانند چشمه ی کوچک، آبگیر و حتی حوض و استخر بهره ببرید، روح خاص و دید چشمگیری را به پروژه ارائه داده اید. تعبیه ی هر یک از این ها در عمل هزینه ی بالایی طلب نمی کند و کار سخت و غیر قابل انجامی نیست و نتیجه ی نهایی که در بر خواهد داشت، کاملا ارزش کارهای انجام شده را پوشش می دهد.

تعبیه حوض و آبگیر های غیر طبیعی:
تعبیه حوض و آبگیر های غیر طبیعی:

کارایی طراحی فضای سبز

هر فضای سبز که طراحی می شود، قطعا هدف و کاربرد خاصی مد نظر کاربر آن است. یکی از این کاربردها استفاده کردن از گیاهان برای راهنمایی بیننده به یک مسیر خاص باشد که در نهایت به محلی ویژه منتهی میشود.

اگر قصدمان از استفاده از یک گیاه صرفا نمایش دادن آن باشد، بهتر است، آن را در گلدان قرار داده و در معرض دید بگذاریم. اگر فضای سبز مساحت کمی داشته باشد، باعث میشود ریزه کاری ها بیشتر به چشم بیایند. یکی از مهم ترین کاربردها این است که خود فضاهای طبیعی هیچ وقت متقارن نیستند،

اما در عین حال از تناسب خوبی برخوردار هستند. در طراحی فضاها باید این اصل را در نظر داشته باشیم و طراحی را طوری پیش ببریم که در عین بی تقارنی یک تناسب چشمگیر وجود داشته باشد. مثلا درخت ها را به صورت زیگزاگی بکاریم یا گیاهان را رو به روی هم و به شکل یکی در میان قرار دهیم.

علاوه بر این نحوه ی کاشت درختان باید طوری باشد که جلوی دید را نگیرند و باعث ایجاد مشکل در حرکت بین آنها یا از کنار آنها نشوند، فضا را به خوبی بخش بندی کنند و همچنین در مکان هایی که لازم است، حالتی حصار گونه ایجاد کنند.

در کاشت گیاهان باید عوامل محیطی و امکان تغییر آنها هم در نظر گرفته شود و نیز میزان رشد گیاهان و عدم ایجاد اختلال در فضا به وسیله ی رشد بعد از چند سال هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

کارایی طراحی فضای سبز
کارایی طراحی فضای سبز

فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه های مصرفی طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز ابعاد مختلفی را در بر میگیرد و از طراحی یک باغچه ی کوچک در یک منزل مسکونی گرفته تا فضا سازی پارک ها و محوطه ی بیرونی یک مجتمع مسکونی را شامل میشود.

حتی بعضی از صاحبان ساختمان ها که دوست دارند، حس و حال طبیعی به مکان خود بدهند و این کار را با قرار دادن آبنما یا پاسیو در قسمت های داخلی ساختمان به ثمر می رسانند.

اطلاعات جامع در مورد گیاهان

طراح باید حتما اطلاعات جامعی را در مورد گیاهانی که می خواهد در فضا استفاده کند، داشته باشد تا در شرایط مورد نظر آنها بهترین بهره وری را داشته باشند و همچنین با ویژگی های آن منطقه و سلیقه و شیوه ی زندگی مردمی که در آن فضا قرار است، حضور داشته باشند، همخوانی داشته باشد.

برای طراحی فضای سبز کارهای زیادی صورت می گیرد که خب همه ی این کارها هزینه بر بوده و روی مبلغ نهایی دستمزد طراح تاثیر میگذارند. این کارها عبارت هستند، از:

فرستادن یک گروه به مکانی که پروژه قرار است، در آنجا انجام شود، برای گرفتن عکس و همچنین کشیدن کروکی مکان به انضمام چگونگی پوشش گیاهی محل و عارضه های آنها، سپس کروکی دستی کشیده شده را با کمک نرم افزارهای طراحی کامپیوتری میکنند. در ادامه نقشه به صورت دو بعدی طراحی می شود و وسایل مورد نظر طراح در آن جای گذاری می شود.

مرحله ی بعد سه بعدی کردن طراحی مورد نظر و پدیدار شدن طرح است. در ادامه طرح سه بعدی کامل می شود و به عبارتی این کار با حجم سازی و بعد بخشیدن به نقشه ی دو بعدی انجام میشود.

مرحله ی بعد رندر کردن طرح تکمیل شده در نرم افزارهای رندرینگ مانند تری دی مکس 3D Max و واقعی سازی آن است. در گام بعدی طرح پویا می شود و از روی طرح کشیده شده ی آن یک فیلم پویانمایی ساخته می شود. در مرحله ی نهایی محل تاسیسات مانند لوله کشی ها و غیره تعیین میشود و پلان مورد نظر برای آن ها کشیده می شود.

اطلاعات جامع در مورد گیاهان
اطلاعات جامع در مورد گیاهان

عامل هایی که روی ساخت یک فضای سبز موثر هستند، شامل مورد های زیر می شوند:

هزینه ی طراحی:

پس از این که طراح مورد نظر از محل پروژه بازدید کرد، شروع به ایده پردازی و در نهایت طراحی یک پلان برای فضای مورد نظر میکند.

بعد از اتمام طراحی، وی باید تایید پایانی را برای شروع کار از کار فرما اخذ کند. از جمله نکات مورد توجه طراحان می توان به چگونگی تابش نور به محیط، نوع قرارگیری ساختمان یعنی شمالی یا جنوبی بودن آن،نحوه ی زندگی ساکنان آن منطقه و غیره اشاره کرد.

همه ی این نکته ها سبب می شود تا طراح پروژه در انتخاب گیاهان توجه بیشتری نماید و باعث شود، نگهداری از گیاهان و مراقبت از آنها مانند یک برنامه ی روزمره در روتین کاری کار فرما باشد. در انتهای طراحی و تایید طرح، کار فرما باید هزینه ی توافق شده را به طراح بپردازد.

هزینه ی طراحی:
هزینه ی طراحی:

هزینه های خرید پوشش گیاهی مانند درخت، گل، سبزه و غیره:

یکی از بیشترین هزینه هایی که در طراحی فضای سبز اختصاص داده می شود و قسمت عمده ی آن را در بر میگیرد مبلغی است که برای خرید گیاهان مورد نظر باید پرداخت شود. همان طور که پیشتر هم در مورد آن توضیح داده شد، انتخاب گیاهان مورد استفاده توسط طراح صورت میگیرد،

اما اگر کار فرما احساس کند این هزینه ها مطابق با بودجه ای که او تخمین زده و در اختیار دارد، نیست، می تواند با همفکری طراح نوع گیاهان را عوض کند و مواردی متناسب با سطح بودجه ی خود را انتخاب کند.

هزینه های خرید پوشش گیاهی مانند درخت، گل، سبزه و غیره:
هزینه های خرید پوشش گیاهی مانند درخت، گل، سبزه و غیره:

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله طراحی فضای سبز با کمترین هزینه هستید.

پرداخت مخارج به صورت کلی و یا بر حسب ساعت:

یکی از فاکتورهایی که در هزینه ها موثر است، میزان بزرگی پروژه می باشد. هرچقدر پروژه ی طراحی عظیم تر بوده و مساحت در نظر گرفته برای آن بیشتر باشد، قطعا هزینه ی آن هم بالاتر می رود.

در این نوع از پروژه ها به صورت معمول مخارج به شکل کلی حساب شده و به کار فرما ارائه میشوند و در نهایت بر طبق توافقی که دو طرف با هم کرده اند و در قرارداد آورده شده است، به طراح پرداخت می شود،

اما اگر مساحت پروژه ی مورد نظر کوچک باشد، تعیین هزینه ها به عواملی مانند تعداد نفرات دخیل در پروژه و تعداد ساعت هایی که برای پروژه زمان صرف شده است، وابسته است.

در این گونه موارد اگر پس از پایان ساعت مشخص شده کار همچنان ادامه داشت، کار فرما موظف است، طبق آنچه در قرارداد توافق شده است، هزینه های مربوط به این ساعت های اضافه را به پیمانکار پرداخت کند.

پرداخت مخارج به صورت کلی و یا بر حسب ساعت:
پرداخت مخارج به صورت کلی و یا بر حسب ساعت:

هزینه های مربوط به نگهداری فضای سبز:

تعداد زیادی از شرکت هایی که در زمینه ی کارهای طراحی فضای سبز مشغول به کار هستند، علاوه بر ارائه ی خدمات در حوزه ی طراحی و همچنین پیاده سازی پروژه، اقدام به ارائه ی خدماتی در زمینه ی نگهداری فضای ایجاد شده به صورت ماهیانه، فصلی و حتی سالیانه نیز می کنند.

این خدمات می تواند شامل کلیه ی فعالیت ها برای نگه داشتن فضای سبز در بهترین حالت مانند آبیاری، سم پاشی کردن، وجین و هرس کردن علف های خود رو، ویتامین دهی به گیاهان خاص و غیره باشد.

هزینه های مربوط به نگهداری فضای سبز:
هزینه های مربوط به نگهداری فضای سبز:

چند راهکار برای کم کردن هزینه های طراحی و زیبا سازی فضای باز

با کمک راهکارهایی که در ادامه گفته می شود، شما قادر هستید، با صرف هزینه ی بسیار پایین حیاط یا باغچه ی خود را به آسانی زیبا کنید و در آن تغییراتی به وجود آورید.

استفاده از گل ها و گیاهان رنگارنگ:

یکی از کارهایی که می تواند سبب زیبا شدن فضای سبز خانگی شود، استفاده از رنگ های چشم نواز و متعدد است. برای این کار می توانید با خرید گل های با شکوفه های رنگارنگ و شاخه ها و برگ های زیاد به فضای خود رنگ و لعاب خاصی ببخشید.

استفاده از گل ها و گیاهان رنگارنگ:
استفاده از گل ها و گیاهان رنگارنگ:

استفاده از مواد بازیافتی به عنوان گلدان:

اگر نمی خواهید برای خرید گلدان های بزرگ و گران قیمت هزینه کنید، می توانید از مواد بازیافتی همانند بشکه های گالوانیزه، تایرهای کهنه ی ماشین، لوسترهای قدیمی و غیره برای کاشتن گیاهان خود استفاده کنید. حتی می توانید درون آن ها بوته های خیار و گوجه و کلا صیفی جات بکارید تا علاوه بر زیبایی از محصولات ارگانیک هم بهره مند شوید.

استفاده از مواد بازیافتی به عنوان گلدان:
استفاده از مواد بازیافتی به عنوان گلدان:

شما در حال خواندن پست طراحی فضای سبز با کمترین هزینه هستید.

استفاده از فضاهای سبز عمودی:

به عوض این که هزینه ی زیادی را برای طراحی و اجرای یک باغچه ی عمودی صرف کنید، یک پالت چوبی ارزان قیمت تهیه کنید و به عوض این که آن را به طور معمول در جهت افقی قرار دهید، روی آن را به شکل عمودی فضا سازی و گل کاری کنید. یا می توانید یک جعبه ی چوبی را با دو قلاب به دیوار متصل کنید و درون آن را با گل ها و گلدان های گوناگون پر کنید.

نکته ای باید برای این کار مد نظر داشت، این است که این باغچه ها به دلیل این که در معرض نور مستقیم خورشید هستند، امکان خشک شدن سریع آنها وجود دارد. در نتیجه در هنگام انتخاب گیاه برای این نوع باغچه باید از گیاهانی استفاده کرد که در برابر نور خورشید مقاوم هستند.

از جمله ی این گیاهان می توان به ساکیولنت اشاره کرد که در برابر خشک سالی مقاوم است.علاوه بر این باید گیاهانی را برگزینید که رشد قدی کمی داشته باشند، چرا که در غیر این صورت شلختگی و نازیبایی در ظاهر به وجود می آید.

استفاده از فضاهای سبز عمودی:
استفاده از فضاهای سبز عمودی:

داشتن یک قفسه ی کوچک برای گیاهان مینیاتوری:

اگر بخواهید یک مجموعه ی نفیس از گیاهان داشته باشید، قطعا هزینه ی زیادی برای شما در بر خواهد داشت، اما شما می توانید یک قفسه ی ساده را با خلاقیت خود رنگ آمیزی کرده و در آن گلدان های کوچک مانند کاکتوس قرار دهید تا به حیاط شما زیبایی ببخشد.

داشتن یک قفسه ی کوچک برای گیاهان مینیاتوری:
داشتن یک قفسه ی کوچک برای گیاهان مینیاتوری:

جدول کشی و ساخت دیواره برای باغچه به کمک سنگ های اضافی:

یکی از هزینه بر ترین کارهایی که در طراحی و اجرای فضای سبز انجام می شود، ساخت لبه برای باغچه و جدول کشی باغچه ها است.

برای کم کردن این هزینه ها شما می توانید، خودتان دست به کار شوید و سنگ های بلا استفاده ی موجود در محل زندگی خود را جمع آوری کرده و آن ها را به شکل های زیبایی کنار هم قرار دهید و از نتیجه ی حاصله نهایت لذت را ببرید.

جدول کشی و ساخت دیواره برای باغچه به کمک سنگ های اضافی:
جدول کشی و ساخت دیواره برای باغچه به کمک سنگ های اضافی:

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن این نکته که زندگی شهری روز به روز رو به افزایش است، در نتیجه ی آن فضاهای سبز و محیط زیست در حال نابودی هستند. در نتیجه انسان ها باید بیشتر به فکر طبیعت باشند و آن را از خطرات حفظ کنند. یکی از روش های حفظ طبیعت، ایجاد فضاهای سبز در محل زندگی است.

درست است که هر کسی میتواند با کاشت تعدادی گل و گیاه یک باغچه داشته باشد، اما داشتن یک فضای سبز حرفه ای که زیبایی بصری خاصی را به بیننده و استفاده کنندگان آن القاء میکند، مستلزم استفاده از یک تیم طراحی قوی و مسلط به کار خود است. هنگامی که کار طراحی و پیاده سازی فضای سبز به یک تیم طراحی سپرده می شود،

آنها با توجه به این که در این زمینه دانش و تخصص دارند و همه ی جوانب فنی را در نظر میگیرند، طراحی را به صورتی بهینه انجام می دهند و نتیجه ی نهایی بسیار چشمگیر و دلنشین خواهد بود،

همچنین طراحان با شناخت خوبی که از گیاهان دارند و بررسی دقیقی که روی زمین مورد نظر انجام داده اند، می توانند بهترین نوع گیاهان مورد استفاده را انتخاب کنند. پس بهترین کار این است که وظیفه ی طراحی و اجرا را به تیم طراحی که به آن اعتماد دارید، بسپارید و خود نظاره گر کار آنها باشید تا از نتیجه ی نهایی رضایت کامل داشته باشید.

از اینکه تا انتهای پست طراحی فضای سبز با کمترین هزینه با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه پست طراحی فضای سبز با کمترین هزینه نهایت استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *