09124573904

نمای رومی ساختمان یک طبقه

نمای رومی ساختمان یک طبقه

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به موضوع نمای رومی ساختمان یک طبقه بپردازیم.

نمای رومی ساختمان یک طبقه
نمای رومی ساختمان یک طبقه

نمای رومی یکی از پرطرفدارترین نماها در ایران است، به همین دلیل می توانید این نما را در اکثر نواحی مشاهده کنید. استفاده این نما محدودیتی ندارد و برای تمامی ساختمان ها با هر تعداد طبقه استفاده می شود.

نمای رومی ساختمان یک طبقه
نمای رومی ساختمان یک طبقه

یکی از نما هایی که بیشتر برای ساختمان های یک طبقه استفاده می شود، نمای رومی است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بنا آشنا شوید.

از چه زمانی نمای رومی وارد ایران شد؟

مصالح ساختمانی در نمای رومی و کلاسیک چیست؟

مهندسان از چه نوع سنگی در نمای رومی ساختمان استفاده می کنند؟

چرا از سیمان در نمای رومی استفاده می شود؟

مراحل اجرای نمای ساختمان های رومی سیمانی به چه صورت است؟

کاربرد نمای رومی چیست؟

استفاده از چه سنگی برای نمای رومی ساختمان ها مناسب است؟

ویژگی های نمای رومی چیست؟

شرایط سنگ تراورتن در نمای رومی چیست؟

نمای رومی در مدلهای مختلف به چه صورت است؟

نمای رومی یا کلاسیک در ساختمان های یک طبقه به چه صورت است؟

آیا سیمان برای نمای رومی مناسب است؟

نمای رومی تگرگی به چه صورت است؟

چگونه نمای رومی را زیباتر کنیم؟

مزایای سیمان های رنگی در نمای رومی و یا کلاسیک چیست؟

آیا نمای رومی نیاز به استفاده از اسکوپ دارد؟

قوانین و مقررات شهرداری در نمای بیرونی ساختمان های شهر چیست؟

سوالات رایج در خصوص نمای رومی چیست؟

 

نمای رومی در ایران

در قرن بیستم زمانی که ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد از نما های بیرونی اروپا الگو برداری کرد و هنگامی که به ایران برگشت سعی کرد که این نماها را در ایران پیاده کند.

زمانی که ساختمان ها در حاشیه ی خیابان ها شروع به ساخت و ساز کردند افراد ثروتمند سعی کردند که نمای ساختمان های خود را از بقیه افراد متفاوت تر بسازند.

نمای رومی در ایران
نمای رومی در ایران

کم کم مردم با استفاده از فرهنگ های غربی در ساختن نمای بیرونی ساختمان خود نما های ساختمان ها را کلاسیک و امروزی تر کردند از جمله این نما های زیبا استفاده از نمای رومی و یا کلاسیک است.

این نماها برای افرادی که خیلی به سبک کلاسیک و مدرن اهمیت می دهند استفاده می شود، البته کارشناسان طراحی ساختمان بر این باورند که این نما باید متناسب با فرهنگ همان کشور طراحی شود.

یکی از معماری های اصیل ایرانی تخت جمشید است که با فرهنگ ایرانی همخوانی دارد و بیشتر ایرانیان برای نمای رومی و یا کلاسیک خود از نقش و نگار های تخت جمشید استفاده می کنند.

یکی از نما های کلاسیک و زیبا

امروزه یکی از نما های کلاسیک که خیلی زیبا و قشنگ است و به شهر جلوه خاصی داده و طرفداران زیادی دارد، نمای رومی و یا کلاسیک ساختمان است.

نمای رومی در طرح های گوناگونی وجود دارد که می توان گفت تمام دنیا از این طرح برای زیبایی شهر خود استفاده می کنند. طراحی این نما در برگرفته از ساختمان هایی است که در زمان های ایران باستان و همچنین یونان قدیم ( روم ) الهام گرفته است.

یکی از نما های کلاسیک و زیبا
یکی از نما های کلاسیک و زیبا

شاید علت استفاده بیش از حد مردم دنیا از نمای رومی و یا کلاسیک طراحی خاص آن بوده است. قوس ها و ستون های بزرگ و پهنی که در نمای روی ساختمان به کار رفته است، به قدری زیباست که تمام مردم را به سمت خود کشانده و علاقمند کرده است.

تا اینجا با مبحث نمای رومی در ایران آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمای رومی ساختمان یک طبقه با ما همراه باشید.

دوران روم باستان

نمای ساختمان های رومی و یا کلاسیک از نظر قدمت به دوران روم باستان بر می گردد که معماری در آن زمان بیشتر به سبک نئوکلاسیک بوده است.

این نما ها دارای اصالت و یک ریشه ی قوی است، زیرا تمام افرادی که در نمای ساختمان خود از نمای کلاسیک استفاده کرده اند، خیلی احساس ابهت و عظمت در خود می بینند. نمای رومی یکی از نما های کلاسیک و لوکسی است که امروزه برای نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود.

نمای این ساختمانها به قدری زیبا و شکیل است که با قرار گرفتن در کنار ساختمان های دیگر جلوه ی خاص و لوکسی به خود گرفته است.

نمای رومی دارای شکل و قوس های زیادی است که فقط توسط مهندسان حرفه ای و آموزش دیده انجام پذیر بوده و هر کارگر ساده ی ساختمانی نمی تواند این نما را به تنهایی بر روی ساختمان پیاده کند.

دوران روم باستان
دوران روم باستان

دلایل محبوبیت نمای رومی و کلاسیک

دلایلی مختلفی وجود دارد که باعث شده است، نمای کلاسیک یا رومی طرفداران زیادی پیدا کنند، در زیر به این دلایل اشاره کرده ایم:

داشتن ریشه فرهنگی و اصالت

امروزه بیشتر مردم به ساختمان های مجلل و با عظمت اهمیت زیادی می دهند که این امر باعث تجمل گرایی در بین افراد شده است. یکی از همین تجمل گرایی های مردم در نمای بیرونی ساختمان و درونی منازل است.

نمای ساختمان رومی بیشتر برای افرادی که به کاخ نشینی و عظمت اهمیت می دهند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نماها باعث شده که قشر متوسط جامعه از نظر روحی آسیب ببینند، چون از نظر هزینه این نماها خیلی بالا بوده و باعث ایجاد اختلاف طبقاتی در بالا و پایین شهر شده است.

داشتن احساس تجمل و مرفه بودن افراد ثروتمند

افرادی که از نظر مالی مشکلی ندارند و بسیار ثروتمند هستند، برای نشان دادن اموال خود از نمای کلاسیک در قسمت بیرونی نمای ساختمان خود استفاده می کنند. این ساختمان ها بیشتر در شهر های بزرگ مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد که در مناطق بالا شهر دیده می شود.

دسترسی و استفاده ی راحت و آسان در مصالح نمای رومی و یا کلاسیک در ساختمان

یکی دیگر از عواملی که باعث رایج شدن نمای ساختمان کلاسیک شده، دسترسی آسان به مصالح نمای این ساختمان است. معادن سنگ تراورتن در ایران خیلی زیاد بوده و استخراج این سنگها باعث شده که سنگ های دیگر که در نمای ساختمانها استفاده می شوند، کاهش یابند.

به دلیل این که این سنگ با استقبال بیش از حد مردم روبرو شده این سنگها به آسانی در دسترس مردم قرار گرفته و در نمای بیرونی ساختمان های خود به کار می برند.

شاخص تر بودن نمای ساختمان

همان طور که می دانید تمام مردم به نمای بیرونی ساختمان اهمیت زیادی می دهند که برای جذب بیشتر مخاطب از روش شاخص سازی نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند.نمای رومی باعث شده که این نما نسبت به نما های دیگر جذابیت بیشتری داشته باشد.

اگر توجه کرده باشید، در این نماها ستون ها و اشکال هندسی به طور منظم و دقیق در کنار هم قرار گرفته اند که این عامل باعث شده است که به زیبایی نمای ساختمان کمک کند. اگر توجه کرده باشید،

تمام ساختمان های رومی و یا کلاسیک از سه عنصر اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • تمام ساختمان های کلاسیک رومی دارای قوس های گرد و قطور هستند.
  • ساختمان های رومی از ستون های کوتاه و عرض زیاد تشکیل شده اند.
  • در تمامی این ساختمان ها از برج های نقطه ای و دیوار هایی که بیشتر به شکل ستون نما هستند، استفاده شده است.
تمام ساختمان های رومی و یا کلاسیک از سه عنصر اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:
تمام ساختمان های رومی و یا کلاسیک از سه عنصر اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:

ساختمان های کلاسیک و یا رومی از سه سبک برای زیباتر شدن نمای ساختمان استفاده می کنند. ستون هایی که در نمای سنگی رومی استفاده شده است و می تواند به نظامی که ساخت و ساز حاکم است، اشاره کرد،

همچنین وجود مهندسان و معماران کارآمد و با تجربه، مسائل اقتصادی و مالی هر کشور و همچنین نظام آموزشی هر کشور در نوع ساخت ساختمان تاثیر می گذارد.

ستون ها در این نوع نماها دارای یک سری ویژگی هایی است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

1) سبک نمای ساختمان رومی که از ستون های کوتاه و عریض مانند که بیشتر در ورودی های ساختمان ها برای زیباتر نشان دادن نمای ساختمان به کار رفته است.

2) در مناطق مختلف شهر و با در نظر گرفتن سلیقه ی مردم سر ستون ها را با استفاده از اشکال هندسی که به صورت گوی مانند در آورده و ممکن است، در بعضی از نماها از شکل گل های مختلف و یا از سر حیوانات مثل: شیر الهام گرفته و در ورودی ساختمان ها به کار ببرند.

3) عنصر تضاد در نمای ساختمان روی نقش های برجسته ی ریز و همچنین قوس های بزرگ است که زیبایی نمای ساختمان را دو چندان کرده است.

 

مصالح ساختمانی در نمای رومی و کلاسیک

مصالح اصلی این نمای رومی یا کلاسیک سنگ بوده که این سنگ به وفور در کشور ما یافت می شود. این سنگ از جنس تراورتن سفید بوده است که در بیشتر نقاط ایران این سنگ وجود دارد. این سنگها بادوام و مقاوم در برابر هر نوع آب و هوا بوده و نیز خیلی آسیب پذیر نیست.

سنگ تراورتن یک سنگ سفید صاف و دارای کیفیت بالا بوده که خیلی سریع با مصالح زیرساخت چسبیده می شود، اما سوالی که پیش می آید این است که بیشتر از چه نوع سنگی در نمای ساختمان رومی یا کلاسیک استفاده می کنند؟.

سنگ های گرانیتی، سنگ های مرمری، سنگ های تراورتن این سه نوع سنگ جزء گرانبها ترین سنگ های هستند که در نمای ساختمانها استفاده می شود.

سنگ ساختمانی گرانیت:

این سنگ ها به دلیل داشتن تراکم بالا آب کمتری در آنها نفوذ کرده و همچنین سنگ گرانیت نسبت به سنگ های دیگر خیلی سنگین تر بوده است و مانند آهن محکم و بادوام است.

این سنگ در گروه سنگ های آذرین قرار گرفته و از سنگ های دانه درشت تشکیل شده است.این سنگ از نظر اندازه خیلی بزرگ بوده و رنگ روشنی نیز دارند.

در نمای ساختمان های کلاسیک از سنگ گرانیت به دلیل بالا بودن دوام و استحکام بالا استفاده می کنند. در زمان های قدیم بیشتر ساختمان تجاری و مذهبی را با سنگ گرانیت نما می کردند.

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن دارای طرح و تنوع رنگی بسیار زیادی است و هر نوع از این سنگ برای کار های خاصی در نما استفاده می شود.این سنگ در نمای ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری، حرم اهل بیت و مساجد بزرگ در شهر به کار گرفته می شود.

تنوع در این سنگ باعث شده که برای نمای بیرونی ساختمان از یک نوع سنگ و نمای داخلی منزل از نوع دیگر سنگ استفاده شود و همچنین برای حیاط های ویلایی و یا باغ ها با توجه به طرح و رنگ این سنگ از سنگ مربوط برای زیباتر شدن جلوه ی بیرونی آن استفاده کنیم.

سنگ تراورتن ترکیبی از سنگ آهک و مرمر بوده و در گروه سنگ های دگرگونی قرار می گیرند.این سنگها خیلی راحت برش خورده و می توان بر روی آن حکاکی با توجه به سلیقه ی افراد انجام داد.

سنگ های مقاوم در نمای رومی و یا کلاسیک

طراحان ساختمان باید از سنگ هایی استفاده کنند که چسبندگی زیادی را در برابر شرایط آب و هوا داشته باشند. سنگ باید از نظر ضریب نفوذ و همچنین ایمنی بودن در برابر حوادث غیر مترقبه مثل آتش سوزی و زلزله مقاوم باشد.

مهندسان باید بعضی از کارهای خیلی ظریف و حساس را در نما انجام داده تا در اثر حوادث غیر پیش بینی شده این سنگ از ساختمان جدا نشده و حوادث جبران ناپذیری را به وجود نیاورد.

برای همین است که نما ی ساختمان باید توسط مهندسان حرفه ای و باتجربه انجام شود تا خیلی اصولی تر و دقیق تر سنگ به نما چسبیده و مشکلی پیش نیاید.

در حال حاضر مهندسان ساختمان بیشتر از سنگ های تراورتن به دلیل داشتن تراکم بالا، سازگار بودن با هر نوع آب و هوای جوی و دارا بودن منابع و معادن سنگ های با کیفیتی که در ایران وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

این سنگ ها را برای نمای ساختمان های رومی و یا کلاسیک استفاده می کنند. در نمای رومی باید از سنگ هایی که صاف و صیقلی هستند، استفاده کنیم تا جلوه ی نما را بیشتر از قبل کند.

سنگ های مقاوم در نمای رومی و یا کلاسیک
سنگ های مقاوم در نمای رومی و یا کلاسیک

ویژگی های نمای رومی ساختمان

به کاربردن از ستون های بزرگ و عریض در طراحی نمای رومی و یا کلاسیک ساختمان در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک از ستون های بزرگ و قوس هایی که دارای قطر زیاد هستند، تشکیل شده است. طراحان ساختمان در این نماها از ستون های کوچک و قطور در کنار ستونهای بزرگ کمک گرفته اند.

در بالای ستونها از نقش های برجسته و اصیل ایرانی،کتیبه های روم باستان،قوس های بزرگ و منحنی و هلال هایی که به صورت قاب و پنجره عمل کرده استفاده می کنند.در مرکز و یا بالای ساختمان از تاج های بزرگ کمک می گیرند.

ویژگی های نمای رومی ساختمان
ویژگی های نمای رومی ساختمان

استفاده از المان ها در طراحی نمای رومی و یا کلاسیک ساختمان

هر چه ارتفاع سقف و ستون زیاد باشد، به زیبایی و عظمت ساختمان های مجلل و لوکس جلوه ی بیشتری می دهد.رنگ روشن و با کیفیت در نمای رومی ساختمان باعث شده که جذابیت نما را دو چندان کند.

در کنار ستونها و سقف های بزرگ و همچنین به کاربردن از رنگ روشن در نمای رومی ساختمان، به کار بردن از نورپردازی مخفی زیبایی و عظمت بیرونی ساختمان را چندین برابر کرده است.

از مهمترین ویژگی در نمای ساختمان قرار گرفتن تمام اجزای نمای ساختمان به صورت تقارن، توازن و کاملا هماهنگ در کنار هم است تا از زیبایی نمای بیرونی ساختمان کم نشود، این کار توسط مهندسان و کارشناسان با تجربه و کاردان صورت می پذیرد.

به دلیل بالا بودن قیمت سنگ تراورتن در نمای رومی ساختمان مهندسان از سیمان سفید برای طراحی این نما استفاده کرده اند.

اهمیت استفاده از سیمان در نمای رومی ساختمان

بیشتر ساختمان های ویلایی برای نمای بیرونی ساختمان خود از سیمان سفید استفاده می کنند. کارشناسان ساختمان علاوه بر سنگ و سیمان از بتن الیاف شیشه ای در نمای رومی ساختمان استفاده می کنند.

الیاف بتن شیشه به راحتی به شکلهای دلخواه تبدیل می شود، در نهایت فرم دادن و تراشیدن این الیاف از نظر هزینه کمتر از فرم دادن سنگ های تراورتن بوده است.

در کل ساختمان های رومی و یا کلاسیک را همان سنگ های تراورتن، لوکس و با عظمت می کند و جلوه را دو چندان می کند. طرح های که بر روی نمای رومی ساختمان استفاده می شود، المان های ثابتی است که در تمام نما ها استفاده شده است، این قطعه ها به صورت پیش ساخته در بازار برای تسریع در انجام نمای ساختمان در اختیار کارفرمایان ساختمانی قرار گرفته است.

چند نکته در مورد سنگ نمای رومی و کلاسیک ساختمان

سنگی که انتخاب می کنیم، باید در برابر تغییرات آب و هوایی، انبساط و انقباض مقاوم باشد.یا به اصطلاح دیگر در برابر سرما و گرمایی شدید هوا مستحکم بوده و دچار ترک خوردگی نشود و یا این که سنگ از نما جدا نشود که این سنگها خیلی صحیح و با اصول خود نصب شوند تا حادثه ای برای کسی پیش نیایید.

مراحل اجرای نمای ساختمان های رومی سیمانی

برای نما کردن ساختمان های رومی با استفاده از سیمان، ماسه، پودر سنگ، سیمان سیاه و همچنین الیاف شیشه ای مخصوص را با هم ترکیب می کنند تا یک ملات یک دست و هم اندازه برای استفاده در نما به دست بیایید.

این ملات بهدست آمده دارای استحکام و مقاومت بالایی بوده و به هیچ عنوان این نما های سیمانی دچار ترک خوردگی نمی شوند.

باید سنگ کار ساختمان به این نکته توجه کند که هر ردیف و سینه ی کفتری سیمان را باید با دو لایه رابیتس ببندد.

بعد از این که رابیتس ها را سیمان کشی کردیم، حالا باید ملاتی را که از قبل آماده کرده ایم را روی رابیتس بریزیم که پایان هر بند باید طرح را به طور منظم و یکسان ایجاد کنیم،

سپس لایه ابتدایی را با سیمان و ماسه و لایه دوم را با پودر سنگ و سیمان می پوشانیم که این کار باید توسط یک استاد کار حرفه ای و با تجربه انجام شود.

ترک خوردگی

اگر هر مرحله به درستی توسط استاد کار انجام نشود، ممکن است که کار نما در آینده دچار ترک خوردگی و یا به صورت نامناسب تا پایان کار انجام نشود.

بعد از این که طرح در هر باند نما انجام شد، حالا نوبت قاب و ابزار های اطراف پنجره است که باید خیلی تمیز و دقیق انجام شود.

چون در اطراف قاب در پنجره ها به ملات زیادتری احتیاج داریم، طوری که اگر این ملات از چهار سانتی متر بیشتر باشد، باید سنگ کار با کمک میخ کوبی طرح را اجرا کند، چون استفاده از میخ در این ابزار باعث شده که از ایجاد ترک های عمیق جلوگیری شود.

این طرح دور قاب پنجره ها بستگی به نمای ساختمان و طرحی است که خود کارفرما برای زیبایی نما تشخیص میدهد.

ستون نما های ساختمان رومی کار سختی است، چون ارتفاع این ستون ها ممکن است تا سی و سه متر در ساختمان های ده طبقه باشد و احتیاج به ریسمان کشی و قالب بندی دقیق در انجام کار نما دارد.تمامی مراحلی که در نمای ساختمان استفاده می شود، باید توسط یک استادکار با تجربه و حرفه ای انجام شود.

شیشه گذاری و قاب بندی

بعد از این که قاب دور پنجره ها تمام شد، نوبت شیشه گذاری و قاب بندی میرسد، عرض این شیشه ها معمولا از یک و نیم سانت به بالا است که در پنجره ساختمان استفاده می شود،

بعد از این که شیشه پنجره ها گذاشته شد حالا نوبت پر کردن قاب دور پنجره هاست، ملاتی که برای پر کردن قاب دور پنجره ها استفاده می شود، از ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید تشکیل شده است، وقتی قاب ها را پر کردیم، حالا می توانیم طرح مورد نظر را که از قبل تعیین کرده ایم را بر روی آن انجام دهیم.

بعد از این که تمامی این کارها انجام شد، نوبت بندکشی ساختمان است که با استفاده از سیمان سفید و پودر سنگ ساختمان را برق و جلا می دهیم.

امروزه با استفاده از مواد نانو نمای ساختمان را نانو کاری می کنند، این کار برای این است که ساختمان در برابر باران ضد آب باشد و همچنین گرد و غبار را به خود جذب نکند. استادکاران قبل از این که نما را نانو کاری کنند،

ابتدا با سمباده ی مخصوص نمای ساختمان را صیقل می دهند، بعد با کمک پمپ های بادی مواد نانو را به سطح نما می پاشند تا نمای سیمانی رومی برق و جلای زیادی داشته باشد. تمام این کارها برای این است که نما های رومی و یا کلاسیک زیبایی و لوکسی خاصی داشته باشند و مردم را در همان نگاه اول به خود جذب کند.

شیشه گذاری و قاب بندی
شیشه گذاری و قاب بندی

کاربرد نمای رومی

استفاده از نمای رومی در ساختمان دارای کاربردهای زیادی است که در زیر برای شما بیان می کنیم:

1) در ابتدا باید کل ساختمانی را که می خواهیم نما کنیم و همچنین خود سنگ ها را نیز کاملا بشوییم.البته بهتر است، زمانی که سنگ ها را برش می دهیم قبل از استفاده در نما به دلیل وجود گرد و غبار آنها را شست و شو دهیم، چون این غبارها همانند یک لایه بین سیمان و نمای سنگ قرار گرفته است.

همین کار کوچک و ظریف باعث شده که چسبندگی بین سنگ و سیمان خیلی بهتر و قوی تر صورت بگیرد، ولی اگر این گردو غبار شسته نشود، باعث شده چسبندگی خیلی کم و ضعیف تر در نمای ساختمان عمل کند.

دوغاب ریزی صحیح

2) یکی از عوامل اصلی در افتادن سنگ از نمای رومی ساختمان این است که دوغاب ریزی نما به طور صحیح انجام نشده است. دوغاب ترکیبی از ماسه شسته شده و سیمان است که باید به یک نسبت با هم مخلوط شود تا اثر گذاری بالایی داشته باشد.

زمانی که می خواهیم نما را سنگ کاری کنیم، سنگ کار نباید از سیمان خشک، نخاله های ساختمانی و یا هر چیز دیگر در پشت سنگ استفاده کند، بلکه باید با صبر و حوصله دوغاب را قبل از انجام سنگ کاری انجام دهد. قبل از این که سنگ را به نما بچسبانیم بهتر است، ساختمان را به دلیل وجود گرد و غبار شست و شو دهیم تا اتصال دوغاب و سنگ خیلی راحت تر و بهتر انجام شود.

بهتر است، از دوغاب شل در نمای سنگ رومی ساختمان استفاده کنیم، دلیل شل بودن دوغاب نفوذپذیری بالا ی آن بوده است که بهترین انجام کار در نمای ساختمان است.

دوغاب ریزی صحیح
دوغاب ریزی صحیح

به کار بردن از اسکوپ در نمای بیرونی ساختمان

3) به کار بردن از اسکوپ در نمای بیرونی ساختمان، برای اتصال سنگ و سیمان انجام می شود.اسکوپ در نمای بیرونی ساختمان نوعی شیارزنی بر روی سنگ است، حتی برای سنگ های تراورتن نیز اسکوپ انجام می شود.

این شیارها که بر روی سنگ ایجاد می شود، باعث شده که دوغاب و سنگ خیلی بیشتر چسبندگی داشته باشند. نمای ساختمان اسکوپ به صورت یک اتصال مکانیکی عمل کرده که باعث شده از افتادن سنگ از ارتفاع در نمای ساختمان جلوگیری کند.

استفاده از اسکوپ در نمای ساختمان باعث شده که عمر ساختمان را تا چندین سال افزایش داده و چسبندگی بین سنگ و سیمان را نیز زیادتر می کند.استفاده از اسکوپ در نمای ساختمان باعث شده است که در برابر شرایط فیزیکی و شیمیایی نمای ساختمان تا حدی کارساز باشد.

استفاده از سنگ های تراورتن در ارتفاع های خیلی زیاد

4) استفاده از سنگ های تراورتن در ارتفاع های خیلی زیاد که نمای بیرونی ساختمان است، کاربرد دارد.این سنگ ها به دلیل داشتن سنگ های مخلل و آهکی باعث شده که ماندگاری این نماها نسبت به نما های دیگر بیشتر باشد.

اگر زمانی که زلزله می آید به نمای ساختمان های رومی توجه کرده باشید، متوجه می شوید که این نماها زیاد آسیب نمی بینند و دلیل آن هم چسبندگی بیش از حدی است که بین نما و سنگ است.

5) برای جلوگیری از فرسودگی نمای ساختمان بهتر است که نمای ساختمان را عایق بندی کنیم تا از این طریق راه های نفوذ آب به نما را ببندیم.باید هنگام اجرای نما شیب پنجره ها و قرنیزها را طوری طراحی کنیم که آب نایستد و جمع نشود و آب به روی زمین بریزد تا از این طریق از نفوذ آب به نما جلوگیری کنیم.

استفاده از نسبت یکسان و یک اندازه از سیمان برای نمای ساختمان

6) استفاده از نسبت یکسان و یک اندازه از سیمان برای نمای ساختمان، چون سیمان به عنوان یک چسب قوی در نمای ساختمان استفاده می شود.

به دلیل سختی کار در زمان استفاده از سیمان و این که نظارت کمتری از سمت مهندسان شهرداری انجام می شود، کیفیت سیمان های هر منطقه با هم متفاوت بوده است.

7) باید در زمان اجرا اتصال اشکال هندسی که بر روی ستون ها اجرا می شود، را حتما چک کنیم.امروزه نمای ساختمان های رومی که برای زیبایی بیشتر پرحجم تر هستند، از سازه های فلزی و رابیتس بندی استفاده می میشود.

هر چقدر که کارفرما دقت و کیفیت خود را در اتصال اشکال هندسی به بدنه ی ساختمان بالا ببرد، در آینده از بروز هر نوع شکستگی و یا ترک خوردگی که بر اثر تغییرات شرایط آب و هوایی بر نمای ساختمان ایجاد می شود، می توان جلوگیری کرد.

استفاده از نسبت یکسان و یک اندازه از سیمان برای نمای ساختمان
استفاده از نسبت یکسان و یک اندازه از سیمان برای نمای ساختمان

بهترین سنگ برای نمای رومی

سنگی که برای نمای رومی و یا کلاسیک در ساختمان استفاده می شود، باید از نظر اقلیم منطقه به منطقه در هر شهر، قیمت و همچنین کیفیت مناسب تر از سنگ های دیگر باشد. سنگ تراورتن که در نمای رومی استفاده می شود،

به رنگ کرم،سفید، بژ و یا عسلی هستند که این سنگ ها صاف و یک دست هستند، بدون این که موجی داشته باشند. این سنگ ها به صورت چرمی، هوند و ساییده در کنار سنگ های تراورتن در نما های ساختمانی به کار برده می شود.

این سنگها خیلی راحت و به آسانی به نما می چسبند برای همین است که بیشتر کارفرمایان از این سنگ در نمای رومی ساختمان استفاده می کنند.

تا اینجا با مبحث بهترین سنگ برای نمای رومی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمای رومی ساختمان یک طبقه با ما همراه باشید.

ویژگی های نمای رومی

از ویژگی های بارز نما های رومی و یا کلاسیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) نما های کلاسیک دارای ستونهای عریض و تزیینی هستند که این سبک ها به صورت دوریک و یا یونیک کرتنی است که در ابتدای ستون ها و پایه ها به صورت نیمه به کار گرفته می شود.

2) به جای این که از خطوط صاف در نما استفاده کنیم، از قوس های متنوع در نمای ساختمان رومی استفاده می کنیم.

3) نمای اصلی ساختمان های رومی دارای طاق و گنبد است که نشان دهنده ی معابد رومی است که در زمان های قدیم طراحی شده است، برای همین این نماها را اصیل می دانند.

شرایط سنگ تراورتن در نمای رومی

سنگ تراورتن که در نمای رومی ساختمان استفاده می شود، باید دارای شرایط زیر باشد، :

– سنگ تراورتن در نمای رومی باید در برابر تابش نور خورشید و باران های اسیدی و برفی مقاوم و مستحکم باشد.

– این سنگ ها باید خیلی راحت توسط سنگ کار برش خورده شود و همچنین قابل صیقل باشد.

– این سنگ ها باید از نظر استحکام و کیفیت به قدری بالا باشند که قدرت کششی و خمشی را داشته باشند.

– سنگ تراورتن باید به قدری استحکام داشته باشد که در اثر شرایط آب و هوایی دچار ترک خوردگی نشود.

نمای رومی در مدلهای مختلف

نمای های مدرن در ساختمان های رومی:

این نماها ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است که در ساختمان طراحی شده است. در واقع هر چقدر که بتوانیم از حجم زیاد نمای رومی کم کنیم، یک نمای سبک و مدرنی به دست می آید که این نما در ردیف نما های مدرن قرار می گیرد.

نمای سنگی در ساختمان های رومی و کلاسیک:

همان طور که از نام آن معلوم است، نمای این ساختمان ها از سنگ های یکپارچه بوده است. این نماها از سنگ های یک دست و خرد شده طبیعی به کار گرفته شده اند که ظاهر نمای این ساختمان ها شبیه نما های کلاسیک و اروپایی در آمده است.

نمای ساختمان رومی با استفاده از آجر:

در ساختمان هایی که برای نمای بیرونی خود از اصول رومی پیروی میکنند و به ستون، پایه های ستون، قوس هایی که در پایه ستونها ایجاد شده و همچنین تزیئنات توجه می کنند، ولی به جای سنگ و یا سیمان از آجرهای نسوز استفاده می کنند، را نمای رومی آجری می گویند.

نمای ساختمان رومی با استفاده از آجر:
نمای ساختمان رومی با استفاده از آجر:

نمای رومی یا کلاسیک در ساختمان های یک طبقه

این نما برای ساختمان یک طبقه با چالش همراه بوده است، زیرا فضای کمی برای طرح دادن به نمای ساختمان داریم.برای همین در ساختمان های یک طبقه باید از کارفرما های متبحر در این امر استفاده کنیم تا بتوانند طرح زیبا و اصولی یک نمای رومی را در ساختمان ایجاد کنند.

یک طراح ساختمان متخصص و باتجربه باید شناخت کافی در مورد سبک نما، متریال و همچنین قوانین و رعایت اصول ایمنی را در انجام نمای رومی داشته باشد تا بتواند در فضای کم ساختمان یک طبقه طرح را پیاده کرده و یک نمای رومی زیبا و لوکسی را ایجاد کند.

استفاده از نمای رومی و یا کلاسیک در ساختمان های یک طبقه به این صورت است که طراحان ساختمان با توجه به سلیقه ی کارفرمای خود و دانشی که در این زمینه به دست آورده اند، طرحی مناسب در طراحی نمای بیرونی ساختمان برای تمام مردم انتخاب می کنند. این طراحان سه اصل را در ساختمان های یک طبقه موثر می دانند:

اولین مورد در طرح ساختمان یک طبقه همسایگان است

اولین مورد در طرح ساختمان یک طبقه همسایگان است.در ساختمان های ویلایی یک طبقه باید نما با توجه به ساختمان های مجاور ساخته شود.یعنی نمایی را که برای ساختمان استفاده می کنیم، باید با سبک محله و ساختمان های مجاور همسایه در یک ردیف باشد.

اگر در یک محله که همه در سطح پایینی هستند، از نمای رومی یا کلاسیک استفاده کنیم، باعث می شود که نما های دیگر در آن محله زیبایی خاص خود را نداشته و این امر سبب می شود که نظم شهر به هم بریزد.

دومین مورد در نمای ساختمان های یک طبقه موقعیت ساختمانی است

دومین مورد در نمای ساختمان های یک طبقه موقعیت ساختمانی است. سبکی که برای نمای ساختمان استفاده می شود، باید بر اساس محلی باشد که ساختمان در آن قرار گرفته است.

اگر تمایل دارید که ساختمان را در طبیعت بسازید و بیرون از شهر باشد، می توانیم برای زیبایی ساختمان از پنجره های زیادتری استفاده کنیم، یا به اصطلاح بازشوی زیادی در نمای ساختمان قرار دهیم.

مهندسان این نوع طراحی را سبک مدرن در ساختمان ها معرفی کرده اند. در این سبک مصالح ترکیبی را برای نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک به کار می برند.

سومین اصل در نمای ساختمان های یک طبقه مصالح بوم آورد است

سومین اصل در نمای ساختمان های یک طبقه مصالح بوم آورد است. برای ساختمان های یک طبقه باید از مصالح بوم آورد استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم هزینه ها را کم کنیم.این مصالح متناسب به شرایط هر منطقه بوده و تمام سیستم گرمایشی و سرمایشی در این ساختمان ها رعایت شده است.

افرادی که ساختمان ویلایی یک طبقه ی خود را در بیرون از شهر می سازند باید از مصالحی استفاده کنند که در برابر حوادث غیر پیش بینی شده که در طبیعت ممکن است، به وجود بیاید مستحکم باشند.به عبارت دیگر رنگ و جنس مصالح ساختمانی باید متناسب با عوارض طبیعی باشد.

سومین اصل در نمای ساختمان های یک طبقه مصالح بوم آورد است
سومین اصل در نمای ساختمان های یک طبقه مصالح بوم آورد است

استفاده از سیمان در نمای رومی ساختمان

به دلیل قیمت بالای سنگ امروزه کارفرمایان از سیمان سفید برای نما های رومی استفاده می کنند که انجام این نما به مهارت بالایی احتیاج دارد. کارفرمایان توانسته اند برای نمای بیرونی منازل ویلایی به سبک کلاسیک و یا رومی از سیمان سفید استفاده کنند.

نمای رومی یا کلاسیک سیمانی که در ساختمان ها استفاده می شود، در انواع گوناگون هستند:

نمای سیمان سفید رومی یا کلاسیک در نمای بیرونی ساختمان:

همان طور که نام این نما بیانگر نوع نما است، تمام نمای بیرونی ساختمان از سیمان سفید استفاده شده است.سیمان سفید به کار گرفته در نما از نظر ظاهری به ساختمان جذابیت و زیبایی دو چندانی می دهد. ترکیب این نماها از سیمان سفید و آب بوده است.

نمای سیمان شسته در نمای رومی یا کلاسیک ساختمان:

نمای سیمان شسته از ترکیبات سنگدانه های رنگی،پودر سنگ، سیمان سفید و یا سیمان سیاه و همچنین رنگ های معدنی تشکیل شده است. این نوع نما نسبت به نما های سیمانی دیگر کاربرد بیشتری دارد،

به این دلیل که دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و همچنین زیبایی بیش از حد در نمای بیرونی ساختمان باعث شده که اغلب مردم از این نوع سیمان در نما های رومی و یا کلاسیک استفاده کنند.

ساختار این نماها از قالب های مربعی، لوزی و همچنین مستطیلی در نمای بیرونی ساختمان استفاده شده است. یکی دیگر از کاربردهای سیمان شسته، می توان به دیوار باغ ها و راه پله ی ساختمان و باغ اشاره کرد، البته سیمان شسته دارای رنگ بندی متنوعی است.از مزایای سیمان شسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) این سیمان ها اگر در شرایط خوبی در نمای ساختمان اجرا شوند، باعث می شود که نمای بیرونی ساختمان مستحکم و طول عمر بیشتری داشته باشد.

2) با استفاده از نمای شسته در ساختمان می توانیم طرح های مختلفی از نمای یک سنگ را در ساختمان با کمترین هزینه ایجاد کنیم، .

3) نما های شسته دارای تنوع رنگی بیشتری نسبت به نما های سیمانی دیگر هستند.

نمای سیمان شسته در نمای رومی یا کلاسیک ساختمان:
نمای سیمان شسته در نمای رومی یا کلاسیک ساختمان:

نمای رومی و یا کلاسیک با استفاده از نمای سیمانی تخته ماله

در زمان انجام نمای بیرونی ساختمان به دو لایه ی آستر و تخت ماله احتیاج داریم. لایه اول که آستر است، دارای ضخامت دو سانتی متری است که در آن از ترکیب ملات ماسه و سیمان بر روی دیوار سیمانی و یا آجری استفاده می شود

و همچنین لایه دوم که از ترکیب ماسه، پودر سنگ،خاک سنگ و سیمان استفاده شده است و دارای ضخامت نیم سانتی متر بوده با کمک تخته ماله بر روی لایه اول آستر کشیده می شود.

در نمای سیمانی تخته ماله از خط کشی و یا سنگ نما که باعث شده قسمت های نما از هم مجزا شوند، استفاده می کنند، این کار باعث شده که از ترک خوردگی در نمای بیرونی جلوگیری شود و زیبایی ظاهری ساختمان را دو چندان کند.

نمای رومی تگرگی

نمای رومی و کلاسیک سیمانی که به صورت تگرگی و یا ماهوتی است. ضخامت این نوع نما دو سانتی متر است که در آن از ترکیب سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ استفاده شده است که سنگ کار با کمک دستگاه دوغاب پاش این ملات را بر روی نمای بیرونی ساختمان می پاشد.

به این دلیل این نما تگرگی در بین سنگ کارها نام گرفته است، چون مصالح آن از دانه های درشت تشکیل شده است. در صورتی که ملات این نما از دانه های ریز استفاده شود، نمای ساختمانی ماهوتی نام می گیرد.

نمای تگرگی نسبت به نما های سیمانی شسته و تخت ماله و حتی نمای سیمان سفید که در ساختمان استفاده می شود لوکس و زیبا نیست، ، ولی به نمای بیرونی ساختمان ظاهری ساده و جذاب می دهد.

نمای رومی تگرگی
نمای رومی تگرگی

نمای تیشه ای یا نمای چکشی در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک

این نوع نمای سیمانی از دو لایه تشکیل شده است. لایه ی اول این نما دارای ضخامت دو سانتی متری بوده که از ماسه، سیمان سفید و یا سیمان رنگی تشکیل شده که روی این جملات را با موزائیکی به ضخامت یک و نیم سانتی متری می پوشانند.

لایه ی دوم این نما از بندهایی استفاد شده که به وسیله ی شیشه پر می کنند که عملیات اجرایی لایه دوم با کمک ماله انجام پذیر است، بعد از خشک شدن این لایه ها سطح نمای بیرونی ساختمان را به وسیله ی تیشه های مخصوص تیشه دار می کنند.

نمای رومی تگرگی
نمای رومی تگرگی

نمای رومی یا کلاسیک سیمانی ساختمان به روش آب ساب یا موزاییک شسته

این نما نیز همانند نمای چکشی بوده است که لایه ی آستر آن از ترکیب ماسه، سیمان سفید یا رنگی و همچنین لایه دوم آن از موزاییک به وجود آمده است، ولی روش اجرای این نما با نمای چکشی متفاوت است.

در این نما قبل از این که نما به طور کامل خشک شود، سطح لایه های نما را به وسیله ی آب خیس می کنند و با کمک برس های مخصوص سطح بیرونی نما را می سایند.

این لایه دوم را تا حدی سمباده می کشند که کاملا صاف و صیقلی شود و یا به اصطلاح مانند موزاییک بدرخشد، از این رو به این نما نما های سیمانی موزاییک می گویند.

روش دیگر این نما به این صورت است که لایه بیرونی را به وسیله ی آب و اسید می سابند تا از این طریق سنگ های درشت و برجسته به شکل سنگدانه های ریز دیده شود، این روش نمای سیمانی را آسیاب می گویند.

نمای خراشی سیمانی در نما های ساختمانی رومی و یا کلاسیک

لایه آستر این نما از ترکیب ماسه و سیمان تشکیل شده و لایه دیگر آن از پودر سنگ،خاک سنگ و سیمان و ماسه تشکیل شده است، بعد از انجام این دو لایه در نمای ساختمان سنگ کار مقدار کمی از مصالح سنگی به قطر دو میلیمتر بر روی سطح بیرونی نما اضافه می کند.

وقتی که تمام این مراحل توسط سنگ کار انجام شد، برای ایجاد کردن خراش بر روی نما از ماله مخصوص این کار استفاده می کنند.

نمای خراشی سیمانی در نما های ساختمانی رومی و یا کلاسیک
نمای خراشی سیمانی در نما های ساختمانی رومی و یا کلاسیک

زیبایی بیشتر نمای رومی

نمای رومی و یا کلاسیک با استفاده از نورپردازی :

نورپردازی در نمای بیرونی ساختمان وسیله ای است، برای تزیین ساختمان،که امروزه برای بالا بردن کیفیت ساختمان از این روش استفاده می کنند.

زمانی که کارفرما می خواهد از نور برای نمای رومی استفاده کند، باید به تمام ریزه کاری های ساختمان توجه کند و تصمیم بگیرد که در کدام قسمت از ساختمان از نور استفاده کند تا در شب نمای بیشتری داشته باشد.

باید نورپردازی دور گنبد بیشتر از نمای درونی باشد که شما بیشتر این نورپردازی ها را در نما های خیلی سنتی و تجاری مشاهده کرده اید.

سیمان رنگی در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک :

سیمان رنگی همان سیمان سفید است که در کل رنگ خود سیمان به رنگ سفید و یا طوسی است که در آن با استفاده از رنگ دانه های مختلف سیمان را به رنگ های متنوع در می آورند. با استفاده از سیمان پرتلند معمولی می توان رنگ سیمان را به رنگ قرمز، قهوه ای و یا سیاه در آورد.

این سیمان های رنگی باید در برابر شرایط آب و هوا مقاوم و مستحکم باشند. این سیمان های رنگی باعث شده که مردم استقبال زیادی از این نما ها داشته باشند و برای نمای بیرونی ساختمان خود استفاده کنند.

البته این سیمان های رنگی باید در برابر تابش نور خورشید و همچنین باران های اسیدی باید خیلی مقاوم و مستحکم باشند تا در ساختمان ترک خوردگی ایجاد نشود.

سیمان رنگی در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک :
سیمان رنگی در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک :

مزایای سیمان های رنگی در نمای رومی و یا کلاسیک

1) سیمان های رنگی به صورت یک دست بوده اند و سطح آن کاملا بدون درز است.

2) این سیمان ها به سطح زیرین نما به راحتی چسبیده می شوند.

3) سیمان های رنگی در برابر باران های اسیدی و نور خورشید رنگ خود را از دست نمی دهند و ثابت می مانند.

4) نما های دیگر ساختمانی دارای هزینه ی بالایی هستند که با استفاده از سیمان های رنگی در نمای بیرونی ساختمان های رومی و یا کلاسیک از هزینه های گزاف ساختمان کم شده است.

5) نمای سیمانی رنگی گرد و غبار را به خود جذب نمی کند و همچنین باران های اسیدی ترکیب رنگ دانه های نما را از بین نمی برد.

6) یکی از دلایل دیگر نما های سیمانی رنگی این است که با محیط زیست انسان سازگار بوده است.

مزایای سیمان های رنگی در نمای رومی و یا کلاسیک
مزایای سیمان های رنگی در نمای رومی و یا کلاسیک

تا اینجا با مبحث زیبایی بیشتر نمای رومی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمای رومی ساختمان یک طبقه با ما همراه باشید.

مزایای نمای رومی و یا کلاسیک

مزایایی نمای رومی در ساختمان شامل موارد زیر است:

1) معماری پیچیده ای که در این نما به کار گرفته شده است، زیبایی خیره کننده ای در نمای بیرونی ساختمان ایجاد کرده است که همه را به سمت خود جلب می کند. طرح و نقش، ستونهای عریض و دارای اشکال هندسی باعث شده است که این نما نسبت به نما های بیرونی ساختمان خیلی جذاب تر و متمایزتر باشد.

2) در کنار در و پنجره های این ساختمان ها و همچنین ستونها طرحی از کتیبه ها حکاکی شده است. در کنار قوس های بزرگ این نما کارفرمایان از نورپردازی برای زیباتر نشان دادن نمای ساختمان استفاده کرده اند، این نورها در شب نمای ساختمان را دو برابر کرده و جلوه ی شهر را زیباتر می کند.

3) نما های رومی که در آنها از سنگ، ستون و همچنین سر ستونهایی که با استفاده از سر شیر و یا اشکال هندسی درست شده است، باعث شده که ساختمان را با عظمت و باشکوه تر نسبت به ساختمان های دیگر نشان داده شود و از ظاهر این ساختمان می توانیم تشخیص دهیم که این ساختمان استحکام و مقاومت خیلی بالایی دارد.

نمای رومی به عنوان یک نمای پر زرق و برق

4) نمای رومی به عنوان یک نمای پر زرق و برق، مجلل و همچنین کاخ نشین در بین مردم شناخته شده است.ستون های بزرگ و عریض آن و نقش و نگار ها باعث شده که این نما سبک سلطنتی را به خود بگیرد. این نمای ساختمانی از نظر هزینه نسبت به نما های دیگر خیلی بالاتر بوده و فقط افراد سرمایه دار می توانند از این نما برای منزل خود استفاده کنند.

ارزان بودن نماهای سیمانی

5) نماهای سیمانی نسبت به نمای کامپوزیت، سنگی، آجری، بایرامیکس از نظر قیمت ارزان تر بوده است و همین علت باعث شده که امروزه بیشتر از این نما استفاده کنند.

6) نما های سیمانی باعث شده اند که نمای بیرونی ساختمان به صورت صاف و یک دست نمایان شود.

قیمت در نمای رومی به عوامل زیادی بستگی دارد که در کل می توان به سورت بندی سنگ، نوع رنگ، از کدام معدن استخراج شده و همچنین ابعاد و ضخامت سنگ تراورتن اشاره کرد.

سنگ تراورتن دارای رنگ کرمی، بژ و سفید بوده است که هر کدام از این رنگ ها، از یک معدن به خصوصی استخراج شده است. سنگ تراورتن سفید که کاملا صاف و یک دست بوده و هیچ موجی در این سنگ نیست، بیشتر برای نمای رومی ساختمان استفاده می شود و قیمت بالاتری نسبت به رنگ های دیگر دارد.

به طورکلی قیمت هر متر مربع از سنگ تراورتن که در نمای رومی و یا کلاسیک به مواردی که در بالا اشاره کرده ایم بستگی دارد.

ارزان بودن نماهای سیمانی
ارزان بودن نماهای سیمانی

تا اینجا با مبحث مزایای نمای رومی و یا کلاسیک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمای رومی ساختمان یک طبقه با ما همراه باشید.

اسکوپ در نمای رومی

همان طور که میدانید تمام نما های سنگی ساختمان ها و همچنین سنگ هایی که به طور قائم بر روی دیوار ها نصب شده اند، باید اسکوپ شوند.

به طور مثال سنگ هایی که در راهروی بیمارستان ها، دانشگاهها و همچنین مدارس دولتی و یا غیردولتی نصب شده است، باید حتما اسکوپ شوند تا در اثر حوادث غیر پیش بینی نشده مثل زلزله این سنگها سقوط نکنند و مشکلی را برای فرد ایجاد نکنند. اسکوپ سنگ در نمای رومی و یا کلاسیک دارای مدلهای مختلفی است که شامل:

اسکوپ سنگ به روش لقمه گذاری:

به این ترتیب است که دو عدد لقمه سنگ را با کمک چسب سنگ به سنگ متصل کرده و بعد سنگ را به نما وصل می کنند.با استفاده از دوغاب در پشت سنگ ها که به صورت افقی و یا عمودی ریخته می شود باعث شده که لقمه سنگ ها خیلی سفت تر و محکم تر به نما چسبیده شوند.

اسکوپ سنگ به روش سیم مفتول:

از اسکوپ در دو طرف سنگ شیاری درست کرده و سپس یک مفتول آهنی به قطر دو میلیمتر از بین این شیارها عبور می دهیم و به هم گره میزنیم. در این روش سیم مفتولی به ملاتی که در پشت سنگ است، گیر می کند و موجب می شود که سنگ نمای بیرونی ساختمان را خیلی مستحکم تر نگه دارد.

اسکوپ سنگ دو پایه:

اسکوپ دو لایه از جنس استیل است که از دو بالچه تشکیل شده اند.این اسکوپ ها به وسیله ی چسب به پشت سنگ چسبیده می شوند، به طوری که بالچه ها عمودی در پشت سنگ قرار گرفته می شوند و از نفوذ دوغاب به قسمت های پایینی سنگ جلوگیری می کنند.

اسکوپ سنگ سه پایه:

این اسکوپ مانند اسکوپ دو پایه بوده است، تنها تفاوت آن در لبه ی سوم آن است. در ابتدا سنگ کار یک شیار در پشت سنگ ایجاد می کند و داخل این شیار را با چسب پر می کند و بعد لبه سوم اسکوپ را به درون شیار هدایت می کند تا خشک شود.

اسکوپ سنگ به روش پروانه ای:

نخست سنگ کار ساختمان شیار با زاویه ی چهل و پنج درجه در پشت سنگ نما درست می کند و بعد اسکوپ پروانه ای را درون شیار وارد کرده، سپس سنگ را به نمای بیرونی ساختمان های رومی یا کلاسیک نصب می کند.دوغابی که در پشت سنگ ریخته می شود باعث شده که سنگ خیلی محکم به نما بچسبد.

اسکوپ سنگ به روش Z:

این اسکوپ فلزی به صورت Z انگلیسی است. زمانی که در پشت سنگ شیاری ایجاد کردند این قطعه را نیز وارد شیار می کنند و سنگ را به نمای ساختمان می چسبانند.

تمام این شیارها که در پشت سنگ ها ایجاد می شود، توسط فرزهای دستی و یا با استفاده از دستگاه های مخصوص این شیارها را ایجاد کرده تا اسکوپ به سنگ متصل شود و به نمای ساختمان چسبانده شود.

اسکوپ سنگ به روش Z:
اسکوپ سنگ به روش Z:

قوانین و مقررات شهرداری در نمای بیرونی ساختمان های شهر

عنصر های پرکاربرد در نمای بیرونی ساختمان ها:

مصالح، ورودی، بازشوها،پیش آمدگی،بام بنا و خط آسمان است که به ترتیب توضیح مختصری در مورد هر کدام از آنها می دهیم.

مصالح ساختمانی:

مهمترین عنصر در شکل ظاهری و طراحی ساختمان مصالح ساختمان است که برای تمام عموم مردم قابل مشاهده است.

ورودی ساختمان ها:

فضای خصوصی هر ساختمان که باعث شده از فضای عمومی جدا شود، به وسیله ی ورودی ساختمان ها صورت می گیرد.

بازشوها در ساختمان:

بخشی از نمای بیرونی ساختمان و یا دیوارهای ساختمان که برای تامین نور و تهویه هوا با استفاده از مصالح ساختمانی که این امکان را دارند تا نور و هوا را از خود عبور دهند، توسط بازشوها در ساختمان پوشیده می شوند.این بازشوها بیشتر در پنجره ی ساختمان ها قابل دیدن است.

پیش آمدگی ها در ساختمان:

تغییرات زیاد در نمای ساختمان که از نمای کلی ساختمان خیلی بیشتر بیرون زده اند را پیش آمدگی ها در ساختمان می گویند.

پشت بام بنا در ساختمان:

آخرین طبقه در ساختمان که مانند پوسته ای بر روی سر ساختمان است، را پشت بام بنا می گویند.

– آخرین مرحله خط آسمان است که انتهای ساختمان و آسمان به صورت یک مرز جدای قابل مشاهده برای ناظر ساختمان است. این خط آسمان از ساختمان هایی که در یک ردیف در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.

پشت بام بنا در ساختمان:
پشت بام بنا در ساختمان:

– مصالح و رنگهای سیمانی که در نمای بیرونی ساختمان ها با رعایت قوانین شهرداری انجام می شود.

الزاماتی که شهرداری برای نمای بیرونی ساختمان ها تصویب کرده است و حتما باید رعایت شود، شامل موارد زیر است:

– شهرداری ها مصوب کرده اند که نمای بیرونی ساختمان ها به هیچ عنوان نباید تمام شیشه و یا کاملا فلزی باشند. (البته کارفرمایان اجازه دارند تا حدود یازده درصد از نمای ساختمان را از شیشه استفاده کنند.)

– کارفرمایان نباید از رنگ هایی که نامتعارف با قوانین اسلامی هستند، در نمای بیرونی ساختمان استفاده کنند.

– شهرداری مصوب کرده است که حداکثر از 4 نوع مصالح می توانند در نمای بیرونی ساختمان استفاده کنند، اگر بیش از چهار نوع باشد، اجازه ادامه ی نما را ندارند.

– کارفرمایان می توانند از اشکال نامناسبی مثل کشیدن کشتی، مجسمه و یا میوه در نمای ساختمان استفاده کنند.

– کارفرمایان باید از مصالح فلزی و یا شکننده در طبقه های همکف یا طبقه ی اول ساختمان بپرهیزند چون ممکن است که برای افراد ساختمان مشکل ایجاد کند.

شهرداری احکام ایجابی را در ساختمان ها را برای تمامی کارفرمایان ضروری کرده اند، به صورت زیر است:

استفاده از سنگ های با دوام

– شهرداری مصوب کرده است که تمام سنگ هایی که در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود، باید بادوام و مستحکم در برابر شرایط آب و هوای باشند تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.

– ، همچنین موظف کرده است که تمام رنگهایی که در نمای ساختمان استفاده می شود، متعارف و هماهنگ با هم باشند و کیفیت مناسبی داشته باشند.

استفاده از سنگ های با دوام
استفاده از سنگ های با دوام

– درزهای بین ساختمان را با مصالح با کیفیت بپوشانند تا از زیبایی نما کم نشود.

قوانین و مقرراتی را که شهرداری برای نما های بیرونی ساختمان در نظر گرفته است.

– شهرداری به تمام کارفرمایان توصیه کرده است که از رنگ های مختلف در نما بپرهیزند.

– در طبقات همکف ساختمان بهتر است، از مصالحی که قابل شستشو هستند، استفاده کنیم تا از نفوذ آب به زیر سنگ جلوگیری شود.

استفاده از مصالح با کیفیت و با دوام

– شهرداری به کارفرمایان دستور داده است که از مصالح با کیفیت و با دوام در نمای بیرونی ساختمان استفاده کنند تا در برابر نورخورشید و همچنین باران ها اسیدی مستحکم بوده و آسیب کمتری به نما برسد.

– از مصالحی که برنده هستند و یا شکننده در طبقه ی همکف و اول ساختمان استفاده نکنند.

– کارفرمایان باید از فرمهایی که با شرایط کشور ما همخوانی ندارد، در نمای بیرونی ساختمان استفاده نکنند.

– نما های سیمانی به صورت سیمان شسته و یا آبساب استفاده شود و همچنین آب گریز مناسبی در ساختمان استفاده شود.

– در نمای بیرونی ساختمان از رنگ های تند و یا به اصلاح جیغ بپرهیزند.

تمام قوانین و مقرراتی که شهرداری برای نمای ساختمان ها ضروری کرده است، باعث شده که نمای ساختمان ها در شهر در یک ردیف بوده و شهر تمیز تر و مرتب تر نسب به گذشته باشد. همین زیبایی ساختمانها شهر را آباد تر و زیباتر کرده است.

امیدواریم تا اینجا از مطالعه پست نمای رومی ساختمان یک طبقه اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

سوالات رایج در خصوص نمای رومی

  • بیشتر مردم در مورد این که مدت زمان نما های رومی و یا کلاسیک چه مدت است، سوال می پرسند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مدت زمان این پروژه بستگی به متراژ ساختمان و تغییراتی است که فرد می خواهد در ساختمان خود ایجاد کند دارد. بهتر است، بدانید که تمام کارفرمایان ساختمان مدت زمان این طرح را در قرارداد ثبت می کنند و اگر در این مدت کارفرما نتوانست کار را به مشتری تحویل دهد، باید جریمه ی دیرکرد ساختمان را پرداخت کند.

شما در حال مطالعه مقاله نمای رومی ساختمان یک طبقه هستید.

  • آیا فرد می تواند به طراحی مهندس ساختمان اطمینان کند یا خیر؟

طرحی که فرد در نمای بیرونی ساختمان خود می خواهد انجام دهد، از قبل طراحی و با مهندس ساختمان هماهنگ کرده است، پس با وجود این هماهنگی ها با مهندس ساختمان دیگر جای هیچ نگرانی در ساخت نیست.

آیا فرد می تواند به طراحی مهندس ساختمان اطمینان کند یا خیر؟
آیا فرد می تواند به طراحی مهندس ساختمان اطمینان کند یا خیر؟

نتیجه گیری

نمای ساختمان های کلاسیک و یا رومی که در ساختمان استفاده می شود، با توجه به این که برای چه ساختمانی و این که این ساختمان از نظر موقعیتی در کدام قسمت از شهر قرار گرفته، تعداد طبقات ساختمان، نوع متریال دسته بندی می شود و در ساختمان اجرا می شود.

از اینکه تا انتهای پست نمای رومی ساختمان یک طبقه با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله نمای رومی ساختمان یک طبقه بهره لازم را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *