09124573904

هزینه طراحی فضای سبز تراس

هزینه طراحی فضای سبز تراس

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله به موضوع هزینه طراحی فضای سبز تراس پرداخته می شود.

ابتدا به توضیحی کوتاه درباره تراس میپردازیم؛ تراس، به فضای اضافه شده به آپارتمان اطلاق می شود، نتیجتا مساحت آن در کل مساحت آپارتمان به حساب نمی آید و همچنین فاقد سقف می باشد، پس فضایی نیمه باز محسوب می شود.

هزینه طراحی فضای سبز تراس
هزینه طراحی فضای سبز تراس

افزایش آپارتمان نشینی

در جامعه امروزی به علت شهر نشینی و افزایش قیمت مسکن خانه های دارای حیاط کمتر به چشم می خورند و مردم بیشتر به آپارتمان نشینی روی آورده اند،

به همین دلیل طراحی تراس به عنوان مکانی نشاط آور و آرام بخش که رابط فضای داخل خانه و محیط بیرون می باشد، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

به عبارتی تراس ها اگر چه مساحت خیلی کم تری نسبت به حیاط ها دارند، اما در خانه های کوچک تر و فاقد حیاط می توانند، نقش حیاط را برای ساکنین ایفا کنند.

تراس محیطی مناسب برای استراحت، گفت و گو، صرف عصرانه یا نوشیدن چای و. . . برای افراد ساکن آپارتمان می باشد، پس باید در طراحی و زیبا سازی این مکان به شیوه نوین کوشا باشیم و نهایت خلاقیت را به کار ببریم، همچنین باید به درستی از فضایی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا فضایی فرح بخش و دل نشین برای انسان ایجاد کند،

به همین منظور می توانیم از نور پردازی، کف پوش یا انواع فرش و موکت، مبلمان یا میز و صندلی، کاناپه، نرده، فضای سبز، گلدان های متنوع و دیگر تزئینات متناسب با شرایط، موقعیت، اندازه و شکل تراس و همچنین بر حسب نیاز و به درستی استفاده کنیم تا محیطی آرامش بخش و راحت برای ساکنین ایجاد شود.

شاید بهترین نمونه برای حضور تاثیر گذار تراس های با کیفیت در خانه ها، دوران قرنطینه خانگی به دلیل کرونا بود. همه ما شاهد سختی ماندن در خانه بودیم. اما اگر منزل ما یک تراس با کیفیت که برای گذران ساعات عصر گاهی، به بهترین صورت ممکن طراحی شده بود، مجهز بود نیز، قرنطینه می توانست به همان سختی بگذرد؟

افزایش آپارتمان نشینی
افزایش آپارتمان نشینی

چگونه می توان رنگ های مناسب را برای طراحی تراس انتخاب نمود؟

یکی از عناصری که در طراحی تراس مورد اهمیت واقع می شود، رنگ های استفاده شده در تراس می باشد. هر چه رنگ های به کار برده شده روشن تر باشند، فضای تراس بزرگ تر به نظر می رسد،

به علاوه اینکه رنگ های روشن با خود سر زندگی و نشاط را برای اعضای خانواده به همراه خواهند داشت، اما باید به این نکته هم توجه داشت که این رنگ ها در هوای آزاد به سرعت کثیف و کدر می شوند، به همین دلیل می توان رنگ های روشن را در تزئیناتی به کار برد که به راحتی قابلیت شست و شو و تمیز شدن را داشته باشند.

برای داشتن فضایی هرچه دنج تر در تراس میتوانیم، در طراحی این مکان از رنگ های گرم بهره ببریم تا محیط گرم تر و راحت تری را در اختیارداشته باشیم.

به طور کلی هنگام استفاده از رنگ ها در طراحی تراس، همانند هر قسمت دیگر از خانه و آپارتمان باید سعی کنید، هارمونی و طیف مناسبی بین رنگ های استفاده شده در فضا ایجاد کنید تا ناهماهنگی به چشم نخورد و به زیبایی هرچه بیشتر فضای مورد نظر بیافزاید.

چگونه می توان رنگ های مناسب را برای طراحی تراس انتخاب نمود؟
چگونه می توان رنگ های مناسب را برای طراحی تراس انتخاب نمود؟

نور پردازی در طراحی تراس به چه صورت می باشد؟

روشنایی، هم طبیعی و هم مصنوعی آن از عناصر مهم در طراحی می باشند. اهمیت نور پردازی آن جا معلوم می شود که شب هنگام قصد استفاده از تراس برای استراحت و یا حتی مطالعه کتاب را دارید،

اما تاریکی بر تراس احاطه شده و عملا تراس را به مکانی بی استفاده تبدیل کرده است. پس می توانیم با یک نور پردازی اصولی بر زیبایی و کاربرد بیشتر این فضا بیفزائیم. به طور کلی روشنایی جلوه جذاب تری را به محیط می دهد.

نور پردازی در طراحی تراس به چه صورت می باشد؟
نور پردازی در طراحی تراس به چه صورت می باشد؟

یکی از کاربرد های نور و روشنایی کمک به برجسته سازی یک ناحیه و یا یک نقطه می باشد. به وسیله نور می توانیم قسمت هایی را که تمایل داریم از بقیه قسمت ها متمایز کنیم تا زیبایی آن بیشتر دیده شده و به چشم آیند،

پس با این هدف می توانیم از انواع چراغ های نقطه ای، طولی و عرضی که قابلیت نصب بر روی دیوار ها را دارند استفاده کنیم و از بازی نور آن ها به سمت بالا، پائین، چپ، راست و به طور کلی همه جهت ها برای زیبا سازی و جلوه بیشتر بهره ببریم.

نور پردازی در طراحی تراس به چه صورت می باشد؟
نور پردازی در طراحی تراس به چه صورت می باشد؟

علاوه بر چراغ های نوری نقطه ای، طولی و یا عرضی، منبع های نوری دیگر که قابلیت کاربرد در تراس را دارند، شامل:

ریسه های نوری خطی، بی شکل، مشبک و. ، انواع شمع ها در رنگ ها، شکل ها و اندازه های متفاوت، فانوس های متنوع و رنگارنگ، آویز های نوری زیبا، چراغ های دیواری (دیوار کوب ها) و یا حتی یک لامپ کوچک و. . . می توانند باشند.

ریسه های نوری را می توانید طبق سلیقه و نوع فضایی که در اختیار دارید، در انواع خطی، بی شکل، مشبک و. . . تهیه کنید.

انواع خطی و مشبک به راحتی رو دیوار به کار برده می شوند و انواع بی شکل ریسه ها را هم می توان به شکل دلخواه درآورد و روی دیوار نصب کرد و هم می توان بین نرده ها یا در فضای بین گلدان های روی زمین یا گلدان های روی شلف ها و استند آپ ها گل قرار داد.

اگر تمایل دارید، فضای تراس شما در کنار روشنایی و نور کافی، عاشقانه تر و رمانتیک تر به نظر برسد، می توانید انواع شمع ها را در شکل ها، رنگ ها و اندازه های متفاوت بسته به نیاز تهیه کنید و آن ها را روی لبه نرده ها، روی میز(اگر در تراس وجود دارد) و یا هر جای دیگر قرار دهید و به این طریق از این فضای باب میل خود لذت ببرید.

فانوس های متنوع و رنگارنگ را هم می توانید بر حسب نوع و شکل (مربع، استوانه ای، مستطیل، دیواری، غیر دیواری و. . . ) در یک گوشه از تراس، روی دیوار، روی میز و. . . به کار ببرید و به زیبایی هر چه بیش تر تراس کمک کنید.

در انتها به این نکته توجه داشته باشید که شما باید از یک یا حداکثر دو نوع از منابع نوری آن هم به تعداد کم برحسب اندازه تراس بهره ببرید تا هم از روشنایی بیش از حد و هم از شلوغی جلوگیری شود.

انتخاب میز و صندلی مناسب برای تراس به چه صورت می باشد؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که قصد دارید، از فضای تراس به عنوان محیطی برای استراحت و صرف عصرانه و یا حتی نوشیدن چای و قهوه استفاده کنید، حتما به میز و صندلی این مکان به شدت اهمیت می دهید.

در انتخاب مبلمان برای تراس باید علاوه بر زیبایی، استحکام، ایمنی و کارایی، اندازه تراس را هم در نظر بگیرید، زیرا برای هر اندازه ای از تراس یک یا چند نوع از انواع میز و صندلی مناسب تر است.

انتخاب میز و صندلی مناسب برای تراس به چه صورت می باشد؟
انتخاب میز و صندلی مناسب برای تراس به چه صورت می باشد؟

انواع میز و صندلی مناسب تراس شامل: مدل های فلزی، مدل های سنگی و بتنی یا سیمانی، مدل های نیمکتی، مدل های حصیری، مدل های تنه درختی و مدل های تاشو می باشد.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست هزینه طراحی فضای سبز تراس هستید.

مدل های فلزی

در مدل های فلزی، فلز به کار برده شده در بیشتر موارد آلومینیوم می باشد. این فلز بسیار سبک بوده و به آسانی جا به جا می شود، پس اگر در آینده قصد اسباب کشی هم داشته باشید، نگرانی و مشکلی از بابت سنگینی این مدل میز و صندلی نخواهید داشت. بیش تر فلز ها در فضای باز اکسید می شوند،

اما فلز آلومینیوم به شدت در برابر هوا زدگی مقاوم می باشد، پس در هوای آزاد زیبایی و دوام خود را از دست نمی دهد، به همین دلیل کاملا برای هوای آزاد کاربردی می باشد. مدل های فلزی میز و صندلی با توجه به اینکه ساده هستند و به نوعی سبک مدرن محسوب می شوند،

اگر در محیط تراس قرار بگیرند، فضای زیادی را اشغال نمی کنند و باعث شلوغی نمی شوند و همچنین به راحتی با بقیه اجزاء و وسایل تراس هماهنگ می شوند، پس لازم نیست، زیاد نگران ناهماهنگی این مدل از میز و صندلی با بقیه وسایل در تراس باشیم.

مدل های فلزی
مدل های فلزی

مدل های سنگی و بتنی

مدل های سنگی و بتنی یا سیمانی بسیار گران قیمت می باشند و کمتر در بازار به چشم می خورند، ولی کلاس، زیبایی و جذابیت بیشتری نسبت به بقیه مدل های میز و صندلی دارند. دقت کنید که این مدل های میز و صندلی علاوه بر این که سنگین هستند و جا به جایی آن ها سخت است، بسیار جا گیر هم می باشند،

به همین دلیل اگر این مدل از میز و صندلی را برای تراس خود انتخاب می کنید، باید هم تراس بزرگ تری در اختیار داشته باشید و هم تراس باید بتواند بار وزنی بیشتری را تحمل کند و به عبارتی ایمن تر و مستحکم تر باشد.

در صورتی که قصد خرید این مدل از میز و صندلی را داشته باشید، احتمالا باید مدل پیشنهادی خود را به سازنده سفارش دهید، چون همان طور که گفتیم، مدل های سنگی و بتنی میز و صندلی مناسب برای تراس کم تر در بازار به چشم می خورند.

مدل های سنگی و بتنی
مدل های سنگی و بتنی

مدل های نمیکتی بدنه فلزی دارند و قسمت نشستن و یا همان رویه آن چوبی است. این مدل از میز و صندلی می توانند مناسب تراس های کوچک باشند، چون به گونه ای طراحی می شوندکه در صورت عدم استفاده از آن ها به راحتی می توانند، زیر میز قرار بگیرند، در نتیجه محیط کمی اشغال می کنند.

مدل های حصیری

مدل های حصیری بسیار جمع و جور و کاربردی هستند، وزن کمی دارند، نیاز به نگهداری خاصی هم ندارند و مهم تر از همه این که قیمت مناسب تر و حتی پائین تری نسبت به مدل های دیگر میز و صندلی دارند.

مدل های حصیری
مدل های حصیری

مدل های تنه درختی میز و صندلی هم همانطور که از نامشان پیداست، از تنه درخت ساخته شده اند و می توانند در تراس های کوچک بسیار کاربردی باشند، چون فضای کمی را اشغال میکنند و همچنین به خاطر طبیعی بودن برای فضای تراس بسیار دل نشین خواهند بود.

مدل های تاشو میز و صندلی کاملا مناسب تراس های کوچک هستند، چون پس از استفاده به راحتی جمع می شوند و یک گوشه از تراس قرار می گیرند، پس فضای زیادی را اشغال نمی کنند، همچنین در این مدت که میز و صندلی ها جمع شده اند، می توان از تراس استفاده دیگری (مثلا خشک کردن لباس ها) کرد.

مدل های حصیری
مدل های حصیری

انتخاب کف پوش مناسب برای طراحی تراس چگونه انجام می شود؟

کف پوش هایی که در محیط تراس مورد استفاده قرار می گیرند، چون در فضای باز استفاده می شوند، باید اولا نسبت به آب و هوای گرم و حرارت زیاد تابستان و سرما و یخ بندان زمستان مقاوم باشند و از بین نروند، دوما قابل شست و شو باشند و به راحتی تمیز شوند.

در زیر چند نوع از کف پوش های به کار برده شده در تراس که دارای ویژگی های ذکر شده هستند، را به اختصار توضیح می دهیم.

کف پوش های سرامیکی علاوه بر اینکه دارای طرح ها و رنگ های متفاوت هستند، بازه قیمتی گسترده ای دارند، پس هر فرد با هر سلیقه و هر بودجه ای می تواند، از این کف پوش ها در طراحی تراس خود بهره ببرد، البته باید دقت داشته باشید، اگر قیمت سرامیک پائین است، از مرغوبیت آن کاسته نشده باشد.

کف پوش چوبی برخلاف باور عموم در برابر تغییرات آب و هوایی، به علت داشتن لایه های محافظتی مقاوم است، ظاهر طبیعی تری به تراس شما می بخشد وکم تر کسی پیدا می شود که زیبایی منحصر به فرد این نوع کف پوش ها را انکار کند و تقریبا مورد پسند همه افراد قرار می گیرد.

کف پوش سنگی از جمله زیباترین کف پوش هایی است که به آسانی می تواند در طراحی تراس مورد استفاده قرار گیرد،

مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت دارد و امروزه طرح های جدید و زیبایی از آن ها در بازار عرضه می گردد، اما چون قیمت بالائی دارند، تنها در صورت داشتن بودجه کافی می توانید، از این کف پوش ها در طراحی تراس استفاده کنید. نکته مهم در انتخاب کف پوش های سنگی این است که نباید از نوع طبیعی آن به عنوان کف پوش تراس استفاده شود.

انتخاب کف پوش مناسب برای طراحی تراس چگونه انجام می شود؟
انتخاب کف پوش مناسب برای طراحی تراس چگونه انجام می شود؟

کف پوش های پلاستیکی دو نوع هستند:

یک نوع آن یکپارچه است و نوع دیگر آن تکه تکه است که باید آن ها را مشابه کاشی کنار هم قرار دهید. این نوع کف پوش ها طرح، رنگ، اندازه و دوام بالائی دارند، به همین علت پر کاربرد هستند.

یکی از بهترین مزیت های این نوع کف پوش ها این است که قابلیت نصب بر روی کف پوش های قبلی را مانند چمن های مصنوعی دارند، پس هنگام بازسازی کف پوش تراس خیلی مورد استفاده قرار می گیرند، چون برای نصب نیاز به هزینه اضافی برای کندن کف پوش های قدیمی ندارند.

کف پوش های پلاستیکی دو نوع هستند:
کف پوش های پلاستیکی دو نوع هستند:

کف پوش شنی را در صورتی که هیچ کدام از کف پوش های قبلی را نپسندید می توانید به کار ببرید، زیرا هم هزینه کمتری دارد و هم اینکه هنگام آب دادن گل و گیاهان فضای خنکی را ایجاد می کند که بسیار لذت بخش خواهد بود.

کف پوش های پلاستیکی دو نوع هستند:
کف پوش های پلاستیکی دو نوع هستند:

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از کف پوش ها زیبایی خاص خود را دارند و چیزی که مهم است، سلیقه ساکنین آپارتمان و همچنین کارایی خاص بالکن می باشد.

انتخاب نرده مناسب برای تراس به چه صورتی انجام می شود؟

در طراحی تراس ها استاندارد هایی مد نظر است که باید رعایت شوند. یکی از این استاندارد ها که باید حتما رعایت شود، نرده های تراس است،

زیرا از لحاظ امنیتی بسیار مهم هستند، به عنوان اولین مثال: حداقل ارتفاع نرده ها باید ۱۲۰ سانتی متر باشد تا هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب باشد،

مثال دیگر در طراحی نرده ها این است که اگر نرده ها یک دست نیستند و دارای فضاهای خالی هستند، این فضاها باید به گونه ای طراحی شوند که کودکان و بچه های کوچک نتوانند به راحتی از بین نرده ها عبور کنند،

چون در غیر این صورت بسیار مرگ بار خواهد بود و آخرین مثال هم این است که در طراحی نرده نباید محلی برای بالا رفتن کودکان وجود داشته باشد تا بتوانند از نرده ها بالا رفته و خود را آویزان یا پرت کنند، به همین علت گفته می شود، در طراحی نرده های تراس باید نهایت امنیت و دقت را به کار برد.

انتخاب نرده مناسب برای تراس به چه صورتی انجام می شود؟
انتخاب نرده مناسب برای تراس به چه صورتی انجام می شود؟

علاوه بر نکات امنیتی گفته شده، در طراحی نرده های تراس، باید به زیبایی آن ها هم دقت کرد، زیرا نرده های تراس هم از نمای بیرونی و هم از نمای داخلی دیده می شوند و در زیبایی و جذابیت هر دو نما دخیل هستند.

انواع نرده های مناسب برای تراس شامل موارد زیر می باشند:

نرده های فلزی نسبتا قوی هستند و متداول ترین و پر طرفدارترین نرده ها در طراحی تراس می باشند، این نوع نرده ها اگر چه در طرح های کلاسیک و مدرن هم استفاده می شوند، اما بیشتر در سبک های سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

نرده های چوبی از جمله رایج ترین نرده های مورد استفاده در طراحی تراس می باشند که ارزان قیمت هستند، به همین دلیل زیاد به کار برده می شوند،

اما دارای مشکلاتی نظیر موارد زیر می باشد: تمایل زیادی به تاب برداشتن و یا همان منحرف شدن دارند، دوام مناسب ندارند و در مقابل تغییرات آب و هوایی ممکن است، از بین بروند و همچنین نیاز به تعمیر و نگه داری دارند.

نرده های کامپوزیتی تقریبا شبیه چوب هستند، با این تفاوت که کمی از نرده های چوبی گران تر هستند، مقاومت و دوام بیشتری نسبت به نرده های چوبی در برابر گرما و سرمای شدید دارند و بر خلاف نرده های چوبی نیاز به نگه داری ندارند.

نرده های شیشه ای مانند نرده های فلزی بسیار پر طرفدار هستند، اما با این تفاوت که بسیار لوکس تر از نرده های فلزی می باشند. در انواع مات و شفاف به کار برده می شوند. نسبت به بقیه انواع نرده ها باید هزینه بسیار بیش تری برای نرده های شیشه ای پرداخت کنید.

در صورتی که تمایل دارید، در کنار امنیتی که نرده ها برای شما به ارمغان می آورند، از محیط اطراف هم به خوبی استفاده کنید، نوع شفاف نرده های شیشه ای انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. اگر شما هم جزء افرادی هستید که فکر می کنید نرده شیشه ای ایمنی کافی ندارد، سخت در اشتباه هستید، زیرا این نرده ها استقامت زیادی در برابر فشار دارند.

نکته پایانی:

در انتخاب نرده برای تراس باید سخت گیر تر از بقیه وسایل برای تراس خود باشید، زیرا نرده ها هم از لحاظ استاندارد های امنیتی مهم هستند و هم برخلاف بقیه وسایل هم بر نمای بیرونی و هم بر نمای داخلی تراس تاثیر گذار هستند، پس بسیار مهم است که نرده ها زیبا و متناسب با هر دو نما انتخاب شوند.

نکته پایانی:
نکته پایانی:

کدام انواع از گیاهان، قابل استفاده در فضای باز تراس می باشند؟

فضای سبز از جمله مواردی می باشد که وجود آن در تراس می تواند جزء ملزومات به حساب آید، به خصوص برای افرادی که در گذشته برای مدتی درخانه های قدیمی با حیاط های بزرگ، سر سبز و گل کاری شده ساکن بوده اند و عادت به محیط های آپارتمانی بسته و فاقد حیاط ندارند،

لذا می توانیم با طراحی فضای سبز در تراس آپارتمان، محیط حیاط، سر سبزی و طراوت آن را برای ساکنین تداعی کنیم. همچنین ایده فضای سبز در تراس برای افراد دوست دار طبیعت و گل و گیاه هم بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود، حتی برای بقیه افراد هم خالی از لطف نیست،

زیرا باعث می شود، محیطی به دور از هیجانات زندگی روزمره و تنها برای استراحت و آرامش در اختیار داشته باشند، به علاوه وجود یک تراس با فضای سبز و سرزنده در محیط زندگی مایه حیات می باشد.

پس در ادامه با توضیحاتی شما را در تبدیل ایده فضای سبز در تراس به واقعیت همراهی خواهیم کرد:

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که محیط تراس سر باز است و سر پوشیده نیست، در نتیجه گیاهان و گل های مورد استفاده در تراس در هوای آزاد قرار می گیرند، پس باید برای زیبا سازی این مکان از گیاهان و گل هایی بهره ببریم که مناسب هوای آزاد هستند،

به عبارتی این گیاهان باید هم مقاوم به شرایط جوی و آب و هوایی محل زندگی و فصول مختلف باشند و هم نسبت به آلودگی و گرد و غبار که در زندگی صنعتی امروزه بیداد می کند مقاومت داشته باشند. گیاهان فضای باز به سه دسته گیاهان فصلی، گیاهان خزان کننده، گیاهان همیشه سبز تقسیم می شوند.

کدام انواع از گیاهان، قابل استفاده در فضای باز تراس می باشند؟
کدام انواع از گیاهان، قابل استفاده در فضای باز تراس می باشند؟

گیاهان فصلی:

مانند گل همیشه بهار، مارگریت، ادریسی و. . . مناسب بهار و تابستان، گل داوودی، نئونی، بنفشه آفریقایی و. . . مناسب پائیز و گل پامچال انگلیسی، کاملیا، بنفشه دورگه و. . . مناسب زمستان هستند.

این گل ها و گیاهان همان طور که از نامشان پیدا است، تنها در فصل یا فصل های ذکر شده و آب و هوای همان فصل گل می دهند و سبز می مانند و در سایر فصول و آب و هوای دیگر فصل ها طراوت و سبزی خود را از دست می دهند، خشک می شوند و به کل از بین می روند.

گیاهان فصلی:
گیاهان فصلی:

گیاهان خزان کننده:

گل های رز، ارغوان، ساقه قرمز و. . . . گیاهانی هستند که به راحتی در هوای آزاد زندگی می کنند، به نوعی تماما برای فضای آزاد استفاده می شوند، یعنی در برابر گرمای شدید، حرارت زیاد، سرمای طاقت فرسا و یخ بندان مقاومت می کنند و از بین نمی روند.

این گل ها و گیاهان در زمان معینی از سال ریزش برگ پیدا می کنند و همه برگ های خود را از دست می دهند که این زمان در مناطق مختلف متفاوت است،

مثلا اگر این گیاهان در مناطق معتدل و قطبی قرار داشته باشند، شاهد ریزش برگ آن ها در پائیز و زمستان هستیم و اگر در مناطق استوایی، نیمه استوائی و بیابانی قرار بگیرند، برگ های خود را در فصل ها و زمان های خشک تر که بارش کمتر است، از دست می دهند.

گیاهان خزان کننده:
گیاهان خزان کننده:

گیاهان همیشه سبز:

این گیاهان در تمام فصول سبز و نسبت به هرنوع شرایط آب و هوایی مقاوم هستند، مانند شمشاد، زیتون، نارنج، پیراکانتا و. . . . پس اگر طرفدار سر سبزی و طراوت مداوم در تراس خود هستید، این نوع گیاهان با ویژگی های منحصر به فرد را در طراحی فضای سبز خود فراموش نکنید.

دقت کنید که گیاهان مناسب آپارتمان و فضای بسته هم از نوع گیاهان همیشه سبز هستند، ولی با این تفاوت که گیاهان همیشه سبز آپارتمانی نمی توانند، تغییرات شدید دما و دیگر شرایط جوی را در فصول مختلف سال تحمل کنند، به همین دلیل در فضای آزاد قادر به ادامه زندگی نیستند و از بین می روند،

اما اگر محل زندگی شما به گونه ای است که دما و به طور کلی شرایط جوی و آب و هوایی تابستان و زمستان آن منطقه نهایتا ۲۰ درجه سانتی گراد با یک دیگر تفاوت دارد، می توانید گیاهان همیشه سبز مناسب محیط بسته آپارتمان را در فضای تراس هم استفاده کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه طراحی فضای سبز تراس هستید.

نکته

نکته دیگر که در انتخاب گل و گیاه مناسب برای تراس مد نظر است، شمالی یا جنوبی بودن تراس است. تراس های جنوبی بیشتر از تراس های شمالی در معرض نور، گرما، سرما، برف، باران و. . . می باشند، پس باید در تراس های جنوبی از گیاهان مقاوم تر به گرما و سرما استفاده کنیم. به طور کلی برای هر نوع موقعیت تراس باید گل و گیاه مناسب آن را به کار برد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که عاشق گل ها و رایحه آن ها هستید، می توانید از گل هایی با رایحه دل انگیز در تراس خود استفاده کنید. از جمله گل های با رایحه خوش، می توان اطلسی، یاس رونده و محبوبه شب را نام برد که اطلسی و یاس رونده در روز و محبوبه شب، شب هنگام عطر افشانی می کنند. شما می توانید با ترکیب این دو در تمام طول شبانه روز رایحه گل ها را در فضای تراس خود استشمام کنید.

در نهایت طریقه نگه داری هر یک از گل ها و گیاهان موجود در تراس خود را به درستی آموزش ببینید تا همواره فضایی سبز و دل انگیز برای استراحت و گذران اوقات در اختیار داشته باشید.

نکته
نکته

طراحی فضای سبز مناسب برای هر تراس چگونه انجام می گیرد؟

پس از انتخاب گل و گیاه طبق سلیقه ساکنین آپارتمان، موقعیت تراس، دما و آب و هوای محل زندگی و همچنین دیگر شرایط باید بدانیم، چه گونه این گل ها و گیاهان را در طراحی تراس به کار ببریم که باعث زیبایی دو چندان تراس شود.

در شروع باید متراژ و شکل تراس را در اختیار داشته باشیم تا از هر آنچه در اختیار داریم بیشترین استفاده را ببریم.

به همین منظور می توانیم در ابتدا از یک چمن مصنوعی به جای سرامیک، موزائیک و چوب برای کف پوش تراس استفاده کنیم که مزیت هایی نسبت به چمن طبیعی دارد:

اولا بوع نامطبوعی که در اثر آب دادن یا کود دادن به چمن طبیعی ایجاد می شود، را ندارد، در نتیجه موجب آزار خود و همسایگان نمی شود، دوما نیاز به مراقبت ندارد، در حالی که اگر چمن طبیعی را در تراس به کار ببرید، در صورتی که چند روزی در خانه حضور نداشته باشید، ممکن است، از بین برود.

نصب راحت و آسان چمن مصنوعی

سوما چمن مصنوعی نصب راحت و آسانی دارد، چون به راحتی توسط تیغ موکت بری برش داده می شود و به اندازه دلخواه در می آید. یک مزیت دیگر چمن مصنوعی نسبت به بقیه انواع کف پوش این است که احتمال لیز خوردن روی تراس را به حداقل و حتی به صفر می رساند پس ایمنی بالایی دارد.

می توانید قسمت هایی از فضای تراس را به درختچه های همیشه سبز نظیر نارنج، زیتون و. . . اختصاص دهید، البته برای به کار بردن این درختچه ها باید تراس بزرگ و جا داری داشته باشید،

زیرا این درختچه ها به فضای زیاد و گلدان های بزرگ برای رشد احتیاج دارند، همچنین باید تعادل وزنی را در تراس رعایت کنید، پس چون گلدان ها بار وزنی زیادی به تراس وارد می کنند، نباید آن ها را در یک نقطه از تراس متمرکز کنید.

نصب راحت و آسان چمن مصنوعی
نصب راحت و آسان چمن مصنوعی

تراس کوچک

اگر تراس کوچکی دارید، هم نگران نباشید، زیرا باز هم می توانید با روش های دیگر زیبایی و جذابیت را در فضای تراس ایجاد کنید، به این صورت که یکی از انواع شلف ها یا استند آپ های گل را که جای کم تری اشغال می کنند، بنا بر سلیقه در گوشه ای از تراس یا کنار دیوار قرار داده و انواع گلدان های بزرگ و کوچک را روی آن قرار دهید.

می توانید یک دیوار سبز با تنها چند گیاه رونده در هر تراس و با هر ابعادی درست کنید. برای این کار می توانید مسیر رشد این گیاه رونده را با استفاده از نخ، چوب و یا هر وسیله و مواد کاربردی دیگر روی دیوار هدایت کنید.

گلدان های آویز با انواع گل های آبشاری که به راحتی از سقف آویزان می شوند و جعبه های گلی (فلاور باکس) که قابلیت نصب آسان بر روی دیوار ها یا نرده ها را دارند، چون فضای افقی تراس را اشغال نمی کنند،

علاوه بر اینکه مناسب تراس های کوچک تر هستند، برای افرادی که می خواهند اشراف همسایگان به محیط داخلی تراس را هم کمتر کنند، مناسب است و در کنار همه این ها با گلدان های آویز و جعبه های گل می توانید زیبایی، جذابیت و سر سبزی را هم برای افراد ساکن آپارتمان و هم محیط بیرون از تراس فراهم کنید و اگر قصد استفاده از تراس به هنگام ظهر را هم داشته باشید، به این طریق می توانید از تابش مستقیم
نور خورشید در امان باشید.

تراس کوچک
تراس کوچک

امیدواریم تا اینجا از مقاله هزینه طراحی فضای سبز تراس اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

چه فاکتور هایی بر هزینه طراحی فضای سبز تراس تاثیر می گذارند؟

اگر چه طراحی فضای سبز در تراس بر زیبایی این محیط می افزاید و باعث طراوات و تازگی می شود، اما در طراحی فضای سبز یکی از نکاتی که باید به آن در کنار دیگر موارد (سلیقه افراد ساکن آپارتمان، زیبایی، متراژ تراس، شکل تراس و. . . . ) اهمیت داد،

هزینه طراحی و فاکتور های تاثیر گذار بر آن می باشد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا فاکتور های تاثیر گذار بر هزینه طراحی فضای سبز را به اختصار شرح بدهیم و شما را در انتخاب زیباترین فضای سبز با هزینه ای که مد نظر دارید، یاری کنیم:

متراژ تراس:

هر چه متراژ بیش تر و تراس بزرگ تر باشد، هزینه طراحی فضای سبز برای تراس بیش تر خواهد بود؛ البته در صورتی که به تبع این متراژ بیش تر، گل و گیاه و فضای سبز مفصل تری به کار برده شود. اگر متراژ تراس بیش تر باشد، تعداد گل و گیاه به کار برده شده بیش تر خواهد شد، در نتیجه هزینه هم بالا تر می رود.

متراژ تراس:
متراژ تراس:

نوع گل ها و گیاهان فضای سبز:

این موضوع در هزینه بسیار تاثیر گذار خواهد بود، زیرا گل ها و گیاهان بسته به رده، راسته و. . . بازه قیمتی بسیار متنوعی دارند که می توانید با توجه به بودجه خود هر گل و گیاهی را که پسند کردید تهیه کنید.

بعضی گل و گیاهان هم بسیار خاص و کمیاب هستند، پس قیمت بالاتری دارند. علاوه بر نوع، تعداد گل و گیاهان هم همان طور که گفته شد بر هزینه تاثیر گذار است و نکته مهم دیگر که بر هزینه گل و گیاه خریداری شده تاثیر می گذارد سن گل می باشد؛ هرچه سن گل بیش تر باشد، به طبع قیمت آن هم بیش تر است،

پس اگر بودجه کافی ندارید، می توانید گل ها و گیاهان کم سن تر را تهیه کنید و طریقه نگه داری و مواظبت از آن ها ( میزان نیاز به نور، میزان نیاز به آب و. . . ) را به درستی و دقیق یاد بگیرید و انجام دهید تا در نهایت بزرگ تر و پر شاخ و برگ تر و زیباتر شوند.

استفاده از چمن مصنوعی به عنوان کف پوش

اگر قصد داشته باشید، از چمن مصنوعی به عنوان کف پوش استفاده کنید، هزینه آن هم به متراژ تراس هم به ارتفاع نخ چمن مصنوعی بستگی دارد، پس اگر بودجه ای که برای این کار در نظر گرفتید، برای متراژ تراس شما کافی نیست، می توانید تنها یک قسمت کوچک از تراس خود را با چمن مصنوعی بپوشانید و باقی تراس را با نوع دیگری بپوشانید،

همچنین می توانید چمن های مصنوعی با نخ کوتاه تر را تهیه کنید تا هزینه کاهش یابد. شاید شما هم جزء افراد علاقه مند به طراحی دیوار سبز در تراس خود باشید،

اما نگران هزینه آن هستید، با توجه به اینکه هزینه طراحی دیوار سبز در تراس بستگی به اندازه های دیوار و تنوع گیاه رونده ی به کار برده شده دارد، می توانید تعرفه طراحی آن را با انتخاب دیواری با ابعاد کوچک تر و گیاه رونده ارزان تر پائین بیاورید و به این طریق از دیوار سبز طراحی شده در تراس خود لذت ببرید.

شلف ها، استند آپ گل ها، جعبه های گل و گلدان ها

یکی دیگر از فاکتور هایی که بر هزینه طراحی فضای سبز تراس تاثیر می گذارد شلف ها، استند آپ گل ها، جعبه های گل و گلدان ها می باشد که به علت ابعاد، استحکام، شکل و. . . متفاوتی که دارند، قیمت های متنوعی از این وسایل را در بازار می توانید ببینید، در نتیجه مطابق سلیقه و بودجه یک یا چند نوع از آن ها را برای تراس خود می توانید تهیه کنید.

اگر قصد داشته باشید، طراحی فضای سبز تراس خود را به یک گروه طراحی بسپارید، باید هزینه بازدید، فیلم برداری و عکاسی آن ها از فضا، نقشه کشی، طراحی و اجرای این طراحی را به گروه بپردازید.

در نتیجه اگر بودجه کافی در اختیار ندارید، سعی کنید، طراحی تراس خود را مطابق با سلایق خود انجام دهید و تنها در قسمت هایی که فکر می کنید، اطلاعات و مهارت کاملی ندارید، از گروه های طراحی کمک بخواهید تا در نهایت به این طریق در برآورد هزینه ها صرفه جویی کنید.

از اینکه تا انتهای پست هزینه طراحی فضای سبز تراس با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست هزینه طراحی فضای سبز تراس نهایت استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *