09124573904

بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

Share this post

فهرست مطالب

بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران ، ویژگی های بهترین مهندس نقشه کش ، تاریخچه ی مهندسی ساختمان ونرم افزار های کاربردی نقشه کشی ساختمان صحبت کنیم .

اگر به دنبال بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران هستید، با مشاوران ایران آرک تماس بگیرید. ما با معرفی بهترین مهندسان و طراحان در زمینه های مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی شما در خدمتتان هستیم.

در همین ابتدا پیشنهاد می کنیم اگر مایلید هزینه طراحی داخلی در سال 99 را بدانید ، به همین لینک وارد شوید.

بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران
بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

مهندس نقشه کش با تهیه نقشه استارت شروع یک ساخت و ساز را رقم می زند . نقشه کشی ساختمان دارای قدمت زیادی در کشور های متمدن مانند ایران و روم و مصر باستان است ، نقشه های به جای مانده از گذشته های دور توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده است .

امیدواریم این مقاله با موضوع بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران برای شما مفید باشد، خواندن آن را از دست ندهید و با نوشتن نظراتتان ما در بهبود سایت یاری کنید.

جایگاه تاریخی مهندسین نقشه کش

بزرگترین و باشکوه ترین سازه های دنیا توسط مهندسین آن زمان طراحی شده ، که از نظر تاریخی ، شکوه و عظمت توجه جهانیان را به خود جلب کرده اند .

دیوار چین ، معابد یونان باستان ، اهرام ثلاثه مصر و بنای با شکوه تخت جمشید ساخت همه ی این ها بدون نقشه کشی و رعایت اصول مهندسی غیر ممکن بوده است .

جان اسمیتون برای اولین بار کلمه ی مهندسی عمران را در ساخت و ساز مطرح کرد ، او و همکارانش اولین کسانی بودند که خود را مهندس عمران معرفی کردند و  لزوم شاخه ای تحصیلی به نام مهندسی عمران را در ساخت و ساز مطرح کردند .

جایگاه تاریخی مهندسین نقشه کش
جایگاه تاریخی مهندسین نقشه کش

مهندس نقشه کش با داشتند قدرت تجسم بالا بهترین و مناسب ترین نقشه را برای ساختمان طراحی میکند ، طوری که از کم ترین فضا بتوان بیش ترین بهره را برد .

با توجه به نیاز جدی به این رشته در ساخت و ساز ، با کم ترین مدرک تحصیلی هم میتوان وارد کار شد و به صورت حرفه ای کار خود را شروع کرد . استعداد ، علاقه ، و توجه به جزییات مهم ترین عوامل پیشرفت شغلی در این رشته است .

پایه و اساس علم نقشه کشی ریاضیات است و نقشه کشی به صورت یک مهارت پایه و اساس ساخت و ساز ، امنیت و آرامش بشر است .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

وظایف مهندس نقشه کش ساختمان

مهندس نقشه کش ساختمان تهیه ی نقشه ها ی پروژه های ساخت و ساز مانند پل ها ، بزرگ راه ها و ساختمان ها را با زمینه ی علومی که طی سال های تحصیلی خود فرا گرفته انجام می دهد .

مهندس نقشه کش ساختمان باید به جزییات دقت داشته باشد . وظیفه مهم نقشه کش ساختمان ترسیم نقشه ی دقیق و اصولی است .

وظایف مهندس نقشه کش ساختمان
وظایف مهندس نقشه کش ساختمان

نقشه کش به دو روش سنتی و مدرن طرح یا پلان های ذهنی خود را به صورت قابل درک در می آورد . در صورتی که نقشه کش بخواهد طرح خود را به صورت سنتی اراِئه کند از وسایل ترسیمی مرسوم مانند :

گونیا ، نقاله ، پرگار ، خط کش ، انواع مداد های طراحی را برای پیاده کردن طرح خود روی کاغذ نیاز دارد .

و اگر بخواهد به وسیله ی کامپیوتر و نرم افزار های کاربردی نقشه ای که در ذهن دارد را آماده کند از سبک مدرن طراحی نقشه استفاده کرده است . هر دوی این سبک ها جایگاه ویژه ی خود را طراحی دارند و نمیتوان هیچ کدام را نادیده گرفت .

شما در حال مطالعه مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران هستید.

تهیه ی نقشه های اجرایی

تهیه ی نقشه های اجرایی برای پروژه های ساخت و ساز و هم کاری با مهندسین عمران از وظایف مهندسین نقشه کش است .

وظایف معمار و نقشه کش در ساخت و ساز متفاوت است و اگر نقشه کشی ساختمان به معمار سپرده شود معمولا نتیجه خوبی حاصل نمی شود .

نقشه ای که یک نقشه کش تهیه می کند ویژگی های فنی مشخصی دارد همچنین اندازه ها و مواد در آن کاملا واضح و مشخص است .

تهیه ی نقشه های اجرایی توسط مهندس نقشه کش
تهیه ی نقشه های اجرایی توسط مهندس نقشه کش

با توجه به گسترش ساخت ساز در سال های اخیر فرصت های شغلی مناسبی برای این رشته وجود دارد و فرد برای شروع کار نیازی به مجوز ندارد و تنها باید از دقت و مهارت کافی برخوردار باشد .

ویژگی های بهترین مهندس نقشه کش

با توجه به محبوبیت این رشته و بالا بودن تعداد افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیل در این رشته برای جذب شدن در بازار کار رقابت شدید بین افراد جویای کار ایجاد شده است و داشتن مدرک تحصیلی برای جذب شدن در بازار کار کافی نیست .

استفاده از نرم افزارهای به روز

مهم ترین عاملی که باعث می شود یک مهندس بتواند در بازار کار جذب شود و جایگاه ویژه ای پیدا کند توانایی استفاده از نرم افزارهای به روز در نقشه کشی ساختمان است .

ویژگی های بهترین مهندس نقشه کش
ویژگی های بهترین مهندس نقشه کش

مهارت بالا در نقشه کشی

هر قدر فرد مهارت بیش تری در استفاده از نرم افزار های نقشه کشی داشته باشد احتمال اینکه در بازار جذب شود و در رقابت با سایرین پیروز شود بیش تر است .

با توجه به همکاری همه جانبه در کارهای ساخت و ساز  فرد باید از روابط عمومی بالایی برخوردار باشد و قدرت و روحیه ی همکاری در پروژه ها را داشته باشد و از کار گروهی لذت ببرد و مسعولیت پذیر باشد .

علاقه بالا به نقشه کشی

علاقه داشتن به این شغل برای موفق شدن در آن کافی نیست و فرد باید در علوم ریاضی وفیزیک بسیار قوی باشد و دروس دانشگاهی را با نمره خوب گذرانده باشد .

دقت بالا در انجام پروژه نقشه کشی

باید از دقت بالایی برخوردار باشد و بر تمام موارد ایمنی در ساخت و ساز نظارت داشته باشد ، مواردی که برای رعایت ایمنی باید بر آن نظارت شوند عبارتند از :

تراکم و کشش بتن ، مقاومت ، تراکم و ثبات خاک منطقه ، میزان نفوذ پذیری و نرمی قیر ، داشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین ایمنی و قوانین بین المللی ساخت و ساز و نقشه برداری .

تسلط بر نقشه خوانی

همچنین فرد باید به علائم نقشه خوانی مسلط باشد و از قدرت محاسبه بالایی برای کار های محاسباتی و دقیق بهره مند باشد .

خلاقیت بالا و پایندی به اصول کار

علاوه بر ویژگی های بالا باید دارای خلاقیت بالا در حل مسائل باشد و به اصول کار خود پایبند باشد ، برای پروژه های خارجی باید دست کم به یک زبان خارجی مسلط باشد .

هزینه های نقشه کشی ساختمان

چنانچه نقشه کش ساختمان توسط افرادی انجام بگیرد که مهارت کافی در این کار ندارند روند پیشرفت کار در مراحل بعدی ، مانند طراحی دکوراسیون و نما کاری به مشکل اساسی بر می خورد .

از آن جایی که به سختی می توان در نقشه های ساختمان تغییری ایجاد کرد ، هزینه ای که صرف آن می شود اهمیت زیادی دارد و قطعا بدون صرف هزینه نمیتوان به نتیجه ی مطلوبی در این مرحله رسید .

هزینه های نقشه کشی ساختمان در تهران
هزینه های نقشه کشی ساختمان در تهران

از طرفی برای شروع پروژه ی ساخت و ساز نقشه کشی لازم و ضروری است موارد زیادی بر هزینه ی نقشه کشی تاثر گذار است

مهم ترین اصلی که بر نقشه کشی ساختمان تاثیر میگذارد ، متراژ ساختمان است ، تعداد طبقات نیز بر هزینه ی نقشه کشی ساختمان تاثیر میگذارد و این که نقشه طراحی شده به چه روش و سبکی طراحی شده باشد .

میزان مهارت فردی که کشیدن نقشه را بر عهده دارد تاثیر زیادی در هزینه ی نقشه کشی دارد و چنانچه کار را به یک فرد آماتور بسپارید ، هزینه ی کم تری صرف کرده ولی به نتیجه ی مطلوب و دلخواهی نمی رسید .

در انتهای مقاله می توانید نظرتان را در مورد مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران برای ما بنویسید.

سپردن کار نقشه کشی به بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

پس سرمایه و زمانی که صرف نقشه کشی می شود هزینه ی اضافی محسوب نمی شود و باید کار نقشه کشی را به فرد شایسته و با تجربه سپرد .

یک نقشه ی خوب و خلاقانه و تقسیم بندی خوب پلان ها و قرار گیری اجزای ساختمان در جای مناسب باعث می شود ، افرادی که در آن محیط هستند تا سال های سال از آن محیط احساس رضایت داشته باشند .

پرداخت هزینه ی نقشه کشی به نقشه کش باید طبق قرار دادی که بین نقشه کش و مشتری نوشته می شود انجام بگیرد ، تمامی موارد باید به صورت مو به مو و دقیق در قرار داد ذکر شود.

انواع نقشه کشی ساختمان که  بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران با آن سر و کار دارند

نقشه ها در سه دسته ی کلی قرار می گیرند :

دسته ی نخستت نقشه های معماری ، دسته ی دوم نقشه های سازه ای که ترسیم آن به صورت محاسباتی است و دسته ی سوم که نقشه های تاسیساتی است .

اگر در یک نقشه ، نمایی از ساختمان از بالا نشان داده شود می توان نقشه را پلان نامید . پلان ها یک نمای کلی از تقسیم بندی فضا ها ، محل اتاق ها و جای در و پنجره ها و حتی جایی که آسانسور و راه پله ها قرار میگیرند را نمایش می دهند .

انواع نقشه کشی ساختمان توسط مهندس نقشه کش در تهران
انواع نقشه کشی ساختمان توسط مهندس نقشه کش در تهران

برای ساختمان های چند طبقه معمولا از یک پلان استفاده می شود .

اگر از ساختمان یک برش فرضی عمودی ترسیم شده باشد در واقع یک مقطع نامیده می شود . در این حالت زاویه دید از رو به رو است .

در نقشه های محاسباتی یا سازه ای پس از اینکه یک پلان کلی از طرح ترسیم شد ، موارد جزئی تر و جزئیات اجرای پروژه به افرادی که در قسمت اجرایی پروژه کار می کنند توضیح داده می شود .

نقشه های سازه ای و تاسیساتی

در نقشه های سازه ای ستون ها ، پی ، اسکلت بندی و بخش های ی از ساختمان که به استحکام مربوط می شود ترسیم می شود .

نقشه های تاسیساتی شامل تاسیسات مکانیکی و برقی می شود .

در نقشه کشی برای تاسیسات مکانیکی ، مسیر لوله کشی آب و فاضلاب و سیستم های تهویه و کانال کولر یا مسیر عبور سیستم های گرمایشی ساختمان و لوله کشی شوفاژ و … ترسیم می شود .

در نقشه ی ساختمان خیابان های اطراف و ساختمان های مهم ، مشخصات مالک ساختمان ، جهت گیری ساختمان و ابعاد و اندازه های ساختمان و اسم کوچه ها و خیابان ها هم ذکر می شود .

ضخامت دیوار ها و ابعاد اتاق ها در نقشه ی ساختمان توسط نقشه کش تعیین می شود .

در نقشه برای هر چیزی نمادی در نظر گرفته می شود که خواندن این نماد ها نیاز به تخصص ویژه ای دارد که نقشه خوانی نامیده می شود .

در ادامه در مورد نقشه خوانی توضیح بیش تری داده خواهد شد .

در تصویر های زیر می بینید:

دید از بالای یک ساختمان دو طبقه که در آن پلان طبقه ی اول و دوم با یک دیگر متفاوت است .
دید از بالای یک ساختمان دو طبقه که در آن پلان طبقه ی اول و دوم با یک دیگر متفاوت است .

دید از بالای یک ساختمان دو طبقه که در آن پلان طبقه ی اول و دوم با یک دیگر متفاوت است .

دید از رو به روی یک ساختمان در برش عرضی یا مقطع از ساختمان
دید از رو به روی یک ساختمان در برش عرضی یا مقطع از ساختمان

دید از رو به روی یک ساختمان در برش عرضی یا مقطع از ساختمان

مهم ترین نرم افزار هایی که  بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران با آن ها سروکار دارند :

مهندسان نقشه کش و طراحان برای برای ایجاد نقشه های 2 بعدی و 3 بعدی از طرح و ایده ی خود نیاز به نرم افزار ها و برنامه های کامپیوتری خاصی دارند .

مهم ترین نرم افزار هایی که مهندس نقشه کش ساختمان با آن ها سروکار دارند :
مهم ترین نرم افزار هایی که مهندس نقشه کش ساختمان با آن ها سروکار دارند :

نرم افزار اکسل Microsoft excel

نرم افزار اکسل Microsoft excel ، نقش کاربردی در تمامی رشته ها دارد و در نقشه کشی ساختمان نیز از آن استفاده ی ویژه ای می شود .

نرم افزار اکسل excel قدرت حل توابع ریاضی و تجزیه وتحلیل اطلاعات در زمینه های مختلف از جمله نقشه کشی ساختمان را دارد . نرم افزار اکسل اولین و مهم ترین نر افزار مورد نیاز یک مهندس نقشه کش است .

برنامه اتوکد AUTOCAD

برنامه اتوکد AUTOCAD برنامه ی کاربردی در تهیه ی نقشه های دو بعدی و سه بعدی ساختمانی و صنعتی است و یادگیری آن برای تمامی رشته هایی که به نحوی به طرح وپلان نیاز دارند ضروری است .

برنامه ی متلب MATLAB

برنامه ی متلب MATLAB که دارای قابلیت برنامه نویسی است و محاسبات عددی را انجام می دهد .

برنامه ی متلب MATLAB مناسب برای بهترین مهندس نقشه کش
برنامه ی متلب MATLAB مناسب برای بهترین مهندس نقشه کش

برای نقشه برداری و بررسی سطح از نمای بالا از برنامه ی SDR map استفاده می شود .

نرم افزار HDM_4

برای محاسبه ی هزینه ها در پروژه هایی که چند سال زمان می برند از نرم افزار HDM_4 استفاده می شود .

برای بررسی خاک و ایجاد زیر بنای مناسب از برنامه ی Novo Formula استفاده می شود .

برای تجزیه و تحلیل استحکام و طراحی پل از برنامه ی CSI Bridge می توان استفاده کرد که برنامه ای کاربردی در گرایش های راه سازی مهندسی عمران است .

برنامه ی Graphic soft Archi cad

برنامه ی Graphic soft Archi cad که درکنار برنامه ی اتوکد AUTOCAD از برنامه های کاربردی در تهیه ی نقشه از نمای بالا است و با فراهم آوردن یک محیط دو بعدی و سه بعدی امکان ایجاد پلان ها را برای نقشه کش فراهم می کند .

برنامه ی Graphic soft Archi cad مناسب برای بهترین مهندس نقشه کش
برنامه ی Graphic soft Archi cad مناسب برای بهترین مهندس نقشه کش

برنامه های سه بعدی سازی نیز نقش ویژه ای در نقشه کشی و طراحی سه بعدی نقشه دارند ، یکی از این برنامه ها ETABS است

این برنامه قابلیت طراحی قاب های بتنی و فولادی و قابلیت طراحی دیوار های برشی و تیر های مرکب را دارد ، همچنین می تواند با سایر برنامه ها ارتباط 2 طرفه مفیدی را بر قرار کند .

یکی دیگر از برنامه های سه بعدی طراحی سه بعدی نقشه برنامه ی SAFE است که برای طراحی قسمت های مربوط به استحکام مانند : کف ، ستون ها و بتن کار برد دارد.

برنامه SAP

برنامه SAP در نقشه کشی تمام نیاز های مهندس نقشه کش را فراهم می کند و برای یاد گیری آن زمان کوتاهی لازم است .

طرح های از قبل آماده شده در این برنامه در اختیار افرادی که از آن استفاده میکنند قرار داده شده است . از برنامه های قدرتمند در تجزیه و تحلیل سازه ها است .

برنامه ی رویت Revit

برنامه ی رویت Revit برنامه ای کامل برای نقشه کشی است ، یادگیری آن خیلی راحت است و در مدت کوتاهی می توان با آن طرح را به صورت سه بعدی در آورد .

این برنامه سرعت بالایی دارد و قابلیت اجرا بر روی همه ی سیستم ها حتی سیستم های قدیمی را نیز دارد و برای یادگیری آن کمتر از 4 ماه زمان لازم است . برنامه ی رویت در کارهای اجرایی کاربرد زیادی دارد .

معرفی اپلیکیشن های نقشه کشی که برای گوشی های هوشمند طراحی شده اند :

با توجه به گسترش استفاده از تلفن همراه هوشمند و برنامه های جانبی آن در این قسمت چند اپلیکیشن پر کاربرد تلفن همراه را که با آن ها می توان کار های عمرانی و نقشه کشی ساختمان را انجام داد معرفی می کنیم .

معرفی اپلیکیشن های نقشه کشی که برای گوشی های هوشمند طراحی شده اند :
معرفی اپلیکیشن های نقشه کشی که برای گوشی های هوشمند طراحی شده اند :

در سال های اخیر با توسعه ی گوشی های آندروید ، برنامه های کاربردی توسط برنامه نویسان برای نقشه کشی ساختمان طراحی شده است .

یکی از این برنامه ها ، Novo SPT است .

برنامه ی AUTOCAD برنامه ی کاربردی است که نسخه ی آندروید آن بر روی تلفن همراه و تبلت قابل اجرا است . نقشه های ساختمانی در این برنامه باز می شود و می توان آن ها را در این برنامه ویرایش کرد .

Home plan

Home plan به عنوان یک برنامه ی کاربردی این امکان را برای کاربران فراهم می کند که نقشه ی مورد نظر خود را در زمان کوتاهی طراحی کنند و آن را به فرم سه بعدی و دوبعدی در آورند ، این برنامه ، برنامه ی ساده ای است و قابلیت نصب بر روی سیتم های آندروید را دارد و برای دانشجویان نقشه کشی بسیار کاربردی و مفید است .

برنامه یDream plan

برنامه یDream plan هم به عنوان یک برنامه کم حجم برای طراحی بسیار کاربردی است و برای کسانی که اطلاعات فنی کمی دارند بسیار مفید و کاربردی است و فرد می تواند به راحتی با آن نقشه ی مورد نظر خود را به صورت سه بعدی در آورد .

برنامه های  Bridge constructor , Novo SPT , Help Bridge , Aconex نیز جز برنامه های مفید قابل نصب بر روی سیستم های آندروید است و می توان از آن ها برای نقشه کشی ساختمان استفاده کرد .

اکنون که با برخی از برنامه های گوشی های هوشمند آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران ما را همراهی کنید.

نقشه خوانی ساختمان 

خواندن نقشه و تفسیر علامت های به کار برده شده در آن مهارتی است که برای هر مهندس نقشه کش ، مهندس عمران ، مهندس ناظر و مهندس مجری ضروری است .

مهندس طراح سازه از روی نقشه ای که طراحی شده ، مدل سازی را انجام می دهد تطابق نقشه با فعالیت های اجرایی پروژه از وظایف مهندس ناظر است که بدون مهارت نقشه خوانی ای کار غیر ممکن است .

نقشه خوانی ساختمان، ویژگی مهم بهترین مهندس نقشه کش در تهران
نقشه خوانی ساختمان، ویژگی مهم بهترین مهندس نقشه کش در تهران

برای اینکه ساختمان و پروژه های اجرایی طبق نقشه ی طراحی شده پیش برود مهندس مجری نقشه ها را بررسی می کند و اگر مغایرتی در پروژه ی اجرار شده و نقشه ببیند آن را گزارش می دهد .

اگر مهندس مجری به خوبی از مهارت نقشه خوانی برخوردار نباشد ممکن است اشتباهاتی در مرحله ی اجرا پیش بیاید که برای جبران آن زمان و هزینه ی زیادی صرف شود .

اگر میخواهید مهندس نقشه کش شوید:

فردی که میخواهد نقشه خوانی را انجام دهد باید از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد ، برخورداری از حافظه ی تصویری خوب و درک سه بعدی بالا کمک زیادی به این مهارت میکند .

اگر توانایی بالایی در نقشه خوانی ندارید نباید نگران این موضوع باشید چرا که تمرین مداوم می توان این مهارت را تقویت کرد.

اگر قسمتی از نقشه درست چاپ نشده باشد فایل اتوکد نقشه کمک می کند تا قسمتی که به درستی چاپ نشده را تشخیص داد . برای راحت تر خوانده شدن نقشه بهتر است نقشه ها روی کاغذ A3 چاپ شوند .

در نقشه خوانی ساختمان های بتنی باید دقت کرد که در پلان ستون ها با مقیاس طراحی شده باشد

در نقشه خوانی لازم است اندازه های اجزا را به درستی تشخیص دهیم .

بررسی اصطلاحات رایج در نقشه کشی ساختمان

پلان :

برشی به حالت افقی است ، برای طبقات مختلف پلان های مختلفی تهیه می شود مگر اینکه پلان تمام طبقه ها به صورت پلان تیپ باشد ، یعنی همه ی طبقه ها یک پلان داشته باشد .

در پلان جدا سازی فضا به خوبی مشخص است . جای وسایل و لوله و تاسیسات و کلید و پریز ها در پلان ها مشخص است و باید روی آن دقت کافی صورت بگیرد .

برش :

همانطور که از اسم آن مشخص است یک برش عمودی از ساختمان است که با بررسی آن به ضخامت سقف ها و ارتفاع ساختمان و دیوار ها و ارتفاع کف ساختمان می توان پی برد .

Detail :

به معنای جزئیات اجرایی است و بیش تر برای مرحله ی نهایی کار به کار می رود ، یعنی مرحله ی نازک کاری و طراحی داخلی به کار می رود .

جدول متراژ کاربردی :

جدولی است که اطلاعات کلی یک ساختمان را در اختیار فرد قرار می دهد ، تا با سرعت بیش تری به یک دید کلی از ساختمان دست پیدا کند و بر اساس این جدول برای ساختمان پروانه صادر می شود و باید این جدول با دقت زیادی تهیه و تنظیم شود .

در گوشه پایین هر نقشه ویژگی های پروژه و شرکتی که کار طراحی را انجام داده است قید شده و در صورتی که این جدول با پروانه تطابق نداشته باشد ، پروژه ی اجرایی به تعویق می افتد .

Site plan  :

سایت پلان اطلاعات کلی از خیابان و جهت ساختمان ، محوطه و متراژ ساختمان را بر اساس مقیاس نقشه است .

در نقشه باید اندازه های ساختمان و زیر بنا و ستون ها به صورت دقیق رسم شده باشند . اندازه ورودی پارکینگ و ورودی راه پله و آسانسور و ارتفاع کلی ساختمان و ارتفاع طبقه ها به صورت دقیق رسم شده باشند . تا در مرحله ی اجرا و نقشه خوانی مشکلی برای مهندس اجرایی ایجاد نشود .

تعریف و کاربرد رولوه در نقشه کشی ساختمان

کلمه ی رولوه به معنای برداشت وضع موجود است و بر عکس کاری است که هنگام ساخت صورت می گیرد . برای ساخت یک ساختمان در مرحله ی اول برای آن نقشه تهیه می شود و بر اساس نقشه طرح اجرا می شود .

در صورتی که نقشه ای از ساختمان موجود نباشد با بررسی وضعیت و ارزیابی زوایای مختلف ، می توان نقشه ای را رای آن تهیه کرد ، این کار به کمک ماهواره ها و عکس های هوایی قابل انجام است.

برای مثال با تهیه ی عکس از نمای بالای یک بنای تاریخی توسط دوربین های نقشه برداری و ماهواره ها می توان برای آن نقشه ای را تهیه کرد .

در صورتی میتوان با اندازه گیری اضلاع ساختمان و مقیاس بندی نقشه را ترسیم کرد که از عمود بودن زوایای ساختمان اطمینان داشته باشیم ، با توجه به این که تشخیص این امر کار دشواری است ، عکس های هوایی بهترین عملکرد را برای رولوه کردن دارند.

ابزار و وسایل نقشه کشی و کاربرد آن ها

برای ترسیم نقشه به وسایل ترسیمی نیاز است که برای نگهداری از آن ها باید اصول خاصی را رعایت کرد و دقت زیادی کرد .

یکی از وسایل ترسیم نقشه تخته ی رسم است ، که باید دارای اندازه مناسب داشته باشد و به خوبی قابل حمل باشد .

میز نقشه کشی باید به گونه ای باشد که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد و در کنار آن محلی برای قرار دادن وسایل وجود داشته باشد .

میز و تخته ی رسم نباید خراشیدگی پیدا کند و از وارد آمدن ضربه به آن ها باید خود داری کرد .

خط کش تی ، از وسایل سنتی  مورد نیاز بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

خط کش تی که نمونه های چوبی ، پلاستیکی ، فایبر گلاس و فلزی آن به صورت دو نمونه ، که یکی دارای سر ثابت و نمونه ی دیگر دارای سر متحرک است موجود است .

لبه ی خط کش تی باید با کاغذ فاصله داشته باشد تا جوهر وسایل ترسیمی روی لبه ی آن به کاغذ تماس پیدا نکند . خط کش تی را بعد از اتمام کار باید به دیوار آویزان کرد تا کج نشود .

خط کش تی ، وسیله و ابزار بهترین مهندس نقشه کش در تهران
خط کش تی ، وسیله و ابزار بهترین مهندس نقشه کش در تهران

برای برش کاغذ و مقوا با کاتر از خط کش تی نباید استفاده کرد چرا که به لبه ی آن صدمه وارد می شود ، هر گونه آسبی به خط کش باعث خطا در محاسبات و رسم نادرست نقشه می شود .

گونیا ، از وسایل سنتی  مورد نیاز بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

گونیا که از دیگر وسایل ضروری رسم است که به دوصورت ثابت و متغیر وجود دارد . گونیای ثابت دارای دوزاویه چهل و پنج درجه است و گونیای متغییر دارای یک زاویه سی و یک زاویه ی شصت درجه است .

دستگاه ترسیم خطوط وسیله ای است که می توان جایگزین خط کش و گونیا استفاده کرد و روی میز کار نصب می شود .

از انواع مداد ها برای ترسیم نقشه استفاده می شود . سختی مداد ها دارای درجه بندی است و هر چه شماره ی H مداد بالاتر باشد سختی مداد بیش تر و خطوط ترسیمی آن کم رنگ تر است . مداد های F  وHB برای نوشتن به کار می رووند و دارای کیفیت متوسطی هستند .

نوع دیگری از مداد ها اتود ها هستند که به صورت فلزی و پلاستیکی در بازار موجود هستند و می توان مغز های با ضخامت متفاوت در آن ها قرار داد . اتود ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه اند و کار کردن با آن ها بسیار راحت است .

شما در حال خواندن مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران هستید.

پرگار ، از وسایل سنتی  مورد نیاز بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

انواع مختلفی از پرگار برای رسم دایره به کار میروند ، هنگام کار با پرگار باید دقت کرد که کاغذ سوراخ نشود .

قلم ها برای ترسیم نهایی بر روی کاغذ کالک استفاده می شوند و قلم راپید ها به صورت تکی و سری چهارتایی یا هشت تایی و 9 تایی در بازار موجودهستند که ضخامت های متفاوتی دارند .

انواع شابلون ها را می توان برای کارهای ترسیمی استفاده کرد .

از آن جایی که وسایل ترسیمی دقیق و ظریف هستند برای این که کارهای ترسیمی خطا پیدا نکند و دقیق باشد باید از وسایل ترسیم به خوبی مراقبت کرد و از وارد آمدن ضربه به آن ها جلوگیری کرد و حد اقل هفته ای یک بار آن هارا تمیز کرد ، همچنین باید مراقب بود که به وسایل ترسیم ضربه وارد نشود و خم نشوند .

انواع مختلف کاغذ برای کار های نقشه کشی استفاده می شوند . کاغذ پوستی ، کاغذ کالک و کاغذ سفید از آن جمله هستند . کاغذ های پوستی که سفید و نازک هستند برای کار های تمرینی مناسبند و خطوط زیر و پشت آن ها به خوبی قابل دیدن است .

کاغذ کالک ، از وسایل سنتی  مورد نیاز بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

کاغذ کالک که کاغذی نرم و ضد چربی است و برای کپی برداشتن مناسب است زیرا نور به خوبی از آن عبور می کند . کاغذ سفید کا شامل کاغذ های معمولی و بدون خط می شود که برای مصارف زیادی از جمله نقشه کشی کاربرد دارد .

کاغذ کالک ، از وسایل سنتی بهترین مهندس نقشه کش در تهران
کاغذ کالک ، از وسایل سنتی بهترین مهندس نقشه کش در تهران

در نهایت باید دانست برای این که بتوانیم ایده ی ذهنی خود را به دیگران منتقل کنیم نیاز به کشیدن طرحی از آن داریم .

نقشه ، اصلی ترین ابزار بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران

نقشه اصلی ترین وسیله ای است که برای ارتباط در کار های معماری و ساخت و ساز استفاده می شود و نوعی زبان ترسیمی محسوب می شود .

امروزه حتی کارگران ساختمانی و تکنسین ها هم باید قادر به درک نقشه ها باشند ، لزوم نقشه خوانی برای آن ها مانند لزوم خواندن و نوشتن است برای همگان .

در حالت کلی برای سرعت بخشیدن به انتقال ایده و فراگیر بودن و استاندارد بودن طرح از نقشه کشی استفاده می شود . حتی برای یک ساختمان ساده هم از نقشه ی اصولی باید استفاده کرد و ترسیم نقشه ی دقیق و اصولی اولین مرحله برای ساخت و ساز است .

قبل از اجرای نقشه باید توجه کرد که نقشه دارای مهر تایید کنترل نقشه از طرف شهرداری و دفتر خدمات الکتریکی باشد.

از اینکه ما را تا پایان مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران همراهی کردید بسیار از شما متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله بهترین مهندس نقشه کشی ساختمان در تهران نهایت بهره را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *