09124573904

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

آیا شما هم در دسته افرادی قرار دارید که پاکیزگی فضای منزل به ویژه آشپزخانه برایتان بسیار حائز اهمیت می باشد؟ دکوراسیون های داخلی امروزی منازل به گونه ای طراحی شده است که فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن با هم ادغام گردیده است و آشپزخانه کاملا در معرض دید قرار دارد،

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف
حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف

لذا می بایست نظم و تمیزی آن حفظ شود، معماران طراحی داخلی برای حل این مشکل ایده ساخت آشپزخانه مخفی و یا همان آشپزخانه کثیف را پیاده سازی کرده اند، اگر می خواهید بدانید آشپزخانه کثیف چیست و چه مزایایی دارد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

همچنین اگر می خواهید در مورد طراحی فاز 1 معماری یا همان طراحی معماری اطلاعات کاملی کسب کنید، بر لینک مربوطه کلیک کنید.

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف
حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  1. آشپزخانه کثیف چیست و چه تفاوتی با آشپزخانه تمیز دارد؟
  2. انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟
  3. آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی منزل قرار می گیرد؟
  4. آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟
  5. اولویت هایی که برای طراحی آشپزخانه کثیف با در نظر گرفتن حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف لازم است، کدام است؟
  6. حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف چقدر می تواند باشد؟
  7. چیدمان آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
  8. وسایلی که در آشپزخانه کثیف و تمیز قرار می گیرند چه فرقی با هم دارند؟
  9. اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟
  10. برای تهیه وسایل آشپزخانه کثیف رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
  11. ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
  12. آیا اندازه استاندارد برای طراحی آشپزخانه کثیف را می دانید؟
  13. در اصول طراحی آشپزخانه کثیف برای محل قرارگیری عناصر اصلی رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

 

آشپزخانه کثیف چیست و چه تفاوتی با آشپزخانه تمیز دارد؟

آشپزخانه کثیف چیست و چه تفاوتی با آشپزخانه تمیز دارد؟
آشپزخانه کثیف چیست و چه تفاوتی با آشپزخانه تمیز دارد؟

بعضی از منازل دارای دو آشپزخانه می باشند که از یکی از آن ها برای پخت و پز و شستشو استفاده می شود و از دیگری به جهت زیبایی و کارهای روزانه کاربرد دارد، آشپزخانه ای که از نظر ظاهری و زیبایی چندان مناسب نبوده و جهت پخت غذا و سایر امور روزمره که شامل تمامی امورارت پرکار می شود، مورد استفاده قرار می گیرد آشپزخانه کثیف می باشد.

آشپزخانه کثیف در واقع همان مطبخ می باشد که قسمتی از آشپزخانه منازل را به خود اختصاص داده است که مطابق با سبک جدید طراحی معماری منازل وجود آن ضروری اعلام شده است، از آن جا که امروزه بین آشپزخانه و فضای نشیمن هیچگونه حریمی وجود ندارد و فضای آشپزخانه نیز بخشی از پذیرایی به شمار می آید، این امر موجب شده فضای مخفی از آشپزخانه به نام آشپزخانه مخفی و یا آشپزخانه کثیف وجود داشته باشد.

در آشپزخانه تمیز تمامی وسایل به صورت منظم چیدمان شده و فضای آن بسیار منظم و پاکیزه می باشد، از نظر موقعیت طراحی فضای آشپزخانه تمیز و کثیف بسیار با هم فرق دارد، آشپزخانه تمیز در دید همگان بوده ولیکن آشپزخانه کثیف در بخشی مخفی از خانه قرار دارد که تمامی امور مربوط به پخت و پز و کارهای زمان بر در آن انجام می شود.

در ادامه برای درک بهتر آشپزخانه کثیف در مقاله حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف، تفاوت میان آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز را مورد بررسی قرار می دهیم:

تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز:

یکی از اولویت های مهم برای هر خانه مرتب و زیبایی فضای آشپرخانه می باشد، بر این اساس در زمان طراحی، ابعاد آشپزخانه تمیز را بیشتر تر از آشپزخانه کثیف در نظر می گیرند، وسایلی که در آشپزخانه تمیز قرار می گیرد با نظم و چیدمانی خاص و زیبا در کنار هم قرار می گیرند و هر آنچه که در این فضا قرار می گیرد دارای نظم و ترتیب خاصی می باشد،

اگر چه بیشترین فعالیتی که به آشپزخانه ارتباط دارد، در آشپزخانه کثیف انجام می شود، ولیکن ابعاد کمتری برای این آشپزخانه در نظر می گیرند، در آشپزخانه مخفی کلیه وسایل به هم ریخته بوده و خبری از نظم و پاکیزگی که در آشپزخانه تمیز وجود دارد، نیست.

تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز:
تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز:

وسایلی که در آشپزخانه تمیز و کثیف و قرار می گیرند ممکن است تا حدودی به هم شباهت داشته باشند که از آن جمله می توان به اجاق گاز – سینک ظرفشویی و یخچال اشاره کرد، در هر دوی این آشپزخانه وسایل مذکور قرار دارند،

تمیز بودن و کثیف بودن

مهم ترین تفاوت این دو آشپرخانه همانگونه که از نامشان نیز پیدا است، در تمیز بودن و کثیف بودن آن است، از آن جهت که آشپزخانه کثیف در دید افراد خانه قرار نداشته و برای راحتی امور آشپزی می باشد،

لذا نیاز نیست که مدام مانند فضای بیرون که در راس دید قرار دارد، تمیز باشد، در آشپزخانه کثیف می توان بیشترین تمرکز ذهن را بر روی پخت و پز و امورات مربوط به آشپزی قرار داد تا تمیزی و چیدمان در خور توجه.

نیازی نیست که وسایل آشپزخانه کثیف مدرن و به روز باشد، می توانید از وسایل قدیمی با هر نوع شکل ظاهری که دارند، در آشپزخانه کثیف استفاده کنید، اما این مورد برخلاف آشپزخانه تمیز می باشد، آشپزخانه تمیز به د لیل این که در معرض دید قرار دارد، می بایست علاوه بر تمیزی و منظم بودن وسایلی که در آن می چینید نیز متناسب با دکوراسیون فضای منزل باشد.

در ادامه بررسی مقاله ی حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف به بررسی انواع آشپزخانه گرم خواهیم پرداخت.

تمیز بودن و کثیف بودن
تمیز بودن و کثیف بودن

انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟

انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟
انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟

در حالت کلی دو نوع آشپزخانه گردم وجود دارد:

  • نوع اول آشپزخانه گرم که نواع ابتدایی آن می باشد و وسایلی که در آن قرار می گیرد شامل اجاق گاز و فر- سینک ظرفشویی- ماشین لباسشویی- آبگرمکن و هواکش و هود و سایر تجهیزات و وسایل است که در آن جای می گیرد، در واقع کلیه وسیله هایی که ایجاد صدا و بو و دود می کنند، را در آشپزخانه کثیف نگه می دارند و در آشپزخانه تمیز در واقع تنها کابینت ها- اجاق گاز صفحه ای که دارای ظاهری زیبا می باشد و وسایل و تجهیزاتی که جنبه دکوراتیو و زیبایی دارند، قرار می گیرند.

آشپزخانه کثیف علاوه بر اینکه باید دارای ابعاد و متراژ مناسب برای جایگذاری وسایل و تجهیزات ذکر شده باشد، می بایست تجهیزات لوله کشی نیز در آن انجام گیرد،

زیرا وسایلی مانند لباسشویی و ظرفشویی و سینک باید مجهز به لوله آب و فاضلاب جداگانه باشند، پکیج و آبگرمکن نیز دارای لوله کشی مخصوص به خود می باشند، این نوع آشپزخانه گرم ممکن است، از نظر هزینه مقرون به صرفه نباشد و تا حدی هزینه بالایی را باید برای پیاده سازی این نوع از آشپزخانه کثیف در نظر بگیرید.

  • نوع دیگر آشپزخانه کثیف وجود دارد که از نظر هزینه مقرون به صرفه بوده و تا حدودی برای پیاده سازی دردسر کمتری دارد، ولیکن کاربردی تر می باشد، در این نوع آشپزخانه کثیف که در ابعاد کوچکی طراحی می شوند، تنها فضا برای سه عنصر اصلی آشپزخانه گرم وجود دارد که شامل اجاق گاز- سینک ظرفشویی و یخچال می شود.

در ادامه مقاله ی خود با عنوان حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف به بررسی این که آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی منزل قرار می گیرد خواهیم پرداخت.

انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟
انواع آشپزخانه گرم کدام موارد می باشند؟

آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی منزل قرار می گیرد؟

آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی منزل قرار می گیرد؟
آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی منزل قرار می گیرد؟

این که آشپزخانه کثیف در کدام قسمت از طراحی خانه قرار می گیرد به عوامل متعددی ارتباط دارد، از آن جمله می توان به طراحی منزل- فضایی که برای طراحی در نظر گرفته شده و از همه مهم تر متراژ بنا اشاره کرد، اغلب موارد آشپزخانه کثیف یا در بخش زیرین پله ها و یا زیرزمین خانه ها واقع می گردد و یا این که ممکن است، در بعضی خانه ها در جوار و همسایگی یک آشپزخانه تمیز باشد،

اگر متراژ آشپزخانه بالا بوده و فضای مورد نیاز لازم برای طراحی وجود داشته باشد و یا به عبارتی طراح در این مورد با کمبود فضا مواجه نباشد آشپزخانه کثیف را در فضای باز منازل و یا این که در حیاط قرار می گیرد، در هر صورت قرار گیری آشپزخانه کثیف در هر قسمت از منزل به طرح و ایده های طراح بستگی دارد.

برای درک بهتر موضوع حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف بهتر است با مکان مناسب برای آشپزخانه کثیف نیز آشنا شویم.

مکان مناسب برای آشپزخانه کثیف:

در زمان های قدیم در معماری ایران پلان آشپزخانه کثیف و یا همان مطبخ را در فضای باز و یا در قسمتی از حیاط و یا این که در زیرپله طراحی می کردند و فضای آن از آشپزخانه تمیز کاملا جدا بود ولیکن امروزه طراحان معماری سبک خود را تغییر داده و پلان آشپزخانه تمیز و کثیف را در جوار همدیگر طراحی می کنند،

امروزه اغلب افراد نیز تمایل دارند که به دلیل دسترسی آسان به برخی وسایل که در آشپزخانه تمیز قرار می گیرد آشپزخانه گرم را همجوار آن طراحی کنند، البته اگر فضای منزل بزرگ باشد، می توان از سبک قدیم استفاده کرد و ابعاد بیشتری را به فضای آشپزخانه کثیف اختصاص داد و در صورت تمایل آن را در امتداد آشپزخانه سرد طراحی نکرد.

بهتر است که آشپزخانه گرم در پشت آشپزخانه سرد قرار نگیرد، زیرا ممکن است، در طی زمان کمتر مورد استفاده قرار گیرد و به مکانی بدون استفاد مفید تبدیل شود و تنها مورد استفاده آن برای انبار کردن ظروف و وسایل به درد نخور باشد.

برای فهم مناسب تر موضوع حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف بهتر است این مسئله را نیز بررسی کنیم که آیا آشپزخانه پنهان در خانه های بزرگ هم قابل اجرا می باشد یا خیر؟

آیا آشپزخانه پنهان در خانه های بزرگ هم قابل اجرا می باشد؟

در منازل بزرگ هم می توان آشپزخانه پنهان را اجرا کرد ولیکن طرز اجرای آن در مقایسه با منازل کوچک کمی فرق دارد، هرچه اندازه فضا بزرگتر باشد، می توان بهترین اجرا را برای آشپزخانه پنهان یا کثیف داشت، در منازل بزرگ به راحتی با در اختیار داشتن یک فضای بزرگ و تقسیم آن به چند فضای کوچکتر برای ایجادآشپزخانه کثیف می توان اقدام نمود و به راحتی می توان نظم خاصی را در فضایی که تقسیم نموده اید ایجاد نمایید.

در مکان های کوچک معمولا برای ایجاد آشپزخانه ی مخفی این امکان وجود دارد که از کابینت ها و قفسه ها برای این امر استفاده نمانید، ولی در مکان بزرگتر برای ساخت آشپزخانه پنهان و تقسیم بندی به راحتی از تیغه استفاده می کنند.

در تقسیم بندی هم برای فضاهای کوچک و هم برای فضاهای بزرگ به گونه ای عمل می کنند که وسایل مورد نیاز در یک قسمت قرار گیرند، به عنوان مثال گاز و سینک ظرفشویی که از اصلی ترین وسایل آشپزخانه پنهان هستند، می بایست در زمان تقسیم بندی در نزدیک هم قرار گیرند، زیرا در زمان آشپزی مدام هر دوی آن ها مورد نیاز می باشند.

آیا آشپزخانه پنهان در خانه های بزرگ هم قابل اجرا می باشد؟
آیا آشپزخانه پنهان در خانه های بزرگ هم قابل اجرا می باشد؟

برای فهم بهتر موضوع حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف بهتر است این مسئله را نیز بررسی کنیم آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد یا خیر؟

آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟

آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟
آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟

به راحتی می توان به جواب این سوال بله گفت، زیرا همانگونه که در بخش تعریف آشپزخانه کثیف همین مقاله نیز گفتیم آشپزخانه کثیف در واقع همان مطبخ می باشد و همانگونه که اکثریت ما می دانیم آشپزخانه های قدیم در معماری ایران مطبخ خوانده می شدند و از سالیان خیلی دور تا به امروز در اغلب منازل ایرانی مطبخ وجود داشته است و اسم آن نیز می تواند به دلیل فرهنگ های مختلف و قومیت هایی که در ایران بوده تغییر کرده باشد،

ولی در هر صورت مطبخ قدیم و آشپزخانه کثیف امروی هر دو یک کاربرد دارند، البته ذکر این نکته نیز لازم است که مطبخ در معماری ایران به مرور تا به امروز تغییرات فراوانی داشته است.

آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟
آیا آشپزخانه کثیف در معماری ایران وجود دارد؟

در ادامه موضوع متن خود یعنی حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف به بررسی اولویت های لارم برای طراحی آشپزخانه کثیف می پردازیم.

اولویت هایی که برای طراحی آشپزخانه کثیف با در نظر گرفتن حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف لازم است کدام است؟

اولویت هایی که برای طراحی آشپزخانه کثیف با در نظر گرفتن حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف لازم است کدام است؟
اولویت هایی که برای طراحی آشپزخانه کثیف با در نظر گرفتن حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف لازم است کدام است؟

بهتر است، در زمان طراحی آشپزخانه کثیف اولویت را در استفاده آسان و کاربردی آن از آشپزخانه را در نظر گرفت، زیرا از آنجا که تمامی امور مربوط به آشپزی و سایر فعالیت های مربوط به آن در این مکان انجام می شود،

لذا برخورداری از سرعت عمل بسیار واجب می باشد، نیازی نسیت در طراحی آشپزخانه کثیف به چینش توجه زیادی شود، در واقع آن چه که دارای اهمیت است، انجام امورات آشپزی در سریعترین زمان ممکن می باشد، همچنین در زمان طراحی نیز حداقل ابعاد را برای آشپزخانه کثیف در نظر بگیرید.

در ادامه سوژه ی متن خود یعنی حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف به بررسی مهمترین دلایل برای طراحی آشپزخانه کثیف خواهیم پرداخت.

در ادامه دلایل مهم جهت طراحی آشپزخانه کثیف را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • دود و بوی نامطبوع

شاید این امر برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که ممکن است، به مهمانی که رفته باشید، فورا با ورود به منزل بوی نامطبوعی را احساس کرده باشید که به دلیل طبخ و پخت غذا تمامی فضای خانه را در گرفته است،

امروزه با وجود تکنولوژی های جدید که برای از بین بردن دود و بوی غذا وجود دارد، ولیکن باز هم ممکن است، در زمان پخت غذا بوی نامطبوعی در فضای منزل بپیچد، ولیکن با وجود آشپزخانه کثیف از ورود و پیچیدن بو و دود ناشی از پخت و طبخ غذا در فضای خانه جلوگیری خواهد شد.

  • به هم ریختگی و بی نظمی در آشپزخانه

قطعا بی نظمی و به هم ریختگی در هر مکانی مورد پسند کسی نیست و حتی موجب می شود، فضایی که چنین است، کسل کننده بوده و برای افراد ساکن آن ایجاد انرژی منفی کند، همانگونه که می دانید آشپزی یکی از فعالیت های روزمره می باشد که در زمان انجام آن به هم ریختگی و بی نظمی ایجاد می گردد، لذا با وجود آشپزخانه کثیف می توان این بی نظمی را از دید میهمانان و یا افراد منزل پنهان کرد و در زمان مناسب به آن نظم لازم را ببخشید.

  • سخت بودن انجام امورات مربوط به آشپزی در حضور میهمانان

همانطور که گفتیم آشپزخانه های امروزی به گونه ای طراحی می شوند که هیچگونه حریمی بین فضای آشپزخانه و پذیرایی وجود ندارد، قطعا در زمانی که میهمان در چنین منازلی حضور داشته باشد، ممکن است، پرداختن به امورات آشپزی تا حدودی برای کدبانوی خانه دشوار باشد.

ولیکن در صورت وجود آشپزخانه کثیف و یا همان مطبخ کدبانوی خانه به راحتی و بدون هیچگونه دشواری به انجام امورات مربوط به آشپزی می پردازد.

سخت بودن انجام امورات مربوط به آشپزی در حضور میهمانان
سخت بودن انجام امورات مربوط به آشپزی در حضور میهمانان

با ادامه مقاله ی علمی ما یعنی حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف با ما همراه باشید.

در ادامه برای دریافت اطلاعات مناسب تری در خصوص حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف به ذکر مهم ترین مزایای آشپزخانه کثیف می پردازیم.

آشپزخانه کثیف چه مزایایی دارد؟

آشپزخانه کثیف چه مزایایی دارد؟
آشپزخانه کثیف چه مزایایی دارد؟

آشپزخانه کثیف در محیطی جداگانه از آشپزخانه اصلی قرار دارد و در میهمانی ها بسیار کاربردی می باشد و کثیف کاری ها و شلوغ کاری های آشپزی و بو و دود غذا را از دید پنهان می کند و محیط آن به گونه ای طراحی شده است که بوی ناشی از غذا وارد فضای خانه نمی شود،

یکی ار مزایای آشپزخانه کثیف پنجره ای است که در داخل آن تعبیه می شود و بو و دود را به فضای بیرون هدایت می کند، یکی دیگر از مزایای آشپزخانه کثیف پنهان نمودن نقص هایی است که ممکن است، در زمان آشپزی ایجاد گردد زیرا برخی افراد ممکن است، در حضور مهمان برای انجام امور آشپزی دچار استرس و اضطراب شوند.

خانم ها می توانند در محیط آشپزخانه کثیف آزادانه تر به امور خود بپردازند، در این نوع آشپزخانه تمام تمرکز و حواس خود را می توانید به امور آشپزی دهید و نگران شکل ظاهر و آراستگی خود در برابر میهمانان نیستید.

آشپزخانه کثیف چه مزایایی دارد؟
آشپزخانه کثیف چه مزایایی دارد؟

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف چقدر میتواند باشد؟

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف چقدر میتواند باشد؟
حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف چقدر میتواند باشد؟

در حالت کلی حداقل ابعادی که برای یک آشپزخانه می توان در نظر گرفت در حدود 15 الی 20 متر مربع می باشد که به این ابعاد بخش های کوچکی به نام مکمل نیز اضافه می شود،

یکی از این بخش های کوچک همان آشپزخانه کثیف یا آشپزخانه گرم است که حداقل ابعادی که می توان به آن اختصاص داد 6 مترمربع می باشد که دقیقا در کنار آشپزخانه سرد و تمیز طراحی می گردد. (البته در برخی منازل ممکن است، آشپزخانه کثیف در فضای دیگری از منزل قرار گیرد به عنوان مثال در زیر پله و یا در قسمتی از حیاط)

چیدمان آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟

چیدمان آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
چیدمان آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟

سینک ظرفشویی و گاز از مهمترین وسایلی است که می بایست حتما در آشپزخانه کثیف قرار گیرند، معمولا سینک هایی که برای آشپزخانه های کثیف مورد استفاده قرار می گیرند از نوع دو قلو بوده تا راحتتر بتوان به امر شستشو پرداخت، کابینت هایی که در آشپزخانه کثیف قرار می گیرد ساده بوده و بیشتر جنبه کاربردی دارد،

همچنین از دیگر وسایلی که در این مکان قرار می گیرد میزکار می باشد که به منظور آماده سازی غذا مورد استفاده قرار می گیرد و فریزر برای فریز کردن مواد غذایی در طولانی مدت.

لذا با توجه به موراد گفته شده وسایل مهمی که می بایست در آشپزخانه کثیف قرار گیرند شامل موراد ذیل می باشد:

  1. سینک ظرفشویی
  2. ماشین های لباسشویی
  3. ماشین ظرفشویی
  4. یک ست کابینت برای آشپزخانه کثیف
  5. اجاق گاز یا گاز رو میزی و هود
  6. آبگرمکن یا پکیج

به این نکته توجه داشته باشید که در زمان طراحی آشپزخانه کثیف برای ماشین ظرفشویی و لباسشویی می بایست به صورت جداگانه لوله آب و فاضلاب نصب کرد، همچنین سینگ ظرفشویی نیز می بایست دارای لوله آب سرد و گرم و فاضلاب باشد، پکیج و آبگرمکن نیز که در آشپزخانه کثیف قرار می گیرند نیازمند لوله کشی مخصوص به خود هستند،

اگر چنانچه آشپزخانه کثیف با حداقل ابعاد ممکن ساخته شود، می توان ماشین لباسشویی و ظرفشویی را در آن مکان حذف کرد و آن ها را در آشپزخانه تمیز قرار دهید. ، ولیکن اجاق گاز و فر و کابینت می بایست حتما در آشپزخانه کثیف قرار گیرند.

ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که آشپزخانه کثیف می بایست حتما دارای لوله کشی مجزایی برای آب و فاضلاب باشد.

وسایلی که در آشپزخانه کثیف و تمیز قرار می گیرند چه فرقی با هم دارند؟

وسایلی که در آشپزخانه کثیف و تمیز قرار می گیرند چه فرقی با هم دارند؟
وسایلی که در آشپزخانه کثیف و تمیز قرار می گیرند چه فرقی با هم دارند؟

فر و گازهای رومیزی و حرارتی اغلب در آشپزخانه تمیز قرار می گیرد، کابینت هایی که در آشپزخانه کثیف قرار می گیرد همانطور که پیشتر نیز گفتیم اغلب در طرح های ساده انتخاب شده و بیشتر جنبه کاربردی دارند،

همچنین فریزری که در آشپزخانه کثیف قرار می گیرد برای نگهداری فصلی مواد غذایی می باشد، سینک مورد استفاده در آشپزخانه کثیف برخلاف آشپزخانه تمیز از نوع دوقلو و یا دو لنگه می باشد، وسایلی که برای میهمانی ها مورد نیاز است و قابلمه های بزرگ و دم دستی نیز در آشپزخانه کثیف قرار می گیرد.

فر و ماکروفر در آشپزخانه تمیز قرار می گیرد و اگر چنانچه متراژ آن بالا باشد، در مرکز آن معمولا از سبک جزیره ای بزرگ استفاده می شود، سینک مورد استفاده در این آشپزخانه تک لنگه بوده و گاز رومیزی که در آن قرار دارد، تمیز تر و باب روز می باشد و کابینت های آن نیز شیک تر و زیباتر و گران قیمت می باشد، همچنین در آشپزخانه تمیز نیز یک یخچال دو درب با ظاهری زیبا نیز قرار می گیرد.

در بحث حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟

در بحث حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟
در بحث حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟

در آشپزخانه تمیز الویت اول در نوع چیدمان و انتخاب وسایل مورد نیاز آن به خصوص کابینت تمیزی و زیبایی ظاهری است، در حالیکه در آشپزخانه کثیف برعکس می باشد و آنچه که در اولویت انتخاب قرار دارد، کاربری ساده و مفید بودن فضاهای آن می باشد، از آنجا که ابعاد آشپزخانه کثیف در مقایسه با آشپزخانه تمیز بسیار کوچکتر می باشد، لذا بهتر آن است، کابینت های انتخابی در این فضای کم، بیشتر جنبه کاربردی داشته باشد.

در بحث حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟
در بحث حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف اولویت های مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه کثیف کدام است؟

در آشپزخانه های تمیز به دلیل این که ابعاد و متراژ بیشتری را به خود اختصاص داده است، لذا این امکان وجود دارد که دکوراسیون های زیباتری را برای آن اجرا کرد، در آشپزخانه ها کثیف نیز می توان با وجود متراژ کمی که دارند، کابینت های با سبک نئوکلاسیک و مدرن را اجرا کرد.

البته مدل های دیگری نیز برای آشپزخانه کثیف وجود دارد که علاوه بر دوام بالایی که دارند، از نظر زیبایی ظاهری و نگهداری وسایل داخل آشپزخانه نیز در خور توجه می باشند و از سوی دیگر از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشند، یکی از این مدل ها مطابق با موارد ذکر شده سبک مدرن شرقی می باشد که از هر نظری مناسب برای آشپزخانه کثیف می باشند.

برای تهیه وسایل آشپزخانه کثیف رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

برای تهیه وسایل آشپزخانه کثیف رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
برای تهیه وسایل آشپزخانه کثیف رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم، برای منازلی که دارای آشپزخانه گرم و یا کثیف هستند، بسیار لازم و ضروری است:

به طور قطع در آشپزخانه سرد و یا تمیز کلیه وسایلی که می بایست در آشپزخانه قرار بگیرد موجود می باشد و از سوی دیگر کابینت ها و کف پوش ها نیز جزء بهترین و زیباترین نوع بوده و همچنین زیباترین وسیله در این آشپزخانه قرار می گیرد.

اگرچه زیبایی ظاهری که برخی وسیله های آشپزخانه دارند، بسیار درخور توجه و فوق العاده می باشد، ولیکن مراقبت از چنین وسایلی به خصوص اگر محل نگهداری آن ها در آشپزخانه باشد، ممکن است تا حدودی دشوار باشد، لذا اگر چنانچه در آشپزخانه تمیز وسایل لوکس و زیبا و کلاسیک و گران قیمت قرار می گیرند قطعا بدین معنا است که قرار نیست در این آشپزخانه امورات روزمره در خصوص آشپزی و شستشو انجام شود.

ولی انتخاب وسایل ذکر شده با همان خصوصیات که گفتیم برای آشپزخانه کثیف به هیچ عنوان توصیه نمی شود و حتی می توان با صراحت گفت انتخاب چنین وسایلی برای آشپزخانه گرم اشتباه می باشد، زیرا تمامی امورات منزل مانند تکه کردن گوشت- تمیز کردن- بسته بندی سبزیجات و مواد غذایی- پخت و پز و. . . همگی در آشپزخانه گرم انجام می شود.

باید از طرح و رنگی برای وسایل این آشپزخانه استفاده کنید که به آسانی تمیز شوند

بایستی از طرح و رنگی برای وسایل این آشپزخانه استفاده کنید که به آسانی تمیز شوند، در این خصوص حتی می بایست در انتخاب رنگ و نقش و جنس کاشی ها نیز توجه لازم را داشته باشید و آن ها را به گونه ای انتخاب نمایید که بتوان به راحتی آن را تمیز کرد.

نمی توان به صورت کاملا دقیق بیان کرد که هدف از ساخت آشپزخانه کثیف چیست؟ زیرا فرهنگ و معماری هر کشوری با سایر کشورها و جوامع مختلف با هم فرق دارد، ولی شاید یکی از مهم ترین هدف از ایجاد این نوع آشپزخانه را ممانعت از پیچیدن بو و دود و گرد و غبار ناشی از پخت و پز دانست.

باید از طرح و رنگی برای وسایل این آشپزخانه استفاده کنید که به آسانی تمیز شوند
باید از طرح و رنگی برای وسایل این آشپزخانه استفاده کنید که به آسانی تمیز شوند

در هر حال آنچه که در داخل آشپزخانه دارای اهمیت است، احساس راحتی و آرامش در آن است، از این رو طراحی آشپزخانه بایستی به گونه ای باشد که نه تنها تمامی وسایل مورد نیاز در دسترس باشد، بلکه ایمن نیز باشد و تمیز و مرتب کردن آن نیز بعد از اتمام آشپزی و سایر امورات سخت و دشوار نباشد.

در بسیاری از کشورهای خاورمیانه آشپزخانه کثیف را در مجاورت ساختمان اصلی می سازند، زیرا از این طریق ساختمان اصلی را در برابر هر گونه احتراق و آتش سوزی احتمالی محافظت می کنند.

ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟

ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟

آشپزخانه گرم و یا کثیف به دلیل این که اثاثه قابل استفاده زیادی را در خود جای می دهد یکی از سخت ترین فضاهای منزل است که می بایست از نظر بصری و عملکری به درستی طراحی گردد، اگر چه می توان برای این آشپزخانه حداقل ابعاد را در نظر گرفت، ولیکن اگر فضای کافی در اختیار داشته باشیم، می توانیم به صورت کاملا اصولی برای طراحی آن اقدام کرد.

در ادامه مقاله حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف نکاتی را که می بایست در زمان طراحی به آن توجه کنیم را مورد بررسی قرار می دهیم، لازم به ذکر است، نکاتی که ذکر می کنیم، را می بایست در هر دو حالت حداکثر و حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف رعایت کنید:

در واقع می توان یکی دیگر از اهداف آشپزخانه کثیف علاوه بر پنهان کردن هر گونه کثیف کاری در زمان آشپزی، راحتی آشپز در انجام امورات ساماندهی وسایل مورد نیازی که در آشپزخانه قرار می گیرد دانست، از جمله این وسایل می توان به اجاق گاز- فریزر- سینک و لباسشویی و. . . اشاره کرد،

تمامی نقاطی که این وسایل قرار می گیرند را به صورت یک مثلث که با هم ارتباط دارند، تعریف می کنند که به آن مثلث عملکرد نیز می گویند. می توانید در زمان طراحی آشپزخانه کثیف در صورت بزرگ بودن فضا از تجهیزاتی که در آشپزخانه های صنعتی وجود دارد، استفاده کنید.

ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
ابعاد و اندازه های استاندارد برای آشپزخانه کثیف به چه صورت است؟
  • مثلث عملکرد:

در حالت معمول مثلث عملکرد در قسمت های 3. 65 سانتی متری الی 6. 7 سانتی متری تشکیل گردیده است، این طرح بندی با کمک مثلث عملکرد برای ایجاد مناسب ترین حالت ممکن جهت فضا آشپزخانه کثیف می باشد.

مثلث عملکرد:
مثلث عملکرد:
  • طرح و چیدمان آشپزخانه:

نحوه چیدمان به متراژ و ابعاد آشپزخانه بستگی دارد، به عنوان مثال در عکس بالا تمامی وسایل در کنار هم قرار گرفته اند و این نشان دهنده آن است که آشپزخانه داخل عکس ساده بوده و دارای فضای باریک و طولانی می باشد،

اگر آشپزخانه گرم شما نیز دارای چنین ابعادی بود بهترین چیدمان این است که یخچال و فریزر را در قسمت انتهایی قرار دهید تا در زمان عبور و مرور و انجام امورات آشپزی با باز کردن درب یخچال با مشکل مواجه نشوید.

طرح و چیدمان آشپزخانه:
طرح و چیدمان آشپزخانه:

در عکس بالا چیدمان برعکس حالت قبل است و وسایل بر روی دو دیوار موازی اجرا شده اند، سینک و اجاق گاز در یک سمت قرار گرفته اند و در سمت روبرو یخچال و فریزر قرار دارند، در حقیقت فضای شستشو و پخت و پز در در یک طرف و در مقابل آن مکان آماده سازی قرار گرفته است، مابین این دو چیدمان موازی می بایست حداقل 2191 میلی متر فضای آزاد وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است، کار کردن در فضای این آشپزخانه کمی دشوار باشد.

طرح و چیدمان آشپزخانه:
طرح و چیدمان آشپزخانه:

چیدمان این آشپزخانه کثیف همانگونه که در داخل عکس نیز قابل دیدن است، در بین سه دیوار تشکیل شده است،

طرح و چیدمان آشپزخانه:
طرح و چیدمان آشپزخانه:

این نوع چیدمان برای هر دو فضای بزرگ و کوچک کاربرد دارد

لذا این نوع چیدمان برای هر دو فضای بزرگ و کوچک کاربرد دارد، ولیکن در هر صورت می بایست در زمان چیدمان عملکرد را نیز در نظر داشته باشید، معمولا چیدمان این آشپزخانه ها را به صورت L و U انجام می دهند، لازم به ذکر است، در این نوع آشپزخانه ها می توان از پیشخوان به عنوان میز کار استفاده کرد.

این آشپزخانه دارای متراژ بالای با ابعاد بزرگتری است، زیرا که چیدمان فوق در آشپزخانه های با متراژ بالا می تواند قابل اجرا باشد، آشپزخانه های گرم با فضای بزرگ و چیدمان فوق معمولا مختص مکان های صنعتی و یا رستوران بزرگ می باشد.

  • مکان شستشو

منطقه شستشو در آشپزخانه کثیف شامل سینک ظرفشویی دوقلو- لباسشویی و ماشین ظرفشویی می باشد، این موارد کاربردی در آشپزخانه های گرم قرار می گیرند، البته اگر آشپزخانه گرم دارای حداقل ابعاد ممکن باشد، می بایست ماشین لباسشویی و ظرفشویی را در آشپزخانه سرد قرار دهید، در نقطه ای که سینک ظرفشویی قرار گرفته است، می بایست سطل زباله ای در نزدیکی آن حتما قرار دهید و به منظور جلوگیری از هرگونه به هم ریختگی در قسمت بالای سینک مکانی را برای قرار دادن ظروف در نظر بگیرید.

  • منطقه نگهداری

منطقه نگهداری در واقع منظور همان مکانی است که یخچال و فریزر را قرار می دهیم، فضای مورد نظر برای یخچال و فریزر می بایست از منطقه ای که پخت و پز انجام می شود، دور باشد.

  • منطقه پخت و پز

مکلانی که اجاق گاز و ماکروفر قرار می گیرد همان منطقه پخت و پز است، حتما دقت داشته باشید که در این مکان وسایل مورد نیاز برای امور آشپزی در دسترستان باشد، لازم است که حتما برای این مکان سیستم تهویه در نظر گرفته شود، برای اینکه بتوانید به راحتی پخت غذا را انجام دهید می بایست حداقل 80 سانت فضا برای عبور و مرور در این منطقه در نظر بگیرید.

آیا اندازه استاندارد برای طراحی آشپزخانه کثیف را می دانید؟

آیا اندازه استاندارد برای طراحی آشپزخانه کثیف را می دانید؟
آیا اندازه استاندارد برای طراحی آشپزخانه کثیف را می دانید؟

راهروی کار:

راهروی کار در آشپزخانه منظور همان فضایی است که در آشپزخانه برای انجام امورات آشپزی و غیره می ایستید، اندازه این راهرو می بایست به اندازه ای باشد که در زمان کار کردن به وسیله های آشپرخانه برخورد نکنید و بتوانید به راحتی جابجا شوید، برای حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف می توان 1. 06 متر را برای راهرو در نظر بگیرید، این مورد یکی از مهم ترین اصول طراحی آشپزخانه کثیف است که می بایست رعایت کنید.

رعایت ریزترین نکات در طراحی آَشپزخانه گرم بسیار مهم می باشد، اگرچه ممکن است، برخی از جزییات به چشم نیایند، ولی در نتیجه کار بسیار موثر می باشند.

راهروی کار:
راهروی کار:

منطقه آماده سازی غذا:

اندازه مناسب برای فضای آماده سازی غذا در آشپزخانه گرم حداقل 0. 3 متر می باشد، این فضا را معمولا در کنار سینک در نظر می گیرند.

فضای کابینت های بالایی و پایینی:

یکی دیگر از اندازه هایی که در طراحی آشپزخانه گرم می بایست رعایت کنید اندازه حد فاصل مابین کابینت های بالایی و پایینی است، این اندازه فاصله می بایست به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی از کابینت ها استفاده نمایید و وسایلی که در این کابینت ها نگهداری می کنید، به راحتی در دسترس باشند.

اندازه استاندارد برای این حد فاصل 0. 3 و 0. 5 متر است، با این وجود اندازه گیری نهایی به ابعاد و متراژ آشپزخانه ارتباط دارد.

مثلث کار در آشپزخانه:

در مورد مثلث کار در آشپزخانه های گرم در سطرهای پیش توضح دادیم، رأس های اساسی و مهم این مثلث را اجاق خوراک پزی، سینک شستشوی ظرفها و یخچال تشکیل می دهند، البته در برخی آشپزخانه ها که که فضای کمی دارند، این وسیله ها در یک ردیف قرار می گیرند ( در این مورد در قسمت چیدمان آشپزخانه گرم توضیحات لازم را ارائه دادیم)

در واقع هدف اصلی از مثلث کار در آشپزخانه کثیف رعایت فاصله سه عنصر اصلی آشپزخانه می باشد که در زمان انجام امورات آشپزخانه مجبور به رفت و آمد زیادی نباشید.

محل قرارگیری این سه عنصر اصلی آشپزخانه کثیف باید به گونه ای باشد که محیط این مثلث کار در حدود 4/80 تا 6 متر باشد.

در اصول طراحی آشپزخانه برای محل قرارگیری عناصر اصلی رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟

در اصول طراحی آشپزخانه برای محل قرارگیری عناصر اصلی رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
در اصول طراحی آشپزخانه برای محل قرارگیری عناصر اصلی رعایت چه نکاتی الزامی می باشد؟
  • لازم است که در هر دو طرف اجاق گاز، حتما کابینت قرار گرفته باشد تا بتوان از سطح رویی آن به جای میز کار استفاده کرد، همچنین دقت داشته باشید که اجاق گاز را نباید در کنار پنجره قرار دهید، زیرا ممکن است بر اثر وزش باد شعله گاز خاموش شده و آتش سوزی اتفاق بیفتد.
  • از آن جا که ممکن است، اطراف سینک رطوبت داشته باشد، لذا بهتر است، سینک را در محلی از آشپزخانه کثیف قرار دهید که در معرض نور خورشید و جریان هوای آزاد باشد، همچنین به دلیل این که سینک ظرفشویی به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد می بایست کابینت هایی که در اطراف سینک قرار می گیرند سطح گسترده ای داشته باشند.
  • بهتر است، یخچال را در نزدیکی درب آشپزخانه کثیف قرار دهید، زیرا یخچال وسیله ای است که تمامی افراد منزل از آن استفاده می کنند، البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که فضای کافی برای باز نمودن درب یخچال و همچنین رفت و آمد افراد خانواده وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *