09124573904

طراحی فضای سبز ویلا در شمال

طراحی فضای سبز ویلا در شمال

Share this post

فهرست مطالب

طراحی فضای سبز ویلا در شمال یک طراحی زیبا در فضای بیرونی ویلا می باشد که می توان با اصول خاص طراحی،آن را ایجاد نمود، در این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه طراحی فضای بیرونی ویلا که یک فضای سبز و با نشاط است، مطالبی را بیان نماییم، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع با ما همراه باشید.

طراحی فضای سبز ویلا در شمال
طراحی فضای سبز ویلا در شمال

منظور از طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی فضای سبز ویلا در شمال بر اساس کدام استاندارد است؟

در طراحی فضای سبز ویلا چه اقداماتی را ابتدا باید انجام داد؟

موضوع اقلیم منطقه در طراحی فضای سبز ویلا چه معنایی دارد؟

اصول طراحی یک فضای سبز ویلا شامل چه مواردی خواهد شد؟

اصل وحدت در طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟

اصل متعادل کردن فضا چگونه می تواند یک فضای سبز ویلا را دلنشین سازد؟

اصل هارمونی عنصر در بخش طراحی فضای سبز ویلا به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

اصل توجه به رنگ ها در طراحی فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه خارجی ویلا خواهد گذاشت؟

منظور از واژه تغییرات تدریجی در طراحی فضای سبز ویلا چیست؟

هزینه طراحی فضای سبز ویلا در شمال چقدر است؟

آخرین اقدامی که پس از طراحی فضای سبز ویلا انجام می شود، چیست؟

نقشه اولیه زمین ویلا چه کارایی خاصی برای طراحی ویلا دارد؟

ایده های طراحی در فضای سبز ویلا شامل چه مواردی می شود؟

طراحی محوطه در فضای سبز ویلا به چه شکلی انجام می شود؟

زیبایی سنگ فرش های فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه سازی ویلا خواهد گذاشت؟

مراحل آماده سازی طراحی فضای سبز به صورت اولیه چه مواردی را شامل می شود؟

تأسیسات برقی و مکانیکی در طراحی فضای سبز به چه شکلی انجام می شود؟

گودال های آتش گازی یا چاله های چوب آتش در فضای سبز ویلا چگونه طراحی می شود؟

 

منظور از طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟

فضای سبز، فضایی است که در آن سبزه و درخت وجود دارد، فضای سبز یک فضای دنج و لذت بخش است که همه افراد دوست دارند، برای تغییر روحیه و افزایش نشاط روحی لحظاتی را در فضای سبز سپری کنند، حضور در فضای سبز به انسان شادی می بخشد و باعث می شود که با روحیه بهتر و پر نشاط تر ادامه مسیر زندگی را به خوبی طی کند.

در ویلا نیز دو فضا وجود دارد، یکی فضای داخلی و دیگری فضای خارجی، در فضای داخلی ساختمان اصلی ویلا ساخته می شود و سبک معماری خاص خود را طلب می کند، در فضای بیرونی ویلا، فضای سبز وجود دارد و این فضا به سبک معماری دیگری نیاز است که با سبک معماری داخلی فضای ساختمان ویلا تفاوت دارد.

محوطه سازی

آن چه اهمیت دارد، سبک معماری فضای ویلا است که در فضای خارجی به معنای محوطه سازی تعریف می شود، محوطه سازی همان معماری منظر است که شاخه ای جدید از علم معماری و علم شهر سازی می باشد، معماری منظر امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برای هر فضایی که به فضای سبز نیاز دارد، به کار گرفته می شود.

فضای سبز در داخل شهر به فضای پارک ها، تفرج گاه ها، میدان ها و بلوار های شهری خلاصه می شود و البته نحوه چیدمان گل های طبیعی نیز در فضا های مذکور دیدنی است، در مجموع داشتن فضای سبز شهری باعث می شود که مردم شهر دقایقی از روز را در فضای سبز بگذرانند و روحیه خود را برای ادامه شرایط زندگی بهبود ببخشند، با این حال فضای سبز در ویلا فضایی است که در محوطه داخل ویلا و بخش بیرونی آن طراحی می شود که به صورت یک فضای دنج و خصوصی به آن نظر خواهد شد.

فضای سبز ویلا مکانی برای کسب آرامش در فضای ویلا است و می توان برخی زیبایی های مکانی را نیز به آن اضافه نمود، در واقع فضای سبز در علم محوطه سازی دارای اصول طراحی خاصی است که با به کار گیری آن می توان یک فضای سبز زیبا، لذت بخش و آرام بخشی را به وجود آورد که وصف آن خارج از تصور خواهد بود.

محوطه سازی
محوطه سازی

طراحی فضای سبز ویلا در شمال بر اساس کدام استاندارد است؟

طراحی فضای سبز ویلا در شمال بر اساس اصول و استاندارد های خاصی انجام می شود که رعایت آن اصول برای ساخت ویلا در بخش محوطه سازی یک ضرورت به شمار می آید، در منطقه شمال ایران ویلا های زیادی ساخته می شود که دارای متراژ های وسیعی هستند، بزرگ بودن ویلا برای ساخت بخش فضای سبز مناسب است، از این رو طراحی فضای سبز ویلا بر اساس استاندارد های طراحی ویلا نکته بسیار مهمی است که باید با لیست کلی آن آشنا بود.

در ساخت ویلا بخش ساختمان اصلی ویلا طراحی به شیوه دیگری انجام می شود که قوانین ملی ساختمان را مشمول خود نموده است، اما طراحی فضای سبز با اصول و استاندارد های طراحی فضای سبز یا طراحی معماری منظر یا طراحی محوطه سازی باید هماهنگ باشد، رعایت قوانین محوطه سازی سبب می شود که فضای بیرونی ویلا بسیار دیدنی تر، جذاب تر و پر نشاط تر دیده شود.

در واقع معماری منظر برای ایجاد یک فضای سبز در داخل محوطه ویلا سعی می کند تا ارتباط و هماهنگی خاصی را میان ساختمان ویلا با فضای بیرونی آن ایجاد نماید و با نگاه اول تطابق ساخت و زیبایی در ویلا به خوبی مشاهده شود، به گونه ای که هر فرد با حضور در آن ویلا نشاط واقعی را در خود احساس نماید .

طراحی فضای سبز ویلا در شمال بر اساس کدام استاندارد است؟
طراحی فضای سبز ویلا در شمال بر اساس کدام استاندارد است؟

در طراحی فضای سبز ویلا چه اقداماتی را ابتدا باید انجام داد؟

هرگاه در یک ویلا قصد دارید، فضای سبز آن را طراحی نمایید، باید با اصول و ضوابط طراحی محوطه سازی آشنا باشید و آن را به درستی به کار برید تا یک فضای سبز زیبا داشته باشید، برای این تدبیر باید اقدامات اولیه ای را انجام دهید، این اقدامات برای طراحی و ایده پردازی فضای سبز ویلا نیاز است.

مهم ترین اقداماتی که به عنوان اقدامات اولیه باید به آن پرداخت شامل مواردی است که توجه و بررسی را شامل می شود و عبارت هستند، از:

بررسی زمین ویلا برای طراحی بخش فضای سبز آن، بررسی زمین باید از تمام جوانب انجام شود تا در زمان طراحی اصول فضای سبز بدون مشکل کار طراحی انجام گیرد.

بررسی و توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ویلا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، در طراحی فضای سبز ویلا، آب و هوای منطقه ویلایی، در نحوه طراحی و چیدمان ویلا اثر مستقیم دارد، هر شرایط آب و هوایی معماری منظر خاص خود را خواهد داشت.

توجه به عناصری که در زمین ویلا وجود دارد

توجه به عناصری که در زمین ویلا وجود دارد، این عناصر واقعیت زمین ویلا است که برای موزائیک کاری یا فضای سبز ویلا باید بررسی شود و بعضاً چیدمان عناصر در آن باید توجه شود.

بررسی استفاده از ویلا که بر اساس سن افراد و کاربرانی که قرار است، از ویلا بهره ببرند باید توجه شود، معماری که بداند فضای مورد نظر خود را بر اساس چه کاربری و برای چه بازه سنی از افراد می خواهد طراحی نماید، یک معمار موفق به شمار می آید، زیرا نتیجه کار طراحی معماری در آن فضا متناسب با نیاز افراد خواهد بود و نشاط و شادی بیشتری را برای افراد به همراه خواهد آورد.

خلاصه موارد بیان شده حاکی از بررسی زمین با ابعاد گوناگون آن است، به عنوان مثال زمین ویلا از تمام جوانب باید بررسی گردد و اشکال مختلف طراحی فضا در آن لحاظ شود، برای این اقدام اولیه باید نقشه کلی زمین ویلا را از سازمان و شرکت مربوطه دریافت نمایید و اطلاعات دقیق آن را از تمام پستی و بلندی های زمین به دست آورید،

این کار یک دید کلی به طراح معمار خواهد داد و باعث می شود تا به واسطه همین اقدام اولیه ایده های نو و جدیدی در طراحی فضای سبز پیاده سازی شود.

توجه به عناصری که در زمین ویلا وجود دارد
توجه به عناصری که در زمین ویلا وجود دارد

موضوع اقلیم منطقه در طراحی فضای سبز ویلا چه معنایی دارد؟

اقلیم منطقه واژه ای است که در زمان بررسی زمین محل ساخت و ساز باید به آن توجه نمود، اقلیم منطقه به معنای بررسی مواردی است که دارای جهات مختلف می باشد و برای یک زمین مسکونی عبارت است، از:

جهت تابش نور خورشید:

در این بررسی باید زاویه ای که نور خورشید بر روی ساختمان تابیده می شود، بررسی شود، نور خورشید و جهت تابش آن در ساخت و ساز ساختمان بسیار مؤثر است و باعث می شود تا ساختمان به صورت شمالی، جنوبی، شرقی یا غربی ساخته شود و نیز محل قرار گیری پنجره های ساختمان بر اساس تابش نور خورشید تعیین گردد.

شدت نور خورشید:

ساختمانی که قرار است، ساخته شود، باید به لحاظ مقدار گرمای آفتاب و نیز میزان جذب نور خورشید بررسی می شود و بر طبق آن ضخامت و قدرت ساختمان به خوبی بر آورد می شود.

تغییرات دمایی منطقه زمین در طی شبانه روز:

زمانی که یک زمین به لحاظ منطقه آن بررسی می شود، باید تغییرات دمایی موجود در آن نیز بر آورد شود، این اقدام سبب می شود تا در طی 24 ساعت از شبانه روز مشخص شود که ساختمان در چه درجه ای از دما قرار می گیرد و این دما چه تأثیری بر سایر قسمت های ساختمان خواهد گذاشت،

به عنوان مثال، می توان قسمت های داخلی و حتی خارجی یک ساختمان را بر اساس میزان دمای (گرما و سرمای) آن بررسی کرده و به ساخت و ساز اقدام نمود، برای یک فضای مسکونی تفریحی مثل ویلا، می توان این تغییرات را برای ایجاد فضای آرام در محوطه فضای سبز ویلا در نظر گرفت.

میزان و جهت باد:

زمانی که یک منطقه از زمین درگیر مسئله ساخت و ساز می شود، باید از نظر باد منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا در هر منطقه از زمین معمولاً باد از ناحیه یا جهت خاصی می وزد که آن باد در طی سال می تواند تکرار شود، از این رو برای ساخت و ساز زمین هم نیاز است، به جهت و اندازه باد وزیده شده توجه نمود تا ساختمان و استحکام آن را بر اساس این مطلب بر آورد نمود.

در یک جمع بندی کلی می توان عوامل چهار گانه فوق را به عنوان مواردی مهم در جهت ساخت و ساز یک قسمت از زمین مورد توجه قرار داد، این اقدامات سبب می شود تا یک سازه مسکونی از قبل بر اساس پارامتر های موجود بررسی کامل شود و سپس جوانب آن در طراحی زمین آن لحاظ گردد، پنجره های ساختمان اگر به قسمت های زیبای یک محوطه باز شود،

اشراف در آن منطقه بیشتر می شود، بالاخص اگر آن پنجره مربوط به قسمت های یک ساختمان ویلا و یا قسمت ویلایی آن باشد، از این رو روزنه نگریستن به فضای زیبای سبز داخل محوطه می تواند دلنشین تر مشاهده گردد.

میزان و جهت باد:
میزان و جهت باد:

اصول طراحی یک فضای سبز ویلا شامل چه مواردی خواهد شد؟

در طراحی هر فضایی باید اصولی مورد توجه قرار گیرد که بر اساس آن ها شرایط ساخت، استفاده و کاربری مورد نظر تعیین می شود، هر اصل در واقع نکته ای عمیق برای طراحی به شمار می آید که باید از جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار داد، زمانی که مجموع اصول مختلف طراحی برای یک فضای خاص عنوان می شود، این تصمیم از قبل اتخاذ شده است که آن فضای سبز با قوانین خاصی طراحی و ساخته شود که بیشترین کاربری را برای آن محل ایجاد نماید.

طراحی یک فضای سبز در ویلا شامل طراحی اصولی است که به اصول پنجگانه مشهور است، یک ویلا به 5 اصل کلی در طراحی نیاز دارد تا یک محوطه زیبا، دلنشین و خاطره انگیز را برای ساکنین خود به وجود آورد،

این اصول عبارت از:

  • اصل وحدت در طراحی یک فضای سبز با معماری منظر.
  • اصل متعادل نمودن فضای سبز و محوطه خارج از ویلا.
  • اصل کنتراست و هارمونی عناصر قرار گرفته در محوطه فضای سبز.
  • اصل توجه به رنگ برای هر عنصر یا شیئی که در فضای سبز و محوطه اطراف آن در بخش خارجی ساختمان ویلا باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • اصل تغییر تدریجی در طراحی فضای سبز داخل ویلا نیز به عنوان اصل آخر در طراحی فضای سبز مورد نیاز است.

اصل وحدت در طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی فضای سبز در یک ویلا سبک معماری محوطه خارجی ویلا را تشریح می کند و چشم انداز زیبا برای معماری منظر فضای سبز یک آیتم در جلب افرادی است که در ویلا حضور دارند، از این رو باید یک طراح بتواند در فضای سبز محوطه طراحی ویلا، وحدت را به صورت عاملی در تکرار و ثبات طرح نمایان سازد.

در واقع زمانی که فضای سبز یک ویلا با عناصر داخل آن و همچنین وسایل تزیینی برای زیبایی بیشتر دکور می شود، باید دکوراسیون ایجاد شده به صورت متحد، در عناصر قرار گرفته و نمایی زیبا برای محیط به وجود آورند، از این رو هر عنصر در فضای سبز باید یک واحد یا مضمون مشترک را در وحدت فضا خلق نماید و اشتراک خوبی میان هر آنچه در فضای سبز قرار می گیرد، به وجود آورد، از این رو فضای سبز ویلا نشان از نشاط، وحدت و یک رنگی خواهد بود.

اصل وحدت در طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟
اصل وحدت در طراحی فضای سبز ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟

اصل متعادل کردن فضا چگونه می تواند فضای سبز ویلا را دلنشین سازد؟

زمانی که یک محوطه سبز ایجاد می شود، زیبایی آن به سبز بودن فضا است، اما جذابیت اصلی محوطه سبز به تقارن و تعادل هایی که در اجزای تشکیل دهنده آن دیده می شود، ارتباط دارد، به عنوان مثال این تعادل باید به صورت دو تعادل متقاون و نیز نامتقارن در اجزای فضای سبز ویلا وجود داشته باشد.

ترکیب های تقارن یا عدم تقارن برای یک فضای سبز به صورت سلیقه ای خواهد بود، گاهی اوقات تقارن در یک فضای سبز بسیار زیبا تر از عدم تقارن در یک فضای سبز است، از این رو تقارن داشتن یا نداشتن یک عامل سلیقه ای برای قرار گیری اشیاء در فضای محوطه خارجی ویلا است که باید در زمان طراحی فضای سبز ویلا به آن توجه نشان داد و بر اساس آن عناصر و اشیاء را به صورت طراحی در نظر گرفته شده چیدمان نمود.

اصل متعادل کردن فضا چگونه می تواند فضای سبز ویلا را دلنشین سازد؟
اصل متعادل کردن فضا چگونه می تواند فضای سبز ویلا را دلنشین سازد؟

اصل هارمونی عنصر در بخش طراحی فضای سبز ویلا به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

اصل هارمونی در فضای سبز به معنای برجسته سازی عناصر در فضای سبز است که کنتراست آن سبب جذابیت بیشتر محیط در فضای سبز می شود، از این رو عناصر خاص قرار گرفته در فضای سبز باعث می شود تا طراحی شگفت انگیزی در فضای سبز ایجاد شود که کاربران و افرادی که در ویلا حضور دارند، از دیدن آن عناصر به وجد آیند بالاخص در ساعت هایی از روز که جهت تابش نور خورشید بر روی عناصر پدیده عجیب و دیدنی را ایجاد می کند.

هارمونی در عناصر سبب می شود که چشم اندازه محیط مورد نظر بسیار بیشتر نشان داده شود، این چشم انداز برای هماهنگی میان اجزای فضای سبز نیاز است، تعادل و یکپارچگی میان عناصر در فضای سبز زیبایی منظر را برای محوطه خارج از ویلا ایجاد می کند و نوعی دکوراسیون در بخش معماری منظر فضای سبز لحاظ می شود.

طبق اصل طراحی هر عنصری که در فضای محوطه سازی به صورت برجسته دیده شود، بیشتر به چشم می آید و زمانی که عنصری به چشم آید، خاطره آن مکان در ذهن ماندگار می شود، برای یک ویلا که فضایی زیبا و آرام بخش است، هر ویژگی خاصی که برای طراحی آن در نظر گرفته شود، باعث می شود تا هماهنگی اشیای آن بررسی گردد،

اگر در یک مجموعه عناصر به صورت متضاد در کنار هم قرار گیرند، نیز توجه بیشتری برای بیننده خواهد داشت که خود این موضوع باعث می شود، فضایی متضاد توسط عناصر محیط خلق گردد و در ذهن کاربران ویلا این زیبایی حک شود.

اصل هارمونی عنصر در بخش طراحی فضای سبز ویلا به چه معناست و چه کاربردی دارد؟
اصل هارمونی عنصر در بخش طراحی فضای سبز ویلا به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

اصل توجه به رنگ ها در طراحی فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه خارجی ویلا خواهد گذاشت؟

زمانی که در یک محوطه خارجی ویلا، قرار است، فضای سبز طراحی شود، اصل توجه به رنگ باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به رنگ به معنای توجه به زیبایی های رنگارنگی است که در فضای سبز ویلا دیده می شود، رنگ عاملی در جذب مخاطب است و برای یک فضای دنج و لذت بخش ویلا نیز رنگ فاکتوری است، مهم و اثر بخش.

یک رنگ می تواند واقعیت خاصی را به فضا القاء نماید، به عنوان مثال ابعاد زندگی واقعی با رنگ به خوبی مشاهده می شود و فضای سبز ویلا بر اساس رنگ های مختلف واقعیت های مختلفی را به فضا می دهد، بر همین اساس طراحی فضای سبز ویلا، رنگ های گوناگونی را طلب می کند، این رنگ ها سکون یا حرکت را اعلام می کنند

به عنوان مثال رنگ های گرم، حرکت و تحرک را نوید می دهد و به گونه ای مخاطب را به حرکت وا می دارد و عاملی در جذب و کشش به شمار می آید، به همین منوال، رنگ های سرد با توجه به خاصیت خود سبب دوری شده و ثبات را در فرد القاء می کند،

دو رنگ آبی و سبز این گونه هستند و به نظر می آید فرد با دیدن این دو رنگ آرامش عجیب و خواب آوری در خود پیدا می کند که هر گونه تنش از وی ساقط می شود.

اصل توجه به رنگ ها در طراحی فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه خارجی ویلا خواهد گذاشت؟
اصل توجه به رنگ ها در طراحی فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه خارجی ویلا خواهد گذاشت؟

منظور از واژه تغییرات تدریجی در طراحی فضای سبز ویلا چیست؟

واژه تغییرات تدریجی در طراحی ویلا یک واژه مربوط به 5 اصل طراحی فضای سبز ویلا است که از آن به عنوان یک اصل بسیار مهم یاد می شود، این واژه آن قدر دارای اهمیت است که فضای سبز ویلا را به یک دگرگونی خاص تبدیل می کند که سخن از آن به درازا می کشد، این سخن وری سبب می شود تا زیبایی های یک ویلا بیش از گذشته به نظر آید.

تغییرات تدریجی که از آن به گذر هم یاد می شود، نشان از تغییر تدریجی و بسیار آرامی است که باید در طراحی در نظر داشت، گذر به معنای عبور است و تدریجی بودن آن به معنای آهسته و آرام بودن آن است، به عنوان مثال برای یک رنگ می توان از یک نقطه از محوطه فضای سبز شروع نمود و به نقطه نهایی رسید، به گونه ای که این تغییر رنگ از کم رنگ با پر رنگ و یا بالعکس از پر رنگ به کم رنگ باشد، یعنی تغییر به صورت تدریجی و آهسته صورت می گیرد، همین مثال برای اندازه گیاهان داخل محوطه فضای سبز به کار برده می شود.

مثال های دیگری که در طراحی فضای سبز برای اصل تدریجی وجود دارد، به بافت، شکل شاخ و برگ و حتی اندازه عناصر نیز مربوط می شود، از این رو زمانی که گذر از یک بافت یا حتی شکل شاخ و برگ های یک درختچه به گونه ای باشد که تغییر تدریجی در آن مشاهده شود، نیز چشم انداز جالبی برای محیط ایجاد می کند.

منظور از واژه تغییرات تدریجی در طراحی فضای سبز ویلا چیست؟
منظور از واژه تغییرات تدریجی در طراحی فضای سبز ویلا چیست؟

هزینه طراحی فضای سبز ویلا در شمال چقدر است؟

هزینه طراحی فضای سبز ویلا در شمال شامل مواردی است که باید در زمان طراحی ویلا به آن توجه نشان داد، به عنوان مثال چنانچه قرار باشد، در یک زمین موجود در نقطه شمال کشور ساختمان و محوطه ای برای یک ویلا طراحی شود، نیاز است که هزینه و زمان لازم برای طراحی به خوبی در نظر گرفته شود.

بر آوردی که باید برای طراحی فضای سبز در نظر گرفت هر عاملی را در بر می گیرد و باعث می شود تا هزینه های مختلفی از آن بر آورد گردد، زمانی که طراح برای یک زمین ویلا قصد دارد، جوانب کار را به دقت بررسی نماید می توان در نظر داشت که هزینه و زمان لازم برای طراحی فضای سبز ویلا اهمیت دارد.

طرح اولیه یک فضای سبز در شمال بر اساس محاسبه میزان هزینه مصالح، هزینه تهیه گیاهان، هزینه ایجاد فضای سبز و هزینه هر تغییر در فضای سبز بر آورد می شود، به عبارت دیگر لیست کلی هزینه های اعلام شده سبب می شود تا بودجه گذاری های کاربری در طراحی فضای سبز ویلا، یک طرح نهایی را در اثر گذاری فضای سبز ویلا برای کاربران ایجاد نماید و بودجه اصلی بر اساس تغییرات فضای سبز ویلا قابل تغییر است و گاهی هم از قبل بر آورد شده و در زمان انجام طراحی در فضای سبز ممکن است، اندکی با تغییر هزینه مواجه شود که کاملاً معقول می باشد.

هزینه طراحی فضای سبز ویلا در شمال چقدر است؟
هزینه طراحی فضای سبز ویلا در شمال چقدر است؟

آخرین اقدامی که پس از طراحی فضای سبز ویلا انجام می شود، چیست؟

هر گاه طراحی فضای سبز ویلا توسط طراح، انجام شد، ساخت و ساز ویلا آغاز می شود، برای فضای سبز ویلا باید فاکتور های طراحی و اصول آن به دقت در نظر گرفته شوند و به آن ها پرداخت، اما در فرآیند های ساخت و ساز فضای سبز باید عوامل طراحی فضای بیرون ویلا روی زمین ویلا انجام شوند.

در وهله اول باید زمین ویلا در بخش فضای سبز صاف و کاملاً یکنواخت شود، به عبارت دیگر ناهمواری های زمین باید کامل از بین بروند تا بتوان در مرحله طراحی فضای سبز، در آن ناهمواری های دلخواه را در نقاط مورد نظر به صورت مصنوعی ایجاد نمود، این ناهمواری ها برای جذابیت بیشتر محیط استفاده می شوند و می تواند تغییرات فضا از شکل تپه ای یا عناصر موجود در آن برای یک ریتم خاص استفاده شود، به هر حال این اقدام در فرآیند ساخت و ساز فضای سبز ویلا اهمیت دارد.

اما در خلال فعالیت انجام شده باید به یک نقطه نهایی رسید که آن نقطه مربوط می شود، به نور پردازی محیط، نور پردازی محیط برای زیبایی فضای سبز بسیار نیاز است و به عنوان یک نیاز اصلی و مهم به شمار می آید،

اجرای نور پردازی باید بر اساس اصول ایمنی و امنیتی خاصی باشد که رعایت آن سبب می شود، فضایی زیبا با نور پردازی عالی ایجاد شود که این موارد در ساخت و ساز فضای سبز بسیار با اهمیت خواهد بود، پس می توان گفت یک فضای سبز ویلا در مرحله آخر باید نور پردازی شود و این نور پردازی متناسب با نیاز فضای سبز در ویلا انجام می شود، مخصوصاً در ساعات شب که نور زیبایی خارق العاده ای را به محیط القاء می کند.

آخرین اقدامی که پس از طراحی فضای سبز ویلا انجام می شود، چیست؟
آخرین اقدامی که پس از طراحی فضای سبز ویلا انجام می شود، چیست؟

نقشه اولیه زمین ویلا چه کارایی خاصی برای طراحی ویلا دارد؟

هرگاه طراح ویلا بخواهد فضای سبز ویلا را طراحی نماید نیاز دارد که نقشه زمین ویلا را تهیه نماید. در نقشه زمین ویلا طرح اولیه توسط طراح ویلا، طراحی می شود، این طراحی بر اساس فاکتور های مخصوصی با استفاده از نقشه دقیق زمین تعیین می شود، نقشه زمین ویلا باید از یک طرح اولیه در فضای سبز ویلا برنامه ریزی شود.

یکی از راه های دسترسی به عناصر فضای سبز ویلا مربوط به پراکندگی گل ها، گیاهان، نوع فضای سبز و اصول طراحی ویلا می باشد که هر یک از آن ها به عنوان اصول طراحی فضای سبز ویلا قابل تأمل است،

طراح در طرح اولیه خود باید تمام اشیای مورد نیاز در فضای سبز را تعیین نماید و نوع گیاه، نوع گل و نوع هر شی دیگر را از همان ابتدا مشخص کند تا در زمان چیدمان آن ها در فضا هیچ بی نظمی دیده نشود و به صورت کامل و به دور از نقص، اشیا در داخل فضای سبز ویلا قرار داده شوند.

نکته بسیار مهمی که در این بخش وجود دارد، آن است که شرایط آب و هوایی خاصی برای انتخاب گیاهان در نظر گرفته شود، این انتخاب گیاهان بر اساس شرایط اقلیم منطقه گزینش می شود، زیرا هر گل و گیاهی با توجه به شرایط منطقه می تواند رشد یابد، به گونه ای که چینش آن ها در فضای سبز حالت های سایه، تقارن یا زیبایی را به محیط القاء می کند.

ایده های طراحی در فضای سبز ویلا شامل چه مواردی می شود؟

در فضای سبز ویلا می توان ایده های مختلفی را به کار بست که سبب زیبا شدن بیشتر آن شود، ایده های طراحی در فضای سبز ویلا موارد مختلفی را شامل می شود که هر یک از آن ها شرایط خاصی را برای افراد حاضر در ویلا ایجاد می کنند و به نوعی طراحی فضای سبز ویلا الهام بخش پدیده های جذاب در محیط های سبز می باشد، این ایده ها شامل موارد ذیل می باشند که عبارت هستند، از:

استفاده از آلاچیق:

آلاچیق یکی از ایده های جذاب برای ویلا می باشد که تشکیل آن سبب می شود تا محیط زیبا به نظر آید، در واقع یک آلاچیق از نور شدید آفتاب، باد و باران باید محافظت شود، منظور از محافظت از آلاچیق موادی است که در ساخت و ساز یک آلاچیق استفاده می شود، البته ابعاد فضای آلاچیق در فضای سبز ویلا خیلی اهمیت ندارد، بلکه وجود آلاچیق در فضای سبز برای داشتن یک منظر معماری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استفاده از حوضچه های آبی:

ایده دوم برای طراحی فضای سبز ویلا به حوضچه های آبی اختصاص دارد، حوضچه های آبی نهرهای مصنوعی را نیز شامل می شوند، هر نهر آب یا حوضچه نمایی از زیبایی طبیعت است که به صورت کوچک تر در یک فضای دنج مانند ویلا قرار داده می شود، می توان این ایده طبیعت را به صورت مصنوعی توسط روش های خاص ایجاد کرد، این اقدام هزینه زیادی نخواهد داشت، در فضای سبز ویلا تأثیر حضور نهر آب سبب می شود که حس آرامش برای ساکنین ویلا به وجود آید و به نوعی بخشیدن حس خوشایند در افراد مشاهده گردد.

استفاده از پل برای زیبایی بیشتر:

چنانچه بتوانید در فضای سبز ویلا پل ایجاد کنید، فضای سبز ویلا زیبا می شود، اندازه پل مهم نیست، نصب پل بیش از ابعاد آن اهمیت دارد، یک پل هر چند کوچک باشد، می توان آن را در فضای سبز ویلا قرار داد، قرار گیری پل در مسیر های رفت و آمد جلوه بیشتری به ویلا می بخشد، اگر این اقدام برای فضای ویلا انجام شود، زیبایی فضای سبز ویلا نیز بیشتر می شود.

مصالح مختلف در مسیر تردد استفاده شود:

زمانی که طراحی ویلا در مسیر های پر رفت و آمد داخل ویلا برنامه ریزی شود، تنوع مسیر را با توجه به تعدد آن ها می توان تغییر داد، در مسیر های پر تردد بهتر است، از هر یک از مصالح ساختمانی استفاده شود، این مصالح می توانند از جنس چوب و سنگ باشند، چوب یا سنگ هر کدام انواع خاصی دارند و زیبایی های منحصر به فردی نیز به دنبال دارند.

مسیر هایی از فضای سبز، در زمانی که پیچ و خم بیشتری در طی آن وجود داشته باشد، از جذابیت بیشتری برخوردار است، این جذابیت در مسیر مستقیم دیده نمی شود، زیرا یک مسیر مستقیم و طولانی به نظر می آید، ولی مسیر پر پیچ و خم تنوع مسیر حرکتی و حرکت در مسیر را نشان می دهد.

وجود درختان مختلف کوتاه و بلند:

کاشت درخت در فضای سبز ویلا سبب می شود که زیبایی فضا به میزان زیادی افزایش یابد، درخت خود جلوه ای طبیعی از طبیعت است که حضور آن در فضای سبز ویلا بسیار عالی خواهد بود و سرزندگی را برای افراد داخل ویلا به همراه می آورد.

وجود گل های زینتی:

چنانچه در فضای سبز ویلا، گل های تزیینی و زیبایی قرار داده شود، بسیار جذاب است، گل های زیبایی در داخل حیاط و باغچه فضای سبز ویلا، جذابیت های محوطه خارجی ویلا را دو چندان می کند، حتی می توان گفت طراحی چمن و باغچه به همراه گلدان های تزیینی در داخل حیاط، نقش جذابی را برای محیط فضای سبز ایفا می کند.

ایده های بیان شده نشان می دهد که یک ویلا می تواند زیبا تر از آن چه وجود دارد، دیده شود، این زیبایی به طراحی فضای سبز محوطه خارجی ویلا مربوط می شود که سبب می شود، ویلا دلچسب تر به نظر آید، فاکتور های فضای خوب، اصول خاصی را برای ویلا تعیین می کنند که هر یک از آن ها با روش های خاص طی چند مرحله اصلی و فرعی انجام می شوند، در واقع مراحل استاندارد در طراحی فضای سبز ویلا نیاز به پیگیری کیفیت نهایی در طراحی فضا دارد که نتیجه نهایی را به صورت تضمین شده گزارش می دهند.

وجود گل های زینتی:
وجود گل های زینتی:

طراحی محوطه در فضای سبز ویلا به چه شکلی انجام می شود؟

طراحی محوطه در فضای سبز ویلا بسیار شگفت انگیز است، زیرا یک فضای سبز که نیاز به کاشت، هرس و آبیاری دارد، نمی تواند تنها مواردی باشد که در فضای سبز باید در نظر گرفته شود، در حقیقت یک فضای سبز می تواند شامل استفاده از گلدان ها، گل های تزئینی و غیره باشد، گلکاری در فضای سبز سبب می شود تا آرایش های خلاق در مرزبندی های زیبا با یک اثر هنری در فضای سبز، تجربه شود.

طراحی محوطه در فضای سبز ویلا به چه شکلی انجام می شود؟
طراحی محوطه در فضای سبز ویلا به چه شکلی انجام می شود؟

لذت بخش بودن فضای سبز با المان های بیان شده کار طراحی را برای طراحان ویلا آسان می کند و سبب می شود تا توانایی ایجاد منظره های متفاوت از محیط های بیرونی که دیده می شود، بیشتر شود، لذت بخش بودن سطح آرامش فضای سبز با این نکته افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است

لازم به ذکر است که چمن زنی سبزه های باغچه با شکل های متنوع آن برای افزایش زیبایی در فضای سبز محوطه اهمیت دارد، احساس زیبایی در فضای سبز با نحوه صحیح چمن زنی بیشتر می شود، گل های زیبا به فضای سبز عطری دل انگیز هدیه می کنند، این عطر، فضای باغچه را در جهت طراحی به سوی نقطه خوب فضای سبز هدایت می کند.

همان طور که چیدمان فضای سبز باید به خوبی انجام شود، می تواند هماهنگی در مواد، مصالح و سنگ فرش های آن را بیشتر کند، هماهنگی های سنگ فرش حیاط و فضای سبز با طراحی باغچه ی حیاط مقایسه می شود، فاکتور مهم در زیبایی فضای سبز به دکوراسیون فضای سبز مربوط می شود که جزئیات سنگ فرش هم متفاوت خواهد بود،

زمانی که سنگ فرش های حیاط فضای سبز متناسب با فضای باغچه، سبز و سفید باشد، وسعت فضای سبز را بیشتر نشان می دهد، رنگ های دیگری هم می توانند در سنگ فرش های فضای سبز موجود به کار گرفته شوند، اما این دو رنگ بسیار زیبا تر دیده می شوند.

زیبایی سنگ فرش های فضای سبز ویلا چه تأثیری بر محوطه سازی ویلا خواهد گذاشت؟

سنگ فرش های فضای سبز ویلا یکی از المان هایی است که در طراحی فضای سبز ویلا استفاده می شوند، فضای سبز ویلا با سنگ فرش نمایی جذاب ایجاد می کند، ترکیب رنگ سنگ فرش ها هم سبب می شود تا فضا بیشتر یا کمتر به چشم آید، به طور معمول فضای سبز از رنگ سبز آمده است و اگر سنگ فرش های فضای سبز هم در طیف های رنگ سبز باشند، بیشتر به چشم می آید و فضای سبز را در خارج از ویلا بزرگ تر نشان می دهد.

البته می توان ترکیب رنگ های سفید یا آبی را نیز به آن افزود، این ترکیب رنگ باعث می شود تا نمادی از عناصر موجود در طبیعت در فضای سبز ویلا به چشم آید و هر یک از آن ها خود نمودی از یک عنصر در طبیعت است که به فضای سبز ویلا افزوده می شود، سنگ فرش در فضای سبز ویلا چیدمان مدرن را برای فضای سبز به ارمغان می آورد و باعث می شود تا شکل مناسب برای یک فضای جدید و مدرن مشاهده شود.

سنگ فرش برای شستن فضای سبز ویلا مناسب است

سنگ فرش برای شستن فضای سبز ویلا مناسب است، زیرا در زمان نظافت به آسانی می توان آن را تمیز کرد و درخشندگی سنگ فرش نیز خود زیبایی خارق العاده ای را به فضای محوطه بیرونی ویلا هدیه می کند، این زیبایی در ساعاتی از روز یا شب که زاویه های نور مختلفی به فضای سبز تابیده می شود، سبب افزایش جذابیت در آن خواهد شد.

سنگ فرش برای شستن فضای سبز ویلا مناسب است
سنگ فرش برای شستن فضای سبز ویلا مناسب است

مراحل آماده سازی طراحی فضای سبز به صورت اولیه چه مواردی را شامل می شود؟

برای آماده سازی اولیه و جهت ایجاد یک لند اسپیس باید مراحلی را انجام داد که هر یک از آن ها به عنوان ضرورت های اولیه در طراحی فضای سبز ویلا به شمار می آیند، این مراحل عبارت هستند، از:

ابعاد زمین باید به صورت دقیق ثبت و ضبط شود، این ابعاد در طراحی اولیه سبب می شود تا جزئیات طرح فضای سبز به طور دقیق مشخص گردد.

توجه به تابش خورشید در ساعات اولیه و نهایی روز هم باید لحاظ شود، این نکته در قرار گیری عناصر و چیدمان های داخل فضای سبز چشم انداز های مختلفی را ایجاد می کند.

باید نقطه گذاری های دقیق در نقشه و جانمایی های فضای سبز برنامه ریزی شوند

باید نقطه گذاری های دقیق در نقشه و جانمایی های فضای سبز برنامه ریزی شوند، منظور از نقطه گذاری های روی نقشه محل قرار گیری ساختمان، زمین بازی، آب نما، استخر یا هر فضای دیگر است که در بخش طراحی فضای سبز متناسب با راه های ارتباط داخل آن قرار داده می شوند، هر فضا باید المان های خاص را در خود جای دهد که در مجموع یک فضای سبز زیبا به چشم آید.

حذف چاه ها و قنات ها

باید چاه ها، قنات ها و حتی آب هایی که به صورت مزاحم در فضای سبز وجود دارند، را حذف نمود به گونه ای که اشباعی از چاه و قنات را نداشته باشد، زیرا قرار گیری هر المان باید متناسب با نیاز آن در فضای سبز ویلا باشد که کارایی خوب خود را به نمایش بگذارد.

ساختمان های قدیمی باید تخریب گردند و موارد ایمنی آن ها با ارزش قابل ملاحظه ای افزایش یابد، موارد ایمنی شامل حصار کشی، شمع کوبی، قطع انشعابات برق، گاز و آب می شود، البته بهتر است که هر گونه مصالح و مواد ساختمانی که تیز و برنده هستند، از فضای سبز خارج گردند تا در صورت قصور آسیبی متوجه ساکنین در ویلا نشود، این توصیه به صورت اکید داده می شود و باید با دقت به آن توجه نشان داد.

دفع گیاهان یا درختانی که به نحوی تأسیسات فضای سبز را به مخاطره می اندازند نیز باید انجام شود، حتی اگر درختی زیبا در آن محیط وجود دارد، طراح می تواند طرح فضای سبز را حول آن طراحی نماید تا آسیب قطع شدن برای آن به وجود نیاید، نگه داری از فضا های زیبا سبب می شود تا تأسیسات و ساختمان های چسبیده به آن از تهدید در امان بمانند.

حذف چاه ها و قنات ها
حذف چاه ها و قنات ها

تأسیسات برقی و مکانیکی در طراحی فضای سبز به چه شکلی انجام می شود؟

هر فضایی که در ساختمان ها ایجاد می شود، به تأسیسات برقی و مکانیکی نیاز مبرم دارد، در فضای سبز هم تأسیسات برقی برای ایجاد روشنایی عمومی و نور پردازی مورد نیاز است، انرژی برق برای راه اندازی تأسیسات مکانیکی مورد نیاز است، مهندسین برق در بخش ساختمان سازی ویلا استاندارد های لازم الاجرا را به خوبی تعریف می کنند، اجرای سنتی در محوطه سازی سبب می شود تا نقل و انتقالات بهره برداری از انرژی برق با ایمنی و کاهش هزینه های نگه داری از فضای سبز همراه باشد.

تأسیسات مکانیکی نیز شامل آبرسانی، آبیاری، استخر و آب نما است که می توانند به صورت اتوماتیک انجام شوند، در بخش ساختمان سازی این عناصر کمتر مورد توجه قرار می گیرند، در واقع شناسایی انواع عملکرد های لازم در محل مورد نظر باید با بررسی های دقیق تر انجام گیرد، از این رو المان های طراحی برتر،

مزایای رقابتی زیادی را برای فضای سبز ایجاد می کنند که شامل موارد ذیل خواهند بود:

مزایای رقابتی زیادی را برای فضای سبز ایجاد می کنند که شامل موارد ذیل خواهند بود:
مزایای رقابتی زیادی را برای فضای سبز ایجاد می کنند که شامل موارد ذیل خواهند بود:
  • تأمین آب گرم مصرفی از طریق آب گرم کن های خورشیدی
  • تأمین برق مصرفی با استفاده از سلول های خورشیدی
  • استفاده از آبیاری های قطره ای یا هوشمند برای تجهیز فضای خارج از محوطه ویلا
  • سیستم های امنیتی و قابل کنترل از راه دور برای تجهیز فضای سبز
  • نور پردازی های جذاب و کاربردی محیط داخل یا خارج از فضای سبز به سبب نور پردازی های بین گیاهان و یا سیستم های هوشمند
مزایای رقابتی زیادی را برای فضای سبز ایجاد می کنند که شامل موارد ذیل خواهند بود:
مزایای رقابتی زیادی را برای فضای سبز ایجاد می کنند که شامل موارد ذیل خواهند بود:

در مجموع موارد تأسیساتی برای یک فضای سبز ویلا باید به گونه ای طراحی شوند که فضا های مسکونی تفریحی را بسیار مناسب ایجاد نمایند تا در عین آن که فضایی برای استراحت و تفریح می باشد، بتواند یک مکان آرام بخش برای مسافران ویلایی ایجاد نماید، از این رو توصیه می شود، یک طراحی همه اصول، ضوابط، شرایط، المان ها و عناصر را در زیباتر نمودن فضای سبز ویلا به کار گیرد.

به عنوان مثال

به عنوان مثال استفاده از نهر در فضای سبز ویلا باعث می شود تا فضای سبز به یک فضای باغی تبدیل شود، فضای باغ در ایران قدمت بیش از 2000 سال دارد و باعث می شود تا شرایط طبیعی برای ویلا ایجاد شود، شرایط طبیعی با المان های محوطه سازی باید فضایی متفاوت با فضای سبز در ویلا خلق نماید،

استخر نیز مکانی برای ورزش های نشاط آور است که بسیار مورد توجه محوطه سازان قرار گرفته است، این المان سبک زندگی شهری را متحول ساخته است و با رعایت نکات آب بندی در آن می توان عناصر تخصصی را در آن پایه ریزی نمود.

گودال های آتش گازی یا چاله های چوب آتش در فضای سبز ویلا چگونه طراحی می شود؟

چاله های آتش در فضای سبز، گاز کشی می شود و گاز مصرفی در شیشه های آتشین لوله های گازی به چاله منتقل می شود، شعله چاله از این گاز نشأت می گیرد، روش مدرنی که امروزه برای چاله های آتش در نظر گرفته شده است، برای گرما دهی بیشتر در فضا مناسب است که بیشتر از جنس سنگ ساخته می شود،

لوله های گاز در داخل گودال با شعله گاز فضایی زیبا و دل نشین را برای افراد داخل ویلا فراهم می آورند و گرمای خاصی را به فضای و افراد هدیه می کنند،

در واقع چاله های چوب آتش با هیزم و چوب در بخاری گرما بخش محیط خواهند بود، این گرما واقعاً در فضای دنج محوطه بسیار گرما بخش و لذت بخش می باشد، زیرا در محیط مدرن فضای طبیعت با شکلی زیبا طراحی شده است که مخاطب را به وجد خواهد آورد.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید متشکریم و امیدواریم که از خواندن مطالب آن بهره لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *