09124573904

نمونه قرارداد مشاور معماری

نمونه قرارداد مشاور معماری

Share this post

فهرست مطالب

در این مطلب به بررسی یک نمونه قرارداد مشاور معماری می پردازیم. مهندس مشاور معماری و شغل آن یکی از مشاغل مربوط به حوزه ساخت و ساز است.

نمونه قرارداد مشاور معماری
نمونه قرارداد مشاور معماری

صنعت ساختمان امروزه به دلایل مختلفی مانند مسائل فنی ساختمان و یا مدیریت کلی ساخت و پروژه نیازمند مهندسان و مشاورانی است که بتوانند در حین روند انجام پروژه کمک بسیاری به پیشبرد اهداف آن و به دست آوردن هدف نهایی پروژه کنند.

اهداف پروژه شاید بسیار بیشتر از یک یا دو هدف کلی باشد، اما هر پروژه ای یک هدف نهایی بیشتر ندارد و آن هم رسیدن به منفعتی که پروژه برای رسیدن به آن آغاز شده است. این منفعت میتواند منفعت جمعی و یا فردی باشد که بسته به نوع پروژه و فعالیت هایی که قرار است، در آن انجام شود، تعیین می شود.

گستردگی صنعت ساخت و ساز

به طور کلی، صنعت ساخت و ساز امروزه آنچنان گسترده شده است که در یک پروژه نه چندان بزرگ تعداد بسیاری از افراد با تخصص های مختلف شروع به کار در پروژه می کنند.

یکی از این تخصص ها، مشاوران معماری پروژه هستند. این مشاوران که گاها به صورت فردی یا به صورت تیمی وارد پروژه می شوند، وظایف گوناگونی دارند که قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم.

در این مطلب، ضمن بررسی وظایف و فعالیت ها و مزایای مراجعه به مهندسان مشاور معماری، به شما میگوییم که:

_ مهندس مشاور کیست؟

_نقش مدیریتی مهندس مشاور چیست؟

_نقش فنی مهندس مشاور به چه صورت می باشد؟

_نقش مهندس مشاور معماری در پروژه به چه صورتی است؟

_چرا بهتر است، به یک مهندس مشاور معماری مراجعه کنیم؟

_ عوامل موثر بر قیمت قرارداد مهندسی مشاور معماری شامل کدام موارد می باشند؟

_ چگونه یک قرارداد خوب با مهندس مشاور معماری تنظیم کنیم؟

_نمونه قرارداد مشاوره معماری

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

مهندس مشاور کیست

مهندس مشاور به عنوان یک نقش رسمی در پروژه شناخته می شود. دفتر مهندسی که گاها در سایت پروژه و یا در بخش دیگری فعالیت خود را آغاز میکند، به وظایف مختلفی میپردازد. یک مهندس مشاور ممکن است، برای برطرف کردن برخی از ایرادات پروژه وارد شود و یا ممکن است، برای نقش مدیریتی وارد پروژه شود که اخیرا با ورود مدیران پروژه به این حرفه، این نقش برای مهندسان مشاور کمرنگ تر شده است.

مهندس مشاور اگر از ابتدای پروژه وارد شود، لازم است که در موارد فنی و مدیریتی، بسته به قرارداد تنظیم شده، فعالیت کند. این موارد میتواند از مراحل ابتدایی مانند تهیه نقشه ها و همچنین، تهیه قرارداد ها و بررسی و تحلیل پروژه آغاز شود و تا زمان اختتامیه پروژه همراه باشد.

همچنین ممکن است، در ابتدای پروژه لازم به بررسی ریسک ها، مطالعات اولیه، تهیه آلترناتیو های حجمی و نقشه های کلی و اولیه و. . . باشد. مهندسان مشاوره که عمدتا با دفاتر فنی پروژه در ارتباط هستند، عموما موظف به انجام رساندن این فعالیت ها هستند.

ریسک ها و تاخیر ها در پروژه

مهندس مشاور میتواند در مواردی مانند ریسک ها و تاخیر هایی که در پروژه اتفاق می افتد و همچنین تغییراتی که از سوی ذی نفعان پروژه اعمال می شود، به کارفرما و هیئت مدیره اطلاع داده و برای سنجیدن یک راهبرد و کمک به اصلاح مشکلات و موارد موجود به هیئت مدیره کمک کند.

مهندس مشاوره همانطور که مشخص است، در مشاوره رساندن در خصوص مشکلات پروژه، ارتباط با کارفرما و دفتر فنی، ارتباط با دفتر مدیریت پروژه و همچنین ارتباطی نسبی با پیمانکاران کلی و جزئی پروژه فعالیت میکند.

مهندسان پروژه در فرآیند های ساخت هم ناظر بر پروژه هستند. این که پروژه بر اساس زمان بندی مشخص شده پیش برود و موارد فنی و اصولی در پروژه رعایت شود، از وظایف اصلی یک مهندس مشاور است که گاها در نقش مدیریتی نیز وارد می شود.

ریسک ها و تاخیر ها در پروژه
ریسک ها و تاخیر ها در پروژه

مهندسان مشاور، همچنین در زمینه طراحی به عنوان مهندس مشاور معماری وارد پروژه می شوند و در طراحی های بخش های مختلف پروژه از نما گرفته تا طراحی نقشه ها و تهیه اطلاعات ساخت پروژه همکاری می کنند.

همچنین ممکن است، قراردادی که با یک مشاور معماری در پروژه تنظیم می شود به گونه ای باشد که طراحی پروژه و تهیه نقشه ها از ابتدا بر عهده مشاور پروژه و همچنین مشاور معماری باشد.

تا اینجا با مبحث مهندس مشاور کیست آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

نقش مهندس مشاور در پروژه

با بررسی فعالیت ها و خدماتی که یک شرکت مهندسی مشاور ارائه میداد، به دسته بندی های زیر رسیدیم که میتواند آسان تر مشخص کند که مهندس مشاور در پروژه چه نقشی دارد.

  • بررسی و تحلیل پروژه
  • مطالعات پروژه
  • تحلیل ریسک
  • توجیه مالی پروژه
  • بررسی زمانی پروژه
  • تهیه نقشه های اولیه و فاز یک
  • تهیه نقشه ها در فاز های دوم و سوم
  • طراحی اجزای مختلف پروژه
  • نظارت بر اجرای پروژه و فرایند های ساخت
  • ارتباط میان کارفرما و دفتر فنی و دفتر مدیریت پروژه

به طور کلی یک مهندس مشاور وارد پروژه می شود تا فعالیت های پروژه را از نظر فنی و مدیریتی بررسی کرده و در طراحی و ساخت و نظارت پروژه نقش داشته باشد. نمیتوان به طور قطع گفت که یک مهندس مشاور دقیقا چه نقشی را میتواند در پروژه ایفا کند، چرا که این موضوع تا حد زیادی به قرارداد مشاور و کارفرما بستگی دارد.

در ادامه به بررسی دو دسته بندی کلی در نقش های مهندسان مشاور، مانند نقش مدیریتی و نقش فنی می پردازیم.

نقش مهندس مشاور در پروژه
نقش مهندس مشاور در پروژه

تا اینجا با مبحث نقش مهندس مشاور در پروژه آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

نقش مدیریتی مهندس مشاور

مهندس مشاور در فیلد مدیریت پروژه نیز میتواند فعالیت کند، البته امروزه افراد متخصصی در زمینه مدیریت پروژه فعالیت می کنند که میتوانند در پروژه ها وارد شده و این نقش را برعهده بگیرند، ولی همچنان مهندسان مشاور میتوانند، به عنوان مدیریت پروژه وارد فیلد مدیریتی شوند.

نقش های مدیریتی مهندسان مشاور کمی متفاوت از نقش فنی آن هاست.

مدیران پروژه در اصل به بررسی فرایند های پروژه و چگونگی اجرای آن ها از نظر زمانی و هماهنگی با بودجه های پروژه می پردازند.

معمولا در ابتدای پروژه با هماهنگی مهندسان مشاور و دفتر فنی، یک برنامه زمان بندی کلی برای زمان انجام پروژه مشخص می شود. این برنامه زمانی به شما این امکان را میدهد که دقیقا مشخص کنید،

هر فعالیت در پروژه باید در چه زمانی آغاز شده و در چه زمانی به پایان برسد. از طرفی این ریز زمان بندی میتواند، تاخیراتی که در پروژه ایجاد می شود را مشخص کند و به طور دقیق بگوید که این تاخیر در کدام بخش پروژه انجام شده است.

تا اینجا با مبحث نقش مدیریتی مهندس مشاور آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

ورود مدیران به برنامه مالی و بودجه بندی پروژه 

اما مسئله تنها در زمان بندی خلاصه نمی شود. مدیران پروژه تا حد زیادی به برنامه مالی و بودجه بندی پروژه نیز میتوانند ورود کنند و برای فعالیت های مختلف به مدیریت مالی و بودجه بندی بپردازند.

این برنامه مالی میتواند از اعمال هزینه های اضافی بر پروژه خودداری کند و در کنار آن نیز مشخص کند که هر فعالیت چه میزان هزینه میبرد که در نهایت با کاهش برخی از فعالیت های غیر ضرروی و هزینه های غیر لازم در هر فعالیت، به بهبود هزینه ها و بودجه کلی پروژه کمک کند.

بودجه بندی یک بخش بسیار مهم در پروژه است، چرا که تامین بودجه از سوی سرمایه گذاران در ابتدای پروژه صورت میگیرد و در صورتی که این بودجه به درستی صرف نشود و مشخص نباشد که هر فعالیت دقیقا چه میزان بودجه مصرف میکند، ممکن است، در آینده هزینه های بیشتری بر پروژه تحمیل شود که تامین بودجه برای این هزینه ها از سوی سرمایه گذاران امری مشکل است.

ورود مدیران به برنامه مالی و بودجه بندی پروژه 
ورود مدیران به برنامه مالی و بودجه بندی پروژه

درنهایت باید بدانیم که پیمانی که در پروژه ایجاد می شود و ارتباطاتی که میان افراد در پروژه وجود دارد، چگونه تنظیم می شود.

افراد درگیر پروژه گاها آنقدر تعداد زیادی را شامل می شوند که یک پروژه نمیتواند بدون وجود یک مدیر ارتباطات، به هماهنگی و دسته بندی و کنترل ارتباطات میان افراد بپردازد.

مهندسان مشاور گاها در نقش های مدیریتی خود به عنوان واسطه میان دفتر فنی و کارفرما ایفای نقش می کنند که به نوعی با ارتباطات و مدیریت ارتباطات پروژه میتواند مرتبط باشد.

همچنین در یک پروژه مدیریت منابع انسانی و تامین نیرو کافی برای انجام پروژه و دسته بندی کردن تخصص های مختلف و نیروهایی که در هر فیلد قرار است، فعالیت کنند، هم نیازمند یک مدیریت منابع انسانی است که در برخی از پروژه ها به شکل سنتی این فیلد در اختیار مهندسان مشاور قرار میگیرد.

گاها ممکن است، در پروژه تغییراتی از سوی دفتر فنی و یا کارفرما بر پروژه اعمال شود و یا ریسک هایی در پروژه وجود دارد که نیازمند مدیریت شدن است. این مدیریت را مدیریت ریسک میگویند که سعی در کاهش ریسک های پروژه و پاسخ دادن به آن ها با کمترین هزینه دارد.

شما در حال مطالعه پست نمونه قرارداد مشاور معماری هستید.

ریسک های پروژه هم گاها توسط مهندسان مشاور مشخص شده و مدیریت می شوند

ریسک های پروژه هم گاها توسط مهندسان مشاور مشخص شده و مدیریت می شوند، همچنین تغییراتی که بر پروژه اعمال می شود، هم بعضا نیازمند تایید مهندس مشاور است، چرا که این تغییرات برخی مواقع در حوزه های مدیریتی اختلال ایجاد میکند و گاهی هم در موارد فنی لازم به بررسی و تایید است که مشاوران پروژه این بررسی ها را برعهده دارند.

همچنین پاسخ دادن به این ریسک ها و تغییرات در پروژه نیازمند یک فرایند چابک است که به آن چابکی پروژه میگویند.

مهندسان مشاور موظف هستند که پروژه را به گونه ای هدایت کنند که برای پاسخ دادن به ریسک های وارد شده بر پروژه آمادگی کامل و کافی داشته باشند تا از بروز تاخیراتی که به واسطه ریسک ها بر پروژه تحمیل می شود، جلوگیری کرده و به موقع در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه به این ریسک ها پاسخ بدهند.

ریسک های پروژه هم گاها توسط مهندسان مشاور مشخص شده و مدیریت می شوند
ریسک های پروژه هم گاها توسط مهندسان مشاور مشخص شده و مدیریت می شوند

نقش فنی مهندس مشاور

مهندسان مشاور ممکن است، در فیلد فنی به تنهایی فعالیت کنند و یا درکنار حوزه مدیریت پروژه، به بررسی مسائل فنی پروژه نیز بپردازند.

این وظیفه بیشتر در میان وظایف مهندسان مشاور مرسوم است و امروزه مهندسان مشاور به بررسی موارد فنی و تخصصی پروژه می پردازند. ممکن است که مهندسان مشاوره با ورود به پروژه از ابتدا به تهیه طرح ها و نقشه های پروژه بپردازند.

این کار معمولا در دفاتر فنی پروژه انجام می شود که مهندسان مشاور در این دفاتر فعالیت می کنند. دفتر فنی در اصل موظف به ارائه نقشه های مختلف ساختمان، اعم از نقشه های فاز یک و نقشه های فاز های دو و سه و همچنین، ارائه نقشه های فنی تر مانند تاسیسات و محاسبه سازه پروژه است.

نقش مهندسان مشاور در فیلد فنی کمی تخصصی تر از فیلد های مدیریتی است و نیازمند دانش و تخصص کافی در این زمینه است. این که مهندسان به اصول طراحی سازه آشنایی داشته باشند و در زمینه طراحی معماری نیز تجربه کافی داشته باشند، از پیش نیاز های اصلی حضور مهندسان مشاور در این زمینه است.

تا اینجا با مبحث نقش فنی مهندس مشاور آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

مهندسان مشاور در زمینه فنی در بخش های مختلفی از پروژه فعالیت می کنند

مهندسان مشاور در زمینه فنی در بخش های مختلفی از پروژه فعالیت می کنند. برخی از مهندسان مشاور به مشاوره در زمینه سازه می پردازند و مباحث مربوط به پی و سازه را انتخاب می کنند. برخی از مهندسان مشاور نیز بنا به تخصصی که دارند، در زمینه تاسیسات پروژه فعالیت می کنند.

دسته ای از مهندسان مشاور هم به مشاوره در زمینه معماری و طرح ریزی نقشه ها و طراحی های خارجی و داخلی ساختمان می پردازند.

مهندسان مشاور در زمینه فنی در بخش های مختلفی از پروژه فعالیت می کنند
مهندسان مشاور در زمینه فنی در بخش های مختلفی از پروژه فعالیت می کنند

البته در پروژه های عمرانی مهندسان مشاوره شهرسازی نیز حضور دارند که بیشتر برای پروژه های شهری و بین شهری انتخاب می شوند.

مهندسان سازه به نظارت بر چگونی طراحی، محاسبه و ساخت و اجرای سازه های ساختمان و پروژه می پردازند. این فیلد به دلیل تخصص بالایی که می خواهد لازم است که مهندس مشاور با تجربه تری برای این کار انتخاب شود.

مهندسان تاسیسات هم به شیوه اجرای سیستم های الکترونیکی و مکانیکی ساختمان از قبیل لوله کشی ها، موتورخانه و سیستم های سرمایش و گرمایش احاطه ی کامل داشته و به ارائه مشاوره و نظرات خود در این زمینه ها و همچنین طراحی و اجرای تاسیسات پروژه می پردازند.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله نمونه قرارداد مشاور معماری هستید.

شاید پر مشغله ترین مهندسان مشاور

شاید پر مشغله ترین مهندسان مشاور در حوزه ساختمان، مهندسان معماری باشند. معمولا مشاوران معماری به تهیه نقشه ها و طراحی های ساختمان می پردازند که با توجه به طراحی هایی که دارند و نظارتی که باید بر ساخت و اجرای آن داشته باشند، تقریبا امری پر مشغله است.

از طرفی مهندسان معماری به دلیل هماهنگی که باید با دیگر تیم های فنی پروژه داشته باشند و همچنین، تغییراتی که از سوی ذی نفعان و کارفرما بر پروژه اعمال می شود را هم باید در طراحی های خود وارد کنند و گاها حتی طرح هایی که ارائه می دهند، به کل دستخوش تغییرات جدی می شود،

ممکن است، مدام در طول پروژه مشغول فعالیت و کارکردن بر روی طرح ها و نقشه های مختلف باشند. در ادامه به بررسی بیشتر نقش مهندس مشاور معماری می پردازیم.

شاید پر مشغله ترین مهندسان مشاور
شاید پر مشغله ترین مهندسان مشاور

نقش مهندس مشاور معماری در پروژه

تصور کنید که کارفرما جهت انجام یک پروژه ساختمانی به یک مشاور معماری مراجعه کند. این پروژه ممکن است، ساخت یک بیمارستان باشد، یا هر پروژه ای از این قبیل. در مرحله اول مشاور معماری نقش ها و وظایف خود را در پروژه میداند.

این که قرار است، تنها به مشاوره فنی و ارائه خدمات معماری و طراحی به کارفرما بپردازد و یا در فیلد های اجرایی و نظارتی و حتی مدیریتی نیز ورود کند.

پس از مشخص شدن نقش ها، مشاور معماری در یک بازه زمانی موظف به ارائه طرح های اولیه خود در رابطه با نقش، طرح خارجی و داخلی ساختمان است

البته معمولا در مرحله اول نقشه ها ارائه می شود و تیم مشاوره معماری با توجه به طرح کلی و ایده هایی که دارند، به ارائه نقشه ها و پلان ها می پردازند.

پس از بررسی توسط کارفرما و دریافت نکته و نظرات آن ها، مشاور موظف به اعمال تغییرات خواسته شده و ارائه طرح نهایی به کارفرما جهت تایید نهایی طرح است.

پس از تایید طرح ها و نقشه ها از سوی کارفرما، مشاور معماری به ارائه طرح های خارجی و داخلی ساختمان می پردازد.

طراحی های ساختمان عموما بر پایه پلان نهایی شده طراحی می شوند

می دانیم که طراحی های ساختمان عموما بر پایه پلان نهایی شده طراحی می شوند و هماهنگی بین طرح و نقشه از اصول اولیه کار است. پس از ارائه طرح ها و تایید آن توسط کارفرما و یا هیئت مدیره، فاز طراحی به اتمام میرسد.

نکته دیگری که در این بین وجود دارد، مسئله ای که همیشه در اکثر پروژه ها به چشم میخورد، تغییراتی است که کارفرما حتی در طول اجرای طرح بر پروژه اعمال میکند.

این مسئله تا حد زیادی مربوط به دیدگاه ها و یا تصورات کارفرما از طرح است که پس از اجرا شدن کارفرما ممکن است، بخواهد مجددا طرح را تغییر دهد. در این بین مشاوران معماری نیز بسته به قراردادی که دارند، باید به بررسی و اعمال مجدد تغییرات در طرح های خود کنند.

طراحی های ساختمان عموما بر پایه پلان نهایی شده طراحی می شوند
طراحی های ساختمان عموما بر پایه پلان نهایی شده طراحی می شوند

گاها مشاوران معماری در پروژه های عظیم مانند ساخت یک بیمارستان، همواره در سایت پروژه حضور دارند و بخشی از دفتر فنی پروژه در اختیار تیم مشاوره معماری است. این تیم به بررسی طرح ها و نقشه ها و تغییرات میپردازد و از طرفی هم روال اجرای طرح در پروژه را رصد میکند.

در بسیاری از قرارداد های مشاوره ای که تنظیم می شود، اجرا و نظارت بر ساخت بر عهده مشاوران معماری است و در معدود قراردادهایی دیده می شود که یک مشاور معماری تنها موظف به طراحی و ارائه طرح باشد و قرارداد با مشاوران معماری در انتهای فاز طراحی به اتمام برسد.

در صورتی که قرارداد نظارت و اجرا نیز بسته شود، مهندسان مشاور در دفتری فنی حضور داشته و در طول پروژه به شیوه اجرای طرح ها و ارائه گزارش به مدیریت پروژه می پردازند.

گزارشات روزانه یا ماهانه

گزارشاتی که در طول پروژه به مدیریت داده می شود، ممکن است، بسته به درخواست هیئت مدیره از بازه های روزانه تا ماهانه باشد و طبق زمان بندی و هماهنگی میان مشاوران معماری و مدیران پروژه، زمان بندی را اجرایی می کنند.

مشاوران معماری معمولا در جلسات فنی و همچنین جلسات هیئت مدیره حضور داشته و به ارائه گزارشات خود در بازه های زمانی مشخص شده می پردازند و نظرات کارفرما را دریافت کرده و در پروژه اعمال می کنند. این جلسات هرچه در بازه های زمانی کوتاه تری برگزار شود، میتواند تغییرات و همچنین، فرایند های پیشرفت کاری پروژه را بهتر کنترل کند.

تغییرات اعمال شده از سوی کارفرما در طول پروژه میتواند، باعث تاخیر ها و هزینه های بسیار زیادی شود که برای مشاوران معماری و تیم مدیران پروژه کنترل کردن این تغییرات که گاها با ریسک و خطر هایی برای پروژه همراه اند کمی مشکل است و در این بین مشاوران معماری معمولا به دفاع از طرح خود در جلسات با هیئت مدیره می پردازند و تا حد امکان از اعمال تغییرات بر پروژه و طرح توسط کارفرما جلوگیری می کنند.

آنچه مشخص است، این است که هماهنگی بین تمامی اعضای درگیر با پروژه بسیار زیاد و همچنین بسیار مهم است. هرچه این هماهنگی بیشتر باشد، پروژه به صورت یکپارچه به جلو میرود و حفظ یک پارچگی در مدیریت پروژه از مهمترین مولفه های پیشرفت پروژه است.

گزارشات روزانه یا ماهانه
گزارشات روزانه یا ماهانه

مشاوران معماری با دیگر اعضای دفتر فنی در ارتباط هستند. بعضا طرح ها و نقشه های تهیه شده توسط مشاوران معماری باید هماهنگ با مشاوران سازه باشد.

مهندسان عمران که عموما مسئولیت مشاوره سازه را بر عهده دارند

مهندسان عمران که عموما مسئولیت مشاوره سازه را بر عهده دارند، با هماهنگی با معماران میتوانند مشخص کنند که محل قرار گیری و شکل و فرم سازه به چه صورت است.

این موضوع در طراحی هایی که از سوی مشاوران معماری ارائه می شود تاثیر زیادی دارد و در فرآیند طراحی همواره توجه به سازه و فرم قرار گیری اجزای آن حائز اهمیت است.

همچنین مشاوران و مهندسان تاسیسات نیز باید با مشاوران معماری در ارتباط باشند. تاسیسات و نحوه قرار گیری آن ها، کانال ها، داکت ها، قسمت های تر ساختمان و محل هایی که اجرای سرویسها و. . . میتواند در پروژه به صرفه تر باشد، معمولا در هماهنگی هایی که بین معماران و مهندسان تاسیسات وجود دارد، مشخص می شود.

آنطور که مشخص است، هماهنگی مشاوران و اعضای دفتر فنی پروژه و همچنین هماهنگی بیشتر با اعضای تیم مدیریت پروژه میتواند در ساخت بهتر و به صرفه تر ساختمان موثر باشد و کلیه تاخیرات و هزینه های اضافی و همچنین ریسک ها و خطر هایی که گاها بر پروژه اعمال می شود را نیز کنترل میکند.

نبود هماهنگی میان مشاوران

با این اوصاف تصور کنید که هماهنگی میان مشاوران در پروژه وجود نداشت. طبیعتا در بسیاری از موارد در طول اجرا خلل بسیاری ایجاد میشد. ممکن بود طرح معماری مکان قرار گیری داکت های لوله کشی و کانال ها را در مکانی قرار میداد که با قسمت های آب ریز فاصله داشت.

طبیعتا در چنین شرایط نیاز به لوله کشی بیشتر بود که مطمئنا هزینه های بیشتری هم برای پروژه در پی داشت، همچنین در بحث های سازه نیز اگر طرح معماری، بدون توجه به نوع سازه ساختمان پیش برود،

ممکن است، بسیاری از فضاها با اجزای سازه تداخل داشته باشد و یا ستون ها و اجزای دیگر سازه در غیر فضا های طراحی شده توسط معمار قرار بگیرد و اجرای پروژه را تضعیف کند.

تمامی این جوانب نشان میدهد که نه تنها هماهنگی میان اجزای پروژه لازم است، بلکه حضور یک مشاور معماری برای طراحی و همچنین نظارت بر چگونی اجرای طرح نیز برای پروژه بسیار لازم و ضروری است.

نبود هماهنگی میان مشاوران
نبود هماهنگی میان مشاوران

چرا بهتر است به یک مهندس مشاور معماری مراجعه کنیم؟

پیشتر از الزام مراجعه به مهندسان مشاور معماری و حضور آن ها در پروژه گفتیم، اما حضور مشاور معماری در یک پروژه چرا لازم است و چرا باید به یک مهندس مشاور معماری مراجعه کنیم؟

قطعا پروژه های ساختمانی و عمرانی از پرهزینه ترین پروژه ها محسوب می شوند. شما چه به قصد یک ساخت و ساز ساده یک آپارتمان برای خود و چه به قصد به انجام رساندن پروژه های ساختمانی بزرگتر به یک مشاور معماری مراجعه کنید، قطعا مزایای بسیاری برای شما دارد که به آن ها اشاره میکنیم.

مشاوران معماری به دلیل آشنایی بهتر با فرایند های طراحی اصولی، میتوانند تا حد زیادی از مشکلاتی که ممکن است، در ساخت و استفاده از ساختمان پیش آید جلوگیری کنند.

امروزه بسیاری از کارفرمایان به اهمیت این موضوع آگاه بوده و به دنبال مشاوران معماری برای انجام کلیه فرآیند های طراحی و ساخت برای ساخت و ساز های خود هستند. در گذشته خانه ها و ساختمان های مختلف معمولا به دست مهندسان و معماران تجربی ساخته میشد.

مشکلی که در این بین وجود داشت، این بود که خانه ها به لحاظ طرح ریزی و نقشه مشکلات زیادی داشت. گاها نورگیری خانه ها کم بود و یا محل قرار گیری اتاق ها و عناصر مختلف در خانه از نظم خاصی پیروی نمیکرد. توجه کمتری به سلیقه ها میشد و از طرفی حرکت و حس زندگی در میان اجزای خانه کمرنگ می شد.

بازبینی کردن یک طرح اصولی در دفعات مختلف

معماران به دلیل بازبینی کردن یک طرح اصولی در دفعات مختلف، به این مهم دست یافته اند که یک خانه را چگونه از لحاظ حس حرکت و زندگی طرح ریزی و نقشه چینی کنند. محل قرار گیری اتاق ها و عناصر ساختمان بسته به کاربری که دارند و به صورت اصولی طراحی کنند.

بازبینی کردن یک طرح اصولی در دفعات مختلف
بازبینی کردن یک طرح اصولی در دفعات مختلف

از طرفی نظم دادن به نقشه یک ساختمان مانند نظم دادن به خود ساختمان است و در عملکرد بهتر آن موثر است. نظریات مختلف معماری و سبک های مختلف نیز در این بین وجود دارند، علاوه بر نقشه، به رنگ و لعاب خانه نیز طرح های جذاب تری بزنند.

نمای ساختمان همواره به عنوان یک بخش مهم از ساختمان شناخته می شود که در گذشته چندان به این مورد توجه نمیشد، ولی امروزه با گسترش آپارتمان ها و ساختمان های بلند و کوتاه،نمای ساختمان از اجزای بسیار مهم در طراحی معماری شناخته می شود.

نمای ساختمان از هر سبک و طرحی که ساخته شود، اگر توسط یک معمار انجام شود، به صورت کاملا اصولی و همچنین هماهنگ با اصول طراحی و زیبایی شناسی طرح ریزی می شود.

در بحث دکوراسیون داخلی معمولا نحوه طراحی به گونه ای است که برای طراحی دکوراسیون داخلی نیازمند شناخت کافی نسبت به رنگ ها و طرح های مختلف است.

طراحی یک خانه به اصول معماری و رنگ شناسی نزدیک تر باشد

هرچه طراحی یک خانه به اصول معماری و رنگ شناسی نزدیک تر باشد، خانه و به طور کلی، ساختمان طراحی شده از دید مشتریان و مراجعه کنندگان جذاب تر است و حتی برای پرسنل ساختمان نیز کارکردن در چنین محیطی، میتواند حس بهتری به لحاظ کارکردن و زندگی داشته باشد.

مشاوران معماری که به طراحی اصولی آشنا باشند، در تلاشند تا حس زندگی را در خانه به جریان بیاندازند. با رنگ های زنده تر و دکوراسیون متنوع، یک خانه و یک ساختمان میتواند، تداعی کننده حس سرزندگی و زنده بودن داشته باشد.

جایگذاری فضاها یکی از مهم ترین مواردی است که در یک طرح معماری مورد بررسی قرار میگیرد. مشاوران معماری با بررسی روابط فضایی و همچنین جایگذاری عناصر مختلف با توجه به عملکردی که دارند، میتوانند در آینده گاها از هزینه هایی که به صورت جانبی بر پروژه تحمیل می شود و زمانی که برای حرکت در میان اجزای مختلف ساختمان صرف می شود را تا حد زیادی کاهش دهد.

طراحی یک خانه به اصول معماری و رنگ شناسی نزدیک تر باشد
طراحی یک خانه به اصول معماری و رنگ شناسی نزدیک تر باشد

به همین دلیل، همواره توصیه شده است که در پروژه های ساختمانی خود از مشاوران معماری در جایگاه های مختلف کمک بگیرید. مشاوران معماری همچنین، ضمن آشنایی به متریال های مختلف برای ساخت میتوانند در فرایند نظارت بر ساخت طرح نیز موثر باشند.

متریال شناسی یک بحث بسیار مهم در معماری است

متریال شناسی یک بحث بسیار مهم در معماری است، چرا که شناخت متریال های حرفه ای و همچنین بادوام بالا میتواند تا حد بسیار زیادی هزینه های آینده پروژه را کاهش دهد.

در نظر بگیرید که شما بدون اطلاع کافی از متریال های مختلف و بدون مشاوره گرفتن از مشاوران معماری، اقدام به خرید یک مدل خاص از کف پوش کنید که برای کاربری شما مناسب نباشد یا از دوام کافی برخوردار نباشد.

در این شرایط ممکن است، به مرور زمان کفپوش به دلیلی کاربری نامناسب و یا نبود کیفیت کافی، دچار زدگی و خرابی شود که برای جایگزین کردن مجدد متریال لازم است که زمان و هزینه بسیاری را مجددا صرف کنید. در این شرایط کمک از یک مشاوره معماری میتواند از هزینه های این چنینی در بحث متریال ها نیز بکاهد.

مشاوران معماری عموما با دیگر مهندسان مشاور فعال در دفاتر فنی ارتباط و هماهنگی بیشتری دارند و این هماهنگی باعث می شود که یکپارچگی طرح و پروژه حفظ شده و پروژه بدون هزینه ها و تاخیر ها و ریسک های مختلف به اتمام برسد.

هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد

هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد. در زمینه ساختمان نیز زمینه های بسیاری وجود دارد که استفاده از متخصصان این زمینه ها در فرایند ساخت و ساز بهتر و اصولی تر است.

هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد
هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد

بدیهی است که در هر فیلدی که بخواهید از متخصصان آن حوزه کمک بگیرید، مزایای بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت. این موضوع جدای از هزینه ای که میتواند در آینده بر شما تحمیل کند، سرمایه گذاری شما را در ساخت و ساز ممکن است، به خطر بیاندازد.

هزینه به کارگیری یک مشاور معماری در پروژه گاها بسیار پایین تر از هزینه سرمایه گذاری شما در ساختمان است و این مسئله کاملا منطقی است که اگر از یک متخصص در فیلد های مهندس مشاور در پروژه خود استفاده کنید، میتوانید یک سرمایه گذاری کم ریسک تر و اصولی تر داشته باشید.

مهندسان مشاور معماری به دلیل تخصصی که در زمینه معماری کسب کرده اند، میتوانند در زمینه های مرتبط با معماری پروژه به صورت تخصصی فعالیت کرده و همچنین، تغییراتی را که توسط کارفرما و یا هیئت مدیره به طرح تحمیل می شود را تا حد زیادی کنترل کرده و به صورت اصولی در طرح اعمال کنند.

هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد
هر حوزه ای در هر زمینه ای متخصصان مخصوص به خود را دارد

عوامل موثر بر قیمت قرارداد مهندسی مشاور معماری

قطعا عوامل موثر بر قیمت قرارداد جدای از هزینه های برآورد شده در طول پروژه و این که قرارداد بر مبنای قیمت کل باشد و یا بر اساس متراژ، آنچه پیش از همه اهمیت دارد، شناخت نوع قرارداد است. در واقع این که قرارداد از چه نوعی باشد، میتوان گفت مهمترین عامل موثر در قیمت آن است و میتواند نوع بازپرداخت را نیز مشخص کند.

قرارداد قیمت یکجا:

در صورتی که بهای برآوردی معاهده پایین تر از واقعیت پیش بینی شده باشد، به همین مقدار از سود پیمانکار کم خواهد شد و در واقع کارفرما همه ریسک ها را متوجه پیمانکار میکند

قرارداد واحد بها:

در این مدل معاهده ها خطر محاسبه ی غیر دقیق مقادیر نامعین کار برای عملیات کلیدی، از بین وظیفه های پیمانکار حذف می شوند.

قرارداد درصد ثابت اضافه هزینه:

در این مدل پیمانها کار فرما همه نوع اضافه مخارجی را قبول میکند. پیمانکار هم به جز قیمت اصلی درصد معینی از وجود هزینه ها را دریافت می‌کند. همچنین در صورتی که نیاز شدیدی برای کار مازاد باشد، اضافه هزینه مربوط به اضافه کاری، سبب بالا رفتن مخارج پروژه می شود.

قرارداد مبلغ ثابت اضافه هزینه:

در این گونه قرارداد ها پیمانکار علاوه بر مبلغ اصلی هزینه کار، یک مبلغ ثابت نیز دریافت میکند تا انگیزه ای باشد، برای تسریع کار.

قرارداد درصد متغیر اضافه هزینه:

در شرایطی که خرج واقعی از هزینه محاسبه شده بیشتر شده باشد، پیمانکار جریمه میپردازد و اگر عکس آن اتفاق افتاده باشد، پاداش میگیرد. بنابراین پیمانکار به دلیل پذیرش این خطر درصد متغیری از خرج مستقیم کار را دریافت می‌کند.

صرف نظر از مدل معاده های اجرایی، پیمانکار چنین برآورد می کند و تصمیم میگیرد که خرج اصلی پیاده سازی به دلیل آگاهی های ناکافی هیچگاه با هزینه برآورد شده مساوی و برابر نخواهد بود. همچنین فرد کارفرما عموما تعویض و تحولات کار را در قرارداد جای می دهد و پیمانکار بر اساس آن اضافه خرج تغییر کار را دریافت می‌دارد.

به هدف تعیین نمودن مخارج مرتبط با انواع معاده های های اجرایی، سیستم های قیمت گذاری در چنین قراردادهایی برای مخارج مستقیم کار، به علاوه پرداخت‌های مربوط به خطر و ریسک، فرمولاسیون می شوند.

چگونه یک قرارداد خوب با مهندس مشاور معماری تنظیم کنیم؟

امروزه قرارداد رکن اصلی هر معامله ا ی را تشکیل میدهد. که توجه به آن بسیار مهم می باشد، در واقع با تصویب یک قرارداد در هر معامله و تعاملی میتوان خیال خود و طرف مقابل را راحت کرد و طبق یک اساس مشخص پیش رفت.

نداشتن درک درست و بی اهمیتی به تنظیم یک قرارداد پیامد هایی به دنبال دارد.

نیمی از پرونده های قضایی کشور مربوط به شکایت‌هایی است که علت آنها نداشتن قرارداد در کار و یا عدم تنظیم درست و صحیح یک قرارداد بین طرفین می باشد.

در قراردادهای معماری نیز،مالکین زمین و ساختمان نیاز به رجوع به افراد متخصص دارند تا قرارداد هایی درست و اصولی برای آنها تنظیم کنند. که این تنظیم از اهمیت بالایی در روند بهبود کار برخوردار است.

مزیت های یک قرارداد درست و اصولی:

  • حیطه ی تعهدات و وظایف هریک از طرفین را به طور دقیق مشخص میکند.
  • کم کردن هزینه ها
  • انجام به موقع وظایف و تعهدات، بالارفتن کیفیت کار و بازدهی بیشتر
  • پیشگیری از اختلافات و درگیری ها
  • حفظ روابط دوستی و کاری

مطمئنا هر معاهده ای بسته به این که به چه هدف و در چه حوزه ی کاری و تخصصی طرح ریزی می شود، نکته ها و محتوای ویژه ی خود را خواهد داشت. در ادامه به بررسی نکات مهم قراردادهای طراحی معماری پرداخته شده است.

قرارداد طراحی معماری باید شامل چه مواردی باشد؟

معاهده ی طراحی مشتمل بر بند هایی است، در آن ویژگی های هر دو طرف، سوژه ی قرارداد و مکان پروژه، مدت زمان پیاده سازی و انجام و هزینه های قرارداد، همچنین شیوه ی پرداخت ها، تعهدات هر یک از دو سوی پیمان ( کارفرما و طراح)، گزینه های مرتبط با لغو قرارداد،

شیوه ی داوری و رفع اختلاف ها و موارد مرتبط با شرایط خصوصی و موارد خاص باید مشخص شوند. در ادامه هر یک از این بندها به تفصیل بیان می شوند.

قرارداد طراحی معماری باید شامل چه مواردی باشد؟
قرارداد طراحی معماری باید شامل چه مواردی باشد؟

عوامل و نکات مهم در تنظیم یک قرداد:

طرفین قرارداد:

باید توجه داشت که حتما در ذکر یک قرارداد باید نشانی دقیق محل سکونت هر دو طرف، آدرس کامل محل کار،شماره تلفن محل کار، شماره همراه

به طور کامل قید شود.

اگر طرف قرارداد فردی حقیقی نباشد و با یک کمپانی حقوقی طرف باشیم، لازم به ذکر است که باید شماره ثبت و کد اقتصادی شرکت نیز درج شود.

مکان انجام و پیاده سازی طرح: نشانی کامل محل اجرای پروژه ثبت شود و همچنین کروکی آن ترسیم شود.

مبلغ قرارداد:

مبلغ قرارداد در چهارچوب بخشنامه ابلاغ شده ی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و تعرفه ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان مربوطه تعیین می گردد.

شرایط خصوصی:

در این گزینه همه ی مسائل مرتبط با طراحی های خاص، ویژه، خارج از سوژه (اجباری یا غیر اجباری) از قبیل شیوه ی حساب نمودن حق الزحمه، اثر بخشی آن در زمانبندی و مدت معاهده به طور کامل و دقیق مشخص می گردد

رعایت تمامی نکات گفته شده الزامی است و رعایت آنها در تنظیم یک قرارداد مناسب و اصولی تأثیر گذار است.

با مشخص شدن نوع قرارداد ها و عواملی که بر قیمت قرارداد معماری موثر است و همچنین نکات لازم در یک قرارداد خوب، لازم است که حالا به این مسئله برسیم که چگونه میتوان یک قرارداد مشاوره معماری خوب و مناسب تهیه و تنظیم کرد.

قرارداد به عنوان نقطه شروع همکاری بین دو شرکت و یا دو فرد اهمیت بسیاری دارد، چرا که قرارداد میتواند چهارچوب ها و وظایف هر فرد را به صورت اصولی و حرفه ای مشخص کند.

هرچه قرارداد های شما روشن تر و واضح تر تنظیم شده باشد، در آینده از مشکلات مختلفی که ممکن است، به وجود بیاید جلوگیری میکند.

تا اینجا با مبحث عوامل و نکات مهم در تنظیم یک قرداد آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

آشنایی با قوانین مربوط به مبادلات در کشور

همچنین برای تنظیم قرارداد لازم است که تا حدی به قوانین مربوط به قرارداد و مبادلات در کشور آشنایی زمینه ای داشته باشید تا بدانید که چه بندهایی به قرارداد اضافه کرده و چه مواردی را روشن کنید.

آشنایی با قوانین مربوط به مبادلات در کشور
آشنایی با قوانین مربوط به مبادلات در کشور

حتما برای شما این موضوع هم جای سوال است که چگونه می شود یک قرارداد با این که معتبر و مشخص تهیه شده است، باز هم در طول انجام کار ممکن است، مشکلاتی را برای طرفین ایجاد کند؟

این موضوع به نقطه آغاز یعنی هنگام عقد قرارداد باز میگردد. زمانی که قرارداد نوشته شده میان طرفین جهت امضا و تایید به هرکدام ارسال می شود، لازم است که تمامی بند های درج شده در قرارداد، به خوبی مطالعه شده و حتی الامکان با افراد آشنا و وکلا نیز در رابطه با قرارداد مشاوره گرفته شود.

ممکن است، گاها نکات ریزی در یک قرارداد ذکر شده باشد که هنگام عقد قرارداد به چشم نیاید، ولی در طول انجام کار روشن تر شود. معمولا کسانی که به صورت حرفه ای در حوزه های ساختمانی فعالیت می کنند، به عقد قرارداد های مختلف با پیمانکاران، مشاوران، متخصصان و. . . آشنایی کامل دارند و این آشنایی با تجربیات و مشاوره هایی که از وکلا گرفته اند کسب شده است.

تا اینجا با مبحث آشنایی با قوانین مربوط به مبادلات در کشور آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

استفاده از نمونه قرارداد های تنظیم شده

امروزه میتوان حتی از نمونه قراردادهای مناسبی که تهیه و تنظیم شده است، بهره گرفت و با اضافه کردن بندهایی که میخواهید به قرارداد، به راحتی برای عقد قرارداد با کارفرما و یا مشاور معماری استفاده کنید.

اما برای این که یک قرارداد خوب تنظیم شود، در قدم اول لازم است که با قوانین آشنا باشید.

قوانین فسخ قرارداد به عنوان قوانین اولیه در نظر گرفته می شوند. به این معنا که شما باید بدانید چه شرایطی به لحاظ قانونی میتواند، منجر به فسخ یک طرفه قرارداد شود و با بررسی کردن و تطبیق دادن بند های قرارداد با قوانین فسخ یک طرفه، از چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کنید.

استفاده از نمونه قرارداد های تنظیم شده
استفاده از نمونه قرارداد های تنظیم شده

معمولا در این مرحله توصیه می شود که حتما با یک وکیل در ارتباط باشید که به قوانین مربوط به قراردادهای حقوقی آشنایی کامل و کافی داشته باشد. پس از این مرحله، لازم است که تنظیم کننده قرارداد به نوع قراردادی که قرار است، تنظیم شود، آشنایی داشته باشد.

در حوزه ساختمان به دلیل آنکه قراردادها انواع مختلفی دارند که به آن ها پیشتر پرداخته شد، لازم است که نسبت به شرایط قانونی و عرفی هرکدام از انواع قرارداد نیز آشنایی داشته باشید.

تا اینجا با مبحث استفاده از نمونه قرارداد های تنظیم شده آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

ممکن است قرارداد شما از نوع ساخت و بهره برداری باشد

ممکن است، قرارداد شما از نوع ساخت و بهره برداری باشد و یا قراردادی از نوع کلید تحویل باشد. خب مسلما هرکدام از این روش ها قوانین مخصوص به خود را دارد که لازم است، با بررسی شرایطی که میخواهید با طرف قرارداد همکاری کنید، از هرکدام از این روش ها نیز استفاده کنید.

حتما سعی کنید، در قراردادی که تنظیم می کنید، چهارچوب های مشخصی داشته باشید و به صورت کاملا دقیق مشخص کنید که چه زمانی قرارداد آغاز شده و چه مفادی دارد. طرفین هرکدام چه حقوقی دارند و با به انجام رسیدن چه مواردی میتوان اختتام قرارداد را اعلام کرد.

قراردادهای مشاوره معماری به دلیل وظایفی که یک مشاور معماری در طول پروژه دارد، ممکن است، بیشتر به این مورد احتیاج داشته باشند.

به این معنا که ممکن است که یک مشاور معماری در نقش های مدیریتی هم در کنار نقش فنی فعالیت داشته باشد، این که مشاور در دفتر فنی پروژه مقیم باشد و چند ساعت در روز فعالیت داشته باشد و در چه سمت هایی نظارت داشته باشد، هم از موارد مهمی است که حتما باید در قرارداد روشن باشد.

ممکن است قرارداد شما از نوع ساخت و بهره برداری باشد
ممکن است قرارداد شما از نوع ساخت و بهره برداری باشد

گاها مشاوران معماری به عنوان ناظر و یا مجری طرح نیز شناخته می شوند

گاها مشاوران معماری به عنوان ناظر و یا مجری طرح نیز شناخته می شوند که معمولا قرارداد های نظارت و اجرا هرکدام به صورت جدا و یا با مبالغ و درصد های بیشتری نسبت به قراردادهای طراحی تهیه می شود که لازم است، حتما به نوع قرارداد و خدماتی که قرار است، از مشاور بخواهید یا مشاور برای کارفرما انجام میدهد، توجه بسیاری داشته باشید.

تا حد امکان سعی کنید، قرارداد واضح و روشن باشد، تمامی جنبه های کار سنجیده شده و به صورت کاملا دقیق در قرارداد ذکر شده باشد.

معمولا قرارداد هنگام بروز اختلاف میان مشاور و کارفرما به عنوان مرجعی شناخته می شود که به آن رجوع می شود تا نسبت به اختلاف پیش آمده تصمیم گیری شود، پس لازم است، تمامی مشکلاتی که ممکن است، در آینده پیش بیاید در قرارداد پیش بینی شده و مفاد آن در بند های قرارداد ذکر شود.

شما در حال خواندن مقاله نمونه قرارداد مشاور معماری هستید.

شرایط فسخ قرارداد و جبران خسارت ها

شرایط فسخ قرارداد و جبران خسارت ها معمولا از مهمترین بخش های قرارداد است. هنگام عقد قرارداد قطعا به این موضوع چندان توجهی نمی شود که اگر قرارداد بنا به دلایل مختلفی از سوی هرکدام از طرفین به صورت یک جانبه لغو شود، شخص مقابل قرارداد چگونه میتواند مدعی دریافت خسارت باشد و از چه راهی میتواند این خسارت را از فرد دیگر قرارداد دریافت کند.

به طورکلی جهت تنظیم و حتی عقد قرارداد بهتر است که پیش از هر چیز با وکیل آشنا به موارد حقوقی در قراردادهای مهندسی مشاور، صحبت شده و قرارداد را به رویت وکیل برسانید.

این موضوع میتواند تا حد زیادی از نگرانی های شما از قراردادی که امضا کرده اید، بکاهد و در آینده هم در صورت بروز هر اختلافی به راحتی با مراجعه به قرارداد اختلاف را برطرف کنید.

قرارداد خوب همواره میتواند، حتی موفقیت یک پروژه و ریسک هایی که ممکن است، برای سرمایه گذاران پروژه داشته باشد، را هم تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه به بررسی و ارائه یک نمونه قرارداد مشاوره معماری می پردازیم.

شرایط فسخ قرارداد و جبران خسارت ها
شرایط فسخ قرارداد و جبران خسارت ها

تا اینجا با مبحث شرایط فسخ قرارداد و جبران خسارت ها آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه باشید.

نمونه قرارداد مشاوره معماری

در تنظیم قرارداد و همچنین در انتخاب نوع قرارداد، باید ها و نباید های بسیاری وجود دارد که توجه کردن به این موارد از ضروریات است.

قراردادهای آماده بسیاری توسط شرکت های معماری و یا کارفرمایان تنظیم شده است که این قراردادها بیشتر جنبه عمومی داشته و به بخش های عمومی قرارداد و شیوه نگارش آن میپردازد.

در مرحله اول لازم است که بند هایی که میخواهید به این قرارداد اضافه کنید، را مشخص کرده و همچنین، چهارچوب وظایف و فعالیت طرفین و نوع قرارداد را مشخص کنید.

بدیهی است که یک قرارداد آماده که بیشتر جنبه عمومی دارد، نمیتواند در همه شرایط و مابین همه طرف ها استفاده شود، چرا که هر قراردادی یک شرایط اختصاصی دارد که جزئی از مفاد اختصاصی قرارداد است.

این شرایط و مفاد اختصاصی که در قرارداد ذکر می شود، در بندهای مختلف قرارداد توسط دو طرف ذکر می شود و در نهایت به امضای دو طرف قرارداد و تایید آن ها میرسد.

لازم است که در فرآیند تایید قرارداد توسط طرفین، حتما موارد قانونی را مطالعه کرده و رعایت کنید. مسلم است که این قرارداد اگر پیش از آنکه توسط شما استفاده شود، به رویت یک فرد آشنا به مسائل حقوقی در قرارداد های ساختمانی برسد بهتر است.

نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری
نمونه قرارداد مشاوره معماری

از اینکه تا انتهای پست نمونه قرارداد مشاور معماری با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست نمونه قرارداد مشاور معماری نهایت بهره را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *