09124573904

آموزش صفر تا صد متره و برآورد

آموزش صفر تا صد متره و برآورد

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله از تیم گروه معماری و طراحی ایران آرک، موضوع آموزش صفر تا صد متره و برآورد را مورد بررسی قرار می دهیم. ما را همراهی نمایید.

لازمه هر پروژه ساخت و ساز، اندازه گیری دقیق و برآورد دقیق مقیاس ها و اندازه گیری ها می باشد تا بتوان یک بنایی را از صفر تا صد ساخت. درک دقیق متراژها و مقیاس بندی ها، لازمه دقیق پیاده سازی نقشه های ساختمانی، راهسازی و … است.

متره و برآورد نیز دقیقا همین مسئله را دنبال می کند و کمک زیادی خواهد کرد که فرد یا افرادی که اقدام به احداث یک پروژه ساختمانی و یا دیگر بناها می کنند، از متره و برآورد استفاده نمایند.

پیشنهاد می کنیم از پست تعرفه فاز 2 معماری دیدن کنید.

متره و برآورد، اساس هر پروژه ساخت و ساز است

متره و برآورد، اساس هر پروژه ساخت و ساز است و به عنوان یک واحد اندازه گیری، مورد استفاده قرار می گیرد. درک نقشه های معماری در متره و برآورد، نقش تعیین کننده ای در تناسب بنای متناسب با محیط اطراف خود است.

ما در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی متره و برآورد و آموزش صفر تا صد متره و برآورد بپردازیم.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و همچنین آموزش های لازم در خصوص متره و برآورد، با کارشناسان شرکت ایران آرک تماس حاصل فرمایید و پروژه مربوط به خود را به مهندسین شرکت معتبر ایران آرک، بسپارید.

قیمت طراحی داخلی سه بعدی چقدر است؟

متره و برآورد چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع آموزش صفر تا صد متره و برآورد، لازم است تا ابتدا به طور مجزا در خصوص متره و برآورد، اطلاعاتی کسب نماییم. با ما باشید.

  • متره چیست؟

در ابتدا باید بدانید که متره، به سنجش و اندازه گیری دقیق کارها، مواد و متریالی می پردازد که لازمه یک پروژه عمرانی خواهد بود.

این پروژه، می تواند یک ساختمان کوچک تا برج های بلند مرتبه و بسیار بزرگ و یا پروژه های راهسازی و دیگر موارد باشد. همچنین در متره، مقادیری مانند میزان مصالح، تعداد کارگران مشغول به کار، مدت زمان اجرای پروژه، ماشین آلات و دیگر موارد، مورد سنجش دقیقی قرار خواهد گرفت.

  • برآورد چیست؟

برآورد نیز به تعیین میزان بودجه ای که برای یک پروژه عمرانی نیاز است، می پردازد و میزان دقیق هزینه های مختلف را مورد بررسی قرار داده و در نهایت، یک عدد دقیقی را به مهندسین ارائه می دهد.

برآورد، بر اساس اطلاعات به دست آمده از متره، و از طریق مضربی در ضرایبی که در دفترچه فهرست بها درج شده است، محاسبه می شود و به دست خواهد آمد.

به منظور آموزش صفر تا صد متره و برآورد، شما می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت ایران آرک مشورت های لازم را انجام دهید و برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت ایران آرک مراجعه نمایید.

آموزش صفر تا صد متره و برآورد

حال که با مفاهیم مربوط به متره و برآورد آشنا شدید، باید بدانید که استفاده از این معیار چگونه است. در ادامه، به صورت کلی آموزشی در خصوص متره و برآورد ارائه می دهیم:

متره و برآورد، معیار اصلی در هر پروژه ای است و لازم است تا به صورت مکرر و مداوم، توسط رئیس پروژه، در حین ساخت و ساز، تهیه و بازبینی شود تا پروژه بتواند به طور دقیق پیش برود. در طول پروژه ممکن است بر اثر عواملی مانند افزایش هزینه های مصالح، دستمزد کارگر و یا اتفاقات مربوط به پروژه، متره و برآورد، دستخوش تغییراتی شود.

در محاسبه متره، دو نوع متره لحاظ می شود. متره باز و متره بسته که هر کدام، مفاهیم خاص خود را در آموزش دارد.

در متره بسته، بعد از آن که مهندس پروژه برای به دست آوردن حجم های مربوط به پروژه اقدام کرد، به منظور محاسبه برآورد، قیمت های هر کدام از فعالیت ها و اقدامات را از دفترچه فهرست بها بررسی می کند. با ذکر مثالی، اقدام به آموزش صفر تا صد متره و برآورد می کنیم:

به عنوان مثال، در پروژه ای، مقدار یکی از عملیات های اجرایی در یک ساختمان، مثلا تایل گچی پانچ شده که به ضخامت 10 میلی متر است را به مقدار 250 متر مربع، متره نموده است و لازم است که عدد به دست آورده در مرحله بعدی، یعنی برآورد بودجه در این پروژه محاسبه شود.

در این مرحله، با استفاده از روش متره بسته، قیمت کار را از فهرست پیدا کرده و محاسبه می کنیم

در این مرحله، با استفاده از روش متره بسته، قیمت کار را از فهرست پیدا کرده و محاسبه می کنیم. به ازای هر متر مربع از تایل گچی پانچ شده به ضخامت 10 میلی متر، میزان هزینه در حدود 539000 تومان است که این عدد در فهرست را در 250 متر مربع ضرب می کنیم و عدد به دست آمده به شکل زیر است:

X=539000*250m2= 134/750/000

عدد بالا، مربوط به متره بسته و برآورد نهایی در خصوص تایل گچی پانچ شده است. به این روش، متره فهرستی هم گفته می شود. اما نوع دیگر متره، متره باز است که در واقع به این نوع متره، تجزیه بهای آنالیزی گفته می شود.

در این روش، برای تعیین قیمت موارد مختلف، متناسب با قیمت روز محاسبه می شود

در این روش، برای تعیین قیمت موارد مختلف، متناسب با قیمت روز محاسبه می شود. در واقع، با توجه به نوسان قیمتی روزانه، به خصوص در مورد مصالح عمرانی مانند سیمان، گچ و …، متره باز مورد استفاده قرار می گیرد که به مراتب، پیچیده تر از متره بسته است.

امروزه در اغلب پروژه های عمرانی، از متره باز استفاده می شود و مهندسان طراح و مهندسین پروژه، با توجه به قیمت روز، اقدام به محاسبه برآورد در همان لحظه می کنند تا پروژه، دچار ضرر و زیان نشود.

در مثال قبلی که در خصوص متره بسته بود، اگر همان عدد 539000 تومان کم یا زیاد شود، بایستی در عدد 250 متر مربع ضرب شود که طبیعتا اعداد متفاوتی را شاهد خواهیم بود که متناسب با قیمت روز همان مصالح است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص متره و برآورد و همچنین یادگیری و آموزش صفر تا صد متره و برآورد، با کارشناسان شرکت ایران آرک تماس حاصل فرمایید و می توانید پروژه های عمرانی خود را به مهندسین این شرکت معتبر بسپارید.

همچنین با مراجعه به سایت ایران آرک، می توانید اطلاعات لازم را در این خصوص به دست آورید.

لطفا از پست تعرفه طراحی داخلی ساختمان دیدن کنید.

مترور کیست؟

مترور کیست؟
مترور کیست؟

حال که با مبحث متره و برآورد آشنا شدیم و از نحوه محاسبه آن اطلاعاتی به دست آوردیم، باید بدانید که مترور کیست و چه جایگاهی در پروژه دارد.

مترور، به فردی گفته می شود که امور مربوط به متره و برآورد را انجام می دهد و نقش بسیار مهم و کلیدی در پروژه های عمرانی دارد. مترور می تواند به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف، اقدام به محاسبه متره و برآورد کند.

در گذشته، به دلیل نبود تکنولوژی، محاسبات به صورت دستی بود که می توانست همراه با خطا باشد. اما امروزه با توجه به وجود تکنولوژی و وجود کامپیوتر، نرم افزاهای مختلفی وجود دارد که مترور، می تواند اقدام به محاسبه متره و برآورد، طبق آموزش صفر تا صد متره و برآورد نماید.

در ادامه مقاله، به برخی از این نرم افزارها اشاره می کنیم که می تواند برای مترورها مفید واقع شود.

حال باید بدانید که مترور، چه ویژگی هایی را باید داشته باشد تا بتواند متره و برآورد را انجام دهد:
  • دقت بالا
  • کیفیت در کار
  • سرعت در محاسبه و بررسی امور
  • نقشه خوانی دقیق

داشتن دقت بالا، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در افرادی است که مترور هستند، زیرا باید از تمامی اتفاقاتی که در پروژه رخ می دهد، اطلاعات کافی داشته باشند و به صورت دائم، بر پروژه و امور تسلط داشته باشند تا پروژه، دچار ضرر و زیان مالی نشود.

از آنجایی که قیمت ها به صورت روزانه تغییر می کند و مترورها باید به صورت روزانه اقدام به آنالیز قیمت ها کنند و در برآورد نهایی از آن استفاده کنند؛ کیفیت کار مترور، تضمین کننده موفقیت پروژه است.

در واقع، کیفیت، همان چارچوب های مربوط به پروژه است که یک مترور، باید این چارچوب ها را برای خود لحاظ کند. شما می توانید برای انجام امور عمرانی و پروژه های خود، با مهندسین خبره و مترورهای مجرب و کارآزموده شرکت ایران آرک، مشورت نمایید.

از پست بهترین طراح دکوراسیون داخلی کرج نیز لطفا دیدن کنید.

بهترین نرم‌افزار متره و براورد کدام است؟

بهترین نرم‌افزار متره و براورد کدام است؟
بهترین نرم‌افزار متره و براورد کدام است؟

بعد از مراحل مربوط به آموزش صفر تا صد متره و برآورد، باید بدانیم که امروزه، برای انجام این امور، از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می شود.

این نرم افزارها، می تواند به مترورها این امکان را بدهد تا بر اساس داده و اطلاعاتی که در دست دارند، اقدام به بررسی متره و برآورد کنند و اطلاعات دقیق و به روزی را در اختیار افراد مسئول در پروژه قرار دهند. در ادامه، به تعدادی از مهمترین نرم افزارهای کاربردی متره و برآورد می پردازیم:

  • نرم افزار اکسل

از کاربردی ترین و بهترین نرم افزارهایی که در زمینه متره و برآورد استفاده می شود، نرم افزار اکسل است. اکسل از مجموعه نرم افزارهای آفیس است که استفاده بسیار زیادی دارد و اغلب مترورها، از اکسل برای انجام امور متره و برآورد استفاده می کنند.

تفاوتی ندارد که پروژه عمرانی، کوچک یا وسیع باشد، در هر حال، اکسل می تواند امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهد و متره و برآورد دقیقی را در اختیار شما قرار دهد.

این نرم افزار با قابلیت ایجاد فرمول های ساده و گسترده و بسیار تخصصی، می تواند کمک زیادی به پروژه ها کند.

از جدول بندی و ترسیم نمودارهای مختلف گرفته تا انجام امور اعتبار سنجی داده ها، در اکسل انجام می شود. کارشناسان مجموعه ایران آرک می توانند راهنمایی های لازم را در خصوص نحوه کار با اکسل برای متره و برآورد انجام دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعرفه طراحی داخلی نظام مهندسی را مطالعه نمایید.

  • نرم افزار متراک

از دیگر نرم افزارهایی که می تواند در زمینه متره و برآورد مورد استفاده مترورها قرار گیرد، نرم افزار متراک است. با آموزش صفر تا صد متره و برآورد و همچنین یادگیری استفاده از این نرم افزار، می توانید اقدام به اندازه گیری متره و برآورد کنید.

این نرم افزار، به صورت آنلاین و تحت وب است که محیطی بسیار شیک و زیبایی دارد.

از قابلیت بسیار مهم این نرم افزار تحت وب، می توان به نوشتن، بررسی صورت وضعیت های پروژه، انجام محاسبات طبق فرمول های ساده و پیشرفته، آنالیز هزینه ها و نمودارها اشاره کرد. این نرم افزار، در دو نسخه برای کارفرما و پیمانکار، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نرم افزار تدکار

نرم افزار تدکار، از دیگر نرم افزارهای آنلاین است که البته نسخه آفلاین هم دارد که می تواند مورد استفاده مترورها قرار گیرد. این نرم افزار بسیار کاربردی، نسخه موبایلی هم دارد که راحتی کار را برای مهندسین فراهم می آورد.

از امکانات بسیار کاربردی این نرم افزار، می توان به متره و برآورد دقیق داده ها، آنالیز صورت وضعیت ها، نظارت های کارگاهی، آرشیو پرونده ها و بایگانی آنها در نرم افزار، ارائه نمودارهای مربوط به پیشرفت پروژه و … اشاره نمود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استفاده از نرم افزار تدکار، با کارشناسان مجموعه ایران آرک، تماس حاصل فرمایید.

  • نرم افزار اکسیر

از دیگر نرم افزارهای مورد استفاده در زمینه متره و برآورد، نرم افزار اکسیر است. این نرم افزار، در دسته نرم افزارهای آفلاین است که می تواند مورد استفاده مترورها قرار گیرد.

مزیت این نرم افزار، نسخه ویندوز و موبایلی آن است که می توان در تلفن همراه هم به راحتی از آن استفاده کرد و راحتی کار را برای مهندسین پروژه فراهم می کند. از امکانات مهم این نرم افزار، می توان به ارائه گزارش نهایی، گزارش های مالی، گزارش های پیشرفت کار و … اشاره کرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله، به آموزش صفر تا صد متره و برآورد پرداختیم و نکاتی را در خصوص نحوه به دست آوردن متره و برآورد ارائه نمودیم.

متره و برآورد، جزو مهمترین موارد در هر پروژه عمرانی است که بر اساس آن، مباحث مالی، بودجه بندی ها و پیشرفت پروژه مشخص می شود. تفاوتی ندارد که پروژه مد نظر، یک پروژه کوچک باشد و یا پروژه های وسیع، در هر حال، متره و بر،ورد، جزو پایه های اصلی پروژه های عمرانی محسوب می شوند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نرم افزارهای مختلفی برای متره و برآورد رایج است و مترورها از آن نرم افزارهااستفاده می کنند.

توصیه می شود برای انجام امور پروژه عمرانی خود و همچنین مباحث متره و برآورد، با کارشناسان و مهندسین خبره و متخصص شرکت ایران آرک، تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *