09124573904

نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402

نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله از سایت گروه معماری و طراحی ایران آرک ما قصد داریم که در مورد نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 صحبت کنیم.

بشر از ابتدای تاریخ همیشه به دنبال محلی برای زندگی بوده است. دلیل آن هم حفظ خود و خانواده اش در برابر خطراتی هم چون حیوانات وحشی و حوادث طبیعی مثل باد و باران و طوفان و. . . می باشد.

نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402
نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402

به جز این، آدمی دوست دارد که همیشه برای خودش و خانواده اش یک حریم خصوصی داشته باشد. محیط خانه ی شما حریم خصوصی شما و خانوادتان می باشد. در این محیط است که شما می توانید همراه با خانواده ی خود یک زندگی شاد و مفرح داشته باشید.

از طرفی میل ذاتی و باطنی آدمی به زیبایی باعث شده است که از همان گذشته حتی زمانی که انسان ها در غار زندگی می کردند به فکر زیبا سازی محیط زندگی خود باشند.

تصاویر به جا مانده از خانه های بشر در دوره های مختلف تاریخ گواه و نشانی بر این قضیه هستند. بشر با استفاده از دیوار نوشته ها، نقاشی های دیواری، سازه های سنگی و. . . سعی بر زیبا سازی محیط زندگی خود می نمود. بعضی از آثار به جا مانده از گذشته، هنوز هم از نظر طراحی در نوع خود بی نظیر می باشند.

در این مقاله ما قصد داریم که بیشتر از گذشته شما را با طراحی دکوراسیون داخلی آشنا کنیم.

در این مقاله ما باید به سوالات زیر پاسخ دهیم.

طراحی ساختمان چیست؟

معماری خارجی چیست؟

معماری داخلی چیست؟

اصول اصلی معماری داخلی کدامند؟

انواع سبک های معماری داخلی چیست؟

هزینه ی معماری داخلی چگونه است؟

طراحی ساختمان:

در آغاز محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی طراحی ساختمان خواهیم پرداخت.

قطعا اولین مرحله در ساخت یک ساختمان، طراحی آن می باشد. شما هنگام طراحی باید تمام جوانب و جزئیات ساخت آن را در نظر بگیرید. یعنی شما قبل از ساختن ساختمان، باید تصویر تمام شده ی ساختمان را در ذهن خود داشته باشید و بتوانید آن را روی کاغذ بیاورید.

قبل از این که بخواهیم کار طراحی را شروع کنیم، در ابتدا باید مشخص کنیم که کاربری آن ساختمان چیست. به عنوان مثال قطعا طراحی یک سالن فوتبال با طراحی سینما متفاوت است. یا مثلا ما هنگام طراحی یک ساختمان اداری راهروهای بزرگ و تعداد اتاق زیادی در نظر می گیریم، ولی در هنگام طراحی یک ساختمان مسکونی برای آن حال، آشپزخانه و 2 یا 3 تا اتاق خواب قرار می دهیم.

از انواع ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند و هر کدام می توانند یک طراحی جداگانه ای داشته باشد، می توان به ساختمان های مسکونی (ویلایی و اپارتمان)، ادارات و سازمان ها، اماکن ورزشی (استخر، سالن های ورزشی، زمین فوتبال و. . . )، اماکن فرهنگی (موزه، سینما و فرهنگ سرا) و اماکن مذهبی (مسجد، زیارتگاه و. . . )اشاره نمود.

لطفا از پست بهترین طراح دکوراسیون داخلی کرج دیدن کنید.

طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد

خود طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد، البته می توان گفت که هر دوی آن ها ارتباط بسیار نزدیکی با هم دیگر دارند، به شکلی که در بسیاری از موارد تفکیک آن ها خیلی سخت می شود.

بخش عمرانی کار بیشتر مربوط به ساخت ساختمان، استحکام آن، نوع مصالح کاربردی در آن، انتخاب نوع ستون ها، محل و نوع قرارگیری تیرآهن ها، محاسبه میزان فشار بر قسمت های مختلف ساختمان، مقاومت در برابر زلزله و اجرای تمام آن ها می شود. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که تمام مسائل مربوط به ساختن یک ساختمان و انواع محاسبات و حساب کتاب های آن، بر عهده ی مهندس عمران کار می باشد.

طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد
طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد

اما بخش معماری کاربیشتر شامل مسائل مربوط به زیبایی کار می شود. طراحی نقشه کلی ساختمان، نمای ساختمان، طراحی محیط های داخلی و خارجی ساختمان و هر چیزی که به زیبایی و شیک بودن یک ساختمان مربوط می شود، برعهده ی مهندس معمار آن می باشد.

طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد
طراحی ساختمان را می توان به دو بخش معماری و عمران تقسیم کرد

انواع معماری

حال خود معماری را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود. معماری داخلی و معماری خارجی دو دسته ی اصلی معماری هستند.

برای درک بهتر مسئله در ابتدا باید بدانیم که منظور از داخل و خارج ساختمان چیست. معمولا قسمت های سرپوشیده ی یک ساختمان (به جز پارکینگ) را داخل ساختمان می گویند و طراحی آن نیز جزء دسته ی طراحی داخلی ساختمان می باشد. تمام محیط درونی خانه مثل اتاق ها، آشپزخانه، دیوارها، سقف، رنگ دیوارها، حمام و دستشویی، چیدمان وسایل خانه و. . . جزء محیط داخلی خانه محسوب می شوند و طراح داخلی خانه، آن ها را طراحی می کند.

قسمت هایی مثل پارکینگ، حیاط، باغ و باغچه، نمای بیرونی ساختمان، درب حیاط و درب ورودی ساختمان و. . . نیز معمولا جزء محیط خارجی ساختمان محسوب می شوند و طراحی آن ها نیز جزء طراحی خارجی ساختمان می باشد. به عنوان مثال نمای بیرونی ساختمان، حیاط، باغچه، درب ورودی خانه و نمای آن همگی جزء محیط خارج از خانه محسوب می شوند.

در قسمت های بعدی به بررسی بیشتر معماری داخلی و خارجی می پردازیم.

معماری خارجی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه ی معماری خارجی خواهیم پرداخت.

هنگامی که برای اولین بار می خواهید که به جایی وارد بشوید و یا زمانی که در خیابان در حال گشت و گذار هستید یکی از نکاتی که می تواند نظر شما را جلب خود کند، نمای بیرونی و خارجی ساختمان ها می باشد.

حتما حداقل برای یک بار برای شما اتفاق افتاده است که در هنگام گشت و گذار در خیابان های شهر، مخصوصا مواقعی که شهر جدیدی رفته اید، با دیدن نمای بیرونی یک ساختمان، شدیدا جذب آن بشوید. این ساختمان ممکن است، یک ساختمان مدرن و امروزی و یا یک ساختمان باستانی باشد.

توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد

توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد. شما یک ساختمان را در نظر بگیرید که از بهترین مواد و متریال در ساخت آن استفاده شده است، طراحی داخلی آن هر چقدر هم که فوق العاده باشد، باز هم اگر نمای بیرونی آن زیبایی نداشته باشد،

مثل یک نقطه ی سیاه تمام نکات مثبتی که دارد، را لکه دار می کند. به این نکته توجه کنید، که اولین نکته ای که در یک ساختمان می تواند جلب توجه کند نمای بیرونی آن است. یک نمای بیرونی خوب همان چیزی است که در لحظه ی اول می تواند به ما حس خوب یا بدی القاء کند.

معمولا طراحان خارجی ساختمان ها برای طراحی نمای بیرونی یک ساختمان از متریالی هم چون سنگ، چوب، کامپوزیت، شیشه، آجر، سرامیک و یا ترکیبی از چندتای آن ها استفاده می کنند.

توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد
توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد

در حال حاضر یکی از سبک های طراحی نما که در بین طراحان نمای ایرانی از طرفداران زیادی برخوردار می باشد، طراحی نمای رومی می باشد. در این سبک از طراحی، طراحان با الگو برداری از طرح های قدیمی در زمان روم باستان، بناهایی شیک و مدرنی طراحی می کنند.

توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد
توجه کنید که یک ساختمان لوکس و مدرن، به نمای لوکس و مدرن نیز احتیاج دارد

در این سبک از طراحی معمولا مصالحی مثل سنگ های مرمر، تراورتن و گرانیت استفاده می شود.

سبک طراحی مینیمال یا ساده گرایی

از دیگر سبک هایی که در اروپا طرفداران زیادی دارد، ولی هنوز در ایران نتوانسته است که جایگاهی برای خود پیدا کند، سبک طراحی مینیمال یا ساده گرایی می باشد.

پایه و اساس این سبک از طراحی همان طور که از اسم گذاری آن مشخص است، سادگی و دوری از زرق برق اضافی می باشد.

همین، سادگی در طراحی، یکنواختی در مصالح مصرفی و استفاده از پنجره های بزرگ باعث شده اند که این سبک از طراحی طرفداران زیادی در بین مردم اروپا داشته باشد.

ساختمان دوپلی کاسا در شهر لودویگزوبورگ آلمان و کلیسای زندگانی در هلند از جمله معروف ترین و زیباترین سازه های ساخته شده در این طرح می باشند.

خانه ی مشا در کوه های اطراف تهران و در دشت مشا نمونه ای از این سبک طراحی در ایران می باشد.

توصیه می کنیم از صفحه هزینه طراحی داخلی متری دیدن کنید.

تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما خواهیم پرداخت.

کلیسای سنت پل در لندن، کاخ سفید، اسمان خراش امپایر استیت در ایالات متحده امریکا، کاخ باکینگهام در لندن، برج خلیفه ی دبی و مسجد سلیمیه در ترکیه از جمله معروف ترین سازه های جهان از نظر نما می باشند.

تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:
تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:
تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:
تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:

از جمله معروف ترین ساختمان های ایران از نظر نما را می توان به ساختمان اداری ترمه در همدان، کاخ نیاوران، کاخ دادگستری و. . . اشاره نمود.

تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:
تعدادی از ساختمان های معروف از نظر طراحی نما:

چه مواردی شامل طراحی خارجی می شوند؟

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه این که چه مواردی شامل طراحی خارجی می شوند خواهیم پرداخت.

اما آیا معماری خارجی ساختمان فقط محدود به طراحی نمای ساختمان می شود؟ جواب خیر است. معماری خارجی می تواند شامل طراحی حیاط، ایجاد فضای بازی برای بچه ها، طراحی روف گاردن، طراحی باغ و باغچه، طراحی پارکینگ و. . . نیز بشود.

محیط خارجی خانه باید دل باز باشد و فضای لازم را برای بازی بچه ها و یا زمان هایی که اهل خانه از محیط بسته ی داخل خانه خسته شده اند، را داشته باشد. همه ی این موارد جزئی از وظایف و مسئولیت های طراح خارجی ساختمان می باشند.

طراحی باغچه

طراحی باغچه هر چند کوچک می تواند در زیبایی خانه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. این باغچه می تواند در فصول مختلف مایه ی آرامش اهل خانه باشد.

یکی دیگر از نکاتی که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مردم به آن توجه ویژه ای دارند، مسئله ی پارکینگ می باشد. افزایش تعداد ماشین ها، ترافیک سنگین، نبودن جا پارک و هم چنین افزایش تعداد سرقت از ماشین ها در خیابان، باعث شده است که مردم اهمیت ویژه ای به پارکینگ بدهند.

شما هر محلی را که می خواهید طراحی کنید، باید به فکر پارک ماشین ها نیز باشید. مراکز خرید بدون پارکینگ نمی توانند مشتریان زیادی را جذب کنند. سینما، استخر، استادیوم ورزشی، خانه ی مسکونی و یا هر چیز دیگری که می خواهید طراحی کنید، باید یک ایده ی خوب برای پارکینگ آن داشته باشید.

معماری داخلی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه معماری داخلی خواهیم پرداخت.

همان طور که گفته شد معماری یک سازه به دو بخش معماری داخلی و معماری خارجی تقسیم می شود. در بخش قبلی به صورت مفصل در مورد معماری خارجی صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم که در مورد معماری داخلی یک سازه صحبت کنیم.

معماری داخلی یک سازه، شامل طراحی هر چیزی درون آن ساختمان می شود. طراح در این قسمت باید از فضای درونی ساختمان به صورت صحیح و استاندارد استفاده کند. یعنی طراحی باید به طوری باشد که هم از کل فضا به درستی استفاده شده باشد و هم چنین اصل زیبایی در آن رعایت شده باشد.

طراح باید هنگام طراحی محیط خانه، به شکلی عمل کند که در همان نگاه اول نظر همه را جلب کند و انسان با قرار گرفتن در آن محیط حس آرامش به او دست بدهد.

زیبایی محیط تاثیر زیادی بر روی ناخوداگاه انسان دارد. انسان با قرار گرفتن در محیط های زیبا و آرام، به صورت طبیعی و بدون این که خود متوجه بشود، به صورت ناخوداگاه حس خوب و حس آرامش به او دست می دهد. در اصل می توان گفت که معماری تلفیق از هنر و علم است.

شما با داشتن علم معماری از فضای ساختمان بهره بری لازم را می گیرید و با داشتن هنر معماری آن را زیبا می کنید. نحوه ی صحیح نقشه کشی و تقسیم بندی محیط همگی بر عهده ی معمار داخلی سازه می باشد.

لطفا از پست دکوراسیون سفید دیدن کنید.

طراحی داخلی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه طراحی داخلی خواهیم پرداخت.

امروزه طراحی داخلی، یک علم محسوب می شود و این علم در بزرگترین دانشگاه های دنیا در حال تدریس است. طراحان داخلی با استفاده از علم روانشناسی، اصول علمی طراحی داخلی و صد، البته ذوق و هنر خود به طراحی فضای داخلی ساختمان می پردازند. تسلط به نقاشی، نرم افزارهای طراحی، برنامه ریزی فضا،معماری و جدیدترین مد های روز از خصوصیات یک طراح داخلی می باشد.

طراحی داخلی:
طراحی داخلی:

در دسته بندی های کلی می توانکه طراحی داخلی را زیر مجموعه ای از معماری داخلی قرار داد. در طر احی محیط خانه به عنوان مثال طراحی شکل ظاهری دیوارها، رنگ آن ها، سقف خانه، آشپزخانه و. . . همگی جزئی از طراحی داخلی خانه محسوب می شوند.

یک طراح داخلی خوب باید بتواند با توجه به اندازه و ظرفیت محیط، طراحی انجام بدهد

یک طراح داخلی خوب باید بتواند با توجه به اندازه و ظرفیت محیط، طراحی انجام بدهد و از فضا حداکثر استفاده را بنماید. با طراحی خوب می شود که در یک فضای بسیار کم، تمام لوازم و اسباب زندگی را جا داد.

اگر شما در اینترنت یک سرچ ساده انجام بدهید می بینید که اتوبوس ها و کاروان هایی طراحی شده اند که تمام امکان یک زندگی لوکس و مجلل در آن هه دیده شده است. شاید الان برای شما سوال پیش بیاید که چطور می شود، در یک فضای محدودی مثل یک اتوبوس یا کاروان، تمام امکانات یک خانه لوکس را داشته باشیم.

یک طراح داخلی خوب باید بتواند با توجه به اندازه و ظرفیت محیط، طراحی انجام بدهد
یک طراح داخلی خوب باید بتواند با توجه به اندازه و ظرفیت محیط، طراحی انجام بدهد

در این تصویر نمای داخلی یکی از این اتوبوس های خانگی را مشاهده می کنید. همان طور که در تصویر پیداست، نمای داخلی این اتوبوس کاملا مثل یک خانه ی لاکچری و شیک طراحی شده است.

این تصویر نیز نمای بیرونی یکی از این اتوبوس ها را نشان می دهد. همان طور که می بینید طراح این اتوبوس، پارکینگ نیز برای این خانه ی اتوبوسی در نظر گرفته است.

توجه فرمایید که این کار، یک کار تخصصی می باشد و برای انجام آن نیازمند به شخص یا اشخاصی با این تخصص می باشد. شما برای هر چه بهتر انجام شدن کارتان می توانید با مشاوران سایت ایران آرک تماس بگیرید و از تجربیات آن ها استفاده کنید.

قبل از توضیح هر چیزی بهتر از با گذشته و تاریخچه ی طراحی داخلی بیشتر آشنا بشویم.

لطفا از پست تعرفه طراحی داخلی ساختمان دیدن کنید.

تاریخچه طراحی داخلی:

اگر بخواهیم در گذشته تفحص کنیم، متوجه می شویم که تاریخچه ی طراحی داخلی خانه و طراحی دکوراسیون آن، به تمدن عظیم مصر باستان و دوران فراعنه باز می گردد. در آن زمان مردم مصر خانه های خود را از مکعب های سنگی و خاکی می ساختند و آن ها را چه از بیرون و چه از داخل با بهترین و زیباترین مواد و متریال زیبا می ساختند. سپس برای خود مبلمانی شیک و مجلل طراحی می نمودند.

یکی از ضروری ترین و اساسی ترین نیازهای انسان ایجاد فضایی مناسب و آرام برای زندگی می باشد، مصریان باستان اولین کسانی بودند که این نیازها را درک نمودند.

طراحی داخلی در دوران مصر باستان

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه طراحی داخلی در دوران مصر باستان خواهیم پرداخت.

در آن دوران که خبری از فرش های آنچنانی و کریستال و صنعت های امروزی نبود، مصریان باستان با استفاده از پوست حیواناتی که شکار می کردند، نقاشی های که روی دیوار می کشیدند، مجسمه هایی که می ساختند، گلدان هایی که درست می کردند و … خانه های خود را تزئین می کردند.

مصریان باستان در طراحی های خود بسیار لارج عمل می کردند و از انجام هیچ کاری دریغ نداشتند. بعدها محققین در مقبره های پادشاهان مصر باستان جواهراتی پیدا کرده اند که نشان دهنده ی اهمیت تزئینات در فرهنگ مردم مصر باستان می باشد.

طراحی داخلی در دوران مصر باستان
طراحی داخلی در دوران مصر باستان

در نگاهی ریزبینانه و دقیق تر متوجه می شویم که تاریخچه طراحی داخلی دارای دو وجه می باشد، وجه نخست، سبکی بود که مصریان و یونانیان برای زیبا سازی محیط های خود از آن ها بهره می بردند و دومین وجه نیزسبکی بود که در آن مصریان با استفاده از خلاقیت خود وسایل جدیدی اختراع می کردند و در تزئین محیط های خود از آن بهره می بردند. این امر بود که باعث جدا سازی مصریان باستان از سایر تمدن ها در این زمینه می شد.

اما آیا فقط این مصریان بودند که در گذشته از این هنر بهره می بردند؟ در ادامه برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان خواهیم پرداخت.

بعد از مصریان، یونانیان و رومیان باستان نیز به فکر زیبا سازی محیط های زندگی خود افتادند. یونانیان برای شکوه هر چه بیشتر محیط های خود، علاوه بر داشتن معماری های چشم نواز و زیبا، مبلمانی از جنس نقره و عاج استفاده می نمودند.

تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان
تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان

رومیان نیز از این قافله عقب نماندند. آن ها که به شکوه و جلال و تجملات علاقه ی زیادی داشته اند، این علاقه را در طراحی های خود نیز آشکار ساخته اند. طراحی های رومی ترکیبی از زیبایی و راحتی می باشند. معمولا رومیان در ساخت و طراحی مبلمان خود از متریالی مثل سنگ، چوب و برنز استفاده می کردند، سپس این مبلمان را به وسیله ی کوسن های رنگارنگ و ملیله های دست دوز زیبا تر می ساختند.

تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان
تاریخچه ی طراحی داخلی در روم و یونان

یکی از نقاط مشترکی که در طراحی داخلی و بین تمدن های مختلف دیده شده است، استفاده از کف موزاییک و نقاشی های دیواری و گلدان ها و نقاشی های دیواری می باشد. با بررسی آثار به جا مانده از آن دوران دانش مندان متوجه شده اند که گلدان ها در طراحی های آن دوران نقش اساسی داشته اند.

در طراحی داخلی از نظر تاریخی دوره های مختلفی را گذرانده ایم تا به سطح امروزی رسیده ایم. در ادامه به توضیح این دوره های تاریخی مختلف می پردازیم.

قیمت هر متر طراحی داخلی چقدر است؟

دوره ی Dark age

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه دوره ی Dark age خواهیم پرداخت.

دوره ی dark age دوره ای است که در آن به علت جنگ های مداومی و متعددی که در اروپا وجود داشت، به عنوان سال های ریاضت اقتصادی نام گذاری شده است. در این دوران به علت مشکلات اقتصادی فراوانی که وجود داشت، فرصت و پول زیادی برای صرف کردن برای طراحی خانه وجود نداشت. معمولا در این دوران خانه ها با کف سنگی و پارچه های ساده و تیره تزئین می شدند.

سبک گوتیک

بعد از عبور از دوران ریاضت اقتصادی یا همان dark age نوبت به عصر طلائی طراحی داخلی رسید.

سبک گوتیک
سبک گوتیک

این دوران که مصادف با قرن 12ام میلادی بود،دوران پیدایش سبک گوتیک بود. سبکی که در آن تزئینات رنگارنگ و خلاقانه به وفور یافت می شد. در این سبک استفاده از نور اهمیت بالایی داشت. می توان گفت که شروع نورپردازی در طراحی از این دوران بود. کارشناسان معتقدند که در تاریخچه طراحی داخلی، دوران گوتیک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

سبک رنسانس و باروک

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه سبک رنسانس و باروک خواهیم پرداخت.

بعد از قرن دوازدهم و دوران گوتیک تا مدت ها شاهد ظهور پدیده ی جدیدی در طراحی داخلی نبودیم، اما در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی، یک جهش عظیم در این عرصه به وجود آمد. عده ای از کارشناسان بر این باورند که تولد دوباره هنر و زیبایی در این برهه ی تاریخی دوباره شکل گرفت.

در دوره ی رنسانس فرانسوی تزئینات مرمر، سازه های چوبی بسیار زیبا، نقاشی های حیرت انگیز و مبلمان مجلل و لوکس نمای فوق العاده ای به خانه های مردم داد.

پس از عبور از سبک رنسانس به سبک باروک ایتالیایی می رسیم، در این سبک با استفاده از سنگ های مرمر رنگی، شیشه های رنگی زیبا، سقف های منقش به نقاشی های زیبا و ستون های عظیم و با شکوه نمای ساختمان ها و خانه ها جلوه ی دلپذیری گرفت، اما این پایان کار نبود.

سبک رنسانس و باروک
سبک رنسانس و باروک

در قرن هجدهم میلادی طراحان سبک روکوکو را به وجود آوردند. در این سبک با استفاده از گچ بری های زیبا، مجسمه های با شکوه و. . . نمای فوق العاده ای ایجاد می شد.

سبک رنسانس و باروک
سبک رنسانس و باروک

دوران سبک نئوکلاسیک:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه دوران سبک نئوکلاسیک خواهیم پرداخت.

این سبک که در اواخر قرن هجدهم میلادی از آن رونمایی شد، با الهام گرفتن از طراحی های کلاسیک رومی به وجود آمده است. طراحان این سبک با استفاده از برنز، ابریشم، ساتن و مخمل جلوه ی بی نظیری به محیط خانه ها و تالارها می دادند.

در قرن 19ام میلادی بود که دنیا یک قدم به مدرن شدن نزدیک تر شد. در این دوران بود که سبک هایی مثل ارت دکو و باهواس شکل گرفت.

پیشرفت چشمگیر طراحی خانه ها

با ورود لوازم خانگی جدید، علاوه بر این که سبک زندگی مردم متفاوت شد، طراحی خانه های آن ها نیز پیشرفت چشم گیری پیدا کرد. ورود لوازمی مثل اجاق گاز، ماشین لباسشویی، یخچال و … باعث شده طراحان داخلی مجبور به ارائه راه کارهای جدیدی باشند.

این امر باعث شد ساختار طراحی داخلی دچار تحول شود. تا قبل از این همه ی طراحان داخلی فقط به زیباسازی محیط فکر می کردند،

اما در شرایط جدید علاوه بر معیار زیبایی، معیار استفاده درست و صحیح از فضا را نیز باید در نظر بگیرند. آن ها باید طوری خانه ها را طراحی می کردند که تمام این وسایل جدید به شکلی زیبا در کنار هم چیده بشوند و از فضای خانه نیز بشود نهایت بهره را برد.

در این قسمت با تاریخچه ی طراحی داخلی آشنا شدیم. در ادامه و در قسمت بعدی چند اصل اساسی در طراحی داخلی را به شما معرفی می کنیم.

  • اصل تعادل در طراحی داخلی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه اصل تعادل در طراحی داخلی خواهیم پرداخت.

بهتر است که این اصل را با یک مثال برای شما توضیح بدهیم. شما یک قایق را در نظر بگیرید. اگر تمام بار خود را در یک طرف قایق متمرکز کنید، ممکن است که قایق شما چپ بشود. پس برای جلوگیری از چپ شدن قایق بهتر است که بار خود را در همه جای قایق به صورت مساوی و پخش تقسیم کنید.

از این قانون در طراحی داخلی نیز استفاده می شود. به این معنا که اگر شما همه ی وسایل خانه خود را در یک گوشه از خانه قرار دهید، یک گوشه ی آن بسیار پر و تنگ می شود و گوشه ی دیگر آن خالی می ماند، به این ترتیب خانه ی شما از لحاظ بصری نامتعادل به نظر می آید.

اصل تعادل در طراحی داخلی:
اصل تعادل در طراحی داخلی:
  • اصل رنگ ها در طراحلی داخلی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه اصل رنگ ها در طراحلی داخلی خواهیم پرداخت.

رنگ ها قسمت مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهند. رنگ لباس، رنگ ناخن، رنگ ماشین و. . . همگی چیزهایی هستند که برای ما اهمیت زیادی دارند.

تقریبا می توان گفت که در تمام انتخاب های ما، انتخاب رنگ جزئی از آن می باشد. شما هر چیزی که می خواهید انتخاب کنید و بخرید، باید رنگ آن هم در نظر بگیرید.

اصل رنگ ها در طراحلی داخلی:
اصل رنگ ها در طراحلی داخلی:

اگر بگوییم انتخاب رنگ مناسب، کلید اصلی طراحی داخلی است، شاید اغراق نکرده باشیم. با انتخاب رنگ مناسب می توانید با چشم و ذهن بیننده بازی کنید. به عنوان مثال شما با انتخاب رنگ های درست می توانید از لحاظ بصری فضای خود را کوچک یا بزرگ نشان دهید، همچنین علم روانشناسی اثبات کرده است که رنگ ها در روحیات شما اثرات زیادی دارند.

در طراحی های مدرن غالبا از یک رنگ برای کل محیط استفاده نمی شود

در طراحی های مدرن غالبا از یک رنگ برای کل محیط استفاده نمی شود، بلکه طراحان از ترکیبی از رنگ های مختلف که با هم ارتباط داشته باشند، استفاده می کنند.

برای این منظور طراحان از قانون 60-30-10 برای ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی استفاده می کنند. به این معنا که در 60 درصد از محیط شما از یک رنگ که رنگ غالب و اصلی محیط شما می باشد، استفاده شده است. معمولا این 60 درصد را بر روی دیوارهای خانه ی شما می بینیم.

برای 30 درصد دیگر از محیط خانه هم از یک رنگ دیگر که با رنگ اصلی ست باشد، استفاده می شود. این 30 درصد را معمولا بر روی مبل ها، پرده ها و فرش های شما می بینیم. 10 درصد باقی مانده هم به عنوان رنگ تاکید می شناسیم.

رنگ تاکید معمولا از رنگ های جیغ می باشد که برای جلب توجه بیشتر از آن استفاده می کنیم. این رنگ عموما از بین طیف هایی مثل قرمز، طلایی و نارنجی انتخاب می شود و آن را بیشتر بر روی کوسن ها، گلدان ها، تابلوها و. . . می بینیم.

توجه کنید که رنگ تاکید باید به صورت پراکنده در سراسر محیط شما پخش باشد. یعنی این که به هر طرف که نگاه کنیم، اثراتی از آن را ببینیم.

  • اصل بافت در طراحی داخلی:

منظور از بافت یک شی، جنسی است که آن شی از آن ساخته شده است. ست بودن بافت پرده ها، رومیزی، فرش، مبل و. . . می تواند جلوه ی بی نظیری به محیط خانه ی شما بدهد.

  • اصل نور پردازی در طراحی داخلی:

در ادامه ی محتوای خود در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به بررسی و بیان مواردی در زمینه اصل نور پردازی در طراحی داخلی خواهیم پرداخت.

نور پردازی یکی از مهم ترین اصول در طراحی می باشد. چه طراحی خارجی و چه داخلی. حتما دیده آید که بعضی از ساختمان های بزرگ و شیک را چگونه نور پردازی می کنند و این نورپردازی چگونه نمای ساختمان را تحت تاثیر زیبایی خود قرار می دهد. به نحوی که نمای ساختمان در شب به مراتب بهتر نمای آن در روز می باشد،

اما در طراحی داخلی چطور؟ برای درک بهتر این مسئله برای شما یک قرار عاشقانه در یک کافی شاپ را مثال می زنم. نور پردازی مناسب در چنین شبی، می تواند تاثیر گذاری آن را چند برابر بکند. در مثال دیگر می توان از اهمیت نورپردازی سالن امتحانات و یا نور پردازی یک کتابخانه یاد کرد.

مشاهده می کنیم که در هر مورد، نور پردازی شیوه و اهمیت خاص خود را دارد. در بعضی از مکان ها نور باید کم باشد و در بعضی دیگر زیاد. نور سینما اگر زیاد باشد، مردم پرده ی سینما را به درستی نمی بینند، در کتابخانه نیز نور اگر کم باشد، مردم به هنگام مطالعه اذیت می شوند.

در خانه های ما هم، نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

اگر نور خانه کم باشد، به مرور زمان چشم شما ضعیف می شود و اگر زیاد باشد، در دراز مدت آسیب های جدی به چشم شما وارد می کند. علاوه بر این نورپردازی خوب در زیبایی بصری خانه نقش به سزایی می تواند داشته باشد.

همان طور که مشاهده می کنید، برای طراحی محیط داخلی یک ساختمان، باید اصول و ضوابط بسیاری را رعایت نمود. پیشنهاد می شود، برای هر چه بهتر انجام شدن کار طراحی داخلی ساختمان یا خانه ی خود با مشاوران سایت ایران آرک تماس بگبرید و از تجربیات آن ها استفاده بنمایید.

دکوراسیون داخلی:

یکی از موارد پر اهمیت در هر خانه ای، چیدمان وسایل در آن خانه می باشد. موضوعی که همیشه در رابطه با آن بحث و دعوای زیادی را می بینیم. بحث میان زن و شوهر و یا مادر فرزند بر سر این که چی کجا قرار گیرد؟

برای چیدمان خانه باید وسایل را طوری قرار بدهیم که در مواقع مورد نیاز به سرعت بتوانیم به آن ها دسترسی پیدا کنیم، فضای کم ترین فضای ممکن را بگیرد، کارایی آن وسیله حفظ بشود و جلوه ی بصری خوبی به ما بدهد.

در زمان های قدیم تعویض وسایل خانه آن هم به صورت مداوم مرسوم نبود. وسایل خانه ها که البته عمده ی آن ها مربوط به زمان ازدواج و جهیزیه ی خانم بود تا زمانی که آن وسیله توان کار کردن را داشت، از آن استفاده می شد.

اگر دقت کنید، در خانه ی همه ی ماها وسایلی پیدا می شود که سنشان از خود ما بیشتر است و از ابتدای زندگی پدر و مادرمان، حتی با وجود چندین بار تعویض خانه همراه ما بوده‌اند.

در گذشته برای کم تر کسی فرق می کرد که یخچال وی سبز رنگ باشد و مبل ها او قهوه ای رنگ. دیوار خانه اش سفید باشد و پرده ی خانه اش بنفش. مردم بیشتر به کارایی و استفاده ی وسیله توجه می کردند، یعنی از یخچال فقط انتظار سرد نگه داشتن وسایل را داشتند نه چیز دیگری.

دکوراسیون داخلی:
دکوراسیون داخلی:

ست بودن با سایر وسایل

ولی امروزه مردم ساعت ها و روزها دنبال وسیله ای می گردند که با سایر وسایلشان ست باشد. مردم در سال های اخیر به چیدمان وسایل خانه، هماهنگی و ست بودن آن ها با هم دیگر و با سایر وسایل خانه اهمیت زیادی می دهند. میزان این اهمیت به قدری بالا رفته است که طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل به یک حرفه و تخصص شده است.

اگر بخواهیم دکوراسیون داخلی را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم که دکوراسیون داخلی یعنی انتخاب وسایل منزل و چیدمان آنها به نحوی که به طور کامل با همدیگر و سایر اجزای خانه هماهنگی داشته باشند. در طراحی دکوراسیون دکوراسیون سالن اصلی خانه، اتاق خواب والدین، اتاق خواب کودک، اشپزخانه، اتاق مهمان و. . . همگی ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید به شکلی باشد که در روحیه او تاثیر مثبت بگذارد

برای شما مثالی می اورم. طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید به شکلی باشد که در روحیه او تاثیر مثبت بگذارد، باعث آرامش او بشود و در عین حال به او انرژی بدهد. جنسیت بچه هم در انتخاب و چیدمان وسایل اتاق مهم می باشد. قطعا رنگ صورتی برای دختر خانم‌ها انتخاب مناسب تری است تا برای پسرها.

همان طور که گفتیم، طراح باید تا حدودی روانشناسی را بشناسد. شیک بودن و هماهنگی اجزای خانه باعث می شود که محیط خانه آرام به نظر بیاید و روی ناخودآگاه شما تاثیر مثبت بگذارد.

به عنوان مثال شما فرض کنید که بعد از یک روز کاری سخت، پر از استرس و مشغله و بعد از 8 ساعت کار سنگین از محل کار خود برگشته آید و به خانه رسیده اید، میز که در جای مناسبی قرار نگرفته است و شما که به علت خستگی از تمرکز کافی برخوردار نیستید،

در حین حرکت، پایتان محکم به آن می خورد. علاوه بر این که پایتان درد می گیرد، لیوان روی میز هم می افتد و می شکند. صدا و شوک ناشی از آن می تواند تمام روزتان را خراب کند.

در این حالت محیط خانه به جای این که محل آرامش شما باشد، خودش یک محیط برای عذاب کشیدن شما می باشد. این امر باعث می شود که پس از مدتی از خانه زده بشوید و شاید این مسئله باعث شود که کم کم از خانواده هم دور شوید.

در ادامه ی مقاله شما را با انواع سبک های طراحی داخلی آشنا می کنیم.

انواع سبک های طراحی داخلی:

  • سبک طراحی داخلی مدرن:

سبک طراحی داخلی مدرن همان طور که از اسمش پیداست یک سبک جدید و مدرن برای طراحی داخلی خانه می باشد. طراحان در این سبک از طراحی از خطوط صاف، منظم و دقیق استفاده می کنند. متریال مصرفی محبوب برای طراحان این سبک استیل و شیشه می باشد.

اگر بخواهیم که یک شعار برای این سبک از طراحی انتخاب کنیم، شعار آن می تواند جمله ی “زیبایی در عین سادگی” باشد. معمولا برای طراحی دکوراسیون در این سبک از وسایل صاف، صیقلی و براق و اشیایی با شکل هندسی دقیق استفاده می شود.

سبک طراحی داخلی مدرن:
سبک طراحی داخلی مدرن:
  • سبک طراحی داخلی معاصر (امروزی):

شاید با دیدن نام این سبک از طراحی یک مقدار گیج شده باشید و این سوال توی ذهنتان به وجود بیاید که مگر سبک طراحی داخلی مدرن و امروزی یکی نیستند؟

این مشکل برای خیلی ها پیش می آید و خیلی ها هم این دو تا سبک را با هم دیگر اشتباه می گیرند.

طراحان سبک طراحی داخلی معاصر معمولا از قانون خاصی پیروی نمی کنند. در طراحی های سبک معاصر دقیقا برعکس سبک مدرن قرار نیست، همه ی خطوط صاف و منظم باشند. طراحان هیچ الزامی برای استفاده از شکل های هندسی دقیق ندارند.

محیط هایی که با این سبک طراحی شده اند، معمولا راحت و خودمانی هستند. در بیانی دیگر باید بگویم که در این سبک مناسب برای اشخاصی است که به دور از دنیای مد و سبک و استایل های مختلف دنبال یک محیط راحت و در عین حال زیبا هستند.

  • سبک طراحی داخلی مینیمال:

کارشناسان این سبک از طراحی داخلی را جز سبک های ساده و بدون زرق برق طراحی می دانند. ساده و بی آلایش بودن در فضاهای طراحی شده با این سبک به راحتی دیده می شود. ساده، بی آلایش و بدون هیچ زرق و برق اضافی.

سبک طراحی داخلی مینیمال:
سبک طراحی داخلی مینیمال:

برای این که این سادگی و بی زرق و برق بودن باعث یکنواختی محیط خانه ی شما نشود، طراحان این سبک در طراحی های خود از رنگ های متضاد در کنار هم دیگر استفاده می کنند. در این سبک بیشتر طراحان سراغ رنگ های خنثی می روند. این سبک در ایران طرفداران زیادی ندارد، ولی در کشورهای خارجی طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.

  • سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی:

این سبک که شباهت خیلی زیادی به متد طراحی داخلی minimal دارد، نشان دهنده ی زندگی بی آلایش انسان ها در منواحی حوزه اسکاندیناوی و شمالی اروپا می باشد. همان گونه که مردم این کشورها در بخش عمده ای از سال برف های سنگین و خیابان های سفید پوش با برف را تجربه می کنند، در طراحی خانه هایشان هم رنگ سفید تاثیر زیادی دارد.

از ویژگی های اصلی این طراحی ها، استفاده از لوازم جانبی کم می باشد. یعنی این که در این سبک از طراحی وسایل زیادی را در خانه نمی بینیم. این امر یکی از عواملی است که زرق و برق را از فضاهای طراحی شده با این سبک دور می نماید. معمولا در این طراحی ها از متریالی مثل چوب،استیل و پلاستیک هایی با رنگ روشن استفاده می شود.

  • سبک طراحی داخلی صنعتی:

مقصود از صنعت در این نام گذاری، انقلاب صنعتی اروپاست. این سبک از طراحی برگرفته و الهام گرفته از دوران انقلاب صنعتی اروپا می باشد. یعنی طراحی خانه های قرن 17 و 18 میلادی در اروپا.

طراحان این سبک، به مبلمان چرم علاقه زیادی دارند و یکی از قسمت های جدا ناشدنی این نوع طراحی، مبلمان چرمی هستند. دلیل آن هم این می باشد که در آن دوران این مبلمان به شدت توی بورس بودند.

از دیگر ویژگی های این سبک از طراحی می توان به استفاده از رنگ های مرده و بی روح، استفاده از فلزات و اتصالات پیچ و مهره‌‌ای نام برد، البته تمامی این ترکیبات در کنار هم زیبایی چشم نوازی به محیط می دهند.

  • سبک طراحی داخلی سنتی غربی:

بر عکس سبک های قبلی، طراحان این سبک دنبال شلوغی و زرق برق هستند. در این سبک استفاده از لوازم تزئینی لوکس، لوسترهای بزرگ و مبلمان مجلل رواج دارد.

با این که دست طراح در انتخاب رنگ باز است و هر ترکیب رنگی را می تواند برگزیند، ولی معمولا رنگ های گرم و شاد بیشتر به این سبک از طراحی می خورد.

سبک طراحی داخلی سنتی غربی:
سبک طراحی داخلی سنتی غربی:
  • سبک طراحی داخلی خاورمیانه ای:

بله درست تیتر را خوانده اید. سبک طراحی خاورمیانه ای. قرار نیست که ما همیشه از غربی ها و اروپاییان تقلید کنیم، وقتی که خودمان فرهنگ و اصالت قوی داریم. یکی از ارکان مهم و جدا نشدنی در این طراحی ها فرش و گلیم ایرانی می باشد. فرش ایرانی به هر محیطی می تواند اصالت و زیبایی ببخشد. طراحان این سبک علاقه ی زیادی به رنگ های گرم و تند دارند.

اگر به فضاهایی که با این سبک طراحی شده اند، نگاه کنید، نشانه های طراحی اسلامی نیز در این مدل از طراحی می بینید. این سبک از طراحی بسیار زیاد از خانه های ایرانی در آن زمان الهام گرفته شده است مثلا در آن بجای صندلی و مبل از پشتی ها و تخت‌هایی استفاده می شود که در قدیم در ایران استفاده می شد.

سبک طراحی داخلی خاورمیانه ای:
سبک طراحی داخلی خاورمیانه ای:
  • سبک طراحی داخلی سنتی شرقی:

در این بخش قصد داریم که یک سبک طراحی شرقی دیگر را به شما معرفی کنیم. سبکی که برخلاف سبک قبلی که بیشتر از خانه های ایرانی بعد از اسلام الهام گرفته شده بود، بیشتر از سبک طراحی سنتی و باستانی در شرق دور یعنی کشورهایی مثل کره،چین و ژاپن الهام گرفته است.

این مدل از طراحی داخلی جزء دسته ی سبک های طراحی ساده می باشد. دلیل آن هم این می باشد که این سبک از طراحی نمایشگر زندگی ساده و فروتنانه مردم در آن مناطق است

سبک طراحی داخلی سنتی شرقی:
سبک طراحی داخلی سنتی شرقی:
  • سبک طراحی داخلی انتقالی:

همان طور که از نام گذاری این سبک مشخص است، این سبک یک چیزی بین سبک های سنتی و سبک های مدرن قرار دارد. وجود ویژگی های طراحی صنعتی و ویژگی های طراحی سنتی به طور همزمان در کنار یکدیگر در این سبک باعث شده است که بتوانیم آن را جزء سبک های مدرن طراحی قرار دهیم و نه سبک های سنتی. از همین رو کارشناسان این سبک را مانند یک پل و رابط بین سبک های سنتی و مدرن می دانند.

  • سبک طراحی داخلی فرانسوی:

اگر طرح های قدیمی و آثار سنتی به جا مانده از فرانسوی ها را نگاه کنید، متوجه می شوید که فرانسوی ها عاشق زرق و برق و شلوغی هستند. هم چنین دوست دارند که شکوه و عظمت خاصی به محیط زندگی خود بدهند. شکوهی به اندازه ی عظمت تاریخشان. طراحان این سبک معمولا به طراحی های شلوغ، پر از لوازم تزئینی واستفاده از رنگ های گرم علاقه دارند.

سنگ و آجر از متریال مورد علاقه ی این طراحان می باشد. در آثار به جا مانده از این طراحی ها گچ بری های مجلل، فرش هایی زیبا، ظروف چینی و مبل های دامن دار دیده می شود. این سبک از طراحی مناسب محیط های بزرگ می باشد. چنین طراحی قطعا هزینه ی هنگفتی روی دست شما قرار می دهد.

  • سبک طراحی داخلی بوهمیان:

طراحان این سبک برای خود هیچ محدودیتی قائل نشده اند. این مسئله دست طراح را باز می گذارد تا در طراحی های خود هنر و ذوق خود را نشان دهند. گاها برای انجام این سبک نیازی به طراح هم نمی باشد، بلکه شما خودتان و با سلیقه ی خودتان می توانید محیط خانه ی خود را طراحی نمایید.

  • سبک طراحی داخلی روستیک (روستایی):

همان گونه که از اسم آن مشخص است، این سبک از طراحی از زندگی ساده و بی آلایش مردم در روستاها الگو برداری شده است. سنگ و چوب از جمله مهم ترین متریال مصرفی در این سبک می باشند. کلمه ی روستیک در لغت به معنای رنگ و رو رفته است.

برای این که اصالت و ریشه ی این سبک حفظ بشود معمولا طراحان در هنگام طراحی مناسب برای این سبک، از چوب هایی که به حالت پوسیدگی و یا فلزاتی که به حالت زنگ زدگی در آمده اند،استفاده می کنند.

سبک طراحی داخلی روستیک (روستایی):
سبک طراحی داخلی روستیک (روستایی):
  • سبک طراحی داخلی هالیوودی:

متناسب با شکوه و عظمت هالیوود. کار طراحان این سبک بسیار دشوار می باشد، چون که باید دراین سبک از طراحی شکوه و لوکس بودن با چشم دیده بشود. استفاده از مبلمانی با شکوه و عتیقه جاتی گران بها و کمیاب از ویژگی های این سبک از طراحی می باشد.

طراحان این سبک عاشق رنگ های جیغ و گرم هستند. رنگ هایی که معمولا در یک نگاه نظر همگان را به خود جذب می کنند. رنگ هایی با قدرت جذب بالا.

برای اصالت بیشتر طراحی شما می توانید از عکس بازیگران مشهور هالیوود بر روی دیوارهای محیط خود استفاده کنید. بعضی از طراحان این سبک با استفاده از دیوارهایی با رنگ های تیره سعی می کنند که محیطی تاریک دقیقا مثل سینما را برای شما تداعی کنند.

  • سبک طراحی داخلی ساحلی:

این سبک از طراحی بیشتر متناسب با مناطق ساحلی علل خصوص سواحل امریکا می باشد. داشتن پنجره هایی بزرگ و رو به دریا، علاقه به دکورها و وسایل چوبی، استفاده از رنگ آبی دریا در کنار رنگ سفید از جمله خصوصیات این سبک از طراحی می باشد.

  • سبک طراحی داخلی ایران باستان:

در توصیف این سبک باید بگویم که این سبک نشان دهنده ی شکوه و عظمت 2500 ساله ی ایران می باشد. طراحان این سبک بیشتر علاقه دارند که از آثار به جا مانده از دوران هخامنشیان الگو برداری بکنند.

در این طراحی ها فرش دست باف ایرانی حرف اول را می زند. تابلو فرش های دست باف نفیس و فرش های دست باف ایرانی باید در این طراحی ها حضور پر رنگ داشته باشند. از دیگر نشانه های این سبک از طراحی می توان به ستون های بلند و با شکوه، گچ بری استادانه، دیوارهایی که با نقش سربازان هخامنشی مزین شده اند، مجسمه هایی مربوط به همان دوران، درب های بزرگ و با شکوه و لوستر هایی زیبا اشاره نمود. سنگ مرمر از جمله متریال مورد علاقه ی طراحان این سبک می باشد.

  • سبک طراحی داخلی یونان باستان:

این سبک نیز مانند سبک ایران باستان، جزء دسته ی سبک های باستانی و تاریخی محسوب می شود. یونان باستان، به عنوان یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین امپراطوری های تاریخ و البته یکی از مهم ترین تمدن های تاریخ می باشد که از خود آثار و بناهای زیادی به یادگار باقی گذاشته است.

شکوه و عظمت این بناها به قدری می باشد که هنوز هم انسان با دیدن آن ها از خود بی خود می شود. از این رو طراحان زیادی علاقه مند به این سبک از طراحی می باشند. استفاده از ستون های بلند، سنگ مرمر و تندیس های بزرگ از خصوصیات این سبک می باشند، البته توجه کنید که این سبک از طراحی نیازمند فضایی بزرگ و هزینه ی زیاد می باشد.

ما در این قسمت به صورت مختصر با چند تا از رایج ترین سبک های طراحی داخلی آشنا شدیم، البته سبک های معرفی شده فقط تعدادی از انواع سبک های موجود می باشند. توجه کنید که انتخاب و اجرای هر کدام از این سبک ها نیازمند دانش و تخصص خاصی می باشد. برای انجام کارهای تخصصی بهتر است که سراغ متخصص آن بروید. شما می توانید برای کسب مشاوره با مشاورین سایت ایران آرک تماس بگیرید و از تجربیات آن ها استفاده بنمایید.

اجرای طراحی داخلی:

در قسمت قبلی با سبک های مختلف طراحی داخلی و خصوصیات و ویژگی های هر کدام آشنا شدیم، ولی تمامی این سبک ها، اصول طراحی و روش های مختلف قبل از مرحله ی اجرا، تنها یک سری طرح و نقشه و یا بهتر است، بگویم که خط خطی بر روی یک کاغذ طراحی هستند.

این خط خطی ها زمانی ارزش پیدا می کنند که در مکان و زمان مناسب به مرحله ی اجرا در بیایند. شما حتی اگر بهترین طرح و نقشه ی دنیات هم داشته باشید تا وقتی که اجرا نشوند و نتیجه نگیرند، ارزشی ندارند.

برای درک بهتر موضوع برایتان مثالی می آورم، شما سقف یک خانه را با گچ بری های استادانه طراحی کرده اید، ولی هنگام اجرا، یک گچ کار معمولی برای انجام آن می اورید. به نظرتان یک گچ کار معمولی می تواند طرح و نقشه ی شما را به خوبی اجرا کند؟ قطعا خیر.

پس نتیجه می گیریم که طراحی فقط بخش اول و مقدماتی کار می باشد. برای اجرای درست طراحی های انجام شده باید تیم اجرای قوی داشته باشید.

پیشنهاد می شود که برای اجرای درست و اصولی و کسب مشاوره با مشاورین سایت ایران آرک تماس بگیرید.

یک تیم اجرای خوب چه ویژگی ها و خصوصیاتی باید داشته باشد؟

  • توانایی خواندن نقشه ها (نقشه خوانی)
  • داشتن ذوق هنری و سلیقه ی خوب
  • شناختن سبک های طراحی به صورت کامل و دقیق (با تمام جزئیات)
  • داشتن تجربه ی کاری بالا
  • داشتن توانایی انعطاف پذیری بالا. یعنی انی که در صورتی که در اجرای یک پلن دچار مشکل شدند سریعا یک پلن دیگر جایگزین کنند.
  • اشنایی با جدید ترین متدهای روز دنیا در زمینه ی طراحی و اجرا
  • شناختن اصول طراحی و اجرای آن

شما برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با سایت ایران آرک تماس بگیرید و از مشاورین با تجربه ی آن ها استفاده بنمایید.

تا به این جای کار به میزان کافی با طراحی داخلی، سبک های مختلف آن و سایر نکات مربوط به آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم که در مورد هزینه های آن و عوامل موثر در این هزینه ها صحبت کنیم.

هزینه ی طراحی داخلی:

برای برآورد هزینه ی طراحی داخلی یک پروژه، علل متنوعی دخیل هستند. در این قسمت ما تصمیم داریم که به معرفی این عوامل محتلف بپردازیم.

متریال و مصالح مصرفی:

یکی از اساسی ترین عواملی که در معین نمودن قیمت طراحی داخلی یک ساختمان موثر می باشد، نوع مواد و متریال مورد مصرف می باشد. به عنوان مثال شما می خواهید که یک دیوار را سنگ کنید. برای سنگ کردن این دیوار انواع مختلفی از سنگ های مختلف، در طرح ها، رنگ ها، جنس ها و البته قیمت های مختلف وجود دارد. قطعا سنگ ایتالیایی وارداتی قیمت به مراتب بالاتری نسبت به سایر سنگ ها دارد.

متریال و مصالح مصرفی:
متریال و مصالح مصرفی:

متراژ کار:

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان قیمت طراحی داخلی، متراژ کار می باشد. هر چه متراژ بالاتر باشد، کار زمان بالاتری لازم دارد و زحمت بیشتری نیز می برد. پس قطعا کارهای بزرگ هزینه های بزرگی هم لازم دارند.

بعضی از کارهای خورده کاری و خیلی کوچک هم انجامشان صرفه ی اقتصادی ندارد و معمولا خیلی ها از انجام آن سر باز می زنند و یا قیمت های بالایی برای انجام آن می دهند.

سعی کنید که با چند تا طراح صحبت کنید و ایده و نظرات خود را به او بگویید. توجه کنید که شما قرار است، در آن خانه زندگی کنید و نظر شما شرط اساسی در این کار می باشد.

متراژ کار:
متراژ کار:

دستمزد طراح:

از جمله ی عوامل موثر در هزینه ی طراحی داخلی، دستمزد طراح آن می باشد. هر چه طراح، با تجربه تر و ماهر تر باشد، دستمزدهای بیشتری هم مطالبه می کند. برای داشتن یک طراحی با کیفیت خیلی خوب قطعا باید دنبال طراحان قوی و البته گران بگردید.

دستمزد تیم اجرا:

همان طور که گفته شد، قبل از اجرای یک کار، تمام طراحی های انجام شده فقط یک سری طرح و نقشه بر روی کاغذ هستند. این تیم اجرا هستند که به آن طرح ها وجود خارجی می بخشند. اگر بهترین طرح دنیا هم داشته باشید، اگر درست اجرا نشود، به درد نمی خورد.

پس بهتر است که یک تیم قوی و متناسب با کار برای اجرای طرح خود داشته باشید. اگر طرحتان معمولی اسا نیازی نیست که به دنبال گچ کار کاخ نیاوران بگردید، بلکه با پیدا کردن یک استاد کار با کیفیت می توانید نتیجه ی خوبی دریافت نمایید.

قطعا هر چه میزان تجربه و شهرت اجرا کار بیشتر باشد، دستمزد او هم بیشتر می شود.

دستمزد تیم اجرا:
دستمزد تیم اجرا:

موقعیت جغرافیایی پروژه:

موقعیت جغرافیایی یک پروژه در قیمت آن تاثیر گذار می باشد. این که پروژه در چه محلی باید اجرا بشود، در کجا قرار دارد، میزانی دوری یا نزدیکی آن به شهر، چگونگی رفت و آمد به آن محل و. . . همگی این ها بر روی قیمت طراحی داخلی ساختمان و اجرای آن تاثیر می گذارند.

هم چنین منطقه ای از شهر که پروژه قرار است، در آن انجام بشود هم در میزان هزینه موثر می باشد. معمولا انتظارات کارفرما برای انجام پروژه در مناطق درجه یک شهر، بسیار بالاتر می باشد.

گاهی اوقات شرایط بعضی از پروژه ها (به ویژه پروژه هایی که مخصوص ساخت ویلاها می باشند) به گونه ای است که این پروژه ها در مناطق بکر و صعب العبوری در خارج از شهر انجام می پذیرند. قطعا هزینه ی دوری و سختی راه، در میزان کلی هزینه تاثیر زیادی دارد.

موقعیت جغرافیایی پروژه:
موقعیت جغرافیایی پروژه:

هم چنین عواملی مثل بدی آب و هوا نیز، در قیمت نهایی تاثیر گذار هستند.

میزان وجود امکانات در محل پروژه:

این که چه میزان از امکانات در منطقه ی اجرای پروژه وجود دارد، می تواند خیلی در تعیین میزان هزینه ی نهایی تاثیر گذار باشد. هر چه میزان امکانات کم تر باشد و منطقه نیز محروم تر باشد، هزینه ی طراحی داخلی آن هم بیشتر می شود.

نوع طراحی:

گاهی اوقات فرقی نمی کند که کار در کجا و چه منطقه ای از شهر باید انجام بپذیرد، بلکه کارفرما در یک منطقه ی متوسط یا ضعیف از شهر انتظار یک کار با کیفیت درجه یک، پیچیده و سخت را دارد. وقتی که میزان پیچیدگی و سختی کار بیشتر باشد، هر کسی نمی تواند از پس آن بر بیاید، آن کسی هم که بتواند آن را انجام بدهد، قطعا دستمزد بالاتری می گیرد.

شرایط تورمی:

در پروژه های میان مدت و بلند مدت، با توجه به شیب تورمی موجود معمولا قبل از قیمت دادن، شرایط تورمی هم در نظر گرفته می شود.

شرایط تورمی:
شرایط تورمی:

نوسانات نرخ ارز:

امروزه می توان گفت که تقریبا قیمت هر چیزی به قیمت ارز و دلار بستگی دارد. همه ی تجهیزات مورد نیاز برای انجام عمل از خارج کشور وارد می شوند. با افزایش قیمت ارز میزان تورم بیشتر می شود، با بالا رفتن میزان تورم طبیعی است که ستمزدها هم افزایش پیدا کنند.

نوسانات نرخ ارز:
نوسانات نرخ ارز:

جدا از این مسئله، با افزایش نرخ ارزهای بین المللی، قیمت بعضی از محصولات وارداتی ( اعم از مواد اولیه و یا خود محصول) افزایش پیدا می کند که این مسئله نیز در قیمت پایانی طراحی داخلی موثر می باشد.

تحریم ها:

یکی دیگر از مواردی که قیمت خدمات و محصولات را سال هاست که در کشور ما تحت تاثیر خود قرار داده است، مسئله ی تحریم می باشد. تحریم باعث ایجاد تورم و کم شدن مواد و محصولات می شود. مجموعه ی این مسائل باعث افزایش قیمت محصولات و خدمات مختلف می گردد. طراحی داخلی نیز از این امر مستثنا نیست.

محدودیت واردات:

بعضا اتفاق افتاده است که خود دولت با سیاست حمایت از تولید کنده ی داخلی اقدام به اعمال قوانین محدود کننده ای در واردات کرده است.

این محدودیت واردات اگر منجر به کم شدن محصول و مصالح مختلف گردد، می تواند باعث افزایش قیمت آن ها بشود.

سایت ایران آرک، با داشتن کادری مجرب و با تجربه می تواند در زمینه های مختلف طراحی داخلی به شما کمک بکند. توجه کنید که طراحی داخلی یک فضا یک مسئله ی کاملا تخصصی می باشد و برای انجام کارهای تخصصی باید به سراغ متخصص آن بروید. سایت ایران اداک به عنوان متخصص این کار برای خدمت گذاری به شما آماده می باشد.

در این جا به انتهای بررسی نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 می رسیم. امیدواریم موارد مطرح شده در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 برای شما مفید واقع شده باشند.

مجددا پیشنهاد می دهیم که برای دریافت اطلاعاتی مناسب تر در زمینه ی نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 به سایت ایران آرک مراجعه نموده و با کارشناسان ایران آرک تماس بگیرید.

متخصصین ایران آرک بهترین مشاوره ها و راهنمایی را در خصوص نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی سال 1402 و دیگر موضوعات مرتبط با معماری به شما ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *