09124573904

پیمانکاری ساختمان چیست

پیمانکاری ساختمان چیست

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله از ایران آرک می خواهیم به سوال پیمانکاری ساختمان چیست پاسخ دهیم و شما را با وظایف و و تخصص پیمانکاران آشنا کنیم.

شاید برای شما این موضوع جای سوال باشد که پیمانکاری ساختمان چیست اما همواره این موضوع مورد مناقشه بوده است که چه نقش هایی در یک پروژه ساختمانی حضور دارند، هرکدام چه وظایفی دارند و چگونه میتوان بهترین پیمانکار ساختمانی را بشناسیم.

امروزه رونق بسیار زیادی در پروژه های ساختمانی وجود دارد. هر کوچه و خیابان یک پروژه ساختمانی درحال احداث دارد که در آن افراد مختلفی دخیل هستند. این پروژه های ساختمانی هرکدام با توجه به مقیاسی که دارند و ابعاد و اندازه افرادی که در آن ها درگیرند، ممکن است چندین پیمانکار یا مهندس مشاور داشته باشند.

پروژه های بزرگ و کوچک در اصل سرمایه گذاری های عظیمی هستند که افراد مختلف بر روی پروژه های خود به انجام میرسانند.

عمل کردن به وظایف

بسیاری از افرادی که در این پروژه های ساختمانی درگیرند این موضوع را به خوبی میدانند که در صورت عمل کردن به وظایف خود به شکل کاملا تخصصی، میتوان انتظار داشت که ساختمان سازی به شکلی کاملا اصولی و صحیح انجام برسد. هرپروژه ساختمانی دست کم به یک پیمانکار نیاز دارد که در طول پروژه فرآیند ساخت و ساز را برعهده بگیرد.

البته پیمانکار ها در پروژه های مختلفی وجود دارند از پروژه های راه سازی گرفته تا پروژه های مربوط به سازه، تاسیسات و… اما با همه این ها یک پیمانکار در پروژه های ساختمانی نقش بسیار پررنگ تری دارد.

بهتر است این موضوع را هم مورد توجه قرار بدهیم که با توجه به نقش های متفاوت و پررنگ پیمانکار های ساختمانی، نمیتوان انتظار داشت که بدون در اختیار داشتن یک پیمانکار ساختمانی خوب بتوانیم از پروژه ساختمانی خود نتیجه مورد نیاز خود را دریافت کنیم.

در این مقاله ما قصد داریم به این سوال اساسی بپردازیم که پیمانکار ساختمانی کیست. چه ویژگی هایی دارد و چه نقشی میتواند در پروژه های ساختمانی ایفا کند.

از طرفی هم به دیگر موارد مربوط به ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی خواهیم پرداخت و در رابطه با راه های شناخت بهترین نقش های درگیر در پروژه های ساختمانی نیز بیشتر با شما صحبت میکنیم. با ما همراه باشید تا ضمن بررسی موارد بالا و نگاهی تخصصی به پیمانکاری ساختمان چیست، به شما بگوییم که :

صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی
صنعت ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی یکی از پررونق ترین صنایع در چند قرن اخیر بوده است. دلیل اینکه در ابتدای این مقاله به ساخت وساز و صنعت ساختمان سازی میپردازیم برای این است که یک مقدمه از اینکه چرا باید در ساختمان سازی به نقش ها و وظایف مختلف توجه کنیم است.

صنایع ساختمان سازی در دهه های گذشته اهمیت بیشتری نیز داشته است اما این صنعت در گذشته بیشتر به عنوان یک نیاز شناخته میشد و نه به عنوان یک صنعت. درواقع ساختمان سازی را میتوان یک صنعت دانست که امروزه یک راه برای کسب درامد محسوب میشود.

اما در گذشته های دور انسان به ساختمان هایی با کاربری های مختلف به عنوان یک نیاز نگاه میکرد. مهندسان بسیاری در دوره های مختلف بوده اند که به ارائه مشاوره در زمینه مهندسی و ساختمان سازی میپرداختند. مهندسی، پیمانکاری، فروش مصالح و… از جمله مشاغلی است که همگام با این صنعت رشد کرده است.

صنعت ساختمان سازی مدام در حال رشد همگام با تکنولوژی است

صنعت ساختمان سازی مدام در حال رشد همگام با تکنولوژی است
صنعت ساختمان سازی مدام در حال رشد همگام با تکنولوژی است

اما نمیتوان این موضوع را انکار کرد که صنعت ساختمان سازی مدام در حال رشد همگام با تکنولوژی است. تکنولوژی های جدید امروزه بر همه چیز تاثیر گذار هستند. ما نمیتوانیم تاثیر تکنولوژی را بر صنایع نادیده بگیریم و این موضوع را نیز همه به خوبی میدانیم که تکنولوژی میتواند صنعت را به خوبی تحت تاثیر قرار بدهد.

از جمله صنایعی که با تکنولوژی های روز دنیا به سرعت تغییر کرد صنعت ساختمان سازی بود که توانست به سرعت جای خود را در میان راه های دیگر برای سرمایه گذاری باز کند. امروزه بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز میپردازند و ساخت خانه دیگر تنها یک نیاز نیست بلکه یک سرمایه گذاری محسوب میشود.

با ساخت پروژه های مسکونی، تجاری و اداری در مقیاس بزرگ این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته است که باید به صنعتی ساختمان سازی به چشم یک صنعت مناسب برای سرمایه گذاری نگاه کرد. اما نکته بسیار مهمی در این بین وجود دارد و آن هم اهمیت سرمایه گذاری در ساخت و ساز اصولی است و نه سرمایه گذاری در ساخت و ساز بطور کلی.

اهمیت ساخت و ساز اصولی

اهمیت ساخت و ساز اصولی
اهمیت ساخت و ساز اصولی

برای ساخت و ساز ساختمان ها و بناهای بزرگ و کوچک باید یک سری اصول اولیه و همیشگی رعایت شود که بدون آنها نمی‌توان کاری را از پیش برد. مطمعنا ساختن یک بنای غیر اصولی، غیر از دوباره کاری برای سازنده هیچ فایده ی دیگری ندارد. چرا که یک بنای غیر اصولی دوامی نخواهد داشت و در مدت کوتاهی نقص های آن آشکار خواهد شد.

بنابراین ساختن یک بنا که از نظر اصول معماری و ساخت و ساز در یک مرتبه خوبی قرار داشته باشد بسیار الزام آوار است. معماران درست کار تمام تلاش خود را می‌کنند تا با استفاده از مهارتی که دارند بتوانند بهترین نتیجه را برای ساختمان ها به ارمغان بیاورند.

اما یک مسئله مهم دیگر برای ساخت و ساز اصولی ساختمان ها این است که باید از مصالح درجه یک و مرغوب استفاده شود. بکارگیری مصالح درجه یک برای ساخت و ساز علاوه بر اینکه مدت دوام بیشتری خواهد داشت، ساختمان را از رخداد های طبیعی مانند: سیل و زلزله و… حفاظت می‌کند.

معماران اگر همه ی تلاش خود را هم بکار بگیرند اما مصالح مورد استفاده ی آنها درجه اول و مرغوب نباشد تلاش و زحمت شان هدر خواهد شد چرا که استفاده از مصالح مرغوب به حدی مهم است که در صورت نداشتن میزان مناسبی از مرغوبیت نباید به هیچ عنوان از مصالح استفاده کرد.

ساخت و ساز ساختمان ها و بناها با جان انسان‌ها سروکار دارد

ساخت و ساز ساختمان ها و بناها با جان انسان‌ها سروکار دارد
ساخت و ساز ساختمان ها و بناها با جان انسان‌ها سروکار دارد

ساخت و ساز ساختمان ها و بناها با جان انسان‌ها سروکار دارد به همین علت نمی‌توان آنرا نادیده گرفت.

متاسفانه امروزه بسیاری از سازندگان بناها به دلیل ارزان تر بودن قیمت مصالح نامرغوب آنها را به مصالح با کیفیت و مرغوب ترجیح داده و اینگونه ساخت وساز خود را جلو می‌برند.

در صورت مشاهده چنین تخلفی باید حتما مراجع مربوطه را مطلع ساخت تا جلوی این ساخت و ساز های غیرقانونی گرفته شود و جان انسان ها به مخاطره نیفتد.ساخت و ساز های اصولی اعتماد مردم و خریداران این بناها را به معماران بیشتر می‌کند.

اگر یک بنا چندان اصولی درست و با قاعده ساخته نشده باشد نمی‌توان به معمار سازنده ی آن اعتماد چندانی کرد چرا که ناظر برساخت و ساز و بقیه ی پیمانکاران زیر نظر معماران وظایفشان را انجام می‌دهند و او باید بر کار آنها نظارت کند و آنهارا برای خرید محصولات و مصالح مرغوب و باکیفیت اجبار کند تا بنایی که ساخته می‌شود محکم و اصولی شکل بگیرد.

اصول مهم در ساخت و ساز

اصول مهم در ساخت و ساز
اصول مهم در ساخت و ساز

همانطور که اشاره کردیم ساختن بناها و ساختمان ها بصورت اصولی و درست یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. چند مورد از مهمترین این اصول را در این قسمت از مقاله ذکر میکنیم.

طراحی مهمترین بخش یک بنا و ساختمان است و قسمتی است که بیشتر از سایر قسمت ها دیده می‌شود و به اصطلاح به چشم می آید. داشتن یک طراحی زیبا و متناسب با نوع ساختمان و بنا می‌تواند آنرا را ماندگار تر کند. مثلا:

طراحی بناهای مذهبی همچون مساجد و کلیسا ها یک شکل کلی است و همه آنها یک طراحی شناخته شده دارند. طوری که طراحی آن در ذهن ها بماند و گاهی با همان طراحی آن بنا را ياد کنند. بنابراین طراحی مناسب یکی از اصول مهم در ساخت و ساز است.

نقشه اصولا یکی از مهمترین بخش های ساخت و ساز یک بنا محسوب می‌شود و اولین مرحله برای ساختن یک بنا است. داشتن یک نقشه درست و اصولی برای یک بنا آنرا برای ادامه مراحل بعدی آماده تر می‌کند. نقشه اصولی باعث می‌شود تا همه ی مراحل مختلف یک ساختمان به موقع و درجای مناسب خود انجام گیرد.

علاوه بر طراحی کلی یک بنا و ساختمان، طراحی داخلی آن نیز بسیار مهم و مورد ذکر است. طراحی داخلی باید متناسب با سلیقه و نوع کاربری بنا باشد.

سبکی که در طراحی داخلی یک بنا و ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد

سبکی که در طراحی داخلی یک بنا و ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد هم بسیار مهم است و یکی از موارد و اصول مهم در ساخت و ساز است.

یکی دیگر از اصول مهم و حیاتی در ساخت و ساز مقاومت بنا و ساختمان است. مسلما بنای مقاوم یک بنای خوب خواهد بود و طبق اصول ساخته شده است. فرایند ساخت و ساز از ابتدا تا انتها یک امر کاملا مهم است که باید به آن اهمیت بدهیم و برای آن برنامه مشخصی داشته باشیم تا ساخت و ساز مان اصولی و درست انجام شود.

این فرایند از شروع تا پایان باید کاملا اصولی و طبق برنامه جلو برود و آنچه که در طی این فرایند لازم است توجه به نکات و رعایت کامل آنهاست. پس با داشتن همه ی این اصول و مقررات میتوانیم یک بنا را کاملا اصولی و با برنامه اجرا کنیم و در نهایت یک بنا ی با کیفیت ارائه دهیم.

اهمیت توجه به وظایف هر فرد در ساختمان سازی

اهمیت توجه به وظایف هر فرد در ساختمان سازی
اهمیت توجه به وظایف هر فرد در ساختمان سازی

همانطور که گفتیم ساختمان سازی اصول مشخصی دارد. اصول طراحی، اصول نقشه کشی و یا اصولی که به ساخت سازه های مستحکم منجر میشود.

رعایت تمامی این موارد در ساختمان توسط یک شخص مهندس انجام نمیشود چرا که مهندس مشاور در زمینه های مختلف فعالیت نمیکند بلکه تنها در زمینه تخصصی خود است که میتواند بهترین خدمات را ارائه بدهد.

برای مثال در یک پروژه ساختمانی ممکن است که ما شاهد حضور مهندس مشاور معماری، مهندس مشاور سازه و مهندس مشاور در زمینه برق و تاسیسات باشیم. همه این افراد باید در پروژه ساختمانی به وظایف خود عمل کنند و نمیتوان انتظار داشت که هرکدام در وظایف شخص دیگری دخالت داشته باشد.

دلیل این موضوع نیز کاملا روشن است. اگر هر شخص در یک پروژه ساختمانی بخواهد در وظایف دیگران دخالت داشته باشد قطعا این پروژه نمیتواند درست و هماهنگ به پیش برود. از سوی دیگر باید مفهوم کار تیمی را نیز در نظر داشته باشیم.

ساختمان سازی هم مانند کار در یک تیم یا یک گروه بخصوص نیازمند هماهنگی میان اعضا است

ساختمان سازی هم مانند کار در یک تیم یا یک گروه بخصوص نیازمند هماهنگی میان اعضا است
ساختمان سازی هم مانند کار در یک تیم یا یک گروه بخصوص نیازمند هماهنگی میان اعضا است

بسیاری از افراد این موضوع را به خوبی درک میکنند که ساختمان سازی هم مانند کار در یک تیم یا یک گروه بخصوص نیازمند هماهنگی میان اعضا است و هر شخص باید کار خود را به گونه ای به انجام برساند که بتواند هماهنگی های لازم را با دیگر اعضای تیم نیز به خوبی برقرار کند. به همین ترتیب هم لازم است دیگر افراد درگیر در پروژه ساختمانی به خوبی وظایف خود را بشناسند و به آن عمل کنند.

این موضوع در پیشبرد ساخت پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شخصی در پروژه ساختمانی به وظایف خود آنطور که باید عمل نکند، عملا شاهدیم که ممکن است بسیاری از فرآیند ها و کارهایی که باید در طول پروژه به انجام برسد مختل شده و دیگر شانسی برای پیشبرد پروژه باقی نمیماند.

از سوی دیگر هم در ساخت و ساز موارد متعددی وجود دارد که اگر به شکل اصولی به آن ها توجه نشود ممکن است که کل سرمایه گذاری کارفرما به کل نابود شود و به همین دلیل هم باید هر شخص در کار خود بهترین باشد و یا بهترین تلاش خود را برای انجام وظایف خود انجام بدهد.

وظایف مهندسین در ساختمان سازی

وظایف مهندسین در ساختمان سازی
وظایف مهندسین در ساختمان سازی

همانطور که گفتیم ما چند حیطه شغلی برای مهندسان در پروژه های ساختمان سازی داریم. بسیاری از مهندسینی که در پروژه های ساختمان سازی فعالیت میکنند در زمینه های سازه، معماری و یا برق و تاسیسات فعال هستند و خارج از این موارد نیز نخواهد بود.

از سوی دیگر هم این موضوع را به خوبی میدانیم که مهندسانی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت میکنند مهمترین نقش و کلیدی ترین تاثیر را در پروژه های ساختمانی خواهند داشت.

قطعا پروژه هایی که بدون حضور مهندسین به انتها میرسد و یا پروژه هایی که در آن ها مهندسان مشاور به خوبی به وظایف خود عمل نمیکنند، پروژه هایی با مشکلات و ایرادات بسیاری است که گاها از سوی ناظران مجبور به توقف کار میشوند. مهندسان علاوه بر اینکه نقش مهمی در پروژه دارند، مسئولیت هایی هم دارند که باید این مسئولیت ها را در نظر بگیریم.

بسیاری از مهندسان تنها در دفاتر فنی پروژه مشغول به کار هستند

بسیاری از مهندسان تنها در دفاتر فنی پروژه مشغول به کار هستند
بسیاری از مهندسان تنها در دفاتر فنی پروژه مشغول به کار هستند

بسیاری از مهندسان تنها در دفاتر فنی پروژه مشغول به کار هستند و دسته دیگری از مهندسان ساختمان نیز هستند که به عنوان مدیریت پروژه در دفتر مدیریت پروژه فعالیت میکنند.

اما عمده نقش مهندسان در دفاتر فنی است جایی که پروژه طرح ریزی شده و به شکل کاملا تخصصی رهگیری میشود. از سوی دیگر مهندسینی که در دفاتر فنی پروژه حضور دارند این موضوع را نیز به خوبی میدانند که کار تیمی در دفاتر فنی حرف اول را میزند.

در واقع در دفتر فنی پروژه مهندسان از حیطه های شغلی و تخصصی مختلف حضور دارند که با کمک یک دیگر و با تخصص هایی که دارند کمک میکنند تا پروژه به پیش برود و با ایجاد یک هماهنگی میان این افراد میتوانیم شاهد باشیم که پروژه به شکل اصولی پیش برود و ساخت وساز کاملا اصولی به انجام برسد.

اما تنها مهندسین نیستند که در پروژه نقش مهم و محوری دارند. درپروژه های ساختمانی پیمانکاران و دیگر افراد نیز هستند که به نوعی تاثیر بسیار مهم و مستقیمی در پیشبرد پروژه دارند که درا دامه به نقش پیمانکار در یک پروژه ساختمانی میپردازیم و جزئیات آن را به خوبی بررسی میکنیم.

وظایف پیمانکار در ساختمان سازی

وظایف پیمانکار در ساختمان سازی
وظایف پیمانکار در ساختمان سازی

پیمانکار ساختمانی از جمله مشاغلی است که با رشد صنعت ساختمان توانست به خوبی رونق بگیرد. پیمانکاران ساختمانی تاثیر بسیار زیادی در رشد صنعت ساختمان داشته اند چرا که این دسته از افراد که در عمده پروژه های ساختمانی نیز فعالیت مهم و کلیدی دارند، میتوانند در پیشبرد اهداف پروژه سهیم باشند و نقش بسیار مهمی هم در این زمینه ایفا کنند.

پیمانکاری ساختمان چیست؟ پیمانکار های ساختمانی اول از هرچیز موظف هستند تا شرایطی که در قرارداد پیمانکاری پروژه درج شده است را به خوبی اجرا کنند. درواقع در قرارداد پیمانکاری معمولا یک سری وظایف و تعهدات از سوی طرفین درج میشود که این وظایف باید از سوی همه طرفین قرارداد به خوبی به انجام برسد.

ما نمیتوانیم این مسئله را نادیده بگیریم که قرارداد های پیمانکاری در پروژه های ساختمانی بدون توجه به مفاد درج شده در قرارداد به خوبی پیش برود چرا که هرکدام از طرفین، چه پیمانکار و چه کارفرما نقش بسیار مهم و مسئولیت های متقابل نسبت به یکدیگر در قرارداد دارند.

توصیه می کنیم از صفحه نمونه قرارداد مشاور معماری دیدن کنید.

از جمله مسئولیت هایی که در قرارداد های پیمانکاری متوجه پیمانکار است

از جمله مسئولیت هایی که در قرارداد های پیمانکاری متوجه پیمانکار است
از جمله مسئولیت هایی که در قرارداد های پیمانکاری متوجه پیمانکار است

از جمله مسئولیت هایی که در قرارداد های پیمانکاری متوجه پیمانکار است، رعایت شرایط قرارداد از نظرساخت و ساز و مسائل فنی است. پیمانکار باید حتما نسبت به ساخت و سازی که انجام میدهد تعهد بدهد که از مصالح مرغوب و ساخت ساختمان بر اساس نقشه های ارائه شده به پیمانکار کوتاهی نکند.

کلیه این موارد در چهارچوب قرارداد پیمانکاری ذکر میشود. همچنین پیمانکار باید این امکان را داشته باشد که شرایط زمان بندی پروژه را به خوبی درک کرده و آن را به مرحله انجام برساند. کلیه نکات مربوط به زمان بندی پروژه باید به خوبی رعایت شود و پروژه در زمان مقرر شده به کارفرما تحویل داده شود.

همچنین اگر اصلاحیه ای از سوی کارفرما در پروژه ایجاد شود، پیمانکار موظف است که این اصلاحیه را به درستی در پروژه لحاظ کند. کلیه نکات اجرایی و بخصوص نکات فنی مربوط به مسائل سازه ای را رعایت کنیم.

با توجه به همه این موارد ما میدانیم که انواع مختلفی از پیمانکاران نیز وجود دارند که هرکدام هم وظایف ریز و درشتی دارند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست نمونه قرارداد طراحی داخلی معماری دیدن کنید.

چند نوع پیمانکار داریم

چند نوع پیمانکار داریم
چند نوع پیمانکار داریم

در یک پروژه ساختمانی فعالیت های بسیاری انجام میشود. هرکدام از این فعالیت ها هم فرآیند های کاری و تخصصی خود را دارد. نمیتوان انتظار داشت که این فعالیت ها با دخالت افراد دیگر به انجام برسد چرا که هر شخصی در این فعالیت ها لازم است که به کار تخصصی خود بپردازد. این موضوع در پیمانکاری نیز به خوبی قابل مشاهده است.

پیمانکاران به دلیل اینکه فعالیت ها و فرآیند های مختلفی در ساختمان انجام میشود، لازم است که حتما به شکلی تخصصی به انجام فعالیت های تخصصی بپردازند.

ممکن است در یک پروژه ساختمانی به دلیل بزرگ بودن مقیاس پروژه، موارد بسیاری وجود داشته باشد مانند اجرای قیرگونی پروژه یا اجرای آرماتوربندی و یا حتی اجرای نما یا طراحی داخلی پروژه. بسیاری از پروژه های ساختمانی به همین میزان میتوانند اجزای کوچک و بزرگی داشته باشند.

در واقع میتوان گفت که در تمامی مراحل ساختمان سازی یک سری فرآیند ها وجود دارند که باید به شکل تخصصی به انجام و اجرای این فرآیند ها بپردازیم. نکته قابل توجه این است که میتوان این فرآیند ها را به پیمانکاران مختلف سپرد.

در پروژه های ساختمانی مسئولیت انجام هرکدام از بخش ها به یک پیمانکار سپارده میشود

در پروژه های ساختمانی مسئولیت انجام هرکدام از بخش ها به یک پیمانکار سپارده میشود
در پروژه های ساختمانی مسئولیت انجام هرکدام از بخش ها به یک پیمانکار سپارده میشود

معمولا در پروژه های ساختمانی مسئولیت انجام هرکدام از بخش ها به یک پیمانکار سپارده میشود که معمولا به آن ها پیمانکاران خرد نیز گفته میشود. در نقطه مقابل نیز پیمانکارانی وجود دارند که پیمانکاران کلان یا کل هستند.

این پیمانکاران درحقیقت به این مسئله میپردازند که با توجه به قرارداد و نقشه های اجرایی داده شده به آن ها و مسئولیت هایی که در قبال این فعالیت ها دارند، اقدام به انجام کارهای پیمانکاری و فعالیت های مختلف در ساخت و ساز کنند. کلیه مواردی که به پیمانکار سپارده میشود باید بطور کامل به بهترین شکل انجام شود.

چه پیمانکار کلان باشد و یا پیمانکار خرد. با همه این ها باید اطلاعات کامل تری نسبت به این دسته بندی های کلی داشته باشیم چرا که این موارد میتواند در نحوه تنظیم قرارداد های پیمانکاری ما در طول پروژه و نوع اجرای طرح اولیه پروژه ما موثر باشد.

قیمت طراحی نمای ساختمان مسکونی چقدر است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نمایید.

پیمانکار کلان کیست

پیمانکار کلان کیست
پیمانکار کلان کیست

در بخش های کلی پروژه به اجرای بخش های مختلفی توجه میشود. اما نکته مهم این است که یک پیمانکار میتواند تنها بخش کوچکی از فعالیت های پروژه را به شکل پیمانکاری تقبل کنند مانند اجرای نما یا اجرای آرماتور های پروژه. یا اینکه مانند یک پیمانکار کلان کلیه فعالیت های پروژه به دست پیمانکار انجام شود.

معمولا پیمانکاران کل برای پروژه های ساختمانی عظیم کمتر اقدام میکنند چرا که چنین شرکت های پیمانکاری که تعداد آن ها از دیگر شرکت ها کمتر است لازم است که حتما امکانات، منابع و تخصص کافی برای انجام پروژه های عظیم را داشته باشند.

تصور کنید که یک پیمانکار ساختمانی برای انجام یک پروژه مجتمع مسکونی چند صد واحدی اقدام کند. چنین پیمانکاری باید به لحاظ منابع مالی کاملا مطمئن باشد چرا که این منابع در طول انجام چنین پروژه های عظیمی لازم و ضروری هستند. از سوی دیگر هم در اختیار داشتن متخصصین و پرسنل کافی میتواند تاثیر زیادی در پیشبرد قرارداد پیمانکاری داشته باشد.

پیمانکار کل

پیمانکار کل
پیمانکار کل

پیمانکار کل در واقع کسی است که باید بتواند این حجم از منابع مالی و امکانات و تجهیزات مانند ماشین آلات ساختمانی و مصالح و حتی نفرات را در اختیار داشته باشد تا بتواند با استفاده از این منابع، پروژه ساختمانی را به خوبی به پیش ببرد.

از سوی دیگر هم پیمانکاران ساختمانی کل معمولا نیازمند تیم های مختلف فنی و حقوقی و مدیریتی هستند تا بتوانند کار پروژه را به خوبی به مرحله اتمام برسانند.

به دلیل اینکه بخش های مختلف پروژه بصورت کامل به یک شرکت سپرده میشود، پیمانکار کل باید توان اجرایی تمامی قسمت های پروژه را داشته باشد و یا میتواند این بخش ها را به چند پیمانکار خرد بسپارد اما این مسئله را هم باید در نظر بگیریم که معمولا کارفرما و هیئت مدیره پروژه به این مسئله که پروژه به پیمانکاران خرد توسط پیمانکار کل واگذار شود حساسیتی ندارند

بلکه این موضوع اهمیت دارد که کلیه موارد مالی و هزینه های ذکر شده در قرارداد پیمانکاری و همچنین، موارد مربوط به برنامه زمانبندی پروژه باید به خوبی در نظر گرفته شده باشد. در ادامه بیشتر به مسئله پیمانکاران خرد و نقش آن ها در پروژه میپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر از معماری، مقاله تعرفه فاز 1 معماری را مطالعه نمایید.

پیمانکاری خرد کیست

پیمانکاری خرد کیست
پیمانکاری خرد کیست

همانطور که گفتیم فعالیت های بسیاری در طی مراحل ساختمان سازی انجام میگیرد که این فعالیت ها هرکدام میتواند توسط یک دسته از پیمانکار ها انجام شود.

اما اینکه این فعالیت ها را دقیقا کدام پیمانکار بر عهده بگیرد برای بسیاری از سازندگان جای سوال است. همانطور که گفتیم در پروژه های بزرگ با مقیاس های بالا معمولا پیمانکاران کل خیلی کمتر برای ساخت این پروژه ها به تنهایی اقدام میکنند.

معمولا پروژه هایی که توسط این افراد به انجام میرسند لازم است که پیش از انجام، توانایی های مالی و امکانات ماشین آلات شرکت به خوبی سنجیده شود و پس از بررسی گرید بندی شرکت، اقدام به برون سپاری پروژه میکنند.

به همین دلیل هم معمولا همه پیمانکاران خرد نمیتوانند به عنوان یک پیمانکار کل در این پروژه حاضر باشند. اما بسیاری از پیمانکاران کل نیز پروژه های خود را در بخش های مختلف به دست پیمانکاران دیگر میدهند که عموما پیمانکار خرد شناخته میشود.

روی لینک دانلود رایگان نمونه قرارداد طراحی معماری کلیک نمایید تا با قراردادهای معماری آشنا شوید.

زیاد بودن تعداد فعالیت ها در پروژه های ساختمانی

زیاد بودن تعداد فعالیت ها در پروژه های ساختمانی
زیاد بودن تعداد فعالیت ها در پروژه های ساختمانی

همانطور که گفتیم به دلیل زیاد بودن تعداد فعالیت ها در پروژه های ساختمانی و کم بودن امکانات و منابع برخی شرکت ها برای پیش بردن پروژه در زمان بندی و بودجه بندی ارائه شده، برخی از قسمت های کوچک و بزرگ پروژه به دیگر پیمانکاران سپرده میشود. مثلا در یک پروژه ممکن است که برای انجام نمای ساختمان پروژه، پیمانکار خرد وارد شده و طراحی و یا اجرای و یا هردو این موارد را بصورت کامل تقبل میکند.

معمولا برای مواردی مانند طراحی نما و یا طراحی داخلی پروژه حضور یک پیمانکار کل میتواند تاثیر زیادی داشته باشد که پروژه به خوبی به پیش برود.

از سوی دیگر حضور پیمانکاران خرد در پروژه کمک بسیار زیادی به سرعت بخشیدن به پروژه میکند اما نکته ای که وجود دارد، ایجاد هماهنگی میان چند شرکت یا پیمانکار مسئله تقریبا مشکلی است

و به همین دلیل هم بسیاری از پیمانکاران توصیه دارند که حتما در زمینه ایجاد یک مدیریت و هماهنگی میان افراد مختلف درگیر در پروژه یک سری تدابیر بسیار مهمی اتخاذ شود و این تدابیر نیز به خوبی از سوی پیمانکار کل پیگیری شود.

بطور کلی استفاده از پیمانکاران خرد میتواند به تسریع پروژه کمک کند بشرط اینکه امکانات نظارتی و ایجاد هماهنگی میان اعضا وجود داشته باشد.

پیمانکاری در سازه های ساختمانی

پیمانکاری در سازه های ساختمانی
پیمانکاری در سازه های ساختمانی

سازه های ساختمانی به عنوان یک بخش بسیار مهم از پروژه های ساختمانی لازم است که حتما توسط پیمانکار به خوبی مورد توجه قرار بگیرند.

در واقع این سازه ساختمان است که میتواند تمامی بار ساختمان و بخش های مهم و حیاتی آن را به خوبی حفظ کند. تصور کنید که سازه ساختمان به اندازه کافی مستحکم نباشد، تا چه اندازه میتواند در هنگام بروز بلایای طبیعی عملکرد ضعیفی داشته باشد و تا چه اندازه هم در به خطر انداختن جان افراد میتواند تاثیر گذار باشد.

این مسائل درکنار این موضوع است که این سازه ها معمولا ممکن است در طول ساخت و ساز هم درکنار خسارت های احتمالی جانی، خسارت های مالی بسیار زیادی هم به کارفرما و تیم پروژه وارد کنند که درنهایت همه این ها میتواند به ضرر اهداف نهایی پروژه تمام شود.

کمک گرفتن از یک پیمانکار با تجربه و آشنا به اصول فنی

درحالی که اگر ما این موضوع را در نظر بگیریم که با کمک یک پیمانکار با تجربه و آشنا به اصول فنی میتوانیم ساختمان های مستحکم تری بسازیم، درنهایت این امکان نیز برای ما وجود دارد که سرمایه گذاری مطمئن تری نیز داشته باشیم.

از آنجایی که پروژه های ساختمانی مختلف ممکن است فعالیت های زیادی داشته باشند که شرکت پیمانکار کل و یا کارفرما سرگرم نظارت بر این فعالیت هاست، ممکن است فعالیت های اصلی مانند سازه و ساخت اسکلت ساختمان و حتی فعایت های مربوط به پی ساختمان نیز گاها نادیده گرفته شود و یا نسبت به این موارد به دلیل زیاد بودن مشغله ها در حین ساخت و ساز، کم توجهی شود که میتواند عواقب بسیار خط آفرینی داشته باشد.

به همین دلیل هم پیمانکاران در زمینه سازه نیز فعالیت میکنند و برای پروژه های کوچک و بزرگ به عنوان پیمانکار عمرانی پروژه، اقدام به انجام فعالیت های مربوط به ساخت سازه و یا پی ساختمان میکنند.

در واقع این مسئله باعث میشود که یک نیروی متخصص و آشنا به اصول سازه بر روند انجام ساخت سازه ساختمان نظارت داشته باشد به این شرط که ما بتوانیم بهترین پیمانکار سازه ای ساختمان را انتخاب کنیم.

پیمانکاری در تاسیسات ساختمانی

درکنار دیگر فعالیت ها، پیمانکار ساختمان در زمینه تاسیسات و یا سازه و … میتواند فعالیت های بسیار مفیدی داشته باشد. همانطور که گفتیم سازه ساختمان میتواند تاثیر بسیار زیادی در استحکام اصلی بنا داشته باشد و از سوی دیگر هم میتوان با رسیدگی و توجه ویژه به سازه ساختمان، این شانس را نیز بیشتر کرد که سرمایه پروژه را حفظ کرده و خسارت های مالی و جانی را به طور کامل پیشگیری کنیم.

اما نکته این است که تنها در زمینه سرمایه، بحث سازه نیست که اهمیت دارد. از قدیم این موضوع میان سازندگان ساختمان ها در مقیاس های مختلف عرف بوده است که در سازه و در تاسیسات ساختمانی تا حد امکان پیمانکاران بسیار خوب و مصالح مرغوب استفاده شود.

دلیل عمده این مسئله اهمیت این دو بخش در ساختمان سازی است

دلیل عمده این مسئله اهمیت این دو بخش در ساختمان سازی است. البته ما فعالیت های بی شماری داریم که میتواند در ساختمان سازی مفید و موثر باشد مانند فعالیت هایی از قبیل طراحی ساختمان و یا اجرای بخش های داخلی ساختمان یا حتی رنگ آمیزی ساختمان که متیواند هرکدام از این فعالیت ها در اندازه خود موثر باشند. اما تاسیسات ساختمان معمولا در حین ساخت بنا کار میشوند.

از سوی دیگر هم تاسیسات ساختمان بصورت مداوم از سوی کسانی که در ساختمان حاضر هستند استفاده میشود. نمیتوان انتظار داشت که به برق کشی اصولی ساختمان توجه نکنیم و یا به لوله کشی ها و فاضلاب در ساختمان توجه نداشته باشیم چرا که این موارد معمولا در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند و به نوعی مصرفی هستند.

بسیاری از ساکنین نیز بعد از مدتی از بروز مشکل در بخش های تاسیساتی شکایت دارند. به همین منظور هم با استفاده کردن از اصول و مصالح مرغوب در ساخت این قسمت ها و یا سپاردن این بخش ها به تیم های تخصصی و حرفه ای، میتوان انتظار داشت که تاسیسات ساختمان به شکل کاملا اصولی طراحی و ساخته شوند.

پس به همین دلیل هم توصیه میشود که برای اجرای تاسیسات ساختمان تا حد امکان از یک پیمانکار تاسیساتی ساختمان کمک بگیرید تا فعالیت های مربوط به تاسیسات به موازات بخش های مختلف پروژه به خوبی پیشرفت کنند.

پیمانکاری ساختمانی چیست

تا به حال ما نکات بسیار زیادی در رابطه با پیمانکاری درپروژه های عظیم گفتیم. نکاتی که گاها در رابطه با سپردن فعالیت های مختلف پروژه به پیمانکاران بود. اما لازم است که یک دید کلی تر به نقش پیمانکار داشته باشیم. بطور کلی پیمانکاری در همه زمینه هایی که گفتیم میتواند وجود داشته باشد.

از پیمانکار در زمینه راهسازی تا پیمانکار در زمین های مربوط به فناوری اطلاعات، خدمات و… حتی امروزه در بخش امنیت هم ما پیمانکاران مختلفی داریم که خدمات امنیتی را به شرکت ها و یا مجموعه های مختلف ارائه میدهند.

اگر بخواهیم به مفهوم و نقش پیمانکار در حیطه های مختلف بپردازیم شاید لازم باشد که مقالات بسیار طولانی تری بنویسیم چرا که پیمانکاری در اصل یک فرآیند از نحوه انجام کار است.

اما پیمانکاری ساختمانی مسئله ای است که ما در این مقاله به آن تمرکز داریم. درحقیقت ما میخواهیم بدانیم که پیمانکاری ساختمانی چیست و چه هدفی را دنبال میکند. این پاسخ باید فارغ از این باشد که پیمانکار ساختمانی در پروژه های خرد باشد یا کلان.

پیمانکاری ساختمانی در همه شرایط ممکن است انجام شود

پیمانکاری ساختمانی در همه شرایط ممکن است انجام شود همانطور که گفتیم در پروژه های بزرگ به عنوان پیمانکار خرد یا پیمانکار کل. همچنین پیمانکاری ساختمانی میتواند در پروژه های کوچکتر مربوط به ساخت ساختمان ها در مقیاس های کوچک نیز انجام شود.

در واقع ما در پاسخ به پیمانکاری ساختمانی چیست میتوانیم بگوییم که وقتی کلیه فعالیت های ساخت بنا را به شرکت، شخص، تیم یا گروه خاصی میدهیم تا در ازای یک مبلغ مشخص در یک زمان بندی مشخص شده این فعالیت ها را برای ما به انجام برسانند میتوانیم بگوییم که تقریبا یک قرارداد پیمانکاری ساختمانی بسته ایم.

در واقع پیمانکاری ساختمانی یک تعریف کلی از مجموعه ای از فعالیت ها و نقش های مختلف در یک ساختمان است و همانطور که نمیتوان نسبت به جزئیات این بخش ها دقیق شد، نباید هم زیاد به کلیات این موضوع توجه کنیم بلکه باید بیشتر به انتخاب پیمانکار، شناخت ویژگی ها آن و همچنین شناخت بهترین پیمانکار تمرکز داشته باشیم.

در ادامه با توجه به همین موارد ما سعی میکنیم به یک نتیجه کلی برسیم که در انتخاب پیمانکار ساختمانی و تنظیم قرارداد و هزینه ها و…. چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم.

نکات مهم در انتخاب بهترین پیمانکار ساختمانی

همانطور که گفتیم باید این مسئله را در نظر بگیریم که انتخاب پیمانکار خوب ارتباط مستقیمی با حیات پروژه دارد. برای اینکه پروژه ما بتواند در بازه زمانی مشخصی به نتیجه برسد، باید حتما در انتخاب پیمانکار بیشتری دقت ممکن را داشته باشیم چرا که درصورت عدم توجه به این مسئله شاهد مشکلات بسیاری از جمع عقب افتادن زمان پروژه یا کاهش یافتن کیفیت ساخت بنای ساختمانی هستیم.

در همه حال ما انتظار داریم که بنای ساختمانی ما به خوبی به نتیجه برسد و این مسئله نه فقط برای کارفرما که برای پیمانکاران و مهندسان و افرادی که در پروژه دخیل هستند نیز اهمیت بسیاری دارد.

عدم پیشرفت به موقع ساخت و ساز و به نتیجه نرسیدن پروژه ساختمانی میتواند باعث کاهش سطح رزومه شرکت و از بین رفتن سوابق کسانی شود که درپروژه درگیر هستند. سابقه و رزومه یک شرکت و پیمانکار اهمیت بسیاری در گرفتن پروژه های مختلف دارد و قطعا پیمانکاران و مهندسان نمیخواهند که سابقه آن ها خراب شود.

امروزه این موضوع بیشتر برای افراد اهمیت دارد چرا که بسیاری از افرادی که در پروژه های مختلف دخیل هستند با شرکت ها و پیمانکاران بسیاری درحال رقابت هستند.

سرمایه گذاری هنگفت کارفرما

از سوی دیگر کارفرما نیز به دلیل سرمایه گذاری های هنگفتی که در پروژه میکند میخواهد که همه چیز به خوبی پیش برود. به همین دلیل هم شما باید حتما به نکات اصولی لازم در انتخاب پیمانکار دقت بسیار زیادی به خرج بدهید. نکاتی که شاید اولین آن ها سابقه و رزومه کاری پیمانکار مورد نظر تان باشد.

داشتن یک رزومه خوب به شما این امکان را میدهد که از نحوه و نتیجه کار پیمانکار در پروژه ساختمانیتان اطمینان کافی کسب کنید چرا که فرآیند کمک گرفتن از پیمانکار مانند فرآیند استخدام افراد در یک شرکت است که البته این موضوع حیاتی تر از یک استخدام ساده است.

به همین دلیل هم مانند همان مسئله باید یک سری نکات اصولی که برای شما مهم است برای انتخاب پیمانکار اولویت باشد. در ادامه البته بیشتر به اینکه بهترین پیمانکاران و خوش سابقه ترین آن ها چه ویژگی هایی دارند و برای کمک گرفتن از یک پیمانکار خوب باید به کجا مراجعه کنیم میپردازیم.

بهترین پیمانکار ساختمانی

بهترین پیمانکار ساختمانی
بهترین پیمانکار ساختمانی

همانطور که میدانید برای ساخت و ساز های محتلف و گوناگون باید شخصی بنام پیمانکار پروژه را در دست بگیرد تا مراحل انجام پروژه به درستی و طبق مقررات جلو برود. یک پیمانکار وظایف متعددی دارد که با انجام آنها به پروژه نظم میبخشد و آنرا به جلو هدایت میکند.

هر ساخت و سازی نیازمند یک پیمانکار است. باید بهترین پیمانکار را بشناسیم تا بتوانیم خبره ترین آنهارا انتخاب کنیم و ساخت و ساز خود را به موفقیت به پایان برسانیم.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک پیمانکار کاربلد باید داشته باشد این است که در کار خود مهارت لازم و کافی را داشته باشد. مهارت های میدانی و فنی گوناگون یک پیمانکار را موفق و قوی میسازد. برای تشخیص این ویژگی یک پیمانکار میتوان به سوابق کاری آن توجه داشته باشیم. هرچه سوابق یک پیمانکار درخشان تر و موفقیت او در پروژه هایش بیشتر باشد میتوان گفت که از مهارت های فنی بهتر و بیشتری نیز بهره مند است.

آشنایی کامل به اصول ساخت و ساز

آشنایی کامل به اصول ساخت و ساز یکی دیگر از ویژگی های مهم یک پیمانکار خوب و موفق است.

این که یک پیمانکاراصول ساخت وسازو مقررات و قوانین آنرا بشناسد و بتواند همه ی آنها را به درستی به اجرا در آورد نشان میدهد که او در کارش موفق است و میتواند یک پروژه رابه خوبی و از راه های خودش به مقصد برساند.

یک پیمانکار مجرب باید بتواند قرارداد های ساخت و ساز را بخوبی بشناسد و از تمام جوانب و جنبه های آن آگاهی داشته باشد. این یک اصل اساسی برای موفقیت یک پیمانکار محسوب میشود.

همچنان یک پیمانکار باید بتواند هزینه های پروژه را بخوبی تامین کند و توان پرداخت آنها را داشته باشد.

تمام آنچه که ذکر شد از جمله ویژگی های یک پیمانکار خوب و مجرب در حرفه ی خود است که باید به آنها توجه کنیم و بدانیم که یک پیمانکار چه تجارب و مهارت هایی را باید داشته باشد تا بتواند پروژه را به بهترین نحو به پیش ببرد. آنچه که گفته شد خلاصه ای از بهترین ویژگی های یک پیمانکار بود.

چرا باید در پروژه های ساختمانی به سراغ بهترین ها برویم

چرا باید در پروژه های ساختمانی به سراغ بهترین ها برویم
چرا باید در پروژه های ساختمانی به سراغ بهترین ها برویم

پروژه های ساختمانی نیز مانند هرچیزی بهتر و بدتر دارد. ما برای شناسایی یک پروژ ه ی خوب باید کاراکتر های گوناگونی را برای آن در نظر بگیریم و به شناسایی خود در این زمینه کمک کنیم تا بتوانیم بهترین آنهارا انتخاب کنیم و به سراغشان برویم.

همانطور که گفته شد پیمانکار ساخت وساز نقش تعیین کننده ای برچگونگی پیشرفت پروژه دارد و باید آنرا جدی بگیریم.

یکی از دلایل بسیار موثر در این که ما چرا باید به سراغ پروژه های ساختمانی خوب برویم همین است که پیمانکار آن پروژه در کار خود خبره باشد و بتواند بخش اعظمی از فعالیت ها را کنترل کند.

یکی دیگر از دلایلی که مارا به سمت پروژه های ساختمانی خوب سوق میدهد این است که تمایل داریم تا ساخت و سازمان بخوبی جلو برود و همه ی بخش های آن کنترل شده باشد.

یکی از مهمترین جنبه های هر پروژه ای چه ساخت و ساز و جه نوع دیگر بخش مالی و مادی آن است. هزینه هایی که در طی یک ساخت و ساز صرف میشود اگر نتیجه ای در پی نداشته باشد مسلما برای همه یپرسنل و مسولان آن سود و فایده ای نخواهد داشت. بنابراین باید یک پروژه ای را انتخاب کنیم که از همه ی جنبه ها تضمین شده  باشد دو برنامه ریزی شده پیش برود.

بنابراین همه ی ما در انتخاب پروژه های ساخت و ساز آنهایی را ترجیح میدهیم که در نهایت یک پروژه موفق باشد.

قیمت قرارداد پیمانکار ساختمانی

قیمت قرارداد پیمانکار ساختمانی
قیمت قرارداد پیمانکار ساختمانی

دلایل بسیاری وجود دارد که کارفرما بخواهد از میزان هزینه هایی که باید برای یک پروژه ساخت و ساز خود انجام بدهد اطلاعت داشته باشد. این موضوع معمولا اهمیت بسیار زیادی برای بسیاری از کارفرمایان دارد که از قراردادهایی که امضا میکنند و میزان هزینه نهایی که برای آن ها درپی خواهد داشت اطلاعات کافی و کامل کسب کنند

اما با همه این ها این موضوع نیز باید مدنظر قرار بگیرد که بسیاری از این قرارداد ها معمولا تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی و هزینه تمام شده پروژه ساخت و ساز خاهد داشت. به همین دلیل هم بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که پیش از عقد قرارداد از همه جزئیات هزینه ها و عدد نهایی قرارداد خود اطلاعات کامل کسب کنند.

معمولا پیمانکار ها نمیتوانند برای هزینه های انجام کارهای ساختمانی عدد مشخصی بدهند

معمولا پیمانکار ها نمیتوانند برای هزینه های انجام کارهای ساختمانی و فرآیند هایی که به ساخت و ساز پروژه و بخش هایی که در قرارداد آن ها ذکر شده است پیش از بررسی های کامل، عدد مشخصی بدهند. دلیل این موضوع هم متیواند وجود فاکتور ها و عوامل متغیر بسیاری باشد که در این میان ممکن است به مبلغ نهایی پروژه تاثیر بگذارد.

این موضوع همواره مورد بحث بوده است که ما چگونه میتوانیم پیش از اینکه اقدام به عقد قرارداد کنیم این مسئله که هزینه نهایی پروژه در قرارداد با پیمانکار تا چه اندازه خواهد بود را متوجه شویم. اما نکته این است که به دلیل افزایش و کاهش قیمت ها بخصوص در قیمت آهن، سیمان و… انتظار ثابت بودن قیمت ها کالا دور از ذهن است.

از طرفی دیگر هم مقیاس و اندازه پروژه ها میتواند متفاوت از هم باشد برای همین هم مشخص کردن یک عدد نهایی برای هزینه تمام شده پروژه کار آسانی نیست.

بررسی پروژه و مشخص شدن چگونگی انجام کار

به همین دلیل هم بسیاری از پیمانکاران توصیه میکنند که پیش از درخواست برای قیمت نهایی قرارداد، برای بررسی پروژه و مشخص شدن چگونگی انجام کار، بررسی نقشه ها و طراحی ها و…. اقدام شود و پس از بررسی تمام این موارد، میتوان انتظار داشت که قیمت نهایی اعلام شود.

معمولا برای این مسئله پیمانکاران یک سری اولویت ها دارند که در ادامه ما به بررسی برخی از مهمترین اولویت ها و عوامل موثر بر قیمت نهایی پیمانکاری ساختمانی بپردازیم و به این سوال که عوامل موثر بر قیمت نهایی پیمان کاری ساختمانی چیست پاسخ بدهیم.

عوامل موثر بر هزینه پیمانکار ساختمانی چیست

مهمترین وظیفه ی یک  پیمانکار ساختمانی تامین و مدیریت هزینه های وارد بر پروژ است. پیمانکار باید بتواند همه ی هزینه ها را مدیریت کند و همه ی جوانب را در نظر بگیرد تا در جایی هزینه ای کم نیاید و همه ی کارها طبق روال خود انجام گیرد.

یکی از مهمترین بخش های که هزینه های وارده بر پروژه را تشکیل میدهد، افراد و پرسنلی است که در پروژه کار و فعالیت میکنند. این بخش از هزینه ها باید به درستی توسط پیمانکار تامین شود و بتواند همه ی این بخش ها را پوشش دهد.

هرکدام از پرسنل که در بخش های مختلف مدیریتی، خدماتی و … فعالیت میکنند در موقع مقرر خواهان هزینه ها و حقوق خود هستند. بنابراین یکی از عوامل بسیار موثر در هزینه های پیمانکار ساختمان تامین حقوق و هزینه های پرسنلی است که در طی پروژه فعالیت میکنند.

مصالح

مصالح
مصالح

مصالح ساختمانی که ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند هم بسیار مهم و هزینه آور هستند. یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه های پیمانکاران ساختمانی را همین بخش مصالح تشکیل میدهد.

نوع مصالح نیز بسیار مهم است بنابراین یک پیمانکار وظیفه دارد که بهترینن نوع مصالح را انتخاب و پیاده سازی کند. بنابراین باید بخش هزینه های مصالح را نیز در نظر بگیریم که یک بخش اساسی این هزینه ها را تشکیل میدهد.

نوع قراردادی که منعقد میشود هم بر هزینه های یک پیمانکار موثر است. در واقع یک پیمانکار در همان ابتدا قراردادی را منعقد میکند که در آن همه ی شرط ها و قواعد ذکر شده است و باید درآن همه ی بخش های مختلف آن هزینه ها را برحسب قیمت های بروز ذکر شود. قراردادی که تنظیم میشود نیز خود هزینه دارد و برای ثبت رسمی آن باید یک هزینه هایی پرداخت شود.

باتوجه به آنچه که گفته شد باید بخش هزینه  های یک پیمانکار ساختمانی را جدی بگیریم و آنرا به درستی تنظیم کنیم. مواردی که ذکر شد خلاصه و مهم ترین عواملی بود که بر هزینه های یک پیمانکار موثر است و باید به آنها توجه کرد.

انواع قرارداد های پیمانکاری ساختمانی

قرارداد های پیمانکاری به شکل های مختلفی بین صاحبان پروژه و پیمانکاران منعقد میشوند که در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از آنها میپردازیم.

یکی از انواع قرارداد هایی که میان این صاحبان سرمایه و پیمانکاران منعقد میشود از نوع ساخت و تحویل است. همانطور که از اسم این قرارداد ها مشخص است تمامی مراحل یک پروژه را شامل میشود.

در واقع یک پیمانکار ساختمانی برعهده میگیرد که تمامی مراحل یک پروژه ی ساخت و ساز را از صفر تا صد به انجام برساند و در موقع مقرر به صاحب سرمایه تحویل بدهد. بر این اساس از مرحله ی ساخت تا تحویل برعهده  پیمانکار خواهد بود. این معمولا میتواند کاملترین قراردادی باشد که بین پیمانکار و صاحب پروژه منعقد میشود.

نوع دیگر این قراردادها که شامل:

ساخت، بهره برداری و تحویل است که پیمانکار بعد از تحویل گرفتن  پروژه شروع به ساخت و ساز و پیش بردن پروژه میکند و هرآنچه که باید برای یک پروژه صرف کند را انجام میدهد و بهترین مصالح و پرسنل را برای انجام دادن کارها به خدمت میگیرد و همه ی مراحل پروژه را با هزینه هایی که خود پیمانکار صرف کرده رو به جلو حرکت میدهد. بعد از انجام شدن تمامی مراحل ابتدایی و انتهایی این پروژه مرحله ی بهره برداری آغاز میشود.

در این مرحله پیمانکار با ملکی که آنرا ساخته شروع به تجارت میکند تا هزینه های صرف شده برای آنرا از این را دوباره تامین کند. مرحله ی بهره برداری معمولا تا چند سال به همین شیوه ادامه میابد تا اینکه تمام هزینه های رفته دوباره برگردد. سپس مرحله ی تحویل نهایی به صاحب پروژه فرا میرسد.

پیمانکار باید پروژه را تمام و کمال به صاحب آن تحویل دهد

پیمانکار باید پروژه را تمام و کمال به صاحب آن تحویل دهد و کارش را به اتمام برساند. یک مثال در این باب ساخت بزرگراه ها است، که پیمانکار مربوطه به مدت 5 سال مجاز است که  از عوارض این بزرگ راه ها استفاده کند.

یکی دیگر از انواع قرارداد های پیمانکاری، مشارکتی نام دارد.

در این نوع از قرارداد ها پیمانکار بخشی از ملک و یا بنای مربوطه را که قرار است ساخت و ساز شود را برای خود اختصاص میدهد و در ازای آن مقرر میکند که کل بنا و ساختمان را در موقع مشخص آن بسازد و تحویل صاحب پروژه بدهد.

برای مثال: در یک ساختمان چند طبقه که قرار است ساخته شود پیمانکار 3واحد از آنرا به خود اختصاص میدهد و متعهد میشود که کل پروژه را بسازد و تحویل دهد.

چه نکاتی را باید در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمانی رعایت کنیم

چه نکاتی را باید در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمانی رعایت کنیم
چه نکاتی را باید در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمانی رعایت کنیم

برای تنظیم هر قراردادی نیازمند یک سری قوانین و نکات هستیم که باید بسیار به آنها توجه کنیم. چراکه تنظیم قرارداد ها کاری حساس است و از طرفی حقوق مادی و معنوی طرفین قرارداد در آن دخیل است. بنابراین باید در هنگام تنظیم چنین اسنادی حتما دقت کافی را داشته باشیم تا بعدا دچار پشیمانی و ضررهای مادی و معنوی نشویم.

برای تنظیم قرارداد های پیمانکاری هم نیاز است که یک سری نکات رعایت شود تا مراحل پروژه به درستی و خوبی پیش برود که در این قسمت از مقاله به بررسی چند مورد از این نکات خواهیم پرداخت.

حین تنظیم قرارداد های پیمانکاری باید همه ی مواردی که قرار است انجام بگیرد، اعم از: نوع مصالحی که قرار است استفاده شود، تعداد پرسنلی که قرار است در این پروژه فعالیت کنند، حقوق و مزایای هرکدام از افراد، خدمه و پرسنل و… ذکر شود و تصمیم نهایی در همن ابتدا گرفته شود.

چراکه اگر بخصوص بحث هزینه ها به درستی بیان و تفهیم  نشود حتما مشکلاتی بر سر آنها بوجود خواهد آمد. بنابراین یهتر است همان ابتدا این موارد مهم در قرار داد ذکر شود.

باید مدت زمانیکه این پروژه انجام میگرند از شروع تا انتها در قرارداد ذکر شود

نکته ی دیگری که برای این قرارداد ها وجود دارد این است که حتما باید مدت زمانیکه این پروژه انجام میگرند از شروع تا انتها در قرارداد ذکر شود. با اینکار قرارداد شکل رسمی تر و معین تری به خود میگیرد.

تنظیم قرارداد باید در دفاتر رسمی اسناد صورت بگیرد و حتما در حین تنظیم آن باید طرفین حضور داشته باشند.

متن قرارداد باید ساده و درعین حال گویای همه ی جنبه های پروژه باشد.

متن قرارداد باید بصورت تایپی باشد و به هیچ عنوان به صورت دست نویس نوشته نشود. باید خوانا و تمیز و با فونت مناسب نوشته شود تا طرفین به راحتی بتوانند آنرا بخوانند. همچنین هرکدام از امضا کنندگان قرار داد باید به درستی و با دقت آنرا بخوانند و پس از اطمینان از صحت، آنرا امضا کنند.

اینها بخش از نکات مهمی بود که باید برای تنظیم قراردادهای پیمانکاری رعایت میشدند.

چرا بهتر است که قرارداد پیمانکاری ساختمانی در حضور وکیل انجام شود

چرا بهتر است که قرارداد پیمانکاری ساختمانی در حضور وکیل انجام شود
چرا بهتر است که قرارداد پیمانکاری ساختمانی در حضور وکیل انجام شود

همانطوری که مستحضر هستید برای انجام همه ی کارهای اداری، مالی، حقوقی وهرکاری که به نوعی به  قوانین مربوط باشد وکلایی هستند که میتوانند مارا به درستی در مسیر طی شدن پرونده مان یاری کنند.

برای تنظیم قراردادهای پیمانکاری نیز حضور یک وکیل الزامی است و اگر حضور داشته باشد همه ی  کارها با یک روال قانونی تر طی خواهند شد.

در این قسمت از مقاله می پردازیم به اینکه چرا حضور وکیل برای تنظیم چنین قراردادهای لازم است.

همانطوری که پیش از این هم اشاره کردیم، پروژه های ساخت و ساز جزء پروژهایی محسوب میشوند که بسیار سنگین هستند و جوانب گوناگونی را متحمل میشوند و به همین دلیل است که یک شخص خبره باید باشد تا با در نظر گرفتن همه ی جنبه های آن، سند و قراردادی تنظیم کند که به اصطلاح مو لای درز آن نرود. وکیل برای تنظیم قراردادهای پیمانکاری یک چنین نقشی را دارد.

گاهی افراد برای مطالعه و امضای قرارداد علم حقوقی کافی را ندارند

از طرفی گاهی افراد برای مطالعه و امضای قرارداد علم حقوقی کافی را ندارند و در یک چنین مواردی یک وکیل خوب و خبره میتواند با علمی که دارد و توانایی هایی که در زمینه های حقوقی دارا است، قرارداد را مطالعه کند و درصورت غیرقانونی بودن آن از موکل خود بخواهد که آنرا امضا نکند.

باتوجه به آنچه گفته شد حضور یک وکیل مجرب در طی تنظیم قراردادهای پیمانکاری میتواند کمک کند تا همه چیز دقیق تر و قانونی تر به پیش برود و اینگونه با خیال راحت تری پروژه را به پیش خواهیم برد.

نکات مهم در هنگام همکاری با پیمانکار ساختمانی

با توجه به تمامی موارد گفته شده، حال باید به این پاسخ رسیده باشیم که پیمانکاری ساختمان چیست و چه نقشی دارد و قرارداد های آن به چه شکل تنظیم میشود. ما تا اینجا بطور کامل در رابطه با تمامی موارد فنی، تجربی، مدیریتی و اصول پیمانکاری درکنار موارد حقوقی و مالی پیمانکاری ساختمان صحبت کردیم.

این پاسخ را هم به صورت کامل به شما دادیم که پیمانکاری ساختمان چیست و برای رسیدن به بهترین پیمانکار ساختمان باید چه ویژگی هایی را مدنظر قرار بدهیم.

با همه این ها، در نهایت به این پاسخ خواهیم رسید که چه نکاتی را باید بصورت کلی در تعامل با پیمانکار ساختمانی مدنظر قرار بدهیم. ببینید همکاری کردن در بخش ساختمان سازی با شرکت ها و افراد مختلف اجتناب ناپذیر است.

امروزه ساختمان ها و پروژه های مختلف زمانی که ساخته میشوند، نیازمند تعداد زیادی از نفرات هستند که هرکدام در بخش های مختلف ساختمان به فعالیت و کار مشغول هستند. این موضوع زمانی که پروژه در مقیاس بزرگی باشد و چندین پیمانکار داشته باشد هم به مراتب بیشتر مدنظر قرار میگیرد.

پیمانکاران بسیاری هستند که میتوانند در یک پروژه به انجام فعالیت های مختلف بپردازند

با توجه به این موارد، پیمانکاران بسیاری هستند که میتوانند در یک پروژه به انجام فعالیت های مختلف بپردازند. اولین اصل و شاید مهمترین آن هم برقراری هماهنگی میان اجزای مختلف کار و افراد مختلف درگیر در پروژه است.

زمانی که یک پروژه استارت میخورد شاید تا لحظه ای که پروژه بطور کامل تحویل داده میشود، صد ها نفر را به عنوان کارگر، مهندس، سرپرست کارگاه، پیمانکار، مشاور و… در خود داشته باشد. با توجه به این امر هم شاهدیم که این افراد در موقعیت های مختلف نیز به کار میپردازند.

برقراری یک ارتباط کاملا منسجم و هماهنگ میان این افراد است که کلید پیشرفت پروژه بر اساس زمان بندی و بودجه بندی مشخص شده در پیمان و قرارداد است.

از طرفی هم باید این موضوع را درنظر بگیریم که بسیاری از افرادی که در پروژه درگیر هستند نمیتوانند به تنهایی این ارتباط را میان خود برقرار کنند که معمولا این وظیفه به کارفرما، سرپرست کارگاه یا مدیر پروژه محول میشود.

ایجاد یک تیم مدیریتی در پروژه

پس اولین مسئله ای که باید در نظر داشته باشید، ایجاد یک تیم مدیریتی در پروژه است. نکته بعدی در هنگام همکاری با پیمانکار، مشخص کردن و تعیین کردن دقیق زمان بندی در پروژه است.

اگر پروژه شما برای هر فعالیت یک زمان بندی مشخص و منسجم داشته باشد، این پروژه میتواند طبق برنامه و اصولی تر پیش برود. از سوی دیگر هم باید سعی کنید مواردی را که به ایجاد انگیزه در پیمانکاران میشود را به خوبی درنظر بگیرید که میتواند مهمترین آن ها، تامین مالی پروژه و پرداخت هزینه های پیمانکاری بر طبق قرارداد در موعد های مقرر شده میباشد.

با درنظر گرفتن همه این جوانب در کنار هم در زمان همکاری با پیمانکار، میتوانید به این پاسخ برسید که راز تعامل بهتر با پیمانکاری ساختمان چیست و چگونه میتوان در این شرایط به نتایج قطعی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *