09124573904

حداقل ابعاد استخر خانگی

حداقل ابعاد استخر خانگی

Share this post

فهرست مطالب

در این مقاله از سایت گروه معماری و طراحی ایران آرک به بررسی موضوع حداقل ابعاد استخر خانگی میپردازیم. در ادامه همراهمان باشید.

حداقل ابعاد استخر خانگی
حداقل ابعاد استخر خانگی

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دریا رفتن، آب، آب تنی کردن و شنا کردن از علایق شما می باشد و به دنبال آن استخر رفتن و ساعتی آرام شدن و ریلکس کردن در آب را دوست دارید،اما در عین حال از رفتن به استخرهای عمومی و همگانی که به فراوانی در سطح شهر وجود دارند، به علت های متفاوتی نظیر:

شلوغی به نسبت زیاد آن ها و ازدحام و تراکم بالا ی افراد امتناع می ورزید، حتما تا کنون به داشتن یک استخر نسبتا کوچک و جمع و جوردر ویلا یا خانه ی خود فکر کرده اید.

همچنین اگر می خواهید در مورد طراحی فاز 1 معماری یا همان طراحی معماری اطلاعات کاملی کسب کنید، بر لینک مربوطه کلیک کنید.

بسیاری از افراد تمیز ترین استخرهای عمومی را کثیف می دانند

بسیاری از افراد حتی تمیز ترین استخرهای عمومی را کثیف می دانند و از تمیزی آن اطمینان ندارند و به همین دلیل با وجود علاقه ی وافر خود به استخر، از استخر رفتن خودداری می کنند. هم چنین استخرهای عمومی را به علت محدودیت های متفاوت هیچ گاه نمی توانید به صورت خانوادگی استفاده کنید،

اما استخر خانگی همان طور که از نام آن پیدا است، متعلق به یک خانه و خانواده و حد اکثر تاسه خانواده می باشد، در نتیجه با داشتن استخر خانوادگی می توانید لحظات خوش و مفرحی را در کنار خانواده داشته باشید و هم چنین می توانید ساعتی را با یک دیگر آب تنی کنید و خوش بگذرانید.

با داشتن استخر در منزل خود می توانید به استخر بروید 

با داشتن استخر در منزل خود به راحتی و در هر زمانی که اراده کنید و دوست داشته باشید، می توانید به استخر بروید و مدتی را به شنا کردن بپردازید. توجه داشته باشید که شنا کردن یکی از ورزش های توصیه شده ی پیامبر هم می باشد که می فرمایند:

به فررزندان خود شنا، تیر اندازی و اسب سواری بیاموزید، پس در آموزش شنا هم کوتاهی نورزید. مهم نیست در چه سنی هستید، زیرا هر سنی که داشته باشید، شنا کردن شادابی و نشاط فوق العاده ای به شما می بخشد، پس در صورتی که هزینه ی کافی و حداقل فضای لازم را برای ساخت استخردر منزل خود دارید، عجله کنید که پشیمان نخواهید شد.

در این مقاله سعی می شود که به تعدادی از موضوع ها و پرسش هایی که احتمال دارد، ذهن شما را پیرامون حداقل ابعاد استخر خانگی درگیر کرده باشد، به اختصار توضیح داده شود:

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

۱ ) در بررسی حداقل ابعاد استخر خانگی این استخرها  نسبت به استخرهای عمومی چه مزایا و معایبی دارند؟

۲ ) مزایا و معایب استخر خانگی رو باز

۳ ) مزایا و معایب استخر خانگی سر پوشیده

۴ ) انواع شکل های هندسی استخرهای خانگی

۵ ) فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید

۶ ) مراحل طراحی و ساخت استخر

۷ ) استخرهای خانگی بتنی چه گونه ساخته می شوند؟

۸ ) آرماتور بندی برای استخر خانگی بتنی چرا و چه گونه انجام می گیرد؟

۹ ) در مبحث حداقل ابعاد استخر خانگی  آب بندی استخرهای خانگی به چه صورت انجام می شود؟

۱۰ ) انواع رنگ های کاشی مورد استفاده برای سطوح استخر خانگی و انواع مدل های کاشی کاری استخر خانگی

۱۱ ) بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی

۱۲ ) چه نکات ایمنی را هنگام نور پردازی استخر باید به آن توجه داشته باشیم؟

۱۳ ) انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی

۱۴ ) آب استخر چه شرایط استانداردی را باید دارا باشد؟

۱۵ ) نحوه تمیز کردن استخرهای خانگی

۱۶ ) حداقل ابعاد استخر خانگی

۱۷ ) طراحی فضای سبز اطراف استخر خانگی رو باز

۱۸ ) چه نکات بهداشتی و ایمنی را هنگام استفاده از استخر خانگی باید رعایت کنید؟

۱۹ ) پارامترهای تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی

۲۰ ) هدف از به کار بردن روکش روی سطح استخرهای خانگی رو باز چیست؟

۲۱ ) چند مدل روکش برای استخر خانگی جود دارد؟

۲۲ ) مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی

در بررسی حداقل ابعاد استخر خانگی این استخرها  نسبت به استخرهای عمومی چه مزایا و معایبی دارند؟

در بررسی حداقل ابعاد استخر خانگی این استخرها  نسبت به استخرهای عمومی چه مزایا و معایبی دارند؟
در بررسی حداقل ابعاد استخر خانگی این استخرها  نسبت به استخرهای عمومی چه مزایا و معایبی دارند؟

در ابتدای مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به بررسی مزیت های این استخرها نسبت به استخرهای عمومی می پردازیم.

استخری که در منزل و یا ویلا ساخته می شود، شخصی است و افرادی به جز اعضای خانواده خودتان از آن استفاده نمی کند، در نتیجه آب استخرهای خانگی حتی از تمیز ترین استخرهای عمومی تمیز تر می باشد و آلودگی آن کم تر است.

هم چنین سیستم تصفیه و گردش آب استخر منزل خود را می توانید بسته به این که چقدر از آن استفاده می کنید، تنظیم کنید، پس میزان تمیزی یا کثیفی آب استخر منزل را به هر طریقی که تمایل داشته باشید، می توانید تنظیم کنید.

با توجه به این که در استخرهای عمومی افراد زیادی حضور پیدا می کنند، لازم است که از مقدار بیش تری مواد ضد عفونی برای پاک سازی و یا کم تر کردن آلودگی استفاده شود، در نتیجه احتمال آسیب به پوست و چشم بیش تر می شود.

استخرهای عمومی محدودیت زمانی دارند

استخرهای عمومی محدودیت زمانی دارند، یعنی نمی توانید با تهیه ی یک بلیط هر مدت زمانی که تمایل داشته باشید، در استخر بمانید، شنا کنید و از فضا لذت ببرید، بلکه یک سانس استخر که برای آن بلیط تهیه می کنید، عموما حدود یک ساعت و سی دقیقه می باشد و پس از این مدت زمان باید استخر را ترک کنید تا گروه بعدی از افراد که بلیط تهیه کرده اند وارد استخر شوند،

در حالی که برای استفاده از استخرهای خانگی هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و افراد خانواده در هر زمان و هر چند ساعت که تمایل داشته باشند، می توانند از استخر استفاده کنند.

همان طور که گفته شد، برای این که بتوانید از استخر عمومی استفاده کنید باید بلیط تهیه کنید و هزینه بپردازید که عموما این هزینه ای که باید بپردازید بالا می باشد، پس ترجیح می دهید که زیاد به استخرهای عمومی مراجعه نکنید،

اما به این نکته هم توجه داشته باشید که استخرهای خانگی نه تنها هزینه ساخت دارند، بلکه نیاز به هزینه ای برای تعمیر و نگهداری هم دارند، پس برای ساخت و نگهداری از استخر خانگی هم باید هزینه گزافی بپردازید. استخرهای عمومی معمولا شلوغ هستند و تراکم افراد در استخر زیاد است،

در نتیجه فضای زیادی برای شنا وجود ندارد، در حالی که این مشکل در استخر خانگی وجود ندارد. آخرین موردی که به آن اشاره می کنیم، این است که استخرهای عمومی از بزرگ ترین استخرهای خانگی عموما ابعاد بزرگ تری دارند.

استخرهای عمومی محدودیت زمانی دارند
استخرهای عمومی محدودیت زمانی دارند

مزایا و معایب استخر خانگی رو باز

مزایا و معایب استخر خانگی رو باز
مزایا و معایب استخر خانگی رو باز

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به بررسی مزایا و معایب استخر خانگی رو باز می پردازیم.

به دلیل این که استخرهای خانگی رو باز در محیط خارج از منزل ساخته می شوند، به آن ها استخرهای خانگی خارجی هم گفته می شود. یکی از مهم ترین مزایای استخرهای خانگی روباز این است که هزینه کم تری برای ساخت آن هاباید پرداخت کنید،

زیرا این استخر ها در فضای باز ساخته می شوند و ایجاد استخر در محیط آزاد هزینه کم تری نیاز دارد. با ایجاد استخر خانگی در حیاط و فضای باز منزل خود از بسیاری از هزینه ها نظیر تهیه، نصب و نگه داری سیستم گرمایش آب، سیستم تهویه برای گرما و سرما و کنترل رطوبت فضا و. . . کاسته می شود.

آب بندی استخر رو باز به طبع راحت تر و کم هزینه تر از عایق بندی مناسب و استاندارد استخر در فضای بسته می باشد و با توجه به این که برای ایجاد استخر رو باز نیاز به یک فضا و مکان مجزا و تجهیز شده ی مطابق با محیط استخر نداریم، هزینه ی لازم برای ساخت آن بسیار پائین تر می باشد.

در صورتی که استخر منزل شما رو باز باشد

در صورتی که استخر منزل شما رو باز باشد، می توانید بعد از آب تنی کنار استخر آفتاب بگیرید. از جمله معایب استخرهای خانگی رو باز که می توان از آن نام برد این است که در فصل زمستان که هوا خیلی سرد است و حتی در پائیز قابل استفاده نمی باشند

زیرا آب استخر به شدت سرد می شود، به طوری که حتی لحظه ای کوتاه نمی توانید در آن شنا کنید، اما در مقابل شنا کردن در روز های گرم تابستان در استخر رو باز لذتی وصف نشدنی به شما می دهد.

یکی دیگر از معایب استخرهای خانگی رو باز این است که آب آن ها بیش تر نیاز به تصفیه و تمیز شدن دارد، زیرا این استخر ها در هوای آزاد هستند و در هوای آزاد هم انواع آلودگی ها و گرد و غبار وجود دارد که وارد آب استخر می شود.

یکی دیگر از معایب استخرهای خانگی رو باز این است که احتمال این که بچه ها و کودکان داخل آب بیافتند زیاد است، پس بهتر است، در صورت امکان برای ایمنی بیش تر فرزندان خودمان نرده محافظ اطراف استخر نصب کنیم.

در صورتی که استخر منزل شما رو باز باشد
در صورتی که استخر منزل شما رو باز باشد

مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده

مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده
مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به بررسی مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده می پردازیم.

به دلیل این که استخرهای خانگی سر پوشیده در محیط داخل ساختمان، در زیر زمین، در طبقه همکف و یا کنار پارکینگ ساختمان ساخته می شوند، به آن ها استخرهای داخلی هم گفته می شود.

از مزایای استخرهای سر پوشیده می توان موارد زیر را نام برد: اول از همه این که استخرهای سر پوشیده به اطراف دید ندارند، در نتیجه هنگام شنا کردن احساس راحتی و امنیت بیش تری در این استخر ها خواهید داشت و حریم خصوصی شما و خانواده تان بیش تر حفظ می شود.

مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده
مزایا و معایب استخرهای خانگی سر پوشیده

دومین مزیت استخرهای سر پوشیده

دومین مزیت استخرهای سر پوشیده این است که هم دارای سیستم گرمایشی یا هیتر برای فصل های سرد پائیز و زمستان، سیستم سرمایشی یا خنک کننده برای فصل های گرم بهار و تابستان، سیستم تهویه مطلوب هوا، سیستم کنترل رطوبت استاندارد و. . . می باشند و هم این که محیط استخرهای سر پوشیده بسته و محصور شده می باشد و به خوبی عایق بندی شده است، در نتیجه در تمام فصل های سال به راحتی می توانید از استخر سر پوشیده ی منزل خود استفاده کنید،

در حالی که این مزیت بزرگ در استخرهای خانگی رو باز وجود ندارد. سومین مزیت استخر خانگی سر پوشیده: این استخر ها نه تنها راحت تر می شوند، بلکه تمیز کردن آن ها زمان کم تری هم نیاز دارد. به علاوه، استخر سر پوشیده خانگی در فاصله زمانی طولانی تری کثیف می شود، در نتیجه در طول سال کم تر نیاز است، آن را تمیز کنید.

از جمله معایب استخر سر پوشیده خانگی این است که در کنار امکانات بیش تر و فراوان تری که نسبت به استخر خانگی رو باز دارد، هزینه بیش تری را هم برای ساخت این استخر و در اختیار داشتن امکانات فراوان باید
بپردازید.

مورد بعدی که اگر در حفظ و کنترل آن به خوبی نکوشید از معایب استخر سر پوشیده به شمار می رود کنترل رطوبت محیط است، زیرا در صورتی که رطوبت فضای استخر بیش تر از ۴۰ درصد شود، احتمال رشد کپک، قارچ، انواع باکتری ها و ویروس ها زیاد می شود، در نتیجه ممکن است، به سازه استخر و مصالح ساختمانی آن به این طریق آسیب برسد.

انواع شکل های هندسی استخرهای خانگی

انواع شکل های هندسی استخرهای خانگی
انواع شکل های هندسی استخرهای خانگی

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  انواع شکل های هندسی استخرهای خانگی می پردازیم.

استخرهای خانگی را می توان به شکل های هندسی متفاوتی نظیر: مستطیلی، مربعی، دایره ای، بیضی و شکل های هندسی بی قاعده و بی نظم ساخت اما این که چه شکل هندسی ای برای استخر منزل شما مناسب است، به پارامترهای تاثیر گذار متعددی بستگی دارد.

شایع ترین شکل هندسی طراحی شده برای استخرهای خانگی و عمومی شکل مستطیلی می باشد، چون اگر چه استخرهای مستطیل شکل ظاهری مدرن ندارند،

اما کار بردی تر هستند و برای شنا کردن بهترهستند، به علاوه این که ایجاد استخر مستطیل شکل برای مجریان طرح راحت تر است.

در صورتی که ابعادی که برای ایجاد استخر در نظر گرفتید محدود است، ایجاد استخر به شکل مستطیل بهترین انتخاب برای منزل شما است، زیرا شکل مستطیل استخر باعث می شود که از کم ترین فضا بیش ترین استفاده را ببریم.

استخرهای دایره ای، نیم دایره و بیضی شکل

انواع استخرهای دایره ای، نیم دایره و بیضی شکل از جمله شکل های پر کاربرد در محیط هایی می باشند که فضایی که برای ایجاد استخر در نظر داریم بزرگ می باشد و عموما استخر بچه ها را به شکل دایره می سازند، زیرا این گونه استخر با طرح دایره ای فضای بسیار کمی را برای شنا کردن دارند

و حتی به عبارتی بیش تر جنبه تزئینی دارند و برای شنا کردن مناسب نیستند. اگر چه ممکن است، استخر هایی به شکل مربع دیده باشید، اما اصولا استخر ها را به شکل مربع نمی سازند چون نه زیبایی خاصی دارد و فضایی مناسب برای شنا کردن در اختیار دارد.

در هنگام طراحی استخر خانگی رو باز عموما استخر را منطبق بر شکل و ابعاد ساختمان می سازند تا به این طریق سبب زیبا سازی فضای حیاط منزل هم بشوند. همچنین نورپردازی استخرهای رو باز زیبایی دو چندانی خواهد داد.

امروزه بیش تر از گذشته استخر هایی با شکل هندسی بی قاعده به چشم می خورند. استخر هایی با شکل هندسی بی نظم، زیبایی و جذابیت بی نظیری به فضا می بخشند.

فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید

فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید
فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید می پردازیم.

فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید
فاکتور هایی که پیش از ایجاد استخر خانگی باید در نظر بگیرید

اولین و مهم ترین فاکتور که پیش از ایجاد استخر در منزل خود باید در نظر بگیرید هزینه ی طراحی و ایجاد استخر می باشد، این که چه مقدار پول در اختیار دارید و چه مقدار می خواهید برای ایجاد استخر در منزل خود در نظر بگیرید بسیار مهم است.

یکی از عاملهای تاثیر گذار در افزایش هزینه ایجاد استخر خانگی، استخرهای خانگی سر پوشیده می باشد که نیازمند هزینه ی بیش تری برای تجهیز هستند و هم چنین شکل ایجاد استخر هم می تواند به میزان اندکی روی هزینه ی ایجاد استخر تاثیر بگذارد.

محیط زندگی شما چه گونه آب و هوا و دمایی دارد.

فاکتور بعدی که باید پیش از ایجاد استخر خانگی در نظر بگیرید این است که محیط زندگی شما چه گونه آب و هوا و دمایی دارد.

اگر در شهرهای سردسیر ایران مانند استان کردستان، اردبیل و. . . زندگی می کنید که بیش تر روز های سال هوا سرد است، یخ بندان می شود و یا برف و باران در محل زندگی شما زیاد می بارد قطعا استخر خانگی رو باز مناسب منزل شما نخواهد بود،

زیرا نمی توانید از آن استفاده ی مفید و کاربردی داشته باشید، پس بهتر است، به ایجاد فضایی مناسب برای ایجاد استخر خانگی سر پوشیده فکر کنید. فاکتور بعدی زمان ایجاد استخر است. پیش از این که شروع به ایجاد استخر رو باز و یا حتی سر پوشیده در منزل خود کنید دقت کنید در چه فصلی از سال هستید،

زیرا در صورتی که در انتهای روز های گرم تابستان و در ابتدای فصول سرد یعنی پائیز و زمستان هستید، بهتر است، شروع ایجاد استخر را به انتهای فصل زمستان و قبل از عید که هوا رو به گرم شدن است، موکول کنید،

زیرا انجام دادن مراحل ایجاد استخر نظیر خاک برداری، بتن ریزی و. . . در هنگام سرما و یخ بندان تقریبا غیر ممکن است.

در صورتی که انتخاب شما استخر خانگی رو باز می باشد، به نور گیری مناسب آن برای گرمای کافی آب و عدم وجود درخت های بزرگ و پر شاخ و پرگ در اطراف استخر برای جلوگیری از کثیف شدن آب استخر در اثر ریختن برگ درختان هم باید دقت کنید.

محیط زندگی شما چه گونه آب و هوا و دمایی دارد.
محیط زندگی شما چه گونه آب و هوا و دمایی دارد.

مراحل طراحی و ساخت استخر

مراحل طراحی و ساخت استخر
مراحل طراحی و ساخت استخر

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  مراحل طراحی و ساخت استخر می پردازیم.

هنگامی که قصد ایجاد استخر خانگی را داشته باشید، اولین مرحله با توجه به این که ایجاد استخر نیاز به مجوز دارد، گرفتن مجوز از شهر داری محل زندگی می باشد که این کار توسط خودتان یا توسط پیمان کاری که طراحی و ایجاد استخر را به او سپردید انجام می شود.

در مرحله ی بعد هر آن چه را که برای طراحی استخر در منزل خودتان در نظر دارید، به پیمانکار شرح می دهید تا پیمانکار اصلاحات لازم را انجام دهد و نقشه ایجاد استخر را طبق نظر شما به صورت استاندارد طراحی کند و پس از تائید طرح آن توسط شما کار ایجاد استخر شروع می شود.

در مرحله ی اول ایجاد استخر خاک برداری با توجه بهشکل هندسی استخر و به اندازه ی بیش تر از عمق استخر انجام می شود.

خاک برداری برای ساخت استخرهای رو باز چون در محیط آزاد ساخته می شوند، به وسیله دستگاه حفاری و در استخرهای سر پوشیده چون در محیط بسته و محصور شده ساخته می شوند و اگر جایی برای ورود دستگاه حفاری نیست به وسیله ی دست انجام می شود.

مراحل طراحی و ساخت استخر
مراحل طراحی و ساخت استخر

زمین و دیواره های استخر را برای بتن ریزی صاف می کنند

پس از خاک برداری و گود شدن زمین، زمین و دیواره های استخر را برای بتن ریزی صاف می کنند و در صورتی که استخر شیب دار است، شیب استخر را از قسمت عمیق به کم عمق ایجاد می کنند.

پس از صاف شدن و ایجاد شیب مناسب در منطقه ی گود برداری شده بتن در کف و دیواره های استخر ریخته می شود. پس از خشک شدن بتن ها، میل گرد ها را به صورت شبکه ای روی سطح و دیواره های استخر جایگذاری می کنند، به این مرحله آرماتور بندی گفته می شود.

در این مرحله لوله کشی آب استخر و سیم کشی های لازم برای نور پردازی استخر هم انجام می شود. پس از این مرحله، استخر را به وسیله بتنی که با نوعی چسب مخلوط شده به همراه سیمان سفید و پودر سنگ موارد مشابه دیگر دو بار عایق بندی می کنند.

پس از تست آب بندی، استخر شما آماده و قابل استفاده است و فقط کار های تزئینی و زیباسازی آن نظیر کاشی کاری، گل کاری، طراحی و ساخت لبه ی خروجی استخر و. . . باقی مانده است.

لطفا از پست بازسازی آشپزخانه دیدن کنید.

استخرهای خانگی بتنی چه گونه ساخته می شوند؟

استخرهای خانگی بتنی چه گونه ساخته می شوند؟
استخرهای خانگی بتنی چه گونه ساخته می شوند؟

در ادامه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  بررسی این موضوع که  استخرهای خانگی بتنی چه گونه ساخته می شوند می پردازیم.

جنس سازه در استخرهای خانگی بسته به این که فرد چه مقدار هزینه می کند و استخر در چه محل و دمایی می خواهد ساخته شود، متفاوت است.

استخر بتنی حالت انعطافی زیادی دارد

استخر بتنی به دلیل حالت انعطافی زیادی که دارد و در کنار آن هزینه لازم برای ساخت استخرهای خانگی با بتن، مقرون به صرفه تر از سایر جنس ها است شایع ترین جنس سازه مورد استفاده در استخرهای خانگی می باشد.

در این گونه استخر ها پس از مراحل صاف کردن زمین و دیواره ها و ایجاد شیب مناسب، قالب بندی استخر بتنی با چوب، فایبر گلاس و یا فولاد انجام می شود و سپس آرماتور بندی با میل گرد هایی در سایز ۱۲ یا ۱۴ که از جنس فولاد می باشند، انجام می شود، این میل گرد ها به صورت شبکه ای و مش مانند روی قالب چوبی، فولادی و یا فایبر گلاس استخر بتنی قرار می گیرند.

سایز کوچک تر میل گرد ها به دلیل عمق کم تر و اندازه کوچک تر استخرهای خانگی نسبت به سایر استخر ها می باشدو در نهایت روی میل گرد ها بتن ریخته می شود که این کار به چند روشی که در زیر به آن اشاره می کنیم، می تواند انجام بگیرد:

۱) قالب های بتنی به صورت یک پارچه و یا چند تکه. در نوع یک پارچه کف و دیواره ها همزمان با هم بتن ریزی آن ها انجام می شود و در نوع چند تکه ابتدا کف استخر و سپس در دیواره های استخر بتن ریزی انجام می شود،

استخر بتنی حالت انعطافی زیادی دارد
استخر بتنی حالت انعطافی زیادی دارد

۲) دومین روش بتن ریزی، بتن ریزی پاشیدنی به صورت مرطوب یا خشک می باشد‌. در این نوع بتن ریزی بتن روی میل گرد ها پاشیده می شود،

۳) گاهی اوقات بتن ریزی استخر بتنی با استفاده از بلوک های سیمانی و یا بتنی انجام می شود.

آرماتور بندی برای استخر خانگی بتنی چرا و چه گونه انجام می گیرد؟

آرماتور بندی برای استخر خانگی بتنی چرا و چه گونه انجام می گیرد؟
آرماتور بندی برای استخر خانگی بتنی چرا و چه گونه انجام می گیرد؟

در ادامه ی سوژه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  بررسی این موضوع  که آرماتور بندی برای استخر خانگی بتنی چرا و چه گونه انجام می گیرد می پردازیم.

بتن بسیار سخت و خشک می باشد و در برابر فشار های بالا بسیار مقاوم است، به همین دلیل مناسب برای ساخت قالب بندی استخر می باشد،

اما در مقابل آن در برابر کوچک ترین لرزش ها و یا جا به جایی ها ممکن است، بشکند و از بین برود، به همین علت برای پیشگیری از این اتفاق، از آرماتور بندی در استخر ها به منظور افزایش مقاومت و قدرت بتن در برابر کشش و جا به جایی استفاده می شود.

میل گرد هایی که برای آرماتور بندی استخرهای بتنی استفاده می شوند

میل گرد هایی که برای آرماتور بندی استخرهای بتنی استفاده می شوند، عموما از جنس فولاد می باشند و دارای قطر های متنوعی بر حسب میلی متر می باشند که قطر مناسب برای آرماتور بندی استخرهای خانگی مطابق با عمق و اندازه استخر تعیین می شود.

برای ایجاد شبکه ای از میل گرد در کف و دیواره استخر ابتدا آن ها را با محاسبه هایی با توجه به عمق و اندازه استخر از قسمت های مختلف خم می کنند و سپس آن ها را روی کف و دیواره های استخر نصب و در نهایت به هم وصل می کنند.

میل گرد هایی با قطر ۱۲ میلی متر که اکثرا برای استخرهای خانگی بتنی استفاده می شوند، با دست خم می شوند،

اما میل گرد های با قطر بیش تر را باید با دستگاه خم کرد. طول همه ی میل گرد ها تقریبا ۱۲ متر می باشد. به کمک میل گرد ها و ایجاد شکل با آن ها پیمانکار می تواند شکل نهایی استخری را که طراحی کرده است، بسازد به همین علت گفته می شود که سازه های بتنی انعطاف بالایی دارند.

میل گرد هایی که برای آرماتور بندی استخرهای بتنی استفاده می شوند
میل گرد هایی که برای آرماتور بندی استخرهای بتنی استفاده می شوند

در مبحث حداقل ابعاد استخر خانگی  آب بندی استخرهای خانگی به چه صورت انجام می شود؟

در مبحث حداقل ابعاد استخر خانگی  آب بندی استخرهای خانگی به چه صورت انجام می شود؟
در مبحث حداقل ابعاد استخر خانگی  آب بندی استخرهای خانگی به چه صورت انجام می شود؟

در ادامه ی سوژه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  ذکر نکاتی در مورد این که  آب بندی استخرهای خانگی به چه صورت انجام می شود می پردازیم.

روش های متفاوتی برای عایق بندی و یا همان آب بندی استخرهای خانگی بر حسب نوع قالب بندی وجود دارد. به طور کلی ماده مورد استفاده برای آب بندی استخر ها باید چسبندگی مناسب، انعطاف پذیری زیاد، مقاومت بالا در برابر فشار های مکانیکی و فرسایش کم در مقابل مواد اسیدی و قلیایی داشته باشد.

از جمله روش های قدیمی و سنتی عایق بندی استخرها، ایزوگام می باشد که در جنس های متنوع سازه استخر قابلیت استفاده را دارد، عمر کوتاهی دارد و در زمان کمی فرسوده می شود، پس در فاصله های زمانی نسبتا کم نیاز به ترمیم پیدا می کند، به همین دلیل امروزه عایق بندی استخر ها با ایزوگام انجام نمی شود.

در صورتی که جنس سازه استخر خانگی شما بتن باشد

در صورتی که جنس سازه استخر خانگی شما بتن باشد، عموما چون بتن دارای حفره های زیادی می باشد، برای عایق بندی آن نیاز به یک ماده روان، چسبنده و مقاوم می باشد که به راحتی بین حفره ها حرکت کند، آن ها را پر کند و مانع نفوذ آب استخر از این حفره ها به اطراف شود.

این ماده روان از پودر سنگ یا همان میکرو سیلیس، سیمان سفید و نوعی چسب ساخته شده است‌. در استخرهای با سازه بتنی در صورتی که بتن استفاده شده از نوع چند تکه می باشد، باید در محل اتصال بتن کف استخر به دیواره ها از نوعی چسب به نام نوار واتر استاپ که همان چسب پی وی سی می باشد، برای آب بندی و عدم نفوذ آب استفاده شود.

برای آب بندی استخرهای بتنی خانگی به خصوص نوع سر پوشیده آن ها از انواع روکش های فایبر گلاس که به صورت پیوسته و متصل به هم روی سطوح استخر قرار می گیرند می توان استفاده کرد. دقت کنید هر نوع روش آب بندی که برای استخر استفاده می کنید، حتما تا خشک شدن کامل آن صبر کنید و سپس از استخر استفاده کنید.

در صورتی که جنس سازه استخر خانگی شما بتن باشد
در صورتی که جنس سازه استخر خانگی شما بتن باشد

انواع رنگ های کاشی مورد استفاده در استخر خانگی و انواع مدل های کاشی کاری استخر خانگی

انواع رنگ های کاشی مورد استفاده در استخر خانگی و انواع مدل های کاشی کاری استخر خانگی
انواع رنگ های کاشی مورد استفاده در استخر خانگی و انواع مدل های کاشی کاری استخر خانگی

در ادامه ی سوژه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  ذکر نکاتی در مورد انواع رنگ های کاشی مورد استفاده در استخر خانگی و انواع مدل های کاشی کاری استخر خانگی می پردازیم.

رایج ترین رنگ کاشی که در انواع استخرها با کاربری های متفاوت استفاده می شود، طیف های متنوعی از رنگ آبی به صورت تک رنگ و پس از آن رنگ سفید به صورت تک رنگ و یا ترکیبی از این دو رنگ می باشد و یا حتی گاهی ممکن است، از بیش تر طیف های فقط رنگ آبی برای ایجاد یک طراحی شیک و زیبا در کف و دیواره های استخر استفاده شود.

رنگ های دیگر کاشی که معمولا برای کاشی کاری استخرهای خانگی استفاده می شود، ترکیب مشکی، آبی و سفید، ترکیب سبز و آبی و یا ترکیب سفید و زرد می باشند. استخرهای خانگی را عموما هنگامی کاشی کاری می کنند که جنس سازه بتنی باشد.

حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف چقدر است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک نمایید.

هدف از کاشی کاری استخر خانگی

هدف از کاشی کاری استخر خانگی نه تنها افزایش زیبایی و جذابیت استخر است، بلکه به آب بندی استخر کمک می کند، زیرا حتی فاصله ی بین کاشی ها را هم با یک ماده چسبنده روان پر می کنند تا تماما مانع نفوذ آب به اطراف شوند.

کاشی به کار برده شده در کف و دیواره های استخر ها می تواند بسیار ریز و ظریف و یا در ابعاد بزرگ استفاده شود که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند.

کاشی هایی که در طراحی استخر استفاده می شود، یا از نوع موزائیکی و یا از نوع شیشه ای می باشند که نوع موزائیکی بیش تر به کار برده می شود و هم چنین در صورت داشتن لعاب، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و نوع شیشه ای آن ها همان طور که از نامش پیدا است،بیش تر جنبه تزئینی دارد

و بهتر است، استفاده نشود. یکی از ساده ترین و زیبا ترین طراحی ها در کاشی کاری استخر خانگی این است که همه کاشی ها یک رنگ باشند و سپس یک ردیف کاشی با رنگ متفاوت به صورت نوار در لبه ی استخر کار شود.

هدف از کاشی کاری استخر خانگی
هدف از کاشی کاری استخر خانگی

بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی

بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی
بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی

در ادامه ی سوژه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  ذکر نکاتی در مورد بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی می پردازیم.

بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی
بهترین نوع نور پردازی محیط داخل، خارج و اطراف استخر خانگی

نور پردازی مناسب استخر از جمله مواردی است که بیش ترین تاثیر را روی زیبایی و جذابیت استخر و محیط اطراف آن می گذارد به عبارتی نور پردازی عامل موثری در زیبا تر نشان دادن هر نوع محیطی می باشد.

در نور پردازی استخر سعی بر این است که علاوه بر کف و دیواره های استخر، آب استخر هم نور پردازی مناسب داشته باشد، زیرا نور بازتاب شده از آب استخر سبب زیبایی هر چه بیش تر استخر می شود.

نور پردازی در کف استخر عموما به صورت نقطه ای و تو کار انجام می شود و حتی گاهی نور کف استخر رنگ متفاوتی از رنگ کاشی استخر دارد، اما دقت کنید رنگ کف استخر و رنگ نور کف استخر هارمونی متناسبی با هم دارند که این موضوع بر دلربایی بیش تر فضا می افزاید.

در کنار همه ی این ها نور پردازی کف استخر باعث می شود که کف استخر به خوبی دیده شود، در نتیجه از خطر شنا کردن می کاهد. نور پردازی دیواره های استخر می تواند به صورت خطی، نقطه ای و یا لیزری باشد.

استفاده از نور های خطی و یا لیزری

به طور معمول با توجه به این که نور پردازی کف استخر به صورت نقطه ای می باشد. برای نور پردازی دیواره های استخر از نور های خطی و یا لیزری استفاده می شود.

نور های خطی هر چه از منبع نور دور تر می شوند، بیش تر در آب پخش و محو می شوند، به همین دلیل در صورت نصب آن ها در خلاف جهت هم جلوه زیبایی به دیواره های استخر می بخشند. نور لیزری همان طور که می دانید به صورت مستقیم و خطی از منبع نور تا انتها کشیده می شوند،

به همین بیش تر در گوشه های استخر به صورت مورب استفاده می شوند و حتی گاهی با استفاده از این نوع نور ها طرح های متنوعی را زیر آب تشکیل می دهند. برای نور پردازی آب استخر هم اصولا از هالوژن های بزرگ با قدرت پخش نور بالا استفاده می شود که معمولا در سطح بالا تری از استخر و در گوشه های استخر قرار می گیرند.

استفاده از نور های خطی و یا لیزری
استفاده از نور های خطی و یا لیزری

چه نکات ایمنی را هنگام نور پردازی استخر باید به آن توجه داشته باشیم؟

چه نکات ایمنی را هنگام نور پردازی استخر باید به آن توجه داشته باشیم؟
چه نکات ایمنی را هنگام نور پردازی استخر باید به آن توجه داشته باشیم؟

اول از همه با توجه به این که به صورت کلی کار با برق و جریان الکتریکی کار بسیارمهم و حیاتی می باشد و وقتی بحث نور پردازی در آب هم باشد، این موضوع حیاتی تر و مهم تر می شود، پس برای سیم کشی و نور پردازی استخر حتما از یک فرد ماهر، توانمند و مجرب بخواهید تا این کار ها را برای شما انجام دهد.

پیش از نور پردازی استخر باید سیم کشی های برق که هنگام ایجاد استخر کشیده می شوند، به خوبی انجام شده باشند و سپس به بحث نور پردازی می پردازیم. هنگام خرید لامپ ها و چراغ ها از فروشنده اطمینان بگیرید که محافظ لامپ ها استاندارد های لازم را دارند و مناسب میزان کلر استخر منزل شما می باشند، زیرا یکی از ویژگی های کلر خاصیت خورندگی آن می باشد،

بهترین چراغ ها برای نور پردازی استخر

به همین علت در طول زمان های طولانی حتما چراغ ها و محافظ روی آن ها را به خوبی چک کنید. بهترین چراغ ها برای نور پردازی استخر هالوژن ها و لامپ های ال ای دی می باشند که کم ترین خطر را دارند. تمامی سیم ها، چراغ ها و اتصالات اطراف استخر باید به صورت توکار به کار برده شده باشند و کاملا محافظ شده با ساختار های غیر رسانا پوشیده شده باشند.

کوچک ترین سهل انگاری در نور پردازی می تواند خطرات و عوارض جبران ناپذیری برای شما و خانواده تان داشته باشد، به همین علت نهایت امنیت را هنگام طراحی روشنایی استخر به کار ببرید و در سیم کشی جریان برق استخر کلیه نکات ایمنی را رعایت کنید.

انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی

انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی
انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی

در ادامه ی سوژه ی مقاله ی حداقل ابعاد استخر خانگی به  ذکر نکاتی در مورد انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی می پردازیم.

سیستم های تصفیه آب که در استخرهای خانگی استفاده می شوند، شامل سه نوع: ۱ ) دارای چاه تخلیه، ۲ ) تصفیه جریان آب در حال گذر، ۳ ) تصفیه جریان آب در حال گردش می باشند.

در اولین نوع سیستم تصفیه آب استخر در حقیقت تصفیه ای وجود ندارد، بلکه استخر دارای یک چاه تخلیه می باشد که هنگامی که آب استخر کثیف شد، آن را باز می کنند و آب تمیز وارد استخر می شود و بعد از خالی شدن آب استخر دوباره استخر را آب می کنند و مواد ضد عفونی کننده لازم را به آن می افزایند.

دقت کنید تصفیه استخر به این روش به هیچ عنوان استاندارد و مقرون به صرفه نیست، زیرا در هر بار مقدار زیادی آب هدر می رود.

هم چنین در کنار تمام این مشکلات در صورتی که تصفیه آب به این صورت انجام بگیرد در فاصله زمانی که آب استخر در حال خالی شدن و سپس پر شدن مجدد می باشد، استخر غیر قابل استفاده می شود.

انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی
انواع سیستم های تصفیه آب استخر خانگی

دومین روشی که برای تصفیه استخر به کار برده می شود

دومین روشی که برای تصفیه استخر به کار برده می شود، استفاده از سیستم تصفیه جریان آب در حال گذر می باشد. این روش هنگامی استفاده می شود که آب موجود در استخر از رودخانه و یا هر نوع آب در جریان دیگر که آلودگی فاضلابی ندارد تامین می شود.

در این حالت آب از رودخانه وارد سیستم تصفیه شنی و. . . استخر می شود و مواد لازم برای گند زدایی و ضدعفونی به آن اضافه می شود، در نهایت هم آب تصفیه شده وارد استخر می شود، در مقابل آن آب کثیف هم از یک خروجی از استخر خارج می شود.

تصفیه جریان آب در حال گردش استخر سومین روش تصفیه آب استخر خانگی که بهترین و استاندار ترین روش تصفیه آب به شمار می رود، زیرا از اصراف آب جلوگیری می شود و به دنبال مقرون به صرفه تر هم می باشد.

در این سیستم از یک پمپ سیرکولاتور برای مکش آب استخر به درون سیستم تصفیه و از فیلتر شنی و کارتریج برای برداشتن ذرات خارجی بزرگ و کوچک درون استخر استفاده می شود و در نهایت مواد ضد عفونی در صورت نیاز افزوده می شود، به عبارتی در این روش آب کثیفی که آلودگی های آن گرفته شده است، با مقداری آب تمیز رقیق شده و دوباره وارد استخر می شود.

دومین روشی که برای تصفیه استخر به کار برده می شود
دومین روشی که برای تصفیه استخر به کار برده می شود

آب استخر چه شرایط استانداردی را باید دارا باشد؟

آب استخر چه شرایط استانداردی را باید دارا باشد؟
آب استخر چه شرایط استانداردی را باید دارا باشد؟

آب استخر برای این که قابل استفاده برای شنا گران باشد، باید شرایط مطلوب و استانداردی را داشته باشد که به پوست و چشم های افراد آسیب نزند و یا باعث ایجاد عفونت در آن ها نشود به همین علت شرایط استاندارد آب استخر را در استخر خانگی خودتان هم باید برقرار کنید و سپس از استخر استفاده کنید.

هم چنین در کنار این که در ابتدا شرایط استاندارد برای اولین بار در آب استخر ایجاد می کنید، فراموش نکنید که به صورت مداوم هم وضعیت آب استخر را از لحاظ میزان اسیدی، بازی، مقدار دما، میزان رطوبت در استخرهای سر پوشیده و غیره چک کنید.

درجه اسیدی و بازی یا همانPH باید حداقل دو و هفت دهم و حداکثر هشت باشد. در صورتی که میزان اسیدی بودن آب استخر بیش تر از دو و هفت دهم و میزان قلیایی بودن آب استخر بیش تر از هشت باشد، می تواند به پوست و چشم های شنا گران درون آب آسیب برساند، به همین دلیل درجه اسیدی و بازی آب استخر همواره به صورت مداوم باید توسط تست های مناسب اندازه گیری شود.

دمای مطلوب و مناسب آب استخر

دمای مطلوب و مناسب آب استخر که افراد نه احساس گرما و نه احساس سرما کنند بازه بین ۲۶ درجه سانتی گراد تا ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد.

هنگامی که دمای آب استخر کم تر از ۲۶ درجه سانتی گراد باشد، افرادی که در آب حضور دارند، احساس سرما می کنند و هنگامی که دمای آب استخر بیش تر از ۲۸ درجه سانتی گراد باشد موجب می شود که شنا گران حاضر در آب احساس تنگی نفس داشته باشند.

برای از بین بردن آلودگی ها و میکروب های ویروسی، باکتریایی، قارچی و. . . که در همه ی استخر ها حتی استخرهای خانگی نیز وجود دارند، از گندزدا ها استفاده می شود که معروف ترین ماده گندزدا برای ضد عفونی و گند زدایی آب استخر کلر می باشد.

دمای مطلوب و مناسب آب استخر
دمای مطلوب و مناسب آب استخر

نحوه تمیز کردن استخرهای خانگی

نحوه تمیز کردن استخرهای خانگی
نحوه تمیز کردن استخرهای خانگی

اگر چه همه ی انواع استخر ها دارای سیستم های پیشرفته تصفیه آب می باشند و به این طریق آب آن ها به صورت مداوم با استفاده از امکانات مختلف تصفیه و سپس گند زدایی می شود، اما پس از مدتی که تنها آب استخر تصفیه شده باشد، نیاز است که کف و دیواره های استخر هم به طور کامل شسته شوند و رسوبات از آن ها زدوده شوند،

برای این منظور در صورتی که استخر خانگی شما رو باز باشد، احتمال وجود برگ و شاخه درختان و حشرات در آب زیاد است، به همین علت در ابتدا لازم است که با استفاده از یک توری استخر این ذرات بزرگ و معلق را از روی آب جمع کنید پس از این مرحله می توانید از یک جارو برقی استخر برای تمیز کردن لای و رسوب از کف استخر استفاده کنید. جارو برقی استخر را بر حسب میزان بودجه خود می توانید تهیه کنید،

زیرا در سه نوع کاملا اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی وجود دارند. در نوع دستی فرد باید جارو برقی را در کل استخر حرکت دهد و آشغال ها را از کف استخر جمع کند، در نوع نیمه اتوماتیک لوله جارو برقی را به اسکیمر دستگاه تصفیه متصل می کند

و سپس دستگاه در کل کف و دیواره های استخر حرکت کرده و آشغال ها را جمع می کند، در نوع اتوماتیک، جارو برقی با استفاده از نیروی برق هم انرژی لازم برای مکش لای و رسوب کف استخر و هم انرژی لازم برای حرکت کردن دستگاه در کف استخر را فراهم می کند و نیاز به هیچ فردی نیست.

برای تمیز شدن هر چه بهتر استخر

در کنار این وسایل برای تمیز شدن هر چه بهتر استخر، یک برس استخر را که در اندازه دلخواه خریداری کرده اید روی سطوح و قسمت هایی از استخر که کثیف تر هستند، بکشید تا آلودگی و رسوب از روی آن ها پاک شود.

مثلا قسمت پله های استخر، نرده های ورود و خروج استخر، گوشه های استخر و. . . بخش هایی از استخر هستند که سرعت جریان آب در اطراف آن ها آرام تر است، در نتیجه احتمال آلوده بودن، کثیف شدن و ایجاد رسوب در این محل ها بیش تر است. در آخرین مرحله ی تمیز کاری استخر هم گند زدایی بر اساس پروتکل های بهداشتی با مقداری کلر انجام می شود.

برای تمیز شدن هر چه بهتر استخر
برای تمیز شدن هر چه بهتر استخر

حداقل ابعاد استخر خانگی

حداقل ابعاد استخر خانگی
حداقل ابعاد استخر خانگی

برای ساخت هر کدام از انواع استخرهای خانگی که مناسب برای آب درمانی، شنای بزرگسالان، آب بازی کودکان و یا شیرجه زدن باشند، حداقل ابعاد استاندارد متفاوت است. در صورتی که هدف فرد از ایجاد استخر در منزل آب درمانی باشد، حداقل ابعاد استاندارد که باید هنگام طراحی استخر در نظر گرفته شود، حدود دو متر و پنجاه سانتی متر عرض و حدود ده متر طول می باشد.

عمق مناسب برای استخرهای آب درمانی نود سانتی متر تا حداکثر یک متر و پنجاه سانتی متر است، عمق بیش تر از این مقدار خطرناک است، چون اکثر افرادی که از آب برای درمان استفاده می کنند، ناتوان و سالمند هستند، پس عمق زیاد استخر می تواند خطر آفرین باشد.

در صورتی که هدف شما از ایجاد استخر در منزل فراهم کردن محیطی شاد و مفرح برای کودکان است، ابعاد استخر خیلی موضوع مهمی نیست، زیرا کودکان از استخر برای آب تنی و آب بازی استفاده می کنند و برای شنا استفاده نمی کنند،

ابعاد استخر بهتر است، به گونه ای باشد که کودک زیر آب نرود

پس ابعاد استخر بهتر است، به گونه ای باشد که کودک زیر آب نرود و یا با جلیقه بتواند راحت شنا کند. عموما عمق استخر را تا زیر چانه کودک و یا کمی بالا تر در نظر می گیرند که این مقدار حداکثر ۹۰ سانتی متر می شود و طول و عرض استخر هم بسته به این که چه مقدار هزینه و فضا را می خواهید برای ایجاد استخر در منزل برای کودکانتان اختصاص دهید متفاوت است.

حداقل ابعاد استاندارد برای استخر خانگی که مناسب شنا کردن بزرگسالان باشد، باید دارای حداقل ۶ متر طول و حداقل ۴ متر عرض باشد و عمق قسمت کم عمق استخر هم باید حداقل یک متر تا یک متر و بیست سانتی متر در نظر گرفته می شود و در قسمت عمیق تر استخر عمق استخر می تواند تا سه متر و پنجاه سانتی هم باشد. اگر چه ۶ متر طول استانداردی برای استخر خانگی در نظر گرفته می شود،

ابعاد استخر بهتر است، به گونه ای باشد که کودک زیر آب نرود
ابعاد استخر بهتر است، به گونه ای باشد که کودک زیر آب نرود

اما بهتر است، طول استخر خانگی ما به گونه ای باشد که فرد بتواند مسافت حداقل ۵، ۶ برابر قد خود را بدون این که به انتهای استخر برسد به راحتی شنا کند. به طور کلی گفته می شود، به ازای هر نفری که همراه با سایر افراد درون استخرمی خواهد از استخر استفاده کند باید حدود ۴ متر مربع فضا اختصاص داده شود تا بتواند آزادانه و به راحتی شنا کند.

طراحی فضای سبز اطراف استخر خانگی رو باز

طراحی فضای سبز اطراف استخر خانگی رو باز
طراحی فضای سبز اطراف استخر خانگی رو باز

ایجاد یک پوشش گیاهی سبز و سرزنده در اطراف استخر خانگی روح و نشاط را به خانه و استخر شما می بخشد، زیبابی و جذابیت استخر را دو چندان می کند و حتی باعث می شود که آب و هوای اطراف استخر در روز های گرم تابستان بهبود یابد و دمای هوا کم تر به نظر برسد،

در نتیجه از طراحی فضای سبز در اطراف استخر منزل خود به هیچ عنوان غافل نشوید، البته به این نکته توجه داشته باشید که تنها بعضی از انواع گیاهان و گل ها مناسب محیط های اطراف استخر می باشند، زیرا در اطراف استخر میزان رطوبت بالا است،

درخت هایی که ریشه رونده دارند ممکن است به استخر آسیب بزنند

در نتیجه ممکن است، بسیاری از گیاهان در این میزان از رطوبت از بین بروند و یا حتی گاهی بعضی از گیاهان و درخت ها که دارای ریشه های رونده می باشند، ممکن است، به سازه ی استخر آسیب برسانند به همین علت توصیه می شود، گیاهان و گل های اطراف استخر را متناسب با محیط اطراف استخرتهیه کنید.

درختان خزان دار را گاهی افراد به علت تنومندی و ارتفاع زیادشان برای ایجاد یک فضای نیمه خصوصی در اطراف استخر خانگی خود می کارند در حالی که نمی دانند برگ های گیاهان خزان دار بسیار از روی درخت می افتند واستخر آن ها را کثیف می کند،

پس به جای گیاهان خزان دار برای ایجاد حریم خصوصی در اطراف استخر می توانید پیچ امین الدوله، یاسمن، رز آبشار طلا و دیگر گیاهان مشابه که هم در رطوبت بالا از بین نمی روند و هم سبب کثیف شدن و آسیب زدن به سازه استخرنمی شوند را بکارید.

کاشت گیاهان و گل های با رایحه ی دل انگیز

با کاشت گیاهان و گل های با رایحه ی دل انگیز که مناسب رشد در گرمای زیاد و در رطوبت بالای محیط اطراف استخر هستند، می توانیم لذت فراوانی را به شنا گران درون استخر هدیه بدهیم. گیاهان با رایحه ی دل انگیز و قابل استفاده در محیط اطراف استخر درخت نی، درخت موم، گل شب بو و. . . می باشند.

کاشت گیاهان و گل های با رایحه ی دل انگیز
کاشت گیاهان و گل های با رایحه ی دل انگیز

گاهی بعضی از افراد برای ایجاد یک محیط متفاوت، اما زیبا در اطراف استخر خانگی خود از علف های تزئینی مثل علف گور خری، علف قرمز ژاپنی، علف زرد دم روباهی و. . . استفاده می کنند.

این گونه علف های اگر چه عمر کوتاهی دارند، اما در همان مدت کوتاه زیبایی جالبی به استخر خانگی شما می بخشند. گیاهان همیشه سبزی مانند بامبو و شمشاد گزینه بسیار مناسب و زیبایی برای اطراف استخر هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ابعاد جزیره آشپزخانه را مطالعه نمایید.

چه نکات بهداشتی و سلامتی را هنگام استفاده از استخر خانگی باید رعایت کنید؟

چه نکات بهداشتی و سلامتی را هنگام استفاده از استخر خانگی باید رعایت کنید؟
چه نکات بهداشتی و سلامتی را هنگام استفاده از استخر خانگی باید رعایت کنید؟

از جمله مواردی که باید حتما در محیط استخرهای خانگی مانند استخرهای عمومی وجود داشته باشد، دوش حمام و حوضچه کلر می باشد، در صورتی که بدون دوش گرفتن وارد استخر شوید، عرق بدن شما می تواند با کلر موجود در استخر ترکیب مضری ایجاد کند که باعث آسیب به چشم ها و پوست شما می شود،

به همین علت توصیه می شود، قبلا از وارد شدن به استخر حتما دوش بگیرید. وجود حوضچه کلر هم ضروری است، زیرا باعث از بین رفتن آلودگی ها و میکروب های کف پا می شود.

از فرزندان خود بخواهید قبل از وارد شدن به آب، به دستشویی بروند

اگر فرزندان شما هم از استخر منزل استفاده می کنند، از آن ها بخواهید قبل از وارد شدن به آب، به دستشویی بروند. دقت کنید که دوش گرفتن تنها برای قبل از رفتن به داخل استخر نیست، بلکه پس از خارج شدن از استخر باید به حمام بروید و بدن خود را کامل بشوئید تا از شر ضد عفونی ها و هر گونه آلودگی روی بدن خود راحت شوید، در این صورت احتمال مبتلا شدن به بیماری قارچی و عفونی بسیار پائین می آید.

اگر احساس می کنید، آب استخر کمی برای دمای بدن شما سرد به نظر می رسد و احتمال گرفتگی عضلات وجود دارد، پیش از ورود به استخر کمی نرمش کنید تا بدنتان گرم شود

و سپس وارد استخر شوید. استخر منزل خود را حداقل سه بار در طول هفته از نظر کیفیت آب، میزان شفافیت، درجه اسیدی و بازی، مقدار میکروب ها و آلودگی های موجود در آب چک کنید و در صورت وجود هر گونه فاکتور غیر طبیعی سریعا در جهت رفع آن بکوشید و تا زمان مطلوب شدن شرایط آب استخر از آن استفاده نکنید.

از فرزندان خود بخواهید قبل از وارد شدن به آب، به دستشویی بروند
از فرزندان خود بخواهید قبل از وارد شدن به آب، به دستشویی بروند

پارامترهای تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی

پارامترهای تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی
پارامترهای تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی

یکی از پارامترهای موثر بر مخارج مربوط طراحی و ایجاد استخر خانگی همان گونه که پیش از این گفته شد این است که می خواهید در منزل خود استخر رو باز بسازید و یا سر پوشیده؟ خرج طراحی و ایجاد استخر خانگی سر پوشیده بسیار بیش تر از هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی رو باز می باشد.

شکل هندسی استخر از جمله گزینه های تاثیر گذار بر هزینه ایجاد استخر خانگی می باشد، استخرهای مستطیلی شکل به علت داشتن ضلع های صاف و بدون منحنی طراحی و ساخت آن ها راحت تر است، به همین دلیل هزینه تمام شده برای ایجاد استخر خانگی مستطیلی شکل برای فرد کم تر از هزینه تمام شده برای ایجاد استخر هایی که شکل هندسی منحنی دارند، می شود.

لطفا از پست ابعاد اپن آشپزخانه دیدن کنید.

ابعاد استخر یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی می باشد

ابعاد استخر یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی می باشد، زیرا به ازای هر متر مربع بزرگ تر شدن استخر، هزینه ی گود برداری، قالب بندی، آرماتور بندی، آب بندی و چندین مورد دیگر به هزینه لازم برای ایجاد استخر افزوده می شود.

اینکه کدام یک از سیستم های تصفیه آب استخر برای تصفیه آب استخر انتخاب شود، بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی شما افزوده می شود و یا از آن کم می شود. تهیه و نصب سیستم تصفیه آب در حال گردش هزینه زیادی را نسبت به بقیه سیستم های مربوط به تصفیه ی آب استخر خانگی به صاحب استخر تحمیل می کند.

در صورت اضافه شدن هر کدام از تزئینات و امکانات طراحی و اجرای فضای سبز در اطراف استخر، نور پردازی زیبا و شیک در داخل و خارج و حتی اطراف استخر، استفاده از روکش یا سقف برای استخر و . . . به استخر منزل شما بر مقدار پولی که باید برای طراحی و ایجاد استخر خانگی پرداخت کنید اضافه می شود.

ابعاد استخر یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی می باشد
ابعاد استخر یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار بر هزینه طراحی و ایجاد استخر خانگی می باشد

هدف از به کار بردن روکش روی سطح استخرهای خانگی رو باز چیست؟

هدف از به کار بردن روکش روی سطح استخرهای خانگی رو باز چیست؟
هدف از به کار بردن روکش روی سطح استخرهای خانگی رو باز چیست؟

هدف اصلی از به کار بردن روکش روی سطح استخرهای خانگی رو باز پیشگیری از تلف شدن انرژی است، به عبارتی با نصب کردن روکش روی سطح استخر حدود ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

هنگامی که روکش روی سطح استخر وجود ندارد به ازای هر متر مربع حدودا هزار و صد و سی کیلو ژول انرژی گرمایی با دمای تقریبی بیست و هفت درجه ی سانتی گراد هدر می رود.

این هدر رفتن انرژی گرمایی ناشی از تبخیر آب استخر را ما به علت کم تر بودن دمای آن نسبت به دمای بدن خودمان احساس نمی کنیم. با استفاده از روکش ها دیگر تشعشعی هم از سطح آب به علت تابش نور خورشید روی سطح آب ساتع نمی شود. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی بهترین و مناسب ترین شیوه استفاده از روکش می باشد.

دقت کنید که روکش ها قیمت بسیار مناسبی هم دارند

دقت کنید که روکش ها قیمت بسیار مناسبی هم دارند. این روکش ها را می توانید در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و کاملا اتوماتیک خریداری کنید. انواع دستی روکش با استفاده از نیروی دست فرد روی سطح استخر کشیده می شود، نوع کاملا اتوماتیک روکش هم که قیمت بیش تری در مقایسه با سایر مدل های روکش استخر دارد، نیازی به نیروی دست ندارد و با استفاده از جریان برق کار می کند،

دقت کنید که روکش ها قیمت بسیار مناسبی هم دارند
دقت کنید که روکش ها قیمت بسیار مناسبی هم دارند

در نتیجه دارای یک ریموت کنترلی می باشد که به راحتی به وسیله آن هنگامی که از استخر استفاده نمی کنیم روکش را روی سطح استخر می کشیم.

دقت کنید که هر نوعی از شکل های هندسی روکش استخر را که در بازار وجود دارد، نمی توانید برای استخر منزل خودخریداری کنید، بلکه باید مطابق با شکل هندسی استخر روکش مناسب آن را طراحی کرده و سپس بسازید.

چند مدل روکش برای استخر خانگی وجود دارد؟

چند مدل روکش برای استخر خانگی وجود دارد؟
چند مدل روکش برای استخر خانگی وجود دارد؟

سه مدل اصلی روکش ها که برای استخرهای خانگی رو باز مورد استفاده می گیرند شامل روکش های شفاف و نیمه شفاف، روکش های اسفنج مانند و روکش های مناسب زمستان می باشند.

روکش های شفاف و نیمه شفاف همان طور که از نام آن ها معلوم است، کاملا شفاف و تقریبا شفاف هستند و بسیار ارزان قیمت هستند، بسیار سبک هستند،

در نتیجه در مقابل وزش باد و یا طوفان شدید ممکن است، از روی سطح استخر جا به جا شوند، به همین علت هنگام باد و طوفان شدید باید با استفاده از طناب یا هر وسیله مشابه دیگری آن را در جای خود سفت کنید، این مدل روکش ها به صورت موثر از هدر رفتن گرما و انرژی جلوگیری می کنند.

روکش های اسفنج مانند بیش تر برای روی سطوح جکوزی های موجود در فضای باز استفاده می شوند، چون در مقابل بخار آب کاملا نفوذ نا پذیر هستند، این روکش ها هم مانند روکش های شفاف و نیمه شفاف سبک هستند،

به همین دلیل هنگام باد و طوفان شدید باید برای جلوگیری از جابه جا شدن، آن ها را سر جای خود سفت کنید، روکش های اسفنجی اشعه فرا بنفش را کاملا بازتاب می کنند. روکش های مناسب زمستان هم از مواد منحصر به فردی ساخته شده است که در فصل زمستان در کنار این که باعث تمیز ماندن استخر می شوند، از آسیب رسیدن به سازه استخر هنگام تغییرات شدید آب و هوایی جلوگیری می کنند.

چند مدل روکش برای استخر خانگی وجود دارد؟
چند مدل روکش برای استخر خانگی وجود دارد؟

مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی

مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی
مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی

استخرهای خانگی به طور عمده توسط دو ماده ی کلر و اوزون گند زدایی می شوند. کلر برای گند زدایی موثر و با کیفیت نیازمند این است که هم دمای آب و هم پی هاش آب استخر مناسب باشد،

مثلا هنگامی که درجه ی اسید و بازی آب استخر ۸ باشد، کلر تنها ۲۰ درصد خاصیت گند زدایی دارد، ولی در پی هاش هفت و چهار دهم کلر می تواند حدود ۶۰ درصد خاصیت گند زدایی داشته باشد، پس هر چه دما و درجه ی اسیدی و بازی آب استخر تنظیم شده تر باشد، بوی نا مطبوع ناشی از وجود کلر کم تر خواهد بود.

به طور کلی از اوزون ارزان تر است و قدرت گندزدایی آن حدود سه هزار برابر کم تر اوزون می باشد. اوزون در مقابل کلر فاقد هر گونه بوی نا مطبوع می باشد و به علت قدرت گند زدایی بالا و عدم واکنش پذیری با مواد موجود در آب استخر سبب ایجاد سوزش در چشم ها و پوست نمی شود. در مجموع اوزون در مقایسه با کلر ماده ی گند زدایی بهتر و مناسب تری است، اما به علت قیمت تقریبا بالای آن کم تر در استخرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی
مزایا و معایب روش های مختلف گند زدایی استخر خانگی

از اینکه تا پایان بررسی موضوع حداقل ابعاد استخر خانگی با ما همراه بودید، از شما سپاس گزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *